Nou na een anderhalf week met plezier op de CB1 gereden te hebben staat het beestje nu al bijna anderhalf week stil.
De ellende begon toen ik hem 2 weken op een aardig koude ochtend heb proberen te starten zonder choke en met de dodemansknop nog aan en flink te hebben getrokken aan het gas.
Daarna met choke kreeg ik hem aan voor 5 seconden en toen was het afgelopen.
Uit wanhoopspogingen heb hem zelfs proberen aan te lopen.
Een tijdje van zelfbezinning na de startpogingen en flinke benzine walmen kreeg ik wel het heldere idee dat ik em aardig heb kunnen laten verzuipen.
Daarop ben ik begonnen aan mijn eerste motorklus ooit en heb ik dus de bougies losgedraaid. Na het verwijderen van de benzinetank en de kap van het luchtfilter kon ik ook bij de middelste 2 rotzakken. De bougies zagen er niet al te best uit:
Vol met aanslag en nat van de benzine.
Na het schoonmaken en schoonbranden op advies van derden de bougies weer terug geplaatst.
Helaas had dit ook naast een paar pufjes geen resultaat en wou de motor niet starten.
Ik heb toen die avond nog bougies bemachtigd van het type: CR9EH-9 inplaats van de originele CR8EH-9. Nadat ik de handleiding doorgezocht had en las dat de CR9 toegepast kon worden bij ''extende high speed riding'' heb ik deze gok dus maar genomen ondanks dat ik niet van plan ben om mijn eerst volgende rit de autobahn of het circuit op te gaan.
De CR9EH-9 is geplaatst en bij het terugplaatsen van de benzinetank scheurt tot overmaat van ramp de benzineslang 2 cm onder het brandstofkraantje onder te tank.
Na een flinke scheut benzine over de broek draai ik verstandig het brandstofkraantje dicht.
De benzineslang is zover ingescheurd dat ik hem 2 cm afgekort heb en teruggeplaatst heb over het kraanstuk. De originele klem van de slang zorgde er helaas niet voor dat de slang juist afgesloten bleef en dus begon te lekken bij het opendraaien van de kraan. Waarschijnlijk ook vanwege het aardig broos geworden binnenste gedeelte van de benzine slang. Een nieuwe slangklem en wat tape bied op dit moment een dichte tijdelijke oplossing.
Na flink wat frustraties heb ik alles weer netjes terug geplaatst en heb ik in de tijd ervoor de accu flink opgeladen.
En dus zenuwachtig de motor buitengezet klaar om te starten.
De choke is vol aangezet en de motor start in een keer, hij blijft daarbij ook aardig stationair draaien. Na een korte tijd probeer ik voorzichtig de choke dicht te draaien, met het uitvallen van de motor als resultaat.
Ook na een 2e poging en langer stationair draaien opdat de motor temperatuur iets omhoog is gegaan begeeft de motor het na het terugdraaien van de choke. Na een 3e poging gaat het starten van de motor lastig en heb ik hem even met rust gelaten.
Op dit moment begin ik dus een beetje aan mezelf te twijfelen of ik iets verkeerd doe, verknal of volledig over het hoofd heb gezien naarmate mijn kennis over motorfietsen.
Ik heb de motor kappen weer losgehaald om te kijken naar het benzine filter omdat er misschien vuil meegekomen is tijden het breken en repareren van de benzineleiding, deze zit op dit moment nog muurvast dus hier blijf ik nog even van af. Ook kwam er in het begin flink wat witte rook uit de pijp maar werd minder naarmate de temperatuur omhoog ging.
De enige onderhoudshistorie die ik op dit moment heb is dat de carburateurs schoongemaakt zijn door de dealer 3 weken geleden voordat ik hem kocht.
Waar zou het probleem kunnen liggen? Alvast bedankt voor de hulp.