Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

Hadden we eindelijk goed weer, breekt de koppeling kabel.
Vervanging niet aan te komen, nieuwe binnen kabels zijn er echter genoeg.
Dat was gelukkig een snelle fix,

Echter de temperatuur blijft veels te hoog.
Lekken doet die niet, en reservoir zit netjes vol.
Echter de vloeistof hierin blijft vrij koel, terwijl de rest bloedheet is.

Thermostaat kaduuk?
 
Wat is veels te hoog? En is dit ook bij rijden onder constante snelheid boven de 60 km/u?
Mijn Honda's worden namelijk ook allemaal bloedheet bij langzame snelheden en stoplichten, dus dat is normaal. Dat je reservoir niet warm wordt is ook normaal.
 
mmm, hier is het ook zo, dan doe ik even niets.
En hou de ritjes kort bij huis, en let er extra op..
 
Iemand interesse in een smurf, ik ga afscheid nemen van de mijne. 😒Geen tijd en plek meer.
 

Bijlagen

  • IMG_20210607_124147.jpg
    IMG_20210607_124147.jpg
    200,8 KB · Weergaven: 40
  • IMG_20210607_225137.jpg
    IMG_20210607_225137.jpg
    114,7 KB · Weergaven: 40
  • IMG_20210601_200651.jpg
    IMG_20210601_200651.jpg
    233,6 KB · Weergaven: 41
Iemand interesse in een smurf, ik ga afscheid nemen van de mijne. 😒Geen tijd en plek meer.
Staat van onderhoud? Eventuele issues? Ik heb er 1 gehad en wil er graag weer 1. Wil wel graag 1 die goed onderhouden is en waar ik geen uren meer aan hoef te sleutelen...
 
Loopt, rijd, Remr en schakeld goed,.
Heeft wat tlc nodig.
Onderhoud altijd zelf gedaan.
Banden zijn zgan, nieuwe accu, kettingset +-4 jaar oud.
 
Iemand interesse in een smurf, ik ga afscheid nemen van de mijne. 😒Geen tijd en plek meer.
Mag ik misschien vragen waar de tellers vandaan komen? Ik heb een setje km/h tellers van AliExpress gekocht, maar die komen toch niet overeen met de "kleine" km/h aanduiding op de miles teller. (Heb al veel gelezen op het forum, maar niets specifieks kunnen vinden).
 
ik heb ze vanuit duitsland
 
Ik heb net sinds eergisteren een ook CB-1, en ik ben hier op dit forum terecht gekomen. Maar bij Deel 1 is er geen enkel link meer die werkt. En dus vraag ik of er wel mensen zijn die deze informatie op een andere manier kan aangeven. Alvast bedankt voor de moeite. Mvgr. Roy
 
Ja nog bedankt voor de links. Beetje druk, vandaag ook echt voor het eerst even lekker gereden met zijn CB-1. Dan heb ik hem toch al bijna weer 3 weken staan. Maar goed.
 
Goede morgen,

Afgelopen kreeg ik de cb-1 van een collega van mij aangeboden.
Nu heb ik altijd al een zwak voor dit model gehad.
De motor is echt als nieuw en heeft maar 8000 mile op de teller staan.
Ik ben niet heel goedgelovig maar het zou best eens kunnen kloppen.
Het betekend dus ook dat de motor al jaren stil staat.
Waar moet ik, buiten de gewone dingen en waarschijnlijk de spanningsregelaar nog meer rekening me houden?
En waar kan ik nog onderdelen vinden?
Ik neem aan dat de servicebeurt spullen gewoon bij jappart oid vandaan komen?

Het is niet de eerste motor die ik weer tot leven wek.
Maar wel de eerste cb-1.
 
Mooi aanbod! Ik heb vorig jaar precies hetzelfde gedaan, ook twee CB1 die al een tijd stilstonden. Bij beiden moesten de Carburateurs gereinigd worden incl de vlotterpakkingen. De ene heb ik opgeknapt en rijdend gemaakt en de ander compleet verbouwd daar is letterlijk alles vervangen.

Benzinepomp was stuk, ebay of aliexpress versie werken prima!
Voorvorkkeringen bij beide moeten vervangen, overal verkrijgbaar.
Bougies, olie en filters remblokken overal verkrijgbaar.
Luchtfilter iets meer zoeken maar prima verkrijgbaar. Idem voor remschijf voor. Achter overal verkrijgbaar.
Schokdemper, bij de ene een CBR versie ondergegaan omdat het een fietspomp was. Voor de ander als upgrade een YSS nieuw besteld.

Denk dus aan opgedroogde leidingen, keeringen vieze carburateur. Voorderest starten en lopen. Machines zijn ook erg leuk om te rijden.

Handboek is trouwens online te downloaden. Mocht je vragen hebben laat het dan even weten.
 
Inderdaad, carburateurs zullen het hardst aan onderhoud nodig zijn. Helemaal ultrasoon reinigen en daarna synchroniseren heeft de voorkeur. Als de pakkingen en o-ringen van de carbs ook aan vervanging toe zijn kan je bij Litetek (komt wel uit Thailand, maar is goedkoop en goede kwaliteit) een complete revisieset uit viton kopen, dat soort rubber gaat veel langer mee.
Voor de rest zou ik alle vloeistoffen vervangen, ook al ziet het er nog goed uit. Verder uiteraard de remmen ook goed nakijken of de zuigers soepel lopen.
Als laatste een check doen van je laadsysteem: laadspanning controleren en eventueel de accu vervangen.
Motorisch is zo'n CB1 niet kapot te krijgen, dus daar hoef je je niet druk om te maken.
 
Goede morgen,

Afgelopen kreeg ik de cb-1 van een collega van mij aangeboden.
Nu heb ik altijd al een zwak voor dit model gehad.
De motor is echt als nieuw en heeft maar 8000 mile op de teller staan.
Ik ben niet heel goedgelovig maar het zou best eens kunnen kloppen.
Het betekend dus ook dat de motor al jaren stil staat.
Waar moet ik, buiten de gewone dingen en waarschijnlijk de spanningsregelaar nog meer rekening me houden?
En waar kan ik nog onderdelen vinden?
Ik neem aan dat de servicebeurt spullen gewoon bij jappart oid vandaan komen?

Het is niet de eerste motor die ik weer tot leven wek.
Maar wel de eerste cb-1.
Niet kopen. Breng mij maar in contact met jouw collega... 😁
 
Ik heb hier nog een CB-1 uitlaat liggen die ik zelf niet meer verwacht te gaan gebruiken.

Hij is nog keihard en niet erg aangetast. De roest die je ziet is heel oppervlakkig.

Stuur een P.M. als je interesse hebt...

Groet, Duc
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    470,2 KB · Weergaven: 16
Iemand toevallig ervaring met handvatverwarming op de CB1 en specifiek de Daytona 4-traps? Vandaag rijbewijs gehaald en mijn grips zitten een beetje los dus ik dacht goede reden om ze meteen erop te zetten want dat beviel me prima met lessen. Maar heb er nog niet zo veel verstand van of dat dus gaat passen en of de value for money redelijk is, maar ik vind die grips gewoon wel lekker vasthouden.
 
Iemand toevallig ervaring met handvatverwarming op de CB1 en specifiek de Daytona 4-traps? Vandaag rijbewijs gehaald en mijn grips zitten een beetje los dus ik dacht goede reden om ze meteen erop te zetten want dat beviel me prima met lessen. Maar heb er nog niet zo veel verstand van of dat dus gaat passen en of de value for money redelijk is, maar ik vind die grips gewoon wel lekker vasthouden.

Passen gaat het vast wel, maar je zal even de tijd moeten nemen om de kabels netjes aan te leggen van je stuur naar je accu. Kwaliteit heb ik geen idee van, maar ik heb wel goede ervaringen met de Handvatverwarming van Oxford. Het voordeel van die is ook dat er een battery saving mode op zit, die de verwarming automatisch uit zet als je dat zelf bent vergeten wanneer je de motor geparkeerd hebt. Ook kan je ze makkelijk in lengte op maat maken, zodat ze altijd netjes op je stuur passen. Dat zijn twee dingen die ik in de omschrijving van Daytona niet zie.

Verder nog een tip voordat je de Grips definitief vastlijmt: de bijgeleverde lijm is zeer sneldrogend en enorm sterk. Zorg dus eerst dat je zeker weet hoe de grips moeten komen te zitten (stand van de kabeluitloop, ook hoe het uitkomt met het opendraaien van de gashendel) en of je ze überhaupt makkelijk over je stuurhelften kan schuiven. Voor je weet zitten ze al muurvast terwijl je pas halverwege met monteren bent.
Rubber wegwerphandschoentjes zijn ook een aanrader, voordat je je vingers vastlijmt.
 
Passen gaat het vast wel, maar je zal even de tijd moeten nemen om de kabels netjes aan te leggen van je stuur naar je accu. Kwaliteit heb ik geen idee van, maar ik heb wel goede ervaringen met de Handvatverwarming van Oxford. Het voordeel van die is ook dat er een battery saving mode op zit, die de verwarming automatisch uit zet als je dat zelf bent vergeten wanneer je de motor geparkeerd hebt. Ook kan je ze makkelijk in lengte op maat maken, zodat ze altijd netjes op je stuur passen. Dat zijn twee dingen die ik in de omschrijving van Daytona niet zie.

Verder nog een tip voordat je de Grips definitief vastlijmt: de bijgeleverde lijm is zeer sneldrogend en enorm sterk. Zorg dus eerst dat je zeker weet hoe de grips moeten komen te zitten (stand van de kabeluitloop, ook hoe het uitkomt met het opendraaien van de gashendel) en of je ze überhaupt makkelijk over je stuurhelften kan schuiven. Voor je weet zitten ze al muurvast terwijl je pas halverwege met monteren bent.
Rubber wegwerphandschoentjes zijn ook een aanrader, voordat je je vingers vastlijmt.
Bedankt voor je snelle antwoord, dat waardeer ik zeer als nieuwe motorrijder! Ik weet wel dat de Daytona automatisch uitgaat omdat ik dat met lessen had bij het tanken van de motor. Dat inkorten op lengte wordt denk ik lastig, maar volgens een andere post is de lengte van een CB-1 handvat 117 mm dus ik neem aan dat een 120 mm dan redelijk goed past?
 
Inderdaad, dat kleine beetje overlengte kan geen kwaad.
Wat betreft het automatisch uitgaan zou ook kunnen zijn omdat de verwarming was aangesloten op een geschakelde plus, zodat hij uitgaat wanneer je het contact uit zet. Als je de Daytona neemt is het dan aan te raden dat ook te doen, of je moet iets verzinnen dat je ze nooit vergeet uit te zetten 😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan