Het grote Honda CB-1 Topic:
Dit behoort een centraal topic te worden met veelvoorkomende vragen en vooral antwoorden voor die-hard en kersverse Honda CB-1 rijders.
Geen zin om al die tientallen pagina's door te lezen en wil je snel antwoord op een CB-1 gerelateerde vraag? Misschien kan iemand je helpen in de Honda CB-1 Chatbox
Als eerste wat algemene info:
De Honda CB-1 is alleen verkocht in de USA en Japan, alle exemplaren die in Europa
rondrijden zijn derhalve via "grijze import" ons land binnengekomen. De CB-1 is
geproduceerd van 1989 tot 1993, het jaartal van productie is te vinden bij het
"vehicle identification number" dat naast je balhoofd zit. Meestal vermelden verkopers het jaar van invoer als het jaar van productie, kijk hier dus mee uit!
De Techniek:
De Honda CB-1 heeft een stalen frame waarin het pronkstuk duidelijk te zien is: Het 400cc 4-cylinder blok uit de CBR400RR. Door enkele aanpassingen levert dit blok minder pk's ten gunste van meer koppel in vergelijking met de CBR400RR, maar een belangrijk detail is identiek: de tandwiel-aangedreven nokkenassen. Mede hierdoor heeft dit blok de reputatie vrijwel onverwoestbaar te zijn. Op papier heeft de Honda CB-1 zo'n 58 krukas-pk's.
Het rijden:
De Honda CB-1 staat bekend als gooi-en-smijtfiets. De korte 6-bak, de mogelijkheid door te trekken tot 14.000rpm en de sportieve zitpositie maken dit een ideale motorfiets voor mensen die op zoek zijn naar fun. Probeer er niet mee naar Zuid-Frankrijk te cruisen want hiervoor is'ie niet gemaakt. De zitpositie is laag, waardoor deze motorfiets populair is bij dames en iets minder grote mensen.
Zwakke punten:
Jammergenoeg heeft de Honda CB-1 ook enkele nadelen, de spanningsverdeler staat erom bekend wel eens de geest te geven, extra koeling zou kunnen helpen. Een nieuw exemplaar schijnt een duur geintje te zijn, ca. EUR 150,- Daarnaast ondervinden veel mensen de beperkte brandstoftank (11L) als een nadeel.
MF'ers met een Honda CB-1:
1. ondergetekende
2. HansiePansie
3. Honda CB-1
4. Antonio
5. Kar!n
6. Kawanolie
7. Dreamer
8. Rikkiepo
9. Pocketrocket
10. CB-1girl
11. KabalA!
12. cb1driver
13. frisco
14. 400cc
15. Liessy
16. Sqweezr
17. Marc400
18. superrrjust
19. marco cb1
20. debifra
21. wingmannetje
22. Yigal
23. (jouw naam hier als je ff reageert)
Handige links:
Honda CB-1 Owners Manual:
http
/prozaq.demon.nl/cb1/cb-1ownersmanual.pdf
Honda CB-1 Workshop Manual:
http
/prozaq.demon.nl/cb1/Honda%20CB-1%20workshop%20manual.pdf
Honda common service manual:
http
/prozaq.demon.nl/cb1/Honda.Common.Service.Manual.pdf
400cc.nl:
http
/www.400cc.nl
hondacb1.com:
http
/www.hondacb1.com
CB-1.net:
http
/homepage.ntlworld.com/fiscusfish/thecb1files/
Zandbelt: (CB-1 Mailinglist!!)
http
/cb1.zandbelt.nl/
Deze openingspost zal op reguliere basis worden herzien en aangepast, hou'm dus in de gaten! Suggesties en opmerkingen zijn altijd welkom, mede als foto's van jouw geliefde CB-1..
Dit behoort een centraal topic te worden met veelvoorkomende vragen en vooral antwoorden voor die-hard en kersverse Honda CB-1 rijders.
Geen zin om al die tientallen pagina's door te lezen en wil je snel antwoord op een CB-1 gerelateerde vraag? Misschien kan iemand je helpen in de Honda CB-1 Chatbox
Als eerste wat algemene info:
De Honda CB-1 is alleen verkocht in de USA en Japan, alle exemplaren die in Europa
rondrijden zijn derhalve via "grijze import" ons land binnengekomen. De CB-1 is
geproduceerd van 1989 tot 1993, het jaartal van productie is te vinden bij het
"vehicle identification number" dat naast je balhoofd zit. Meestal vermelden verkopers het jaar van invoer als het jaar van productie, kijk hier dus mee uit!
De Techniek:
De Honda CB-1 heeft een stalen frame waarin het pronkstuk duidelijk te zien is: Het 400cc 4-cylinder blok uit de CBR400RR. Door enkele aanpassingen levert dit blok minder pk's ten gunste van meer koppel in vergelijking met de CBR400RR, maar een belangrijk detail is identiek: de tandwiel-aangedreven nokkenassen. Mede hierdoor heeft dit blok de reputatie vrijwel onverwoestbaar te zijn. Op papier heeft de Honda CB-1 zo'n 58 krukas-pk's.
Het rijden:
De Honda CB-1 staat bekend als gooi-en-smijtfiets. De korte 6-bak, de mogelijkheid door te trekken tot 14.000rpm en de sportieve zitpositie maken dit een ideale motorfiets voor mensen die op zoek zijn naar fun. Probeer er niet mee naar Zuid-Frankrijk te cruisen want hiervoor is'ie niet gemaakt. De zitpositie is laag, waardoor deze motorfiets populair is bij dames en iets minder grote mensen.
Zwakke punten:
Jammergenoeg heeft de Honda CB-1 ook enkele nadelen, de spanningsverdeler staat erom bekend wel eens de geest te geven, extra koeling zou kunnen helpen. Een nieuw exemplaar schijnt een duur geintje te zijn, ca. EUR 150,- Daarnaast ondervinden veel mensen de beperkte brandstoftank (11L) als een nadeel.
MF'ers met een Honda CB-1:
1. ondergetekende
2. HansiePansie
3. Honda CB-1
4. Antonio
5. Kar!n
6. Kawanolie
7. Dreamer
8. Rikkiepo
9. Pocketrocket
10. CB-1girl
11. KabalA!
12. cb1driver
13. frisco
14. 400cc
15. Liessy
16. Sqweezr
17. Marc400
18. superrrjust
19. marco cb1
20. debifra
21. wingmannetje
22. Yigal
23. (jouw naam hier als je ff reageert)
Handige links:
Honda CB-1 Owners Manual:
http

Honda CB-1 Workshop Manual:
http

Honda common service manual:
http

400cc.nl:
http

hondacb1.com:
http

CB-1.net:
http

Zandbelt: (CB-1 Mailinglist!!)
http

Deze openingspost zal op reguliere basis worden herzien en aangepast, hou'm dus in de gaten! Suggesties en opmerkingen zijn altijd welkom, mede als foto's van jouw geliefde CB-1..
Laatst bewerkt: