Het GROTE honda GL500/CX500 topic

Vanmorgen heb ik de kleppen gesteld, distributieketting gespannen en de gasschuif van de carbs bekeken en schoongemaakt.
Theoretisch zou ie nu moeten rijden 😳
Onder de kleppendeksels zag het er keurig uit,
en de klepjes stonden niet eens heel verkeerd.

Nog 1 lampje op het dash vervangen van het grootlicht
 

Bijlagen

  • IMG-20230116-WA0002.jpeg
    IMG-20230116-WA0002.jpeg
    182,6 KB · Weergaven: 22
Inmiddels is de knipperlichtenset compleet 👍 Borizs bedankt!
Vandaag een origineel, niet van nieuw te onderscheiden stuur gekregen en een keurig origineel zadel 🤟
 
Vandaag is de compressie gemeten van de cx.
Ik weet het, het zou met warme motor moeten, maar het is me te koud om hem warm te rijden 🥶

Dus Bougies eruit, en gemeten met gashendel geheel open, en 10⁰c in de schuur.
Linker cylinder 9.2 bar
Rechter cylinder 9.0 bar
Ook nog even getest met wat olie in de cylinders, dit gaf geen verschil.

Volgens mij is dit niet zo heel verkeerd? Er staat 85000 km op de klok, Ik hoor graag jullie mening
 
Vandaag de carbs erachter vandaan gehaald om deze schoon te maken.
Wat een bagger zat daar in zeg! Direct maar 2 revisiesets besteld bij Marco Becker.
Alles is inmiddels schoon gemaakt, nu nog even wachten op de onderdelen.
 
Vandaag de carbs erachter vandaan gehaald om deze schoon te maken.
Wat een bagger zat daar in zeg! Direct maar 2 revisiesets besteld bij Marco Becker.
Alles is inmiddels schoon gemaakt, nu nog even wachten op de onderdelen.
Goed bezig! Wanneer zien we update in de vorm van plaatjes?
 
Vandaag is de compressie gemeten van de cx.
Ik weet het, het zou met warme motor moeten, maar het is me te koud om hem warm te rijden 🥶

Dus Bougies eruit, en gemeten met gashendel geheel open, en 10⁰c in de schuur.
Linker cylinder 9.2 bar
Rechter cylinder 9.0 bar
Ook nog even getest met wat olie in de cylinders, dit gaf geen verschil.

Volgens mij is dit niet zo heel verkeerd? Er staat 85000 km op de klok, Ik hoor graag jullie mening
Wat zegt het werkplaats handboek? Voor mijn. FT moest het tussen de 11 en de 13 bar zijn zo uit mijn hoofd. En die heeft een officiële compressie verhouding van 8.7:1. ( Ook even uit mn hoofd)

Na renovatie van de kop en een hogere zuiger heb ik nu koud 14 bar. Daarvoor 10.
 
Goed, vandaag de revisieset voor de carbs van Marco Becker ontvangen 👍
Ik dacht de slowjets eruit te hebben, maar die blijken toch ergens anders te zitten, en ja hoor, ik heb de 'vaste' uitvoering 🤔
Maar een leuk informatief filmpje van Marco bekeken hoe deze te demonteren, m3 tappen 6mm diep, boutje erin met een ringetje en een moertje, en je trekt ze er zo uit!

Wouw.... bij mij breekt de tap, IN de slowjet, geprobeerd uit te boren, maar je snapt het al... ik ben officieel het haasje :noway:

Het gehele projectje gaat nu voorlopig in de koelkast, of liever gezegd in de vriezer :verysad:
Nu eerst sparen voor een set carbs
 
Mocht je face to face mensen willen bevragen: as. zondag hebben we een nieuwjaars bijeenkomst in Almere. Daar komen ook wat ervaren sleutelaars en het is gezellig met een bakkie koffie.
 
Inmiddels ben ik reeds een stuk wijzer geworden, vooral door YouTube en door info van het cx forum leden.
Almere zondag ga ik helaas niet redden.
 
Vandaag een mooi pakketje binnen gekomen, een setje vb36 carbs van een mede cx clublid , plus wat spareparts

Er zaten vb 39 carbs op de cx, en de vb 36 lijkt erop.
De brandstof toevoer zit niet in het midden, maar aan de zijkant, verder nog wel wat kleine verschillen maar ik heb er goede hoop in dat het gaat lukken!

Eerst maar es goed schoonmaken, controleren en de nodige (rubberen) delen vervangen.
Ga ze eerst gedemonteerd in de ultrasoon reiniger leggen, dan nog eens in de thinner. Zag deze tip van Marco Becker.
Ik heb er weer zin in!
 
Weer lekker aan het prutsen geweest 😊
De set carbs zijn geheel gedemonteerd, gedeeld en eerst in de ultrasoon gereinigd. Daarna hebben ze geruime tijd geheel ondergedompeld in de thinner liggen weken, daarna nog eens met een schone vloeistof ultrasoon gereinigd.

Alle mogelijke delen zijn vervangen, en het geheel is weer samengesteld met wat carb delen van mezelf, en de meeste carb delen van Frans.
Het synchroon stellen is gedaan op de 'gasklep - gaatje' manier, later nog eens met een voelermaat tussen gasklep en body.

Ik heb de tank en filter nog even goed gereinigd voor het beste resultaat.
Verder zijn de weerstanden uit de bougiedoppen gehaald, gezien er ontstoorde Bougies in zitten. De veer is nu vervangen door een langere veren.

De stationair schroeven zijn eerst op 2 slagen uit gedraaid, morgen na het monteren en starten de carbs nog goed afstellen.
Fingers crossed 🤞🤞
 
Vanmorgen zijn de carbs gemonteerd en heb ik het vlotternivo gecontroleerd met behulp van een doorzichtig slangetje.
Het niveau staat precies op het pakkingvlak van de vlotterkamer, zowel links als rechts zijn gelijk.
Is dit de juiste vlotter hoogte?
Ik zag dat het overloop pijpje zo'n 10 mm boven het vlotterbakje uitsteekt, en overlopen of lekken doet ie niet.

Het afstellen (volgens het boekje) van de carbs ging wat lastig, er zit geen balanspijp (h-box) tussen de uitlaat, dus loopt ie wat onrustig.
De stationair schroeven staan nu 2¼ slag uitgedraaid,
Hij loopt prima, maar wanneer ik gas geef smoort ie behoorlijk 🤔 kan het zijn dat dit door het missen van de balans pot komt? Dit deed ie nl voor de carb revisie ook al.

Wanneer ie 1 maal voorbij het punt komt dat ie smoort (2500-3000 rpm) word de 9000 rpm makkelijk gehaald zonder ploffen en knallen wat ie eerder wel deed 👍
 
Toch nog wat lekkage gevonden. Over 1 van de vlotterbak pakkingen en de overloop lekt heel af en toe een drupje. Lijkt alsof het boutje/ stopje niet afdicht
 
Blijkt dus te lekken daar waar het overloop pijpje in de bodem van de vlotterbak geperst is 😵 verzin het maar 🤣
Dus carbs er weer achter vandaan en een andere vlotterbak eronder.
Ga het morgen verder, en dan eerst maar 'afpersen' met een beetje lucht en zeepsop 🤞
 
Vanmorgen de carbs weer inelkaar gezet met 1 verse vlotterbak pakking en een andere vlotterbak.
Geheel afgeperst met 0.6 bar lucht en getest met zeepsop. Nu is het dicht! 🥳
Eens zien of het weer een beetje meewerkt, binnenkort eens een proefritje maken 😎
 
Via het cx forum een tip gekregen van Borisz over het controleren van de cdi en toebehoren 👍
Dus vanmorgen aan het meten geslagen.

Second part of engine serial (Numbers only, required):
22113206
1-5
Correct 106 ohm
2-5
Correct 90 ohm
3-5
Correct 200 ohm
4-5
Correct 107 ohm
6-5
Correct 90 ohm
7-5
Correct 198 ohm
9-5
Some of the coils on your stator are faulty - if you are using the stock CDI you will need to replace the stator. The Ignitech does not require these coils to run. 296 ohm
9-8
Correct 79 ohm

De 3 gele draden geven alle 3 de zelfde waardes, 1 ohm weerstand, op de massa niets, noppes, nada 👍

De bobines geven zowel links als rechts gemeten op de roze en gele draad elk 160v.

Het lijkt alsof de bougiekabels niet uit de bobines gehaald kunnen worden? Dat is vreemd.... ik wilde deze weerstand ook eens meten t.o.v. elkaar.

Het lijkt er dus op dat de stator kaput is.
Er zijn volgens de site een paar oplossingen:
1 - Ignitech
2 - Finnbox
3 - Rae-San
En we hebben natuurlijk de Marco Becker cdi

Wat adviseren jullie? Of toch gewoon een nieuwe stator monteren?
En zijn er aftermaket bobines voor de cx?
 
Wat versta jij onder de niets met de 3 gele draden naar massa.
niets kan zijn geen waarde, dus oneindig hoog, en dat is goed
niets kan zijn 0 Ohm en dat is fout.
 
Terug
Bovenaan Onderaan