Het GROTE honda GL500/CX500 topic

Ooh, ik had niet verwacht dat jij je aangesproken zou voelen🤣
ik dacht eigenlijk dat je jottum bedoelde?
IMG_0165.JPG
 
Heb de cx welke in onderdelen ligt vandaag opgehaald bij Daan, waar ben ik aan begonnen
Bij thuiskomst alles uitgeladen, en een beetje geïnventariseerd. Lijkt redelijk compleet

Het blok is helaas niet origineel, deze zou met pc01 moeten beginnen, maar het is een CX500E blok. Ik weet niet of daar echt verschillen in zitten?
Morgen maar eens op m'n gemak alles goed bekijken, en een plan maken
 
De cx die gisteren gehaald is, heeft als bouwjaar 1984. Maar het betekent alsnog dat er een 'verkeerd' (lees niet het originele) blok bij zit.

Het blok word opgebouwd en dan onder de grijze gezet, dan het originele blok onder de rode.
De grijze is kwa kleurstelling natuurlijk al niet echt origineel, maak ik van de rode een uitdaging om deze echt zo origineel te maken als mogelijk 😀
 
Wellicht is het blok toch origineel, ik dacht dat motornummer beginnend met cx500e ook van een 500e was, maar zo zie je maar weer, ik heb er geen verstand van 🙈
 
Ik heb vandaag het prolink systeem van een gl gedemonteerd,wat een drama zeg , alles zat muurvast geroest.
Slijptol en snijbrander zijn er aan te pas gekomen, duidelijk dat het systeem nooit gesmeerd was.
De schokbreker is eentje met luchtondersteuning , uit het slangetje kwam olie bij indrukken van het ventiel, wat wil dat zeggen? Ook overleden ?
 

Bijlagen

  • PXL_20230321_151410652.jpg
    PXL_20230321_151410652.jpg
    472,6 KB · Weergaven: 10
Het blok zit in elkaar, nog wel even de klepjes stellen, maar ik vindt het eerst wel weer genoeg voor vandaag.
20230322_124821.jpg
 
Ach, het ontwerp mag bijzonder zijn.
Ze zijn uiteindelijk bijzonder taai gebleken :+

En de motorblokken zijn ook nog eens eenvoudig uit de motorfiets te halen (als je dat vergelijk met andere motorfietsen, heb er één staan waarbij je de carterpan en de oliepop moet verwijderen voordat het blok uit het rijwielgedeelte kan verwijderen '().
 
Het schijnt idd dat ze het klokje zomaar rond rijden. Dan kan ik nog even vooruit straks 🙈
 
Vandaag even met de rode én de grijze cx bezig geweest.
De ventilator behuizing en het frame beugel ban de rode zijn weer netjes (genoeg)
Heb de achterdeksel weer van het blok gehaald, ik kon me niet herinneren of ik de shim bovenop de starterpingnion had geplaatst, en idd deze was vergeten

Verder de carbs uitelkaar gehad en gereinigd, deze zagen er prima uit.

De grijze heeft nu de originele korte uitlaatdempers, ook dat ziet er weer uit zoals het hoort.
20230327_122912.jpg
 
Het is en blijft lastig om een bouwpakket welke door iemand anders is gedemonteerd weer in elkaar te krijgen.🤔

Na enige twijfel heb ik dan ook besloten om de koppen er toch weer af te halen. Ik kon me niets herinneren over 'oil jets' ofwel oliesproeiers. En idd, die zitten er niet in, en zitten ook niet in de bak met onderdelen of bouten en moeren.
Het gaatje in het blok is 6mm.

Wie weet waar ik deze los kan bestellen, of heeft iemand deze toevallig nog liggen?
Kan ik er ook direct weer een set koppakking bij bestellen...
 

Bijlagen

  • 16800995920468868081192124843997.jpg
    16800995920468868081192124843997.jpg
    206,8 KB · Weergaven: 10
Marco Becker heeft ze 'gewoon' op z'n site staan weliswaar gebruikt, maar prima!
Direct maar wat andere kleine dingetjes bij besteld
 
Zit nu te wachten op de onderdeeltjes van Marco, en ben begonnen aan het frame.
Bij de bokstander zit wat lichte roest, maar niet ernstig.
Het frame word netjes gemaakt en bijgewerkt, maar niet gepoedercoat oid, hou alles origineel. Ook de achterbrug en wielen zijn nog erg netjes!
Goed schoonmaken doet een hoop

Wel zag ik dat de kabelboom vanaf de gashendel was doorgeknipt en met knijp stekkertjes weer aan elkaar is geflanst, deze maar eens netjes solderen en met krimpkous beschermen.
 
Vandaag heb ik het gehele frame aan de onderkant kaal gemaakt 😰 bloed, zweet maar geen tranen 2 lassen opnieuw gelast, ik vond het laswerk wat karig.
Tijdens het lassen wel gemerkt dat het frame daar, aan de onderkant bij de ronde buis nog in prima staat was 👍
Ook bij de passagier voet steunen alles kaal gemaakt.
Het frame kan nu gewoon in de primer, en afgelakt worden.

De bus voor het lager van de achterbrug laat ik zitten, maar het word nog wel even prutsen om de lagerschaal eruit te krijgen.

Vandaag ook de missende olie sproeiers gemonteerd welke van Marco komen. Ik had bij Marco ook maar direct een goede koelfan besteld.
Blok zit weer inelkaar, en ben nu niets vergeten
IMG-20230330-WA0007.jpeg
1e laag lak zit er op
 
Ik noem dit project nu bewust geen restaureren meer, maar "flink opknappen" de holle ruimtes van het frame zijn inmiddels met owatrol behandeld.

Het motorblok is verder samengesteld, de 'nieuwe' koelfan en de radiateur e.d. zit er ook op/aan.
Nu is er een begin gemaakt met de revisie van de voorvork, balhoofd en achterbrug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan