Het grote Honda NX250 topic deel 3

Goed, en als we dan toch fris beginnen dan zal ik maar meteen uit de kast komen; ik heb gisteren toch weer een NX gekocht. Dat wordt dan m'n 7de sinds 1997. Iets met een ezel en zeven stenen of zoiets. _O-

Ik was echt niet meer op zoek en wilde tot volgend jaar of zo wachten. Maar ja, als ze aan komen waaien met nog geen 24000km, in supermooie staat en meer dan betaalbaar dan is het moeilijk nee zeggen. Dus aan hand van veel foto's een kleine aanbetaling gedaan en volgend weekend maar weer eens de stoelen uit de auto trekken en een stukje rijden. Dan nieuwe accu erin en importkeuring want hij komt niet uit NL. Zelfs met de originele rekening erbij uit 1990. Sinds 1996 van 2de eigenaar en staat 5 jaar stil :}

Alleen die foeilelijke jaren 90 stickers, zadel en vorkbalgen... Ik gooi er een rode set kappen op die ik heb, desnoods eerst andere kleur gespoten. En waarschijnlijk zijn deze witte nog onbeschadigd, dat is ook een zeldzaamheid aan het worden. Verder geen plannen behalve beurt, kleine veren uit voorvork, GSF600 schokdemper en frisse banden. Laat ik de boel eens een keer netjes houden haha.

full

full


En nu moet de Transalp er echt uit!
 
Laatst bewerkt:
Geen idee of de kappen echt nog goed zijn Hubertje, op de foto zien ze goed uit maar voordat ik hem in het echt heb gezien is niks zeker. En kleuren, ach smaken verschillen en zo hoort dat!

Dank Tim, hopelijk krijg ik deze beter op de weg dan de Rally :-)

Vlot geregeld Downunder, en de eerste foto in deel 1 is nog eentje in dezelfde kleurstelling, dat kan geen toeval zijn!
 
Klopt, precies dezelfde kleuren :)

En deze is helaas
niet meer in mijn bezit, maar rijdt nog wel steeds.

En de nieuwe eigenaar leest dit topic ook.
 
Super grappig... Een gast in Amerika die interesse heeft in de kuipdelen. :] Denk dat verzending een hell is qua kosten, maar wie weet..! :+
 
Laatst bewerkt:
Is dat iets geworden? Zou geniaal zijn!

Vandaag diep naar het zuiden afgezakt; de NX opgehaald net 10km boven de grens België-Frankrijk in het meest zuidelijke België, ter hoogte van Luxemburg stad. Klinkt ver, maar in 2 uur ben je er. Voor het idee: de Rally van Yke stond verder weg en naar Timy was ook langer rijden om hem te brengen :-)

Hij ziet er in het echt inderdaad zo goed uit, ik heb 1 gescheurd ophangpunt aan de kappen kunnen vinden, een unicum! Een gebroken knipperlicht en de uitlaat is eerder gelast, verder niks te vinden. Sinds mijn eerste NX in 1996 heb ik niet meer zo'n nette en frisse gehad. De accu is leeg, maar hij is gewoon zonder enige moeite aan te duwen. Nieuwe accu staat al klaar. Van de week eens helemaal nakijken en beurt geven en dan binnenkort op kentekenkeuring. Dat schijnt tegenwoordig niet meer te zijn dan controle identiteit dus dat mag geen probleem zijn.

Nog even de traditionele NX-in-auto fotos, ook deze keer kon de verkoper niet geloven dat het ging passen.
full

full
 
Wow die ziet er inderdaad nog erg goed uit, keuring zal toch wel meevallen, al had ik bij het heractiveren van mijn frame kenteken van de alp gewoon een volledige keuring incl geluidsmeting
 
Ziet er strak uit! En weer een wonder hoe jij het erin puzzelt! :}
Geniet weer van de NX *O*

Gisteren de kappen verkocht aan iemand in Vaals. Dus een deel van de NX komt weer terug in jouw richting Clement _O-
 
Laatst bewerkt:
Dat puzzelen is steeds makkelijker, deze keer zat hij er in 20 minuten in. Übung macht der Meister :-)

Haha, die kappen, die maken een hele reis zonder dat de motor ook maar loopt!

De keuring is alleen controle van framenummer en of ie eventueel gestolen is. Het kan zijn dat ze de wielbasis nog nameten want die staat niet op de Belgische papieren. Ik ga het vanzelf meemaken.

De Transalp is nog niet verkocht, tot nu toe alleen biedingen van nog niet de helft van m'n vraagprijs en 2 die komen kijken en elk minpunt uitlichten. Tja, in de advertentie staat toch echt duidelijk dat hij niet uitziet en technisch wel goed is. Ach, de juiste koper komt vanzelf tevoorschijn en anders of opknappen voor volgend jaar of slopen en in onderdelen. Dan hou ik er meer aan over dan wat tot nu toe geboden is.
 

Niet 100% zoals ik in gedachten heb, maar wel de eerste die ik gevonden heb!

Ik wil de radiateur verplaatsen. Wil kijken of deze onder het zadel kan in het schuine deel (waar de airbox zat). Voor zover ik herinner is koeling niet zo'n probleem bij de NX250. Klopt dit?
 
Laatst bewerkt:
Koeling zal meevalllen, fan gaat normaal maar zelden aan. Ik kan me in zo'n 15-20.000km NX 2x herinneren. 1x bij 25+ graden in Frankrijk op binnenweggetje en 1x bij 30 graden na 10 minuten stop-go in binnenstad Roermond.

Ik zou me meer zorgen maken over de luchtinlaat en motorloop als je de airbox eraf gooit. Zover ik weet is de NX er erg gevoelig voor; bv de inlaatrubber die met de bocht achter het filter zit verwijderen heeft effect in het middengebied. Het verhaal dat ik ken is dat de carburateur een voorkeur heeft voor lucht die zonder veel turbulentie aankomt en de airbox haalt dat er ver uit. Anders zou het mengsel niet comstant zijn is het gerucht.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, wellicht dat anderen wel ermee gespeeld hebben en meer kunnen vertellen?
 
Vandaag de schokdemper gemonteerd die ik die Clement had ontvangen.
Het is een lowrider geworden.. Die gaat er snel weer onderuit! Iemand die z'n NX te hoog vind? Ik heb een zeer nette schokdemper voor een GSF over O-)

Hier een foto van 'voor'.
full
 
Laatst bewerkt:
Het is een GSF600 schokbreker, daar blijken dus 2 versies van te zijn. En ik had deze 'verkeerde' nog liggen maar niet eerder gebruikt. My bad!

Intussen ben ik met mijn NX op kentekenkeuring geweest en het was geen probleem, papieren komen eraan :-) Nu beetje eraan werken en dan rijden!
 
Koeling zal meevalllen, fan gaat normaal maar zelden aan. Ik kan me in zo'n 15-20.000km NX 2x herinneren. 1x bij 25+ graden in Frankrijk op binnenweggetje en 1x bij 30 graden na 10 minuten stop-go in binnenstad Roermond.

Ik zou me meer zorgen maken over de luchtinlaat en motorloop als je de airbox eraf gooit. Zover ik weet is de NX er erg gevoelig voor; bv de inlaatrubber die met de bocht achter het filter zit verwijderen heeft effect in het middengebied. Het verhaal dat ik ken is dat de carburateur een voorkeur heeft voor lucht die zonder veel turbulentie aankomt en de airbox haalt dat er ver uit. Anders zou het mengsel niet comstant zijn is het gerucht.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, wellicht dat anderen wel ermee gespeeld hebben en meer kunnen vertellen?
Hmm onze fan loopt bijna permanent.. Reden tot ongerustheid?
 
Als hij loopt koelt hij, dat is beter dan niet lopen als het nodig is ;-)
Lampje gaat niet aan? Dan zal het wel loslopen.

Controleer de themperatuurgestuurde schakelaar onderaan de radiator anders eens, misschien dat die te snel aan gaat, dus bij te lage themperatuur. In handboek gaat het erover dat de fan niet aan gaat, maar andersom kan natuurlijk ook :-)

full
 
Dan zou ik het zeker eens controleren; zonder heb je geen indicatie of de temperatuur goed zit. Het kan niet gauw kwaad, maar persoonlijk vind ik een beetje zekerheid wel fijn.

In het andere nieuws: ik vorige week met de NX op impostkeuring. Geen probleem natuurlijk, goedgekeurd. Dus ik verwacht binnen een week de papieren thuis en begin alvast met andere wielen, vering aanpakken, hoog voorspatbord, etc. Maar bagger, ik had niet goed opgelet; de aangifte BMP moet ik natuurlijk wel doen voordat de RDW het kanteken aanmaakt. Tja, net maar ingevuld en zo opsturen. Hopen dat het niet heel lang meer duurt.
 
IMG_20170731_114732.jpg

IMG_20170731_115016.jpg


Besloten om de NX zsm af te maken, KTM staat te koop maar niemand bied, moet dus de nx nog afmaken en straks misschien de ktm zelf reviseren..
en net een autootje gekocht, geld stroomt weg dus moet een beetje op de kosten letten.

Vandaag bij motorzaak geinformeerd over de kosten van kabelboom aanpassen en tank, radiateur en zadel maken, kabelboom blijkt een tijd en dus geldvretende klus te zijn, daarvoor iemand op MF gevraagd of hij het kan doen, hoop het wel :)
Nu onderdelen bestellen en laten monteren, verlichting, tank, radiateur etc.

Eerst was het plan om de honda helemaal grijs te maken met alu spatborden en tank,
Nu van gedachte veranderd, frame wordt zwart, blok grijs, tank en spatborden honda rood.
Als alles gedaan is moet hij dus weer helemaal uit elkaar om alles te stralen en coaten.
Ben benieuwd hoe alles verloopt..
 
Terug
Bovenaan Onderaan