Het grote Honda NX250 topic deel 3

Hehe, nounou, gisteren weer met belastingdienst gebeld. Ja meneer, u heeft het verkeerde formulier ingestuurd; BPM14 ipv BPM13. Waarom ze dan niet even bellen of op m'n mail antwoorden? Geen idee.
Afijn, snel BPM13 gemaild en zowaar: ik zie net bij ovi persoonlijk dat er een kenteken is afgegeven! Misschien komt de brief waarmee ik de kentekenplaat kan laten maken maken morgen nog, en anders vast dinsdag. Dan eindelijk verzekering regelen en rijden :-)
leuker kunnen we het niet maken, en makkelijker hebben we geen zin in.
 
Nou, tja, ik heb de hele week in de lappenmand gezeten met een griepje, samen met vrouw en 3 kinderen. We zijn maar in ploegendienst omstebeurt gaan liggen of voor kinderen zorgen. De kinderen zijn weer online, ik bijna en mijn vrouw vast ook snel.
Afgelopen dinsdag kwamen de papieren binnen. Het is nog net gelukt om de nummerplaat te laten maken op donderdag en vandaag eindelijk erop geschroefd. En ja, het ziet goed uit :-)
Morgenavond als de oppas er is ga ik dan eindelijk eens een ritje wagen. En voor foto's zal ik ook zorgen! Want hij ziet goed uit met 17" voorwiel, hoog spatbord, led knippers, zwarte carbon carterbescherming, zwart zadel plus zijkappen en witte kuip zonder stickers. Is dat genoeg cliffhanger voor vandaag?
 
Jaja, ik was er mee bezig!

Eindelijk plaat erop.
full


Zwart-wit is niet gek denk ik, er komen nog NX logo's in zwart op, hopelijke zijn die een beetje netjes. Hier gevonden: Honda NX250 Dominator - Aufkleber Set -- sticker123.com
full


LED knippers vallen nog mee bij tegenlicht.
full

full


En nieuwe motor = nieuwe helm :-)
full

Nou ja, niet helemaal maar mijn oude helm was intussen zeker 7 jaar oud en 4 jaar geleden had ik er al een flinke buiteling mee gemaakt (van weg geveegd door scootertje, motor plat op links, helm met kinstuk op stuur, ik whiplash). Al met al was het wel tijd voor een frisse. Bij cycleshop langs gegaan voor LED knipperrelais en omdat die maar 3,95€ kon er nog net een 30% afgeprijsde helm vanaf ;-)

Rijden is nog niet gelukt, de ziekenboeg is nog niet leeg helaas. Morgen gaat het lukken want ik moet naar een afspraak.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er weer fris uit! Kan je echt weer jaren vooruit. Nu goed nadenken voor je erover denkt om wat anders aan te schaffen ;-)
En die helm is echt tof erbij!

Hopelijk was het vandaag, ondanks het weer, fijn rijden!
 
Nu heb ik al wel eens vaker gezegd dat ik niet meer ga wisselen, maar deze keer meen ik het nog iets meer dan normaal.
Rijden is nog niet gelukt, shitweer en de hele dag rondgerend. Morgen beginnen in nieuwe baan en ik moest nog even wat dingen regelen die weer veel langer duurden dan gepland. Maar het goede nieuws: woonwerk moet met de motor want de auto is voor schoolritjes. Dus de NX moet en zal rijden morgen, Nu maar hopen dat hij goed loopt, ik ben nog niet verder dan 5 km geweest. Ach, CDI meenemen en een beetje gereedschap, hoewel ik voel dat het niet nodig is :-)
 
En zelfs 22,8 km gereden vandaag. Bijna 100% tevreden en blij! Hij rijdt goed, alles werkt en zo hoort het. Wat zijn het toch fijne motortjes.
Dingen die ik ga aanpakken:
- Stuur want dat is te smal en te ver naar achteren. Dat is zo gebeurd met alu crossstuur.
- Beurt geven met kleppen stellen en handmatige nokkenkettingspanner monteren, dat is middagje rommelen.
- Vering stugger maken. De GSF600 schokbreker meer voorspanning en demping geven plus iets langere bussen en dikkere olie in de voorvork.
- En, het spannendste: er zit nu een ContGo! voorband op en die moet er meteen vanaf! Dat ding is levensgevaarlijk op natte weg. Het was nogal nat vandaag en ik had er eerder alleen mee op droge weg gereden. Nou, als er een reparatiestreep teer op de weg ligt dan lijkt de band van teflon gemaakt. En dan glijdt hij zoals elke kwaliteits koekenpan overal overheen. Dus meteen een Maxxis Promaxx besteld, die ligt er achter ook op en deed het wel goed vandaag. Voor 40€ bij oponeo.nl ga ik niet meer glibberen.
 
Nette NX, ziet er nog goed uit!

Inmiddels zijn de kleppen op mijn NX gesteld. Blokje trekt weer soepel van stationair tot 10k rpm. Technisch is alles nu weer redelijk op orde, maar optisch kan de NX nog wel wat TLC gebruiken. Heeft iemand hier ervaring met kuipdelen van alibaba?
 
Ook ik heb pasgeleden een NX250 uit Duitsland geïmporteerd en voor een nederlandsch bij het RDW geweest.
Daar was even verwarring over het exacte bouwjaar, want sommige stempels op het duitse kenteken waren niet meer leesbaar..handig.
Bestaan er sites waar je op basis van het frame-/bloknummer een bouwjaar of productiedatum kunt achterhalen?
En natuurlijk de BPM-aanvraag vergeten...

Ach ja..we komen er wel..
 
Laatst bewerkt:
- Vering stugger maken. De GSF600 schokbreker meer voorspanning en demping geven plus iets langere bussen en dikkere olie in de voorvork.

Kort de veren in, dan verhoog je de veerconstante ipv de voorspanning.
 
Intussen ben ik een 200km verder en wat rijdt een NX toch fijn. Zeker met 17" voorwiel stuurt het nog makkelijker. Vandaag is de Promaxx voorband aangekomen, die gaat er een dezer dagen op. Na de eerste schrik met de ContiGo! op nat wegdek is hij zonder regen toch wel een fijne band die goed stuurt en grip heeft. Maar omdat ik het hele jaar doorrij wil ik toch ook bij regen een fijn gevoel hebben.

Is er iemand die een 17" of 18" achterwiel van XL250/350/600 over heeft? Dan kan ik daar noppenbanden (bv K60 Silica als winterband) omgooien. Eventueel heb ik vanalles aan onderdelen te ruil.

En als laatste: iemand ervaring met het luchtdicht maken van de velgen zodat je tubeless kunt rijden? Misschien kan ik zo omzeilen dat ik bij wisselen nog wel eens eem binnenbandje lek prik...
 
De NX op vakantie met de DR.

full

full

full

full

full

full

full

full

full


Ondertussen wel weer enigszins een NX gemaakt ervan..

full

full

full
 
Afgelopen week ben ik geconfronteerd met het feit dat zo'n kleine NX toch een dure hobby kan zijn. Ik had al wat standaard spullen liggen voor de remmen (vloeistof, blokken, remschoenen achter), maar na geconstateerd te hebben dat m'n voorrem bleef hangen, heb ik voor de gein de remklauw eens nader geïnspecteerd. Dat bleek geen overbodige luxe, de seals hingen in stukken langs de zuigers... :r .

Besloten om een remrevisie uit te voeren:
- nieuwe remschijf
- nieuwe remblokken
- zuigers vervangen
- seals vervangen
- remolie verversen
- ontluchtingsnippel vervangen
- alle glijpennen vervangen
- staal omvlochten remleidingen
- achter nieuwe remschoenen
- en last, but not least, omdat ik toch bezig ben, gelijk maar alle wiellagers meepakken.

Hopelijk heb ik er dan voorlopig geen omkijken meer naar O-) .
 
Au, dat ging van iets kleins meteen naar een halve restauratie. Maar inderdaad, je bent voorlopig weer veilig :-)

Hubertje: dat is een mooi tripje zeg! Een DR350S lijkt me een leuke mfotor, net wat meer vermogen en offroad georienteerd. Die blauwe NX kappen met groot logo zien er trouwens ook goed uit.
 
Laatst bewerkt:
Hallo hallo!

sinds een tijdje ben ik de eigenaar van een Honda NX 250 ('91). Eigenlijk al sinds Mei, maar hij heeft tot nu toe vrijwel volledig stilgestaan omdat de tandwielen en ketting dusdanig versleten waren dat dit eerst vervangen moest worden. Maar dat heeft even geduurd, maar het zit erop! ;)

Wat mij wel is opgevallen is dat de motor redelijk slecht start. In mei toen ik hem een paar keer gebruikt heb was het zeker een paar minuten totdat ik hem aan de praat kreeg (of zo voelde het, zeker minimaal 10x starten zonder effect). Ik heb nu de bougie vervangen, maar kreeg hem niet aan de praat gisteren (oké, effectief heeft hij wel een paar maanden stilgestaan inmiddels). De Optimate 4 geeft verder ook geen problemen aan mbt de accu bij de testfase, gewoon alles op groen.

Is dit een bekend probleem met de NX? Zijn er typische dingen die ik nog kan controleren?

Wat ik wel weet, toen ik er in mei op heb gereden, is dat als je erop reed en het gas los liet om bij een stoplicht stil te staan bijvoorbeeld, er redelijk hoge toeren bleven (3000 ofzo) totdat je één keer een dot gas gaf. Daarna ging hij terug naar de juiste stationaire toeren. Is dat misschien iets met de carburateur? Zou dat ook slecht starten kunnen verklaren?

Ben benieuwd naar jullie meningen wat het slechte starten zou kunnen verklaren.
 
Laatst bewerkt:
Begin eens met voordat je start het gas 2-3 keer open te draaien zodat de acceleratiepomp wat benzine inspuit. En ook benzinekraan een halve minuut openen voordat je gaat starten, dat helpt ook wel eens.

Dat stationair hoge toeren klinkt als valse lucht of kabel of carb zelf die blijft hangen. Dat samen met starten en tijdje stilstaan hint richting schoonmaakbeurtje.
 
Ga ik proberen! Ik heb de bezinekraan trouwens altijd openstaan, is dat niet de bedoeling?
 
Als je een tijdje niet gaat rijden is het het beste om de benzinekraan tijdens het lopen uit te zetten en te wachten tot hij vanzelf uitvalt, of na het rijden uitzetten en dan de carb laten leeglopen, anders blijft er vuil in de carb zitten.

Mijn NX (toen hij nog reed) startte ook slecht, viel vaak uit en haperde enorm in een bepaald toerengebied,
Komt waarschijnlijk door vuil in carburateur of slechte afstelling.
Had laatst een pakkingset besteld en daar zaten een paar o-ringen in die ik niet eens in mijn carburateur had zitten.. heb er nog 1 over waarvan ik niet kan vinden waar hij hoort te zitten.
maar hij loopt nu perfect :)
 
Tijdens een poging om de wiellagers uit m'n voorwiel te verwijderen ben ik per ongeluk iets te enthousiast met een moker op m'n voorwiel los gegaan. Resultaat zijn wat kromme spaken en een verbogen hart van de velg |( .

Heeft er iemand toevallig nog een ongebruikt NX250 voorwiel liggen? O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan