Het grote Honda NX250 topic deel 3

Ik lees hier wat ervaringen: http://forum.nx250.de/viewtopic.php?t=295. Maar die zijn misschien ondertussen al gedateerd.
Er staat onder andere over de Chinese ebay cdi's ... the tach didn’t work at all. I got a second one from China, but the tach did still not work. After 200km the CDI failed ... Een toerenteller heb ik niet dus dat vind ik geen probleem, maar na 200km defect is natuurlijk minder. Maar dat kan ook ongelukkig zijn.
 
Gisteren weer even Mn NX gestart, wat mij opviel is dat ik een tikkend metaal geluid hoor in het blok bij stationair, volgens mij boven die (koel?) ribben. Niet constant, maar zo elke 10 seconden wel eventjes. Zou dit kunnen betekenen dat de kleppen niet goed staan? Of is er iets anders wat ik zou kunnen testen zonder hem open te hoeven (laten) maken?

Ben een beetje bang om er nu op te gaan rijden. Helemaal omdat het een beetje een beunhazen motor bleek te zijn nadat ik hem vorige jaar had gekocht, sindsdien nog niet veel gereden.
 
Ik ben met een Honda NX250 onderweg naar Marokko. Ik ben op dit moment in Spanje en vandaag begon de motor gek te doen.

In het begin begon hij een beetje te schokken (voelt een beetje alsof er iets ergens over heen schiet) als ik snel optrok in lage versnelling.

Ik ben toen gestopt om te kijken of ik iets kon vinden, maar geen idee wat het kon zijn.

Dus ik ben door gereden en het werd in een paar uur tijd steeds erger, inmiddels doet hij het ook bij rustig optrekken, maar vooral bij lage versnellingen. Als ik in een hogere versnelling rijdt en rustig, dan heb ik er (nog) geen last van.

Het voelt vrij ernstig en ik ben bang dat hij er morgen helemaal mee op houdt.

Ik heb een reserve cdi mee, deze heb ik uitgetest, maar dit is niet het probleem.

Ik heb voor de vakantie de bougie vervangen, olie vervangen en kleppen gesteld etc, dus ik kan me ook niet voorstellen dat hier het probleem zit.

Kan iemand bedenken wat hier het probleem zou kunnen zijn?
 
wat is de staat van je voortandwiel? Je achtertandwiel kan er nog redelijk uit zien, terwijl de voorste op is. Al mag ik aannemen dat je voor zo'n trip dit toch zeker controleert of eigenlijk met verse set vertrekt.
 
Laatst bewerkt:
Koppelingsplaten? dat zou het probleem in lagere versnellingen kunnen verklaren. Er is meer kracht voor nodig om op gang te komen, als de gang er in houden..

Voortandwiel is ook een goede tip.
 
Ketting is slapper dan toen ik vertrok, maar kan me niet voorstellen dat het hier aan ligt. Ik krijg hem niet strakker met het gereedschap dat ik bij me heb, de bouten zitten te vast.

Voortandwiel ziet er nog goed genoeg uit. Achteraf had ik de hele set moeten vervangen, vraag me niet waarom, maar hier heb ik niet aan gedacht:(

Koppelingsplaten heb ik ook aan gedacht, kan ik dit nog checken op een bepaalde manier?

Vanochtend was het even droog, dus ik heb even wat dingen geprobeerd. Andere bougie, olie gecheckt (kon 500 ml bijvullen), naks, etc. Maar het wordt er niet beter van.

Wat me wel opviel is dat het voortandwiel veel speling heeft op de as. En het lijkt alsof het voortandwiel niet netjes om de as heen valt, zie foto, misschien hoort dat zo?

 
Laatst bewerkt:
Het was de ketting, heb de ketting strak gekregen en het is voorbij. Maar de ketting is echt wel op, dus ik baal dat ik deze niet vervangen heb.

Bedankt voor de tips!!
 
Fijn dat je het gevonden hebt!
Vervang ook beide tandwielen, dat voorste op je foto is gewoon op en oude tandwielen slijten de ketting extra snel.
 
Laatst bewerkt:
O, het tandwiel hoort inderdaad wat speling te hebben op de as, om de ketting uit te lijnen. Wat wel slim is, is om bij ketting smeren meteen wat op as/tandwiel te spuiten zodat het soepel op elkaar beweegt en je as niet verslijt. Want als die uitgehobbeld is moet ie vervangen, Is niet meer te krijgen en je blok moet gesplitst. Niet fijn dus.
 
Laatst bewerkt:
Is inderdaad niet slim, ik ga mn ketting en tandwielen laten vervangen in Cassablanca, foto’s zal ik nog sturen:)
 
Ik wilde net nog zeggen.. Als ie lang stilgestaan heeft kan de ketting zomaar dood zijn zonder dat je't aan de tandwielen echt al ziet.
 
Ik kom even terug op een eerdere post door mijzelf over niet originele Ebay cdi's.

In eerste instantie twijfelde ik of ik er goed aan zou doen een Chinese cdi te gebruiken om mijn kapotte cdi te vervangen. Uiteindelijk toch een besteld via Ebay. En tot nu toe zijn de bevindingen goed! Ik heb er zo'n 500km mee gereden, zowel snelweg als mindersnel-weg. De motor trekt goed op, houd nergens in en blijft het tot nu toe overal doen zonder enige hapering.

De cdi is iets langer dan de originele. Aansluiting is 't zelfde.
full


Ik hoop er ooit iemand wat aan heeft.
 
Laatst bewerkt:
Mensen, heb een 17" achterwiel op mijn NX gelegd (van een Honda XL250R: zie NX250 wheel swap -). Kwam bij het monteren deze rubbertjes op de werkbank tegen, en kan even niet herinneren waar ze vandaan kwamen (heeft een tijdje stilgelegen). Zijn dit de dust seals tussen "driven flange" en die wiel hub (het staat niet zo duidelijk in de service manual)?

full

Op de afbeelding hierboven wat ik bedoel: Links de wielhub (spaken zichtbaar op achtergrond; rechts de flange (tandwiel op de achtergrond). Deze schuiven dus in elkaar. Horen de rubbertjes (omgedraaid zoals ze nu liggen) in de ronde openingen?
 
Sinds vandaag ook de trotse eigenaar van een NX 250 :)
Nieuwe voorremschijf is al besteld gezien die hartstikke krom is, voor de rest nog een achterband (is volgens mij niet veel keuze in.. :9) en even kijken waarom de kappen niet goed aansluiten aan de voorkant. Heb me vandaag al goed vermaakt, wel even wennen als je een motor gewend bent die 100kg zwaarder is en 55pk meer heeft. _O-

1LKkci3.jpg

qMehr1U.jpg
 
He, twee nieuwelingen hier. Leuk!
Ik zag Marc ook al op advrider, zelf ben ik daar 'jellycow', je zult me daar regelmatig zien denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Jaja.. het project lag even stil vanwege een luxe probleem maar het gaat weer langzaam in beweging!
Laswerk zal augustus klaar zijn. Dan begint het cosmetische en blok technische deel!
Plaatje vandaag is al veel belovend. Uitlaat zal geplaatst worden zoals het groene deel toont.
Ik wordt er wel blij van! Heel benieuwd wat ik gaandeweg de komende maanden tegen ga komen. ;)
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan