Het grote Honda NX250 topic deel 3

Gefeliciteerd !

Hoog spatbord is simpel: gewoon noeuw kopen bij Nr1motor, ik heb de mijne 2 jaar geleden voor €17,50 gekocht oid. Wellicht nu iets duurder maar dit is een no-brainer. (Heb ik uitgevogeld na uren zoeken indertijd). Ik zoek de link naar het artikel morgen nog wel even op.

Achterlicht: ik zal even kijken in mijn voorraad.

Werkplaatshandboek: heb ik indertijd volgens mij nieuw via eBay gekocht. Ik zoek de link morgen nog wel even op.

Carterbescherming: er is wel wat, wellicht heb ik wat bookmarks.

Grotere velgen: dat is lastig. Die zijn vrij zeldzaam. Zoek op XR250 / 350 / 500 velgen. Ze komen af en toe voorbij. Ik heb in 12 maanden tijd 2 sets bemachtigd via marktplaats - maar wel omdat ik een permanente zoekopdracht actief heb, snel reageer en twee keer gewoon meteen de (realistische) vraagprijs heb betaald.
 
Dit is het voorspatbord dat ik heb:


Is er ook in het blauw.

Zelf 4 gaatjes boren, 4 afstandsbusjes en lange bouten maken / gebruiken.

Maar let op: je hebt ook een langere km teller kabel nodig ! Koop een kabel van een NX650, de grotere broer. Met de afstandsbusjes, die ik gemaakt heb van een stukje holle alu buis, even goed opletten: de achterste iets langer maken dan de voorste waardoor het spatbord iets 'achterover' gekanteld wordt en zo met de achterkant vrij blijft van het frame en radiateur. Klinkt lastiger dan het in werkelijkheid is.

Ook heb je volgens mij een langere remleiding nodig. Gewoon simpelweg een HEL kopen. Lengte dacht ik 110 cm maar dat is ruim. Hoe dan ook niet blijven rijden met 30 jaar oude rubberen leiding.
 
Dit is het voorspatbord dat ik heb:


Is er ook in het blauw.

Zelf 4 gaatjes boren, 4 afstandsbusjes en lange bouten maken / gebruiken.

Maar let op: je hebt ook een langere km teller kabel nodig ! Koop een kabel van een NX650, de grotere broer. Met de afstandsbusjes, die ik gemaakt heb van een stukje holle alu buis, even goed opletten: de achterste iets langer maken dan de voorste waardoor het spatbord iets 'achterover' gekanteld wordt en zo met de achterkant vrij blijft van het frame en radiateur. Klinkt lastiger dan het in werkelijkheid is.

Ook heb je volgens mij een langere remleiding nodig. Gewoon simpelweg een HEL kopen. Lengte dacht ik 110 cm maar dat is ruim. Hoe dan ook niet blijven rijden met 30 jaar oude rubberen leiding.

Dankjewel! Ik twijfel nog om er een ander stuur op te zetten vanwege mijn lengte. Moet nog ff kijken hoe lang de leiding dan moet worden. De remleiding vervangen stond al op de lijst. Mn honda hawk had ook leidingen erop zitten die zo oud waren en met staal remt het echt veel beter :)

Weet je nog welke soort motor je geselecteerd had bij het bestellen van het spatbord? Volgens mij zitten er nog verschillen tussen bouwjaren en model.
 
Probrake maakt ook remleidingen voor de NX, met 5cm extra zat ik op zo'n 50 eu per leiding

Voor een ander stuur -> Misschien dat je wegkomt met een stuurverhoger van 24mx, je zal de kabels wel een beetje anders moeten routen maar het past wel 24mx

Metalen carterbescherming liep ik ook tegenaan. Dus ik ben zelf maar aan de slag gegaan.
1670751455243.png


Moet dit nog even gaan maken; als ze goed passen kan ik er ook wel een paar meer fabriceren.
 
@sladislov bedankt voor je reactie! Goed om te weten dat verhogers niet al te duur zijn. Ik heb wel interesse in de carterbescherming mocht je er een paar willen maken!
 
Mijn crosswrak had een home made carterplaat, kon je het ding gewoon op zetten.
Super handig en poepsimpel bij de NX.

p3pb10875652.jpg

p4pb10495397.jpg
 
Wielen - de originele wielmaten zijn 19" en 16". Daar zijn niet veel banden voor te vinden. AX41 doet het prima, mooi compromis tussen road en offroad. Je kunt ook overstappen op 21" en 17
even inbreken,
als je de originele naaf gebruikt, kan je er een andere hoepel (velg) omheen laten spaken.
hoef je ook niet te klooien met andere afstandbussen/ lagers etc..
velgen zijn genoeg links en rechts te krijgen..
 
Mijn crosswrak had een home made carterplaat, kon je het ding gewoon op zetten.
Super handig en poepsimpel bij de NX.
Het "stock" montagepunt, was dat stevig genoeg? Ik had een beetje het gevoel dat bij een redelijke klap het snel zou verbuigen.
 
Allereerst een fijne kerst gewenst allen!

Ik ben nog op zoek naar een achtervelg voor de NX. Ik had mijn zinnen gezet op een 17 inch velg van een xl250 of 350r. Nu ben ik een 18 inch velg tegengekomen van een xl 250r uit 1984. Deze moet volgens het NX forum passen. Wat is wijsheid, voor beiden velgen zijn zat banden te verkrijgen, maar wat zal uiteindelijk beter rijden? Durft iemand hier iets over te zeggen?
 
Het NX forum, het Duitse ?

Ik heb zelf op twee NX250's 21"/17" velgen gemonteerd en ook een 18" wiel geprobeerd. Dat 18" wiel werd echt teveel.
Ik denk dat 17" echt de limiet is.

Wat beter rijdt weet ik niet.
Offroad vind ik 21"/17" veel beter rijden, op asfalt reed de originele 19"/16" set voor m'n gevoel marginaal lekkerder maat met een 18" achterwiel heb ik (dus) geen ervaring.
 
Het NX forum, het Duitse ?

Ik heb zelf op twee NX250's 21"/17" velgen gemonteerd en ook een 18" wiel geprobeerd. Dat 18" wiel werd echt teveel.
Ik denk dat 17" echt de limiet is.

Wat beter rijdt weet ik niet.
Offroad vind ik 21"/17" veel beter rijden, op asfalt reed de originele 19"/16" set voor m'n gevoel marginaal lekkerder maat met een 18" achterwiel heb ik (dus) geen ervaring.

ja op het Duitse NX forum staat een topic dat aangeeft welke velgen over te zetten zijn. Ik heb inmiddels voor een paar tientjes een 21 inch voorwiel van een XL600r kunnen scoren. Volgens het topic is de 18 inch een goeie upgrade voor offroad rijden. Echter zie ik wel dat er minder banden beschikbaar zijn voor de 18 inch velgen die op de NX 250 passen.

Ik denk dat ik het dan maar op 17 inch houd. Nu nog even een goed betaalbare zien te vinden.
 
Butsplaat update:

IMG_20221225_155846_497.jpg


Het werkt™️
IMG_20221226_155301_328.jpg


Wel is duidelijk dat ie niet geschikt is voor hard-enduro, bij herhaaldelijk vanuit een wheelie doelbewust op de butsplaat terecht komen gingen de voorste ophangpunten doorbuigen.
Aan de andere kant zou zonder plaat, of met de plastic carterplaat m'n carter al 10 keer over in stukken liggen.

Nu maar even kijken of ik alles weer recht kan buigen 🗿
 
Nee.
Voor een bospad heb je tegenwoordig al zeker een dikke GS met alle opties en accessoires nodig dus met zo'n simpele NX begin je natuurlijk helemaal niks.

_O- :+

Juist met zo'n heerlijk lichte NX kom je haast overal. Ik ben superhappy met de mijne. Ik heb een carbon bashplate (was ooit iemand in de UK die maakte die dingen) maar ik zou ook wel een stevige aluminium plate willen hebben.
 
Een enorme kick van ca. 1.5 jaar in dit topic.
Of er zijn geen NX rijders meer, of ze doen het zo goed dat er niks over te vermelden is :+
Ik heb een jaar of 5 geleden een NX250 opgehaald met de bedoeling deze wat op te knappen of er een leuk projectje van te maken. Zoals met zoveel projecten gebeurt staat er nog steeds alleen een rollend frame met blik in de schuur en is de rest verdeeld over een aantal dozen. Er komt steeds wat anders tussen wat meer prioriteit heeft of wat ik leuker vind en dat zal de komende jaren niet veranderen.
Het ding begint inmiddels echt wel in de weg te staan en is voor de liefhebber op te halen tegen de kosten van overschrijving (al wordt een lekker blond biertje niet afgeslagen)
Hij deed het toen ik m ophaalde, maar heeft daarna zo'n 4 jaar (droog) onder een afdak doorgebracht en inmiddels weer een jaartje in de schuur, dus garantie tot de drempel. Eventueel prima geschikt als orgaandonor, de uitlaat is in elk geval nog in prima staat.
 
Een enorme kick van ca. 1.5 jaar in dit topic.
Of er zijn geen NX rijders meer, of ze doen het zo goed dat er niks over te vermelden is :+
Ik heb een jaar of 5 geleden een NX250 opgehaald met de bedoeling deze wat op te knappen of er een leuk projectje van te maken. Zoals met zoveel projecten gebeurt staat er nog steeds alleen een rollend frame met blik in de schuur en is de rest verdeeld over een aantal dozen. Er komt steeds wat anders tussen wat meer prioriteit heeft of wat ik leuker vind en dat zal de komende jaren niet veranderen.
Het ding begint inmiddels echt wel in de weg te staan en is voor de liefhebber op te halen tegen de kosten van overschrijving (al wordt een lekker blond biertje niet afgeslagen)
Hij deed het toen ik m ophaalde, maar heeft daarna zo'n 4 jaar (droog) onder een afdak doorgebracht en inmiddels weer een jaartje in de schuur, dus garantie tot de drempel. Eventueel prima geschikt als orgaandonor, de uitlaat is in elk geval nog in prima staat.
Phoooeee , zal van mijn vrouw wel op mijn flikker krijgen, maar,....
Die wil ik wel 😍
 
Mocht het niet doorgaan met de vorige twee kandidaten dan sta ik te popelen!

Praktisch gezien: de 28ste rij ik met een lege auto door het land van Maas en Waal. 😇
 
Terug
Bovenaan Onderaan