Het grote Honda Transalp topic deel 3

Okee, ik durf de vraag te stellen: kan half-syntheet olie gewoon in het blok? En dan zonder problemen te veroorzaken natuurlijk :-) Die half heb ik namelijk nog genoeg van en mineraal zou ik moeten halen. In mijn voormalige NX650 ging het ook probleemloos dus moet kunnen toch.

Intussen heb ik alles werken qua accu, km-teller, lampjes enzovoort. En omdat het allemaal goed uitziet is het nu ook tijd voor onderhoud dus grote beurt, kettingset, remblokken voorkant etc. Een kofferset zit er ook aan te komen om zooi te kunnen slepen. Dan nog een keer banden en dan kan ik een tijd vooruit. Heidenhau K60 Scout bevalt me goed, maar als iemand een leuk allroad alternatief weet dan roep gerust.

Damn, een olie én een bandenvraag in één bericht, ik ben een daredevil vandaag haha.
 
Meen dat halfsysntheet ook in het boekje staat als geschikte olie bij de transalp?

Voor de bandjes:ik rij zelf op de mitas e-07. Kun je online wel vinden :)
 
Een van de minder bekende problemen, een vastgeroeste ProLink, is mij dus nu overkomen. Was geen beweging meer in te krijgen en de achterkant veerde alleen nog op de bouten... B|

Probleem treed op omdat bij het regulier onderhoud de ProLink nogal eens wordt vergeten (ook door mij O-) ) waarna de hele handel muurvast gaat zitten. Levensgevaarlijk eigenlijk want zaakje kan dan ook onder je kont afbreken. (gewaarschuwd mensch enz)

Omdat ik de volgende dag met vliegtuig op vakantie zou gaan nog even snel gezocht maar nergens een goede gebruikte kunnen vinden. Nieuw zijn ze niet meer leverbaar dus uiteindelijk een hele donorfiets vanaf vakantie adres bij Ad MIes moeten kopen. Resultaat is dat de ProLink overgezet is en mijn TA daarmee weer gerepareerd. Bijkomend resultaat is dat ik nu dus ook een schuur vol met onderdelen heb. Dus als je nog iets zoekt.... ;)
 
Heeft er iemand met een 700 model de ervaring om iets te maken dat je de abs uit kan zetten.
Dat vind ik wel zo fijn met offroad rijden.
Rij nu nog iets anders maar als zo iets bestaat dan zit ik erg te twijfelen om weer een alp te kopen.
 
Hallo, ik heb nu een straat zijspan maar wil weer een offroad span hebben/bouwen. Daartoe wil ik een Transalp als mogelijke trekker gaan gebruiken, ook omdat een maat prima ervaringen had op onze trip naar Mongolië.
Ik kan een 95-er kopen voor niet te veel, maar het blok is niet bijster fris; zouden jullie een donor blok aanraden of een volledige revisie? Het heeft er ruim anderhalve ton opzitten met minimalistisch onderhoud..... Mij lijkt een donorblok het beste, maar wat is dan daarvoor een goed adres?
 
Intussen heb ik een en ander gedaan om de mijne weer op de weg te krijgen.
Begonnen met puinruimen, een ketting met sluitschakel zonder visje is geen prettig idee, Idem voor banden uit 2007 met scheuren en dusdanig veel cupping dat het zoemen de motor overstemt. Beiden opgelost, voelt veiliger en nu hoor ik opeens allemaal nieuwe rammeltjes :-) En een grote beurt gegeven, was ook nodig.

De Rino uitlaat heb ik er onderuit gehaald, geen E-keur hoewel het kabaal flink meevalt. Omdat ik in grensgebied met Duitsland woon is een keur beter, geen gezeik is altijd beter :-)
Nu heb ik er een Laser van een CBR600 erop zitten, die pastte meteen goed met de CBR linkpijp, staat achter beetje hoger. Heeft een E-keur en klinkt leuk.

Wel heb ik problemen met lopen, hij wil niet boven de 120 komen. Ik dacht de reden gevonden te hebben. Het achterste van de manchetten tussen carbs en kop zat verdraaid. Daardoor zaten de carbs scheef waardoor de voorste niet goed aansloot op de airbox, daar bleef een spleet open. Maar helaas, het maakt geen 10km/h uit. Dus nu moet ik echt de carbs induiken. En de klepspeling nog eens controleren, te ruim is ook niet goed.

Tot 80 trekt hij gewoon netjes door, daarboven sterft het uit tot hij met veeeeel moeite en tijd net de 120 haalt. Versnelling maakt niks uit, dus toerental ook niet. Daarmee lijkt ontsteking uitgesloten.
Hij heeft een schoongemaakt DNA luchtfilter en genoemde Laser uitlaat. Daar kan het ook inzitten, hoewel het met de Rino uitlaat hetzelfde was, het filter is alleen schoongemaakt. Tenzij de vorige eigenaar hiermee gereden heeft het het wel goed vond (en even verzweeg) lijkt me het probleem hier evenmin in te zitten.
Blijfven brandstof en mengsel over. Het filter onderaan de kraan is schoon, die in de tank moet ik nog nakijken, de kraan loopt wel mooi door aan de stroom te zien. De benzine is nieuw. Dan blijven denk ik vooral de carburateurs over, schoonmaken en kijken of er gekke dingen gaande zijn.

Iemand die nog ideeën heeft?

Ik zal nog eens wat meer foto's posten, ook van de uitlaat. En van het achterspatbord dat is vervangen door een van een NX650. Hierdoor staat de XLV achterlamp hoger en naar mijn idee mooier. De komende dagen komt er nog een stel zijkoffers en topkofferrekje op, omdat het nodig is om zooi te vervoeren. Die moeten eerst gelast worden, zijn aangepaste versies van andere motoren. Voorlopig blijft de kuip, ik kon niks leuks knutselen met de spullen die hier rondslingeren.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik heb nu een straat zijspan maar wil weer een offroad span hebben/bouwen. Daartoe wil ik een Transalp als mogelijke trekker gaan gebruiken, ook omdat een maat prima ervaringen had op onze trip naar Mongolië.
Ik kan een 95-er kopen voor niet te veel, maar het blok is niet bijster fris; zouden jullie een donor blok aanraden of een volledige revisie? Het heeft er ruim anderhalve ton opzitten met minimalistisch onderhoud..... Mij lijkt een donorblok het beste, maar wat is dan daarvoor een goed adres?

kun je wat concreter aangeven wat er mis is met dat blok, behalve de km stand? wat is er niet fris aan?

een goed startpunt zou ik de transalpclub forum noemen, daar zitten een aantal specialisten die niets anders doen dan met transalps werken. hoge mate van verstand kennis en ervaring met deze fietsen :). ik zie daar ook wel eens blokjes worden aangeboden.
 
Laatst bewerkt:
Intussen heb ik een en ander gedaan om de mijne weer op de weg te krijgen.
Begonnen met puinruimen, een ketting met sluitschakel zonder visje is geen prettig idee, Idem voor banden uit 2007 met scheuren en dusdanig veel cupping dat het zoemen de motor overstemt. Beiden opgelost, voelt veiliger en nu hoor ik opeens allemaal nieuwe rammeltjes :-) En een grote beurt gegeven, was ook nodig.

De Rino uitlaat heb ik er onderuit gehaald, geen E-keur hoewel het kabaal flink meevalt. Omdat ik in grensgebied met Duitsland woon is een keur beter, geen gezeik is altijd beter :-)
Nu heb ik er een Laser van een CBR600 erop zitten, die pastte meteen goed met de CBR linkpijp, staat achter beetje hoger. Heeft een E-keur en klinkt leuk.

Wel heb ik problemen met lopen, hij wil niet boven de 120 komen. Ik dacht de reden gevonden te hebben. Het achterste van de manchetten tussen carbs en kop zat verdraaid. Daardoor zaten de carbs scheef waardoor de voorste niet goed aansloot op de airbox, daar bleef een spleet open. Maar helaas, het maakt geen 10km/h uit. Dus nu moet ik echt de carbs induiken. En de klepspeling nog eens controleren, te ruim is ook niet goed.

Tot 80 trekt hij gewoon netjes door, daarboven sterft het uit tot hij met veeeeel moeite en tijd net de 120 haalt. Versnelling maakt niks uit, dus toerental ook niet. Daarmee lijkt ontsteking uitgesloten.
Hij heeft een schoongemaakt DNA luchtfilter en genoemde Laser uitlaat. Daar kan het ook inzitten, hoewel het met de Rino uitlaat hetzelfde was, het filter is alleen schoongemaakt. Tenzij de vorige eigenaar hiermee gereden heeft het het wel goed vond (en even verzweeg) lijkt me het probleem hier evenmin in te zitten.
Blijfven brandstof en mengsel over. Het filter onderaan de kraan is schoon, die in de tank moet ik nog nakijken, de kraan loopt wel mooi door aan de stroom te zien. De benzine is nieuw. Dan blijven denk ik vooral de carburateurs over, schoonmaken en kijken of er gekke dingen gaande zijn.

Iemand die nog ideeën heeft?

Ik zal nog eens wat meer foto's posten, ook van de uitlaat. En van het achterspatbord dat is vervangen door een van een NX650. Hierdoor staat de XLV achterlamp hoger en naar mijn idee mooier. De komende dagen komt er nog een stel zijkoffers en topkofferrekje op, omdat het nodig is om zooi te vervoeren. Die moeten eerst gelast worden, zijn aangepaste versies van andere motoren. Voorlopig blijft de kuip, ik kon niks leuks knutselen met de spullen die hier rondslingeren.

snap nog niet helemaal wat je bedoelt met de versnelling en toerental die niet uitmaken. Daarmee bedoel je dan dat de symptomen zich bij dezelfde snelheid of toerental voordoen als je bijv in de 3, 4 of 5e versnelling doortrekt vanaf 80km/u?

zeg je nou hierboven dat de standaard linkpijp van een CBR (welk bouwjaar of maakt dat niet uit?) zomaar past op een alp en de pijp ook past in dat kuipdeel? :)
 
Laatst bewerkt:
Ja, in 3, 4 en 5 is het probleem hetzelfde; tot 80 goed doortrekken, tot 100 redelijk en dan tergend langzaam tot 120 als het meezit. Dus het is eerder snelheid gerelateerd dan toerental want dat verschilt per versnelling. Daarom sluit ik de timing/ontsteking uit.

Wederom ja, ik heb die Laser uitlaat met linkpijp (ook Laser zover ik weet) gewoon kunnen monteren zonder kapjes te vernaggelen. 2 dingen waren nodig: gat erbij in voetsteunplaat voor ophanging linkpijp. En een beugeltje voor ophanging van de uitlaat zelf aan het achterframe verzinnen.

Na een opmerking over de choke in pb:
Ik hoef helemaal niet te choken, ook niet bij helemaal koude start. En maakt het weinig tot geen verschil of ik hem in of uit heb. Loopt hij bij jullie nog mooi rond als je de choke aan laat? Dat blijft de mijne steeds doen. Hmm, het statoinair toerental is ook gek; soms blijft het hangen op iets tussen 2000 en 3000, soms gaat het wel helemaal terug (stelschroef heb ik nu helemaal uitgedraaid) naar 1200-1300 en soms knalt het onder de 1000 en kapt ie ermee.
 
Laatst bewerkt:
mooi, die info over de uitlaat. Als ik zover ben dat hij echt doorgerot is is er weer een optie bij :)

voor wat betreft je problemen, carbs eraf, handel incl choke goed schoonmaken en grote kans dat het weer werkt zoals het hoort :).
Heb je dit niet gemerkt bij de testrit, of wat die motor toen nog niet in rijdende staat toen je hem kocht?
 
Hallo! Is er hier een transalp-rijder die de overstap van een Hornet naar een Transalp heeft gemaakt?

Sinds 2 jaar rijd ik een Hornet, maar merkt dat ik een beetje last van m'n onderrug krijg op dat ding. Nu heb ik m'n oog laten vallen op een Transalp 700, met name vanwege de zitpositie. Ik rijd het meeste WW, maar kan me voorstellen dat het ook lekker toeren is op een motor die goed zit. Iemand hier ervaring mee?

Tips over aandachtpunten bij de aanschaf van een Transalp zijn natuurlijk ook erg welkom!
 
Zitpositie vind ikzelf ideaal, zeker met stuurverhogers is het helemaal rechtop.

Tips en aandachtspunten voor aankoop, kijk op transalpclub website en motoravonturist heeft ook een howto. De 700 ken ik zelf niet goed, bij de oudere modellen waren vooral de velgen een groot aandachtspunt.
 
Veel advies kan ik je niet geven als verse 600er rijder. Maar ik ben wel onder de indruk van de windbescherming van het kuipje; met mijn 188cm zit ik precies met m'n helm uit de turbulentie, erg prettig. Voor ww is dat in mijn ogen een plus, normaal heb ik motoren zonder kuip/ruit om de herrie te omzeilen.
Zithouding is zoals Downunder zegt, lekker rechtop. Ik ben ivm lange stelten aan het denken over lagere voetsteunen of hoger maar dat is niet dringend want het zit zo ook al best goed.

Update over mijn problemen ivm niet fatsoenlijk boven de 100 komen: opgelost! :-)
Het viel me op dat de carbs niet goed aangesloten waren. Het aansluitrubber tussen carb en achterste cylinder zat niet op de nokjes maar verdraaid. Daardoor zaten de carbs scheef. De voorste sloot amper voor de helft aan op de rubber richting luchtinlaat, er zat een spleet die tot 3mm breed was. En op zich zaten de meeste klemmen en zo niet bepaald goed op de plek. Dus ik dacht de oplossing al gevonden te hebben, maar na een proefrit bleek dat toch niet zo te zijn.
Toen de benzinekraan eens bekeken omdat ik te weinig doorvoer vermoedde. Beide filters waren brandschoon. Maar waar je normaal de motor lopend moet hebben om benzine te laten stromen liep het nu vrij door de kraan heen. Wat de precieze reden hiervoor was weet ik niet, maar de membramen in de kraan zaten vreemd. Dus de boel verbouwd zodat het vacuum niet meer nodig is en de aansluiting aan de cylinder afgestopt.
Daarnaast de carbs eraf gehaald (had ik meteen moeten doen toen ze scheef zaten, maar ik dacht toen de snelle makkelijke weg te kunnen nemen haha.) De vlotterbakjes brandschoon, sproeiers standaard en choke loopt soepel. Maar het membraam van de voorste carb had een scheur vam 3mm en een gaatje. Die geplakt bij gebrek aan reserve membraam (en wat zijn die kanonne duur zeg!) Het andere membraam was nog goed dus voorlopig blijven ze gewoon.

Afijn, na de kraan en de carb weer gaan rijden, een totaal andere motor! Zoveel meer koppel en doortrekken en meer plezier! In een lijn door naar 140 en meer deed ik maar niet in het donker op een bochtige 80km weg. Ik had bijna een flink grote uil te pakken, die schrok zich te pletter toen ik hem inhaalde.

Nu geloof ik niet meer dat een TA te tam is of zo, dat was wel zo toen hij trager was dan een NX250. Maar nu is er meer dan genoeg motor voor mij.
 
Thanks voor de info! Ben me inmiddels flink aan het inlezen, vooral de site van motoravonturist is erg leuk om uit te pluizen. Twijfel nu al tussen een 650 en een 700. De looks van de 700 staan me erg aan (op de koplamp na).
Ik ga ook nog maar eens bij m'n favoriete Japanse-fietsspecialist Richard Bakker langs om wat navraag te doen.

Kan eigenlijk nu al niet wachten om te "alpen".
Voordeel van de Hornet is wel dat ik in de stad als een wespje door het verkeer kan sluipen, dat zal op een Transalp ietsjes lastiger gaan.
 
Laatst bewerkt:
mee eens, de wendbaarheid, koppel, relatief licht en hoge zit, ervaar ik als prettig en kun je best mee redden denk ik :)

overigens vind ik juist de oudere modellen mooier ogen, maar da's allemaal een kwestie van smaak :P
 
Een van de minder bekende problemen, een vastgeroeste ProLink, is mij dus nu overkomen. Was geen beweging meer in te krijgen en de achterkant veerde alleen nog op de bouten... B|

Probleem treed op omdat bij het regulier onderhoud de ProLink nogal eens wordt vergeten (ook door mij O-) ) waarna de hele handel muurvast gaat zitten. Levensgevaarlijk eigenlijk want zaakje kan dan ook onder je kont afbreken. (gewaarschuwd mensch enz)

Omdat ik de volgende dag met vliegtuig op vakantie zou gaan nog even snel gezocht maar nergens een goede gebruikte kunnen vinden. Nieuw zijn ze niet meer leverbaar dus uiteindelijk een hele donorfiets vanaf vakantie adres bij Ad MIes moeten kopen. Resultaat is dat de ProLink overgezet is en mijn TA daarmee weer gerepareerd. Bijkomend resultaat is dat ik nu dus ook een schuur vol met onderdelen heb. Dus als je nog iets zoekt.... ;)
Mijn eerste TA had dat probleem ook, alleen was de doggybone ook gebroken. Niet meer los te krijgen. Uiteindelijk als donorfiets verkocht en een andere TA gekocht toen.
 
Ik heb mijn TA te koop gezet, omdat ik er niet aan toe kom om hem te gebruiken waarvoor ik hem heb gekocht. Hij hoeft niet weg, maar mag wel.

6f3a6d60e100ddb5d40cc66ceb12f214.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt DeClement. Ik heb de link even aangepast.

Het zijn allebei hele leuke motoren, waar ik veel plezier van heb. Maar helaas gewoon te weinig om ze allebei tot hun recht te laten komen. (Daarom gaan ze ook niet voor grijpstuivers weg, dan blijf ik er lekker zelf op rijden. ;) )
 
Morgen ga ik naar een nette 650 kijken, en als alles meezit rijd ik morgen als kersverse TA bezitter naar huis! Dank voor de tips. M'n Hornet houd ik er trouwens voor de grap nog even bij, toch ook een lekker ding om te kunnen pakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan