Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hallo, ik heb nu een straat zijspan maar wil weer een offroad span hebben/bouwen. Daartoe wil ik een Transalp als mogelijke trekker gaan gebruiken, ook omdat een maat prima ervaringen had op onze trip naar Mongolië.
Ik kan een 95-er kopen voor niet te veel, maar het blok is niet bijster fris; zouden jullie een donor blok aanraden of een volledige revisie? Het heeft er ruim anderhalve ton opzitten met minimalistisch onderhoud..... Mij lijkt een donorblok het beste, maar wat is dan daarvoor een goed adres?
Intussen heb ik een en ander gedaan om de mijne weer op de weg te krijgen.
Begonnen met puinruimen, een ketting met sluitschakel zonder visje is geen prettig idee, Idem voor banden uit 2007 met scheuren en dusdanig veel cupping dat het zoemen de motor overstemt. Beiden opgelost, voelt veiliger en nu hoor ik opeens allemaal nieuwe rammeltjes :-) En een grote beurt gegeven, was ook nodig.
De Rino uitlaat heb ik er onderuit gehaald, geen E-keur hoewel het kabaal flink meevalt. Omdat ik in grensgebied met Duitsland woon is een keur beter, geen gezeik is altijd beter :-)
Nu heb ik er een Laser van een CBR600 erop zitten, die pastte meteen goed met de CBR linkpijp, staat achter beetje hoger. Heeft een E-keur en klinkt leuk.
Wel heb ik problemen met lopen, hij wil niet boven de 120 komen. Ik dacht de reden gevonden te hebben. Het achterste van de manchetten tussen carbs en kop zat verdraaid. Daardoor zaten de carbs scheef waardoor de voorste niet goed aansloot op de airbox, daar bleef een spleet open. Maar helaas, het maakt geen 10km/h uit. Dus nu moet ik echt de carbs induiken. En de klepspeling nog eens controleren, te ruim is ook niet goed.
Tot 80 trekt hij gewoon netjes door, daarboven sterft het uit tot hij met veeeeel moeite en tijd net de 120 haalt. Versnelling maakt niks uit, dus toerental ook niet. Daarmee lijkt ontsteking uitgesloten.
Hij heeft een schoongemaakt DNA luchtfilter en genoemde Laser uitlaat. Daar kan het ook inzitten, hoewel het met de Rino uitlaat hetzelfde was, het filter is alleen schoongemaakt. Tenzij de vorige eigenaar hiermee gereden heeft het het wel goed vond (en even verzweeg) lijkt me het probleem hier evenmin in te zitten.
Blijfven brandstof en mengsel over. Het filter onderaan de kraan is schoon, die in de tank moet ik nog nakijken, de kraan loopt wel mooi door aan de stroom te zien. De benzine is nieuw. Dan blijven denk ik vooral de carburateurs over, schoonmaken en kijken of er gekke dingen gaande zijn.
Iemand die nog ideeën heeft?
Ik zal nog eens wat meer foto's posten, ook van de uitlaat. En van het achterspatbord dat is vervangen door een van een NX650. Hierdoor staat de XLV achterlamp hoger en naar mijn idee mooier. De komende dagen komt er nog een stel zijkoffers en topkofferrekje op, omdat het nodig is om zooi te vervoeren. Die moeten eerst gelast worden, zijn aangepaste versies van andere motoren. Voorlopig blijft de kuip, ik kon niks leuks knutselen met de spullen die hier rondslingeren.
Je zal er versteld van staan wat je met een alpje kunt doen.Voordeel van de Hornet is wel dat ik in de stad als een wespje door het verkeer kan sluipen, dat zal op een Transalp ietsjes lastiger gaan.
Mijn eerste TA had dat probleem ook, alleen was de doggybone ook gebroken. Niet meer los te krijgen. Uiteindelijk als donorfiets verkocht en een andere TA gekocht toen.Een van de minder bekende problemen, een vastgeroeste ProLink, is mij dus nu overkomen. Was geen beweging meer in te krijgen en de achterkant veerde alleen nog op de bouten...
Probleem treed op omdat bij het regulier onderhoud de ProLink nogal eens wordt vergeten (ook door mij ) waarna de hele handel muurvast gaat zitten. Levensgevaarlijk eigenlijk want zaakje kan dan ook onder je kont afbreken. (gewaarschuwd mensch enz)
Omdat ik de volgende dag met vliegtuig op vakantie zou gaan nog even snel gezocht maar nergens een goede gebruikte kunnen vinden. Nieuw zijn ze niet meer leverbaar dus uiteindelijk een hele donorfiets vanaf vakantie adres bij Ad MIes moeten kopen. Resultaat is dat de ProLink overgezet is en mijn TA daarmee weer gerepareerd. Bijkomend resultaat is dat ik nu dus ook een schuur vol met onderdelen heb. Dus als je nog iets zoekt....