Het grote Honda Transalp topic deel 3

Het zijn toevallig heul goede motoren :+. Daarom is dit topic ook zo rustig ;). Heel veel verder dan normaal onderhoud hoeft niet. Een van de zwakste punten waren de velgen, maar die ga je toch al vervangen :). Soms ook de spanningsregelaar en die dynamostekker, vaak solderen ze gele draden om de stekker ertussenuit te laten.

Vooral ook fotos plaatsen, ben wel benieuwd wat je ervan gaat maken :).

Controleer trouwens nog even de ligging van de 2 cdi's. Het originele ophangrubber houdt ze rechtop, er is later een rubber gekomen die ze horizontaal legt. In de vertikale stand wil het zadel nog wel eens op die stekkers drukken. Ik heb zelf pasgeleden bij ruud frederiks een nieuwe cdi besteld, van ignitech, nadat er 1 van de 2 kapot was gegaan. Voor een 160 euro vervangt 1 unit de 2 originele. Kan die er weer 20jaar tegenaan.
 
De CDI's lagen er al horizontaal in ;)
Binnen enkele dagen (of een week waarschijnlijk) komen er direct al een paar onderdelen binnen, dan ga ik beginnen met het echte werk :)
 
Hoi! Ik ben nieuw hier, Transalp 600V (en momenteel nog één (stiekem 2) Kawasaki ER5 (een A1 en een A2 variant, de laatste oorspronkelijk gekocht voor onderdelen). Ik zoek:
  • Winscherm dat niet klappert
  • Een nieuw zader
  • Motorophanging die past (heb er één gekocht die niet past)
  • Iemand met ervaring met het controleren van de radiator (heb een extra liggen).
  • Er moet veel aan gebeuren, maar hij rijd natuurlijk als een zonnetje.
Ik ben trouwens ook op zoek naar een garage in Utrecht om te delen (op zijn minst tijdelijk)om hier aan te kunnen klussen. De Transalp kan een zeer grondige opknapbeurt gebruiken, uiteraard vooral visueel - sturdy als die stalen rossen zijn. Met één van de Kawasaki ER5's heb ik een klein ongeluk gehad; beide zijn niet berijdbaar, daar zou ik graag iets aan doen!
 
Laatst bewerkt:
Hierbij een kleine teardown progress pic :)
Die alpjes zitten wel heel simpel in elkaar zeg, weinig electronica *D

JPEG_20200112_205546.jpg
 
Goede fotooo's!!!

Hier de broer van de Alp in mijn garage. (Xrv). Blok moet eruit... In de foto rust het bestaande blok al op een autoschaarkrik...
Ik wil de prolink ook nog opnieuw invetten.

IMG-20191224-WA0007.jpeg
 
Heeft iemand nog ergens een schokbreker liggen voor een PD06 1995 of iets in die buurt? De mijne is verrotter dan gedacht.
Gr.
 
broemer

heb er 1 voor je liggen als je interesse hebt 55 euro komt van een transalp 600 uit bj 92
 

Bijlagen

  • DSCN4829.jpg
    DSCN4829.jpg
    316 KB · Weergaven: 8
  • DSCN4830.jpg
    DSCN4830.jpg
    276,3 KB · Weergaven: 8
Hierbij dus een updateje aan de transalp supermoto build, Het zadel zit wat meer naar achteren, maar dat is omdat deze anders véél te hoog is voor mij.
Ook zouden de kappen verkeer om de radiatoren zitten, maar nu steken ze een klein beetje onder de kappen uit (zie je wel peeken ;))

Frame is kaarsrecht, moet enkel nog de zadel en spatbordmontagepunten in elkaar steken, dan komen er nog braces in het subframe en kan ik een tankje lassen. Vooraan komt er letterlijk niets, dat wordt gefiberglassed (ga proberen moldless te doen).
Ik moet ook nog een zijkapje maken voor die witte zijflank af te dekken, misschien ook fiberglassen of met metaal, nog geen idee :')

JPEG_20200201_203145.jpg
 
ik vind dat wel wat hebben met die kuipdelen voor. Achterkant overtuigt nog niet helemaal, maar misschien weer wel als het completer is :).
 
Ik ben behoorlijk ten einde raad: mijn droehoekige aluminium motorblok ophanging is flink vergaan van mijn Transalp XL 600V uit 1992:
Ophanging-transalp-xl-600v.jpg


Vorige eigenaar heeft de pekel er goed in laten komen. Heeft iemand hier ervaring mee; de nieuwe set paste echt niet:
beugelsverschil.jpg


Deze nieuwe blijken echt niet te passen, zelfs na flinke aanpassing ervan - heb de gaten uitgeboord. De boorgaten zitten zo ver 'anders' dat het niet gaat en het 'verval', de kromming is andres. We hebben het motorblok opgekrikt e.d. maar kregen het niet voor elkaar.Gek bij Honda, de nieuwe waren zelfs gewoon ook van een Transalp.

Pas op met het jaartal van de transalp bij deze motorblok ophanging, dat verschilt dus. Mijn jaartal is 1992.

Hier de afmetingen:
WhatsApp Image 2020-02-23 at 15.03.36.jpeg


Dit is 'm trouwens in totaal, classic uiterlijk. Nog aardig wat te doen, maar behalve die ophanging en de flink verroeste uitlaat gelukkig vooral cosmetisch:
transalp.jpg


Eerst maar eens een wintertaak, de beugels in de lak :t :
transalpbeugels.jpg


Veel dank voor de hulp, ik ben behoorlijk ten einde raad met de motorblok bevestiging van m'n transalp 600V
 

Bijlagen

  • roestzooi.jpg
    roestzooi.jpg
    79,3 KB · Weergaven: 13
  • roestzooi2.jpg
    roestzooi2.jpg
    133,1 KB · Weergaven: 8
Even uit mijn hoofd, links en rechts is die beugel verschillend toch? Lijkt net alsof je vervangingsbeugel voor de andere kant is?
 
Oud en nieuw zijn inderdaad verschillend. Mijne waren gelukkig in betere staat dan die van jou :')
Wel een stukje oxidatie eraf geschuurd en opnieuw geplamuurd met wat fiberglass putty, opnieuw gespoten en ze zien er weer als nieuw uit :)
 
vijhonderd2

heb nog 2 setjes liggen als het goed is uit 92 zal dinsdag zit toch in de garage zal even kijken voor je
 

Bijlagen

  • DSCN4770.JPG
    DSCN4770.JPG
    217,7 KB · Weergaven: 11
vijfhonderd2

En heb wat gevonden als je interesse hebt hoor ik het wel
 

Bijlagen

  • DSCN5154.jpg
    DSCN5154.jpg
    162,7 KB · Weergaven: 7
  • DSCN5155.jpg
    DSCN5155.jpg
    168,9 KB · Weergaven: 11
1B638088-0D2A-44FE-939C-03DC2E7C2BBB.jpeg

deze komt waarschijnlijk zeer binnenkort te koop.
Transalp 600 bouwjaar 96, kmstand 40000 en oplopend door dagelijks gebruik. Hoge ruit, topcase, handvatverwarming. Zijkoffers worden niet mee verkocht.
Als er hier nu al mensen interesse zouden tonen kunnen we er al over praten natuurlijk. Het betreft een belgische motor, 2de eigenaar.
 
Ziet er gaaf uit met die CRF kappen!

Ben zelf ook bezig met een Transalp SM:

Heb er gouden VF500F velgen ingezet (expres, lekker retro/nostalgie naar de Honda MT5 tijd ⭕])
nu een UPSD voorvork uit een KTM en de zaag gezet in de voorkuip.

Zoek alleen nog een mooie (compacte) teller, en eigenlijk iets voor de achterkant. (een KTM 660 kont ofzo???:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan