Het grote Honda Transalp topic deel 3

Kachel nog heerlijk rond, nu met 2 aliexpress radiatoren _O- _O- _O-. Bij de rechter rad brak laatst een pijpje af en rond de vuldop was ook al eea aan het brokkelen. Ipv 2ehands weer een 25jaar oud onderdeel te kopen voor 75 euro leek me 2 nieuwe van 110 euro een beter idee. Tegen de verwachting in bleek de pasvorm nog soort van redelijk goed. Hoefde maar 2 gaten van de ventilatorbevestiging uit te boren :+. De rest klopt zo ongeveer wel met wat aanpassingen. Ze zijn ook een 5mm dikker trouwens. Het koelt goed en lekvrij :).
Had op m'n 650 ook (alu) China radiatoren na een glijpartij, deden het prima :Y
 
Ben nieuw hier.
Vorige week van een klant bij ons (ik woon en werk in Oostenrijk bij een officiële Honda dealer) een Transalp 650 gekocht, in perfecte staat maar versnellingsbak schade.
Eerste en tweede zijn OK, derde maakt een geluid als een koffiemolen en de vierde en vijfde zijn stil tot je het gas weg neemt, dan is het klak klak klak.

Bakje van een RD11 via ebay gekocht, die ga ik er maar eens inbouwen.
Tot nu toe nog nooit zoiets meegemaakt ondanks 42 jaar als motormonteur.

Ben benieuwd en hou jullie op de hoogte.
TransAlps zijn bijna niet kapot te krijgen.
Heb die van mij (2003) vorig jaar ingeruild na 12 jaar trouwe dienst.

Was al een paar jaar aan het kijken voor wat nieuws, maar die oude logge lobbes bleef het maar prima doen.
Tot ik vorig jaar getik uit de bak hoorde komen, met spoed ingeruild op een snel leverbare Suzuki Vstrom650.

Nog geen klakklakklak uit de bak maar wel tiktiktik.
Zwak punt van de Alp650?

Wellicht vond de oude dame ook dat ik toe was aan wat nieuws :+
 
Heeft iemand een dyamo te koop voor mijn xl600v?

Die van mij laad niet verder dan 13V.
Dus voordat hij onder de 12V zakt zou ik graag een andere hebben.
 
Heeft iemand een dyamo te koop voor mijn xl600v?

Die van mij laad niet verder dan 13V.
Dus voordat hij onder de 12V zakt zou ik graag een andere hebben.
Als het inderdaad de dynamo is dan kan je jouw vraag ook op het forum van de Transalp club stellen. Kans is groter dat je daar iemand treft die de dynamo voor je heeft.
 
Ik moet de spoelen nog meten.
Maar te hoge spanning is vaker regelaar.
Te lage spanning helaas de dynamo
In 99 van de 100 gevallen is de regelaar de boosdoener.
Ik werk al meer dan 40 jaar met Honda's en heb pas één keer een dynamo van een Transalp moeten vervangen.
Ga er maar van uit dat de regelaar stuk is.
 
Heb gisteren een nieuwe achterband gemonteerd omdat de oude toch wel erg vlak was.
De nieuwe band (Avon Roadmaster MK2) in maat 150/70/18 is toch wat hoger als de oude band in 130/80/18,
en komt nu bij hard inveren (eg over drempel rijden) tegen mijn tank aan.

Kan ik de veer ook wat stugger maken zodat hij niet zo ver inveert?
verstel je bv met deze schroefveer alleen de hoogte, of juist de stugheid?
Of monteren hier ook mensen een andere achterveer op de Transalp 650v om deze stugger te krijgen?




1623007457620.png
 
De achterband komt tegen de tank aan???
Komt mij heel vreemd voor, 18inch achterband trouwens ook..... normaal/origineel 17inch.
Met de veervoorspanning stel je niet echt de hoogte van die fiets in, bij meer voorspanning zal hij minder ver inveren....tijdens het rijden.
Waarom een 150mm brede band? Terwijl 120 origineel is.....
 
Heb gisteren een nieuwe achterband gemonteerd omdat de oude toch wel erg vlak was.
De nieuwe band (Avon Roadmaster MK2) in maat 150/70/18 is toch wat hoger als de oude band in 130/80/18,
en komt nu bij hard inveren (eg over drempel rijden) tegen mijn tank aan.

Kan ik de veer ook wat stugger maken zodat hij niet zo ver inveert?
verstel je bv met deze schroefveer alleen de hoogte, of juist de stugheid?
Of monteren hier ook mensen een andere achterveer op de Transalp 650v om deze stugger te krijgen?




Bekijk bijlage 1641517
Je kunt een veer niet stugger maken. Veervoorspanning aanpassen heeft alleen effect op het begin van het veergebied (hoever de motor inzakt als je er gewicht op zet).

Stuggere veer is nooit verkeerd zeker als je de Alp alleen gebruikt op straat, originele veer is hoogstwaarschijnlijk berekent op een 75kg rijder voor licht allroad gebruik (lekker zacht dus). Maar als het aanloopt moet je eigenlijk gewoon de motor ophogen dmv een langere schokbreker of kortere dogbones.
 
Laatst bewerkt:
ik had een blokje staal van 2cm tussen gaffel en veer gezet. Na een jaar stond ik weer laag. Die originele veer (TA600) was na 25jr toch wel versleten denk ik :P
 
Maar niemand ervaring met het plaatsen van een andere achterveer?

Of ben ik dan gewezen tot het opmeten van de lengte v/d veer en een vergelijkbare zoeken?
 
Ken geen passende, en ik denk dat het ook meer is dan alleen de lengte. Maar ik ben benieuwd waar je op uitkomt als je wat passends vind :)
 
DuckDuckGo (of Google) is je vriend, je zult niet de eerste zijn die een Alp 650 ophoogt. Goedkope manier is prolink link omdraaien, dat kan blijkbaar bij de 650. En als ik kijk in de YSS catalogus zie ik dat een schokbreker van een XR600 of Alp 600 langer zijn maar wel dezelfde montage afmeting hebben. ;)

1623698552093.png
 
Bedankt voor de tip.
Ik zat zojuist te zoeken hoe je achterkant een beetje zou kunnen verhogen.
Aangezien ik morgen nieuw rubber ga monteren bij mij op mijn werk, kan ik dat gelijk meenemen, precies op tijd gelezen dus....
Ga morgen een setje Conti TKC70 monteren.
Mijn Alpje is klaar, de nieuwe gebruikte RD11 (past 1 op 1 in de RD10) zit er in en heb al een paar proefritjes gemaakt, alles Oké.
Wel gelijk een tandje kleiner voortandwiel gemonteerd, is hier in de Oostenrijkse bergen een stuk fijner.
Lange afstanden rijd ik toch niet en is dus geen probleem.
Zal eerdaags proberen foto's te plaatsen van het zingende versnellingsbakje die er in zat toen ik 'm kocht voor 300euro....
 
Bedankt voor de tip.
Ik zat zojuist te zoeken hoe je achterkant een beetje zou kunnen verhogen.
Aangezien ik morgen nieuw rubber ga monteren bij mij op mijn werk, kan ik dat gelijk meenemen, precies op tijd gelezen dus....
Ga morgen een setje Conti TKC70 monteren.
Mijn Alpje is klaar, de nieuwe gebruikte RD11 (past 1 op 1 in de RD10) zit er in en heb al een paar proefritjes gemaakt, alles Oké.
Wel gelijk een tandje kleiner voortandwiel gemonteerd, is hier in de Oostenrijkse bergen een stuk fijner.
Lange afstanden rijd ik toch niet en is dus geen probleem.
Zal eerdaags proberen foto's te plaatsen van het zingende versnellingsbakje die er in zat toen ik 'm kocht voor 300euro....
Ik zit ook te denken aan een setje TCK70. Ben benieuwd hoe het je bevalt.
 
Ola!

Vandaag ga ik een ritje maken op een TA uit 94 met 90K op de teller.
Mogelijk ga ik mijn fzs600 uit 03 hier tegen ruilen. Wat zijn zoal dingen waar ik op moet letten of vragen?

Dit is de tekst bij de advertentie;
Goed onderhouden Honda Transalp uit 1994 met 91k op de teller.
Vorig jaar veel dingen vernieuwd,

- ketting en tandwielen
- buiten- en binnenbanden
- olie en filters
- bougies, ngk iridium 4x
- remvloeistof
- koelvloeistof
- balhoofdlager
- koppeling
- voorvorkhoezen

De motor is uitgerust met

- kappa topkoffer
- 12v aansluiting
- dominator einddemper
- spotlights
- acerbis handkappen
- Goffi kuipscherm
- valbeugels
- middenbok
- Viking seats zadel bekleed met antislip

De banden zijn Continental trailattack 3
Km stand loopt nog op, rijd er nog regelmatig mee. Origineel is hij paars/grijs, maar heb het paarse zwart gespoten. Is best netjes geukt maar verwacht geen proffesionele kwaliteit.
 
Op zich kun je er miskoop aan doen als ie gewoon zn ondehroud gehad heeft. Wat nog opvalt is de velgrot, en dat begint meestal van binnenuit. Als je langs de spaaknippels, ventielgaten al afbrokkeld materiaal ziet (google voor ploatjes) dan weet je dat je over niet al te lange tijd nieuwe velgen moet (laten) spaken. De 2ehandse markt is redelijk schaars, en nieuw is dat een relatief dure grap. Verder niks mis met een transalp :+
 
Thanks voor de reactie. En hoe zou het met deze kilometerstand gesteld moeten zijn met olieverbruik en kleppen stellen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan