Het grote Honda Transalp topic deel 3

En hoe zou het met deze kilometerstand gesteld moeten zijn met olieverbruik en kleppen stellen?
Hangt sterk van gebruik en onderhoud af, een TA die rustig is warm gereden en vooral langere afstanden heeft gereden én goed is onderhouden ben ik niet bang voor met 90K op de klok, all zit hij natuurlijk wel een beetje in de herfst van zijn bestaan.

Klepjes tellen altijd goed, leuke klus om zelf te doen ;)
 
Met boven. De mijne heeft plusminus 65k erop denk ik, olieverbruik nagenoeg niks tot weinig. Even peilen hoe betrouwbaar de verkoper is ;).
 
Alles moeilijk zonder de fiets te zien.
Heb een 600 ook van 1994 gehad en die zoop bij 46tkm olie als een malle.
Een aangebouwde uitlaat van een Dominator, naar links en rechts neem ik aan....tja??
Zelf overgespoten?
Ik weet niet, maar ik zou niet zo snel een naar ik aanneem goede Fazer van 2003 ruilen tegen een TA van 1994 waarvan je verder niets weet.
Maar ieder zijn ding.
Kijk in ieder geval onder de voortandwiel afdekking of de as waar het tandwiel op zit niet gaar is....
Dan wordt het duur, zeker als je het zelf niet kan (dan is hij eigenlijk total-los)
Ik heb nu, voor de gein een verder perfecte 650 gekocht voor € 300 met een vergelijkbaar iets.
Is nu met hulp van een gebruikte versnellingsbak, gevonden op Ebay, voor 700 euro weer een TA.
Maar de uurtjes die het gekost heeft zou ik bij een dealer willen aftikken.
 
Ik zit ook te denken aan een setje TCK70. Ben benieuwd hoe het je bevalt.
Vanavond na het werk, op de zaak de bandjes vervangen en een goede 80km, hier in de bergen gereden met veel haarspeldbochten maar ook op de doorgaande wegen.
Moet zeggen dat ik tot nu toe best wel tevreden ben.
Heb op mijn vorige 650 Bridgestone Battle-Wing en Pirelli Scorpion Trail gehad, ook niet slecht behalve zeer snelle slijtage bij de Pirelli maar denk dat ik blij ga worden met de TKC70.
Slijtage schijnt volgens diverse testberichten ook heel erg mee te vallen.
 
Dominator uitlaat is volgens mij gewoon een einddemper met een linkpijp, wel zonder e keur dacht ik, maar nog redelijk beschaafd geluid.
 
Vandaag even wederzijds een proefrit gemaakt maar voelde toch niet helemaal goed aan voor mij.
Voelde na een rit van 45 mins toch best wel m’n onder rug en dat verbaasde me. Daarnaast behoorlijk veel roest en pekel plekken, velgen daarintegen nog best oké alleen een paar kleine plekjes maar niet problematisch. Hij had de motor nog maar anderhalf jaar en had wat voor de hand liggend onderhoud, geen kleppen stellen of iets dergelijks.
Dominator uitlaat is inderdaad een merk en linkerpijp, leuke sound stationair en tijdens gas geven maar bij gas los roffelde en backfired hij heel veel en ook altijd bij gas los, dat zou mij irriteren.
Weet wel vrij zeker dat ik voor een TA wil gaan maar dat ik me rug voelde viel wel tegen dat heb ik op m’n fzs600 nooit, daar zit je net iets meer voorover. Hetgeen wat ik me zo kan voorstellen is dat omdat ik zo rechtop zit dat ik als een zoutzak ben gaan zitten en dat ik daarom last kreeg.
Voor nu ga ik in ieder geval op zoek naar een TA in wat betere conditie en m’n fzs600 te koop zetten. Wel balen dat de prijzen van TA’s relatief hoog zijn. Die fzs600 van mij is 10 jaar jonger, rijdt heerlijk, is goed onderhouden en weinig km’s en gaat waarschijnlijk toch minder opbrengen dan een TA me gaat kosten, daarom klonk een ruil me wel goed in de oren.
 
De meeste vragen vreemd genoeg een torenhoge prijs voor een Transalp!
Begrijp het niet helemaal, is hier in Oostenrijk niet anders.
Ik kocht hier tien jaar geleden een 600 van 1994 voor 1100 euro en er stonden er veel te koop voor een vergelijkbare prijs.
Nu vragen ze voor een zelfde fiets bijna het dubbele.
Op Ebay werden in die tijd onderdelen bijna weg gegeven, als je nu iets gebruiks zoekt verlangen ze meer dan de normale verkoopadviesprijs van een origineel onderdeel.
Heb vandeweek een binnenkuip ( om de tellers ) via de zaak nieuw besteld.
Kost verkoop nog geen 30 euro, gebruikt en bekrast op Ebay 49,95 plus verzendkosten.
De wereld draait door.....
 
Ik wou mn Ketting 1 schakel verlengen verlengen, had al een nieuwe kettingschakel besteld.... Kan ik het reststukje van mn ketting niet meer vinden...... :(
Nu kan ik overal kettingschakels vinden, maar het stukje wat ik nodig heb dus niet... En kan het ook nergens vinden hoe je die los moet bestellen.
En om nou een complete ketting bij te bestellen terwijl deze net 500km oud is...

Iemand die nog een rest stukje van een DID525VX ketting heeft, of wel weet waar ik die los kan bestellen?
 
DuckDuckGo (of Google) is je vriend, je zult niet de eerste zijn die een Alp 650 ophoogt. Goedkope manier is prolink link omdraaien, dat kan blijkbaar bij de 650. En als ik kijk in de YSS catalogus zie ik dat een schokbreker van een XR600 of Alp 600 langer zijn maar wel dezelfde montage afmeting hebben. ;)

Bekijk bijlage 1644520

Goede tip van die YSS catalogus!

Ga proberen een schokdemper te kopen van een cbr1000rr of een gsx-r 1100; zullen een stuk stugger zijn, maar wel zelfde lengte en demper type. (mz506-315)
 
In de laatste drie jaar heb ik op mijn Xl600V 2 sets Continental TKC70's opgereden met 22k en 25k kilometer. De banden waren nog niet helemaal op, maar vierkant en aan het cuppen.
 
In de laatste drie jaar heb ik op mijn Xl600V 2 sets Continental TKC70's opgereden met 22k en 25k kilometer. De banden waren nog niet helemaal op, maar vierkant en aan het cuppen.
Tja dan mag het ook he......
Ben benieuwd hoe lang ik er mee doe, weet alleen dat de Pirelli 's na 3000km gaar waren en de Bridgestone set na 5000km.
Goed, ik ben niet in Nederland maar in Oostenrijk onderweg, woon/werk en af en toe na het werk een rondje op de vele bergwegen hier. De rest van de kilometers hier doe ik op mijn 1976 bj. Kawasaki Z900 A4.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen met de TKC70.
 
Tja dan mag het ook he......
Ben benieuwd hoe lang ik er mee doe, weet alleen dat de Pirelli 's na 3000km gaar waren en de Bridgestone set na 5000km.
Goed, ik ben niet in Nederland maar in Oostenrijk onderweg, woon/werk en af en toe na het werk een rondje op de vele bergwegen hier. De rest van de kilometers hier doe ik op mijn 1976 bj. Kawasaki Z900 A4.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen met de TKC70.
Dan ga ik er vanuit dat je banden wat minder vierkant afslijten dan met mijn Nederlandse woon-werk ritten. TKC70 gaf mij erg veel vertrouwen op de weg, ook met nat weer. Op de onverharde wegen kun je er ook nog wat mee.
 
Sinds gisteren weer een blije eigenaar van een Alpje, al eerder alpjes gehad, maar deze is toch even heel anders :)

Aan de motor is door vorige(n) behoorlijk aangepakt, erg gaaf en netjes gedaan.
-Custom aluminium tank, naar achteren verplaatst
- Custom bashplate
- Excel voorvelg
- Hele voorkant aangepast, vork,verlichting, km teller bedrading, kappen
- Zadel + systeem.
- Voorvork WP suspension (welke weet ik nog niet), wil er nieuwe keerringen in doen maar ben er nog niet achter)


Ben benieuwd of iemand van hier deze herkend / de bouwer van deze motor kent?


7.jpeg
8.jpeg
12.jpeg
5.jpeg
 
wow da's een mooi ding geworden!
Ben er ook erg blij mee, even beurtje, olie filter etc.
En ga even wat kleine dingen aanpassen en toevoegen.
Wil nog even iets maken bij de punt van het zadel, een soort van afdekplaatje. Daar lijkt het nu soort van gat, vind ik niet zo mooi. En ik denk iets van een rekje / valbeugel iets achter, ook er bescherming van de tank.

Ben ook benieuwd of iemand deze motor herkend of weet wie de bouwer was. Heeft er herg mooi gedaan en zou deze persoon graag wat vragen willen stellen :)
 
Tankinhoud heb ik nog niet 100% zeker, tank was ongeveer half vol en heb er nog 6/7 liter bij getankt. ik verwacht dat de tankinhoud 13 liter ongeveer is. Nu bezig even voorvork revisie, nieuwe filters, olie etc.
 
Vandaag de nieuwe Continental TKC70 maar eens uitgebreid geprobeerd, eigenlijk heel tevreden mee.
Het nieuwe gebruikte versnellingsbakje is ook in orde.
 

Bijlagen

  • 16247196580735089127419539319942.jpg
    16247196580735089127419539319942.jpg
    235,2 KB · Weergaven: 20
Terug
Bovenaan Onderaan