Het grote Honda Transalp topic deel 3

Laatst bewerkt:
beste mensen, nieuw lid hier en uiteraard ook trots eigenaar van mijn paars+zilver Transalp uit '92 ( even oud als ik haha ).

ik heb een vraagje voor de leden hierzo: is er iemand die veel kilometers rijd met een Transalp 600 die een mechanische kilometer teller heeft? ik vraag dat want ik ben op zoek naar mensen die mij ( en ook hunzelf ) willen helpen met het testen van een 3D-geprinte vervanging voor dat plastic tandwiel ding dat in je voorwiel gestoken zit ( Honda onderdeel nummer 44806-KF0-000 ) wat ervoor zorgt dat je kan zien hoe hard je rijd. het originele onderdeel is bagger slecht en volgens mij is mijn ontwerp veel beter. maar ik weet niet of mijn versie lekker veel kilometers kan hebben. ik rijd zelf te weinig om bijvoorbeeld binnen redelijke tijd te weten of dat ding de 15 duizend kilometer kan halen.

mocht er iemand zijn met interesse dan kan je mij een bericht sturen.
 
Laatst bewerkt:
Ben wel benieuwd naar je ontwerp en een foto van het geprinte tandwiel? :)

Met hierboven, en ik meen eens gelezen te hebben dat door slijtage het wormpje ook wat meer speling kan krijgen en daardoor sneller de tandwieltjes kan opvreten. Ik ben zelf allang overgestapt op een magneetsensor.
 
Heerlijk dat mooie weer. Lekker even een stukje gereden met de Alp.
IMG_20220313_113632-01.jpeg
 
beste mensen, nieuw lid hier en uiteraard ook trots eigenaar van mijn paars+zilver Transalp uit '92 ( even oud als ik haha ).

ik heb een vraagje voor de leden hierzo: is er iemand die veel kilometers rijd met een Transalp 600 die een mechanische kilometer teller heeft? ik vraag dat want ik ben op zoek naar mensen die mij ( en ook hunzelf ) willen helpen met het testen van een 3D-geprinte vervanging voor dat plastic tandwiel ding dat in je voorwiel gestoken zit ( Honda onderdeel nummer 44806-KF0-000 ) wat ervoor zorgt dat je kan zien hoe hard je rijd. het originele onderdeel is bagger slecht en volgens mij is mijn ontwerp veel beter. maar ik weet niet of mijn versie lekker veel kilometers kan hebben. ik rijd zelf te weinig om bijvoorbeeld binnen redelijke tijd te weten of dat ding de 15 duizend kilometer kan halen.

mocht er iemand zijn met interesse dan kan je mij een bericht sturen.

Welkom hier.

Ik heb dit topic net gevonden. Ben zelf ook trotse eigenaar van een PD06 bouwjaar 1987.
Paar weekenden terug heeft mijn tandwieltje het ook begeven, heb je dan ook een pb gestuurd.

20210821_112452.jpg
 
Gaat om dat " kilometer teller tandwielding bij het voorwiel" toch? Staat volgens mij op internet met een bestandsextensie zodat je die 3D kan (laten) printen.
Edit: excuses, staat hier boven al ergens genoemd.
 
Gaat om dat " kilometer teller tandwielding bij het voorwiel" toch? Staat volgens mij op internet met een bestandsextensie zodat je die 3D kan (laten) printen.
Edit: excuses, staat hier boven al ergens genoemd.
die ja. en dat bestand staat inderdaad op het internet. dat bestand heb ik geprint en heeft hetzelfde gare ontwerp als de originele. ik heb zelf een veel robuuster model ontworpen.
 
Zo, gisteren kon ik weer bij de africatwin, de 2cv6 was klaar en kon naar buiten. Gelijk gestart en hup, naar de lokale Tango. Stuur wiebelde/ schommelde al. Ik wist genoeg: bandenspanning is in de afgelopen 4 maanden teruggelopen van 2,8 naar 1 bar.....
Oppompen die hap! Daarna nwe olie en -filter.
20220322_172427.jpg
 
Dan ben ik benieuwd wat dat dan is en hoe het er uit ziet....
heel simpel : het gedeelte boven de tanden is veel dikker waardoor het tandwiel veel beter contact maakt met de zogenaamde "retainer" die in het voorwiel gestoken zit. de originele is zo belachelijk dun dat het niet goed vult en niet goed contact maakt met de "retainer". daardoor is de kans op slippen of ernaast schieten groot. en ja, als het er eenmaal naast schiet dan is dat ding meteen kapot. kan door een ruig hobbeltje of een flinke pit in de weg zomaar ineens patsboem over zijn.
 
Hmja kan wel zijn, maar da's niet de meest voorkomende reden dat die tandwieltjes sneuvelen. Desondanks als het bij jou wel helpt, helemaal prima :Y
 
Hmja kan wel zijn, maar da's niet de meest voorkomende reden dat die tandwieltjes sneuvelen. Desondanks als het bij jou wel helpt, helemaal prima :Y
er zijn uiteraard veel meer redenen waarom het tandwiel kapot kan gaan. maar dat veranderd niets aan het feit dat het originele tandwiel ver van optimaal contact maakt met de rest. zelfs als alles in optimale conditie is ( en alles origineel ) dan is dat tandwiel veel te mager.
 
Zou best kunnen het zal ongetwijfeld zo goedkoop mogelijk maar nog net functioneel in elkaar steken.

Ik ben jaren geleden al overgestapt naar een digitale teller, dat tandwiel had het toen al een tijdje begeven. Ik had een (originele) vervanging toen wel al gekocht, maar voordat ik die kon monteren reed ik tegen een auto aan. Dat tandwieltje was wel het minste wat stuk was :+.
 
ik h
Zou best kunnen het zal ongetwijfeld zo goedkoop mogelijk maar nog net functioneel in elkaar steken.

Ik ben jaren geleden al overgestapt naar een digitale teller, dat tandwiel had het toen al een tijdje begeven. Ik had een (originele) vervanging toen wel al gekocht, maar voordat ik die kon monteren reed ik tegen een auto aan. Dat tandwieltje was wel het minste wat stuk was :+.
ik heb ook overwogen om een digitale conversie te doen maar ik vind de klokken van mijn 92 model te mooi. en ik kon niet iets digitaals vinden wat ik qua prijs netjes vind of mooi.
 
Gisteren heb ik een tandwiel van Nelis_VTra in gebruik mogen nemen.

IMG_20220407_123048.jpg

IMG_20220407_123034.jpg


Het is nog een Prototype, maar ik moet zeggen hij heeft er goed over nagedacht.
Ik ben er blij mee, mijn teller werkt weer naar behoren.
 
Ik ben wat aan het rondkijken naar misschien een topkoffer, alleen vind ik ze eigenlijk allemaal niet zo mooi. En ook niet als ze eraf zijn, dan blijft er zo'n lelijke plastic plaat achter. Nu zie ik ook wel wat mooiere alluminium topkoffer platen voorbij komen, deze zijn al een stuk mooier vind ik. Hier kun je eventueel ook nog eens wat anders aan vast sjorren. Maar vaak zijn die universeel of voor een ander merk. Maar als ze universeel zijn wat voor koffer past er dan weer op?

Maar ik kom er niet echt uit welke plaat er nu op mijn Transalp 700 past en wat voor topkoffer er dan ook weer op kan. Hebben jullie nog tips of misschien iets liggen?

Zo'n topkoffer is dan nog wel mooi en betaalbaar :):
- Alu Topkoffer voor Honda Transalp XL 600 / 650 / 700 V CB 650 F / R Bagtecs Namib 38Ltr
- Aluminium Topkoffer voor Honda Transalp XL 700 / 650 / 600 V Bagtecs Gobi 36L
maar wat voor plaat moet daar weer bij?

Hier heb je een met universele plaat erbij: Motorfiets Alu Top Koffer Bagtecs XB22 Aluminium Universeel 22 liter zilver en al weer veel duurder.
 
Laatst bewerkt:
Tja, dat is idd nog niet zo makkelijk.
Ik ben ook niet echt van de topkoffer, ondanks dat het wel heel erg handig is maar in 9 van 10 gevallen is de houder voor zo'n koffer erg lelijk.
Ik zoek ook al langer voor een mooie, liefst slanke aluminium plaat.
Als ik wat vind meld ik mij.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan