Het grote Honda Transalp topic deel 3

Nou, de kogel is door de kerk! Ik ben Transalp eigenaar :]

Een xl600v uit '95 met 62k op de teller.
IMG_1297.jpg

Hier en daar wel wat dingetjes die moeten worden opgeknapt, dus ik zal vast snel met vragen komen.

En om me evengoed voor te stellen hier;
Ik ben Benjamin, 28 jaar en woonachtig in Bovenkarspel. :W
 
Hallo, ik heb sinds kort ook een Transalp
Maar ik zoek nog een zadeldekje
Weten jullie waar die te koop zijn?
 
Gelijk even een vraagje. Als ik mn knipperlicht aanheb, en ik wil mn knipperlicht aan de andere kant aan doen, slaat mn relais een beetje op hol en duurt het een aantal seconden voor hij weer normaal doet en mn knipperlicht aangaat.
Iemand hier ervaring mee?
 
Gefeliciteerd met de aankoop ! Krijg je geen spijt van.
De knipperschakelaars staan erom bekend. Voor de lange termijn open maken schoonmaken. Korte termijn is volspuiten met wd40 en dan werkt het meestal weer goed. Zie ook transalpclub.nl
 
En hou zeker bij een gebruikte twin het oliepeil in het begin in de gaten. De zilverkleurige 600 blokken zijn erg goed.

Mijn twin (65dkm) verbruikt bij autosnelweg ritten iig wel wat olie.
 
Nou, het knutselen is begonnen! En een boutje is gebroken! Heel fijn.. Not.

Het is een boutje waarmee de radiateur vast zit en bij mij ook de valbeugel bevestigd zat. Hier was een keer op gevallen en dus een beetje verbogen en gaan roesten. Bij het loshalen dus een boutje gebroken. Heel wat dingen geprobeerd, en er zit nu zelfs een gebroken voor in m'n frame B|

Hier een foto toen het boutje of redelijk intact was..
IMG-20190305-WA0011.jpeg

Oplossing.. Andere valbeugels die niet op hetzelfde boutje zitten als de radiateur. Iemand nog een setje liggen? Of een bepaalde set aanraden?

Ben
 
Ik zou wel proberen om hem eruit te krijgen. Is hij nu helemaal afgebroken op het blok, of niet? Anders een paar dagen flink in de kruipolie zetten en dan eventueel met een griptang eruit proberen te draaien. Zit hij al in het frame, dan met een linkse tapset proberen er uit te krijgen. Of uitboren en opnieuw tappen...
 
Hoi allemaal,

Sinds twee jaar ben ik een trotse Alp eigenaar. M'n Alp is een 'bike for life', een droomfiets en betekent veel voor mij. Ik kocht hem een paar maanden na het halen van m'n motorrijbewijs. Dé bike die ik al in gedachten had toen ik m'n rijbewijs ging halen. Vooral in het eerste jaar, 2017, heb ik er aardig wat km's mee gemaakt.

Eerlijk is eerlijk; ik heb hem wel eens laten vallen. Gelukkig heb ik er valbeugels op zitten.

Vorig jaar in maart, toen ik de bike van stal haalde, ging ik al snel iets te hard van stapel na vier maanden niet rijden. Al in de tweede rit die ik maakte kwam ik helaas ten val, ik liet mij opjagen door een automobilist. Gelukkig reed ik niet heel hard en kwam ik in het gras terecht. Op een dikke enkel, een beetje spierpijn en een gedeukt ego na was er (met mij) niets aan de hand. Een goede waarschuwing voor de rest van het seizoen!
Helaas heeft de Alp wel op verschillende plekken scheurtjes en krassen in de kappen. De kappen links en rechts omsluiten de tank niet meer mooi, de rechter heeft zelfs een gat (zie foto), en de voorste kuip heeft aan de rechterkant een scheur. Maar de schade is vooral optisch, hij rijdt verder prima.

Inmiddels heb ik ook een andere bike gekocht. In 2018 heb ik daar het gros van mijn km's mee gemaakt, maar ik merk dat die het bijzondere gevoel mist, wat ik van de Alp wel krijg. Die v-twin brul, die looks en die speelse wendbaarheid. Daarom wil ik deze zomer investeren in de Alp, hem weer mooi maken en opknappen. Ik gebruik de bike vooral voor plezierritten, touren en af en toe woon/werk. Offroad zal ik niet gaan, maar ik wil er graag vakantie's mee rijden binnen Europa.

Ik zou graag willen beginnen met de gebroken kappen te vervangen. Hij heeft ook nieuwe banden nodig, maar dat is nu minder relevant. Uiteindelijk zou het ook leuk zijn om de voorvork optisch mooier te maken, ze lijken erg verweerd. Wellicht investeer ik in de hyperpro vering, daar lees ik veel positieve berichten over.

Hebben jullie ook tips, met name over de kappenset? Andere tips ook welkom, uiteraard.
Op foto 1 en 2 zie je de punten die ik benoemde, foto 3 vind ik gewoon een leuke foto van m'n bike in het Friese landschap.

Alvast bedankt voor reacties.
 

Bijlagen

  • IMG_20180416_200730385.jpg
    IMG_20180416_200730385.jpg
    376,9 KB · Weergaven: 27
  • IMG_20180421_190449728_HDR.jpg
    IMG_20180421_190449728_HDR.jpg
    282,7 KB · Weergaven: 27
  • IMG_20180412_200850321_HDR.jpg
    IMG_20180412_200850321_HDR.jpg
    239,1 KB · Weergaven: 25
Als ik jou was zou ik lid worden van de TA club Nederland. Die kunnen je met raad en daad bij staan. Google maar eens . Het is een aktieve club met ook een leuk forum. 😎
 
Mooi ding. Naar mijn bescheiden mening ook wel de mooiste kleur voor een TA naast het originele wit.

En direct eens met de vorige schrijvers. Direct lid worden van de Transalp Club. Bergen kennis daar.
 
Goedendag,


Zijn er nog specifieke zaken waar op te letten als ik bij een 600V Transalp ga kijken? Zwakke punten oid? 1991
 
Laatst bewerkt:
Goedendag,


Zijn er nog specifieke zaken waar op te letten als ik bij een 600V Transalp ga kijken? Zwakke punten oid? 1991
-Velgen controleren vooral rondom ventielgat en bij de spaken.
-Kijk onder het zadel of de CDI's plat liggen, dus met de stekkers aan de zijkant i.p.v. aan de bovenzijde.
-Kappen/kuip aansluitingen niet afgebroken?
-Rotte uitlaat?
-Roest frame?
-Verder de normale dingen zoals remmen (dikte schijf), ketting/tandwielen, banden, koppeling, wiellagers, balhoofdlager, accu, verlichting, tellers etc.
-Uiteraard moet die mooi lopen en goed sturen en vraag of er nog onderhoud is gepleegd de laatste tijd en of daar nog facturen van zijn.
- Zwart blok kan meer olie verbruiken dan het grijze blok maar uiteraard geldt voor beide of er goed onderhoud is gepleegd en hoe er met de motorfiets is omgegaan.
-Opties? Midden bok is handig (net als handvatverwarming als je hem ook in de winter gebruikt) maar moeilijk op te bokken.

Aanvullingen welkom.

Blok is redelijk "bullet proof" en bij normaal gebruik en goed onderhoud kan die heel lang mee gaan...

Succes!
 
-Velgen controleren vooral rondom ventielgat en bij de spaken.
-Kijk onder het zadel of de CDI's plat liggen, dus met de stekkers aan de zijkant i.p.v. aan de bovenzijde.
-Kappen/kuip aansluitingen niet afgebroken?
-Rotte uitlaat?
-Roest frame?
-Verder de normale dingen zoals remmen (dikte schijf), ketting/tandwielen, banden, koppeling, wiellagers, balhoofdlager, accu, verlichting, tellers etc.
-Uiteraard moet die mooi lopen en goed sturen en vraag of er nog onderhoud is gepleegd de laatste tijd en of daar nog facturen van zijn.
- Zwart blok kan meer olie verbruiken dan het grijze blok maar uiteraard geldt voor beide of er goed onderhoud is gepleegd en hoe er met de motorfiets is omgegaan.
-Opties? Midden bok is handig (net als handvatverwarming als je hem ook in de winter gebruikt) maar moeilijk op te bokken.

Aanvullingen welkom.

Blok is redelijk "bullet proof" en bij normaal gebruik en goed onderhoud kan die heel lang mee gaan...

Succes!

Bedankt voor je reactie !!

Wat is dat met die cdi's? Als die overeind staat is het dan idd beter om die plat te leggen? Of gaat dat niet?

Ik heb er 1 zien staan die optisch minder is, staat 40 dznd op de teller, maar lijkt mij dan eerder 140 dznd te zijn. Is dat nog een acceptabele km-stand voor deze blokjes? Of zijn de meesten dan bijvoorbeeld wel een stuk op hun eind?
 
140 is niet heel extreem maar zou zelf gaan kijken naar iets met minder km's. 40.000 km is een leuke stand maar dan zou hij er nog wel redelijk uit moeten zien.

Cdi's die met stekkers aan de bovenzijde zijn gemonteerd willen wel eens kapot gaan doordat de onderkant van het zadel er in sommige gevallen er tegenaan kan komen. Hier is een modificatie rubber voor te krijgen (ongeveer 20 euro) zodat je ze plat kan leggen. CDI's kosten origineel ongeveer 200 euro per stuk en imitatie rond de 100. Er zitten er twee in. Soms kan je zien dat er één kapot is omdat dan de toeren teller het niet meer doet. Uiteraard loopt hij dan ook niet goed.

Ligging Transalp CDI's.JPG
 
Voorvelg "glimt" en achter is mega-goor.....
Achtervelg zou ik goed moeten checken denk ik..

Edit: of de achtervelg is reeds een keer vervangen en niet goudkleurig meer, dat zou ook nog kunnen

Dit lijkt mij geen 40 dnzd km, of ligt dat aan mij?
 

Bijlagen

  • alp.jpg
    alp.jpg
    105,1 KB · Weergaven: 30
Het is geen mooie, kappen gescheurd en met kabelbindertjes weer vast gezet. Alles goed controleren en als de prijs ernaar is dan kopen! Succes!

Mijn eerste 600 Transalp:
Vorige transalp.jpg
 
Oh ja, nog iets waar je op moet letten. Als je de mogelijkheid hebt om het kapje van het voortandwiel eraf te halen kijk dan of de spie banen van het tandwiel asje nog goed zijn en of het tandwiel niet eraan is gelast. Wil nog wel eens voorkomen...
 
ok, nogmaals bedankt!

Dat hij er niet fraai uit ziet, dat maakt mij niet zo heel veel uit, het zou een fietsje voor 'erbij' worden, desnoods herstel ik de scheuren een beetje en spuit hem legergroen ofzo. Wordt waarschijnlijk ook een buitenslaper.

Maar ik heb natuurlijk geen zin om nog eens 1.000 euro er in te moeten steken om hem betrouwbaar te houden.

Zou 500,00 een redelijke prijs zijn?
 
Ik heb de rubbers van de cdi aan de onderzijde opengesneden en de cdi's een paar cm naar beneden kunne drukken, dat helpt ook. Nog een tip: maak een spatlap aan de voorkant van het achterspatbord. Dan zeik je niet bij elke bui je achterdemper onder, wat de levensduur van dat ding verlengt :)
 
Hoi, even een klein vraagje voor de transalp experts: zijn de spiegels van de 650 hetzelfde als van de 600?
 
Hallo Transalp rijders,
Ik overweeg een Transalp aan te schaffen Bj1994. Ik ben alleen benieuwd hoe jullie de navigatie gemonteerd hebben.
Ik gebruik een Tomtom 550. Het dashboard van de alp is helemaal kunststof. Ik ben zeer benieuwd naar de plek waar jullie de navigatie hebben zitten.
Alvast bedankt
 
Terug
Bovenaan Onderaan