Het grote Honda Transalp topic deel 3

Een Alp 700 met ABS weegt rijklaar 217kg
Een F800GS 207kg
Ben ook jaren op zoek geweest naar een opvolger voor mijn Transalp650. Is uiteindelijk een Vstrom650 geworden.
Van de BMW GS'en was ik ook gecharmeerd en vond de F700GS lekkerder dan de F800GS. 800 is te nerveus op het gas, 700 veel smoother maar mist wel eindschot bij hoger in toeren draaien. Kleinere voorwiel van de 700 stuurt ook beter op de weg, alsof die de weg weet.

Uiteraard wel veel te duur in aanschaf en onderhoud. BMW prijzen voor Indiase meuk (F750/850GS).

De Suzuki DL650 is uiteraard ook niet zaligmakend, maar voldoet prima.
Minpunten:
  • Veel windgeruis, ook met ruitje zonder vario gedeelte (oordoppen verplicht)
  • Zwaartepunt, voelt minder licht aan dan een TransAlp of BMW F GS
Pluspunten
  • Prijs
  • Geen zijwindgevoeligheid zoals bij een TransAlp
  • Superieur V-blok dat zijn werk goed doet van hoog tot laag
 
Moet zeggen dat de zijwnd gevoeligheid van de trekker een heel stuk verbeterd is met mijn nieuwe banden.
Bt45/46 had ik heel veel last van zijwind (moerdijkbrug elke dag...) en heel veel last van strepen en groeven op de weg.

Met de nieuwe Avon trailriders is dat een heel stuk minder, vooral de gevoeligheid op strepen en groeven is verdwenen. Banden voelen ook wat stabieler, en dus iets minder snel insturend.
 
Ben ook jaren op zoek geweest naar een opvolger voor mijn Transalp650. Is uiteindelijk een Vstrom650 geworden.
Van de BMW GS'en was ik ook gecharmeerd en vond de F700GS lekkerder dan de F800GS. 800 is te nerveus op het gas, 700 veel smoother maar mist wel eindschot bij hoger in toeren draaien. Kleinere voorwiel van de 700 stuurt ook beter op de weg, alsof die de weg weet.

Uiteraard wel veel te duur in aanschaf en onderhoud. BMW prijzen voor Indiase meuk (F750/850GS).

De Suzuki DL650 is uiteraard ook niet zaligmakend, maar voldoet prima.
Minpunten:
  • Veel windgeruis, ook met ruitje zonder vario gedeelte (oordoppen verplicht)
  • Zwaartepunt, voelt minder licht aan dan een TransAlp of BMW F GS
Pluspunten
  • Prijs
  • Geen zijwindgevoeligheid zoals bij een TransAlp
  • Superieur V-blok dat zijn werk goed doet van hoog tot laag
Vond de DL650 juist lekker stil icm met een Givi ruitje, wel prima blokje inderdaad. Mistte alleen net als bij de TDM850 het adventure/allroad gedeelte, prima voor asfalt of langzaam een zandpaadje maar verder niet echt (vond de DL ook bijzonder breed tussen de benen..). Daarom nu ook een T7 besteld. :)

BMW geen ervaring mee, ga ik ook geen ervaring mee krijgen. Al genoeg gezeur met een BMW auto gehad _O-
 
Ja dat kan ik begrijpen m,n schoonpa is denk ik toch wel 25 jr geleden bmw 5 serie.
Wat heeft die man er een ellende mee gehad.
Is die auto ook nog snachts bij hun voor de deur gestolen is dat ding teruggevonden.
Politie en verzekering wilden dat hij hem terug nam.
Hij heeft geweigerd en is nog nooit zo blij geweest dat hij zo van z,n auto afkwam.
nu helemaal happy met volvo.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Zoals we allemaal weten is de demping van de voorvork van de Transalp 600 extreem soft.

Natuurlijk goed voor rotsachtige ondergrond en semi Hard-Enduro achtige situaties. Nu is het eenmaal zo dat we in Nederland wonen en het overgrote deel van de kilometers op de straat plaatsvind en de kilometers die dat niet zijn in het zand.
Op straat laat de voorrem zich het beste omschrijven als een "rijhoogte verstelling" wat vooral te wijten is aan te softe demping.
Ook in het zand zit je voor de bestuurbaarheid liever in een wat stuggere demping.

Nu lost dikkere olie wel iets op, maar het blijft minimaal. Terwijl juist de rebound veel lomer wordt ipv de gewenste compressie.

Het zou mooi zijn als de compressie dus stijver kon. Zonder het onomkeerbaar te maken voor die enkele keer op rotsgrond. Als het dan nog gefinetuned zou kunnen worden per persoonlijke voorkeur zou het helemaal mooi zijn.

Daar heb ik een aantal dagen (en nachten) m'n hoofd over gebroken en ik geloof nu een, al zeg ik het zelf, elegante oplossing te hebben.

Het systeem dat ik bedacht heb zou de compressie demping in softe stand volledig ongewijzigd laten en zou op z'n allerstrakst de demping volledig kunnen blokkeren. Hiermee zou dus het volledige stelbereik gebruikt kunnen worden wat op een conventionele demperrod vork mogelijk is.

Daarbij komt dat deze verstelling gedaan kan worden op de onderkant van de poot met behulp van een inbussleutel.

Nu ga ik hier heel wat tijd, materiaal en geld in steken om dit te gaan ontwerpen en fabriceren.
Mijn vraag is nu dus:
Zijn er meer mensen die hier belang bij hebben en dit eventueel geïnstalleerd willen hebben nadat ik het een tijdje getest heb?
 
Klinkt goed, let wel, de reden dat je op fabrieksmotoren nooit de demping letterlijk helemaal dicht kan draaien is om de eigenaren te beschermen tegen zich zelf.. Als je het zo kan maken dat het dus NIET mogelijk is om de demping op slot te zetten zou ik het zeker toejuichen :Y (en je maakt het natuurlijk zo dat je met modificatie zus of zo wel echt dicht kan zetten :+ )
 
Dacht dat je transalp te koop stond? Of is dat even in de koelkast? :)

Ik rij zelf met de voorkant van een africa twin, die komen nog met 2 luchtventieltjes bovenop de vorkpoten en natuurlijk dubbele remmen..het rijdt in ieder geval beter dan standaard. Ben vooral benieuwd wat je gaat :Y
 
Erwin, interessante plannen, ben benieuwd.

Heb zelf geen 600 meer.
Indertijd had ik op mijn 600 voor en achter Hyperpro veren gemonteerd en dikkere vorkolie in de poten (ik meen 20W).

Anyway, uit technisch oogpunt ben ik zeker benieuwd.
 
Klinkt goed, let wel, de reden dat je op fabrieksmotoren nooit de demping letterlijk helemaal dicht kan draaien is om de eigenaren te beschermen tegen zich zelf.. Als je het zo kan maken dat het dus NIET mogelijk is om de demping op slot te zetten zou ik het zeker toejuichen :Y (en je maakt het natuurlijk zo dat je met modificatie zus of zo wel echt dicht kan zetten :+ )

Ik moet sowieso iets fabriceren om het geheel een eindafslag te geven. Op een gegeven moment zou je het mechaniek namelijk uit elkaar draaien (wat ook nodig is voor demontage). Als het zover is heb je de compressie al lang op slot, maar wat de je kunt bedenken zal de idioot doen inderdaad.

De Transalp is in de verkoop. Het is echter wel een klote verkoop seizoen, dus dat kan zo een maand zo blijven.

Echter zit ik sinds de Versys 300 ombouw/verhoging vol in voorvorken land. Nou wou het toeval dat ik een paar schijtgoedkope voorvorken online tegen kwam, waaronder een Transalp 600. Technisch is t niet veel meer, maar kan wel naar hartelust experimenteren. Als dat werkt naar wens maak ik het als test voor de Alp of 1 van de woon-werk motoren met vergelijkbare poten.
 
Kun je wat meer loslaten over je idee? Aan de onderkant van de poot zit toch al dat inbusje om de poot te demonteren? Wil je daar wat vervangen?
 
Het concept houd ik nog even voor mezelf tot het in een vergevorderd stadium is :9

Inmiddels ook een manier uitgedokterd om een maximale uitslag te maken. Maakt het proces iets moeilijker ongedaan te maken (verre van onmogelijk nog) en het is een beetje bewerkelijker. Ook met monteren en demonteren voor een vork revisie. Wel minder kans op een kluns die het verpest.

Edit: Die extra stop kan ook met een aanpassing wel ongedaan gemaakt worden, maar dan komen we redelijk in het beun terrein. Ik denk dat het beter is als men van tevoren aangeeft of ze helemaal dicht willen toestaan of niet.
 
Laatst bewerkt:
Bij eerste inspectie zo uit het werk (ben net thuis) blijken deze poten in boven verwachting goede staat!
Alles draait en veert soepel al lijkt 1 GSXF poot weinig olie te hebben.

Dat mag de pret niet drukken, amper tot geen pitting en ''redelijke'' keerringen waarschijnlijk. Dat betekent dat ik de Transalp poten als puur experiment ook een aantal keer kan testen op de Alp zelf.
Ik was eigenlijk bang voor flink verroeste poten en misschien zelfs goed krom. De advertenties waren heel wazig met aardappel camera foto's gemaakt en bij elkaar een paar tientjes. Kon nooit veel wezen dus, maar dat lijkt mee te vallen!

IMG_20230208_232823.jpg
 
Hoi Erwin, klinkt interessant. Ik heb een TransAlp die k wil ombouwen naar wat degelijker "Reis-enduro". Heb net als Downunder een AT(750) voorvork+balhoofd overgenomen, voor extra veerweg en dubbele schijfrem. Over de vering zelf (HyperPro oid?) nog niet verder over nagedacht. Er zat al een AT-tank op toen ik m kocht.
K hoor graag meer van je.
 
Er zaten 2 kleine hiaatjes in m'n ontwerp.

De ene betekent dat zonder aanpassing van de demperrod de demping altijd minstens de helft van de normale doorlaat is. Aanpassen is een minuutje meer werk, maar toch net iets minder elegant he. Dit heb ik al wel kunnen testen door de poot handmatig te belasten tov een onaangepaste poot. Voelt al wel redelijk.

De tweede is dat de onderkant van de rod net iets anders loopt dan gedacht. Dit is een simpele aanpassing aan het toegevoegde onderdeel die niet van belang is voor het uiteindelijke resultaat, maar me wel een paar uur hobby'en aan de draaibank "gekost" heeft.

Komt wel een complicatie bij. Uiteraard op het moment dat ik maandag of dinsdag m'n eerste praktijk test heb ingepland (op m'n eigen Alp) belt er iemand die zondag mogelijk de Alp komt kopen _O-

Nu loopt mijn experiment op een extra set poten, maarja zonder motor om te testen is toch jammer...
 
De eerste prototype poot is ''klaar''. Voor nu nog even met een uitstekende kruiskop onderin vanwege het nog niet binnen zijn van m'n mooie stelboutjes.
Hierbij staat hij maximaal ingedraaid, maar zo ontworpen dat dit niet opsluit.

De eerste resultaten met dezelfde olie en hetzelfde olie niveau:

In eerste instantie deed het voor het gevoel weinig bij met de hand indrukken van de poot. Toen even tyrerips om de onaangepaste en aangepaste poot gedaan. Daarna vanuit mijn gekalibreerde schouders:
Paar keer om en om korte stootjes gegeven, daar was echt wel verschil te zien.
Bij de onaangepaste poot ca 66mm.
Bij de aangepaste poot ca 62mm.
Bij langere hardere stoten was het ca 106 om 97mm gemiddeld.

Wat dit doet op bijvoorbeeld remmen of bochten zal ik moeten ondervinden op het moment dat de stelbouten binnen zijn en ik de poten dus in 1x goed op kan bouwen.
 
Beide poten gister avond klaargemaakt met zelfde olie en olie niveau als de standaard poten die er in de Alp zitten. Ze zijn nu van onderuit te verstellen met een inbus 2. 0 slagen is wel stugger dan origineel, maar niet gigantisch. Eigenlijk wel het minimale wat je in NL zou willen hebben als volgroeide Europeaan. 15 slagen is volledig, dit kan nog wel doorgedraaid worden, heeft geen zin en na ca 30 slagen valt het mechaniek uit elkaar, een stop kan ik nog maken. Dan is hij flink stugger dan origineel.
Naast de motor leek de verstelling niet zo enorm veel te doen. Wel merkbaar, maar het viel me wat tegen eerlijk gezegd.
In de motor is het met bounchen wel gigantisch. Zometeen de km teller kabel even veilig wegbinden en een kort testritje maken. Ben heel benieuwd naar het bochtenwerk en snelle drempels!

Ze zweten een beetje door het stelmechaniek. Hoe ik dat ga oplossen ben ik nog niet helemaal over uit. Voor nu heb ik er even een boutje met ring onder gedraaid zodat het redelijk dicht is.
Ik heb al wel een methode dat je ze van bovenaf de poot kan stellen. Dan is het 100% dicht. Echter moet je dan met een erg lange inbus helemaal van bovenuit de poot naar beneden om het mechaniek te verdraaien. Dit wordt uiteraard 1 grote smeerbende als je de sleutel er weer uit haalt en elke keer zal de bovenste dop los moeten. Niet zo elegant als ik zou willen.
 
Heb je zo'n emulator er in zitten die dan verstelbaar is van buitenaf of iets wat daar op lijkt?
Een verstelling die door de bovenste dop loopt is natuurlijk ook niet gek. Is vrij normaal zelfs. Bij de GSX vork kun je afkijken hoe ze dat gedaan hebben. Vervolgens emulators er in en een lange (verstelbare lengte) inbus recht naar buiten. Als je een binnen en buiten versie hebt, dus aan de dop zit een buitenzeskant en aan de emulator een binnenzeskant, die 'net als je voorvork' in en uit elkaar kunnen glijden ben je ook al een eind.

Gewoon even brainstormend bedoeld overigens.;)

Ben benieuwd naar je bevindingen op de weg!
 
Heb je zo'n emulator er in zitten die dan verstelbaar is van buitenaf of iets wat daar op lijkt?
Een verstelling die door de bovenste dop loopt is natuurlijk ook niet gek. Is vrij normaal zelfs. Bij de GSX vork kun je afkijken hoe ze dat gedaan hebben. Vervolgens emulators er in en een lange (verstelbare lengte) inbus recht naar buiten. Als je een binnen en buiten versie hebt, dus aan de dop zit een buitenzeskant en aan de emulator een binnenzeskant, die 'net als je voorvork' in en uit elkaar kunnen glijden ben je ook al een eind.

Gewoon even brainstormend bedoeld overigens.;)

Ben benieuwd naar je bevindingen op de weg!

GSX-F heeft dat op de rebound. daar zit een gleuf in waar die pen van bovenuit doorheen kan. Inbus voor de compressie zou op de bodem liggen.
Lange 6 kant ''inbus'' heb ik wel, is te bestellen per meter. Nu nog een deel waar die 200mm in en uit kan schuiven.
Die gedachtengang had ik dus al gehad, maar liep ik op spaak.

Het is geen emulator. Ik wilde het vrij simpel houden constructief gezien. Dit is een plunjer welke de compressie gaten minder of meer afdicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan