Het grote Honda VTR SP 1 & 2 Topic deel 31

Status
Niet open voor verdere reacties.
Uh leg uit.
Pushfan......dan blaas je toch juist alle warmte van je blok tegen je radiateur aan? , terwijl je juist koele lucht nodig hebt om af te koelen lijkt mij.

De rijwind wordt dan door de radiateur naar buiten geduwd en ben je die warmte tussen de kuipen kwijt, nu hoopt het aan de rechterkant alleen maar op.
Zelfs al je stil staat zal hij koele lucht van voren er doorheen duwen, lijkt mij.
Als je nu rustig file rijdt, werkt de fan tegen, rijwind wil er door heen, maar de fan zuigt lucht van buitenaf in de richting waar juist de rijwind door wil, lucht staat dus eigenlijk stil.
 
Laatst bewerkt:
nouja, als je warmte kwijt raakt tussen je kuipen, zal de motor ook afkoelen!

volgens mij als je met een 12v fan de + en - omdraait gaat hij gewoon andersom lopen, kan je ook een keer proberen.
(had toen een SPAL fan op mijn auto, die heb ik toen volgens mij gewoon omgedraaid? )

Weet dat het met een SPAL fan wel kan, maar of het bij een originele ook kan?
Zal het vanavond ff proberen met die losse die ik heb liggen.
 
Laatst bewerkt:
De rijwind wordt dan door de radiateur naar buiten geduwd en ben je die warmte tussen de kuipen kwijt, nu hoopt het aan de rechterkant alleen maar op.
Zelfs al je stil staat zal hij koele lucht van voren er doorheen duwen, lijkt mij.
Als je nu rustig file rijdt, werkt de fan tegen, rijwind wil er door heen, maar de fan zuigt lucht van buitenaf in de richting waar juist de rijwind door wil, lucht staat dus eigenlijk stil.

Ik verwacht van Honda niet dat ze zo achtrrlijk zijn dat ze de rijwind laten botsen met de luchtstroom vanaf de koelfan.
 
Maar dat gebeurd nu wel.

Daar twijfel ik dus aan, waarom?

Ik ben eens van een soort luchhappers, dunbar???, tegengekomen die buiten op de kuip de luchtstroom naar binnen "dwingen", vandaar dat ik er vanuit ga dat de luchtstroom zonder luchhappers ook van buiten naar binnen gaat.
Dus dezelfde kant op als de fan "aanzuigt".

Aan de binnenkuip zie ik nergens, zoals de luchtinlaat naar het luchtfilter, vormen die de luchtsttroom eeen bepaalde kant op sturen.
 
Daar twijfel ik dus aan, waarom?

Ik ben eens van een soort luchhappers, dunbar???, tegengekomen die buiten op de kuip de luchtstroom naar binnen "dwingen", vandaar dat ik er vanuit ga dat de luchtstroom zonder luchhappers ook van buiten naar binnen gaat.
Dus dezelfde kant op als de fan "aanzuigt".

Aan de binnenkuip zie ik nergens, zoals de luchtinlaat naar het luchtfilter, vormen die de luchtsttroom eeen bepaalde kant op sturen.

De luchtstroming als je rijdt is van binnen naar buiten, waarom de fan precies de andere kant op staat is ook niet duidelijk.
Veel amerikanen draaien de richting ook om en dan blijft deze veel koeler.
 
Daar twijfel ik dus aan, waarom?

Ik ben eens van een soort luchhappers, dunbar???, tegengekomen die buiten op de kuip de luchtstroom naar binnen "dwingen", vandaar dat ik er vanuit ga dat de luchtstroom zonder luchhappers ook van buiten naar binnen gaat.
Dus dezelfde kant op als de fan "aanzuigt".

Aan de binnenkuip zie ik nergens, zoals de luchtinlaat naar het luchtfilter, vormen die de luchtsttroom eeen bepaalde kant op sturen.

Die vinnen creëren een soort onderdruk aan de buitenkant zodat de lucht er van binnenuit makkelijker doorheen "getrokken" wordt.
Onder de topkuip zit de wind geleiding.
 
Laatst bewerkt:
Daar twijfel ik dus aan, waarom?

Ik ben eens van een soort luchhappers, dunbar???, tegengekomen die buiten op de kuip de luchtstroom naar binnen "dwingen", vandaar dat ik er vanuit ga dat de luchtstroom zonder luchhappers ook van buiten naar binnen gaat.
Dus dezelfde kant op als de fan "aanzuigt".

Aan de binnenkuip zie ik nergens, zoals de luchtinlaat naar het luchtfilter, vormen die de luchtsttroom eeen bepaalde kant op sturen.

Is van Thorsten Durbahn

http://www.honda-rc51.de/Parts_price_list.htm#Radiator Air-Scoops

Linken werkt niet, moet je maar kopieren en plakken :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb brackets aangeschaft via het rc 51 forum om grotere fannen(pusher) te plaatsen.
Ben niet onder de indruk van de originele(pull)en als
Ik het op die forums lees is het een voorruitgang.
Word wel een winter projekt
 
0da79eb3162e82f4349607da38b8b17b.jpg


Gewoon vooraan die radiator.
 
Dat zou ik ook nog wel eens willen, maar heb daarvoor even te weinig ribben in mijn kas... :/

Edit: Wat een retedikke sp is dat toch... :9~ :9~ :9~




Maarrr, de schakelpook is weer gemonteerd *O* , thanx to René :}
 
Laatst bewerkt:
Ik heb brackets aangeschaft via het rc 51 forum om grotere fannen(pusher) te plaatsen.
Ben niet onder de indruk van de originele(pull)en als
Ik het op die forums lees is het een voorruitgang.
Word wel een winter projekt

Hoe heet wordt het bij jouw SP-2 (?) dan tijdens het rijden?
Rijd je circuit?

Veel van die RC51 jongens rijden regelmatig serieus op een circuit rond, vermoed ik.

van de link die boven gepost is mbt de airscopes:

A friend of mine was on track last weekend with his RC51 :
-tuned Engine with high-Comp Pistons
-Motec equipped
-the Airscoops mounted

He sent me his logging file , and what you can see from there is , that the Airscoops have a extreme efficiency .
It was really hot outside (33°C- 35°C ) , and Ralf really made throttle as he could .

The temps of the Water ( measured at the OEM spot , where the hot water leaves the Engine ! ) therefore have been real low -check the Picture .
Note : 20-25 °C less temps at this level is meaning noticeable more horsepower , because nearly all ECU's try to preserve the Engine from a damage at high temps by reducing the Power
 
Fannetjes/brackets +/- 160euro ,en frontradiators toch al gauw 1000 euro schat ik.


ik meen ze voor rond de €1200 gezien te hebben.

Zelf ben ik nog steeds iets aan het verzinnen om een radiateur van een andere fiets als front rad. te gaan gebruiken.
Ik heb her en der wel eens wat foto's gezien van een SP met 1 grote rad. voor de motor,
het zal misschien wat uitzoekerij geven mbt de stroming en oppervlakte, maar ik denk dat het mogelijk moet zijn.

Ik ben daartoe gekomen omdat ik al 2 keer een lekke radiateur gehad heb (beide kanten) en ze schaars of onbetaalbaar zijn, terwijl je een radiateur van b.v. een cbr1000rr of zo voor rond de €200,- hebt.
(nieuw, imitatie)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan