Het grote Honda VTR SP1 & SP2 Topic deel 35

Dit is mijn eerste SP1, dus ook geen vergelijkingsmateriaal. Mss maar eens wegbrengen om een expert er een oordeel over te laten vellen
Mijn vorige motor, VFR800, had ook versleten balhoofdlagers en die reed na vervanging alsof ik een hele ander motor had (zo soepel)
 
@BVS, dat je niet merkt dat je balhoofdlagers slecht zijn, zal wel komen doordat het langzaam gaat en je er dus ook aan went,
Ik ben met mijn VFR destijds een weekje naar de Eifel geweest, en had op den duur zo'n verkramping in mijn handen dat ik 's avonds aan tafel nog nauwlijks het bestek fatsoenlijk kon vasthouden. Bleek uiteindelijk ook dat er echt een doodpunt in de lagers zat waardoor de vork eigenlijk een soort van vast stond in 'rechtuit' stand.
Maar dat kan bij m'n SP niet het geval zijn (heb sinds 2016 zeker niet meer dan 3000km gereden)
 
Vanmiddag de Sp maar eens onder haar kleedje vandaan gehaald en even in de zon gezet.:P
Starten ging eigenlijk verassend snel, eveneen klein stukje door de straat en over de parkeerplaats gereden (kan ik iig ook zeggen dat ik gereden heb dit jaar:+)
Viel me wel meteen weer op dat bij lage snelheden in een bocht de motor echt in de bocht wil vallen. Moet eigenlijk echt tegendruk geven in het stuur om te voorkomen dat het stuur 'doorslaat'?
Iemand ideen of advies?


hoeveel maanden had je niet meer gereden??? O-)
 
Enne.... de Engelsen noemen het "a contradiction in terms".... "VTR1000SP" en "lage snelheden" _O-
Misschien zelfs "mutually exclusive"_O-
 
mijn sp heeft dat probleem ook wel gehad, en was het idd te weinig druk in de bandjes, maar als ik zo lees...kan dat het dus niet zijn.
 
Wellicht konische balhoofdlagers gemonteerd? Had ik ook, maar ik heb er eigenlijk niet zo op gelet. Maar mijn monteur had het er over dat die dingen drama zijn om af te stellen, dat je met oem betere stuur-resultaten zou hebben.
Zoals ik al zei, ik merkte er niet zoveel van, maar hij is met zijn achtergrond een detail-afsteller...
Geen idee wat het anders zou kunnen zijn...
 
Heb je in de tussentijd met andere motoren gereden?
het kan ook gewoon weer wennen zijn, of zijn je voorpoten in het balhoofd te ver doorgestoken, dan valt ie ook de bocht in.
Zeker als je het niet (meer) gewent bent.
 
Vanmiddag de Sp maar eens onder haar kleedje vandaan gehaald en even in de zon gezet.:P
Starten ging eigenlijk verassend snel, eveneen klein stukje door de straat en over de parkeerplaats gereden (kan ik iig ook zeggen dat ik gereden heb dit jaar:+)
Viel me wel meteen weer op dat bij lage snelheden in een bocht de motor echt in de bocht wil vallen. Moet eigenlijk echt tegendruk geven in het stuur om te voorkomen dat het stuur 'doorslaat'?
Iemand ideen of advies?
je schrijft "weer"..je had dit dus al eerder?...
kan het zijn dat je poten te ver doorgestoken zijn?..
je vering zelf wel in orde ?...of slappe hap?..
er zijn best veel dingen die het kunnen zijn of invloed hebben.
 
Zijn idd komische balhoofdlagers gemonteerd.
Geen vergelijking op andere motoren, alleen paar jaar geleden op een 2004 Fireblade, maar dat rijdt en vergelijking met een SP als een bromfiets 😋
En het was idd ook al een paar maanden geleden dat ik op de SP heb gereden, mss idd kwestie van gewenning en gewoon een beetje stevig doorrijden 😁
 
Zijn idd komische balhoofdlagers gemonteerd.
Geen vergelijking op andere motoren, alleen paar jaar geleden op een 2004 Fireblade, maar dat rijdt en vergelijking met een SP als een bromfiets 😋
En het was idd ook al een paar maanden geleden dat ik op de SP heb gereden, mss idd kwestie van gewenning en gewoon een beetje stevig doorrijden 😁
dat wordt lachen dan .......:+
 
Vandaag de scoops afgemaakt. Luchtbellen eruitgeslepen met de dremel, topcoat er overheen gesmeert en ik had nog een rolletje goud-tape liggen. Dus dat erop geplakt als hitte isolatie. Kan nu niet rijden om het te testen maar ben benieuwd..
IMG_20200328_164841100_HDR.jpg
IMG_20200328_164823352_HDR.jpg
IMG_20200328_154857288_HDR.jpg
IMG_20200328_151215337_HDR.jpg
IMG_20200328_151158114_HDR.jpg
 
Balhoofdlagers in 2016 vervangen, vorig jaar heb ik de vorkpoten weggebracht voor nieuwe keerringen etc. Heb verder niets aan de afsteling gedaan.
Voorband kan ik heel licht voelen dat deze niet helemaal rond is, maar om nu te zeggen dat er een vlakke kant aan zit, nee. Wilde gisteren even terug zoeken hoeveel kilometer de banden er op zitten, maar ergens tijdens de verhuizing ben ik denk ik de regeistratie verlorenB|
Heb nu helemaal geen onderhoudshistorie meer voor handen......

Kan het zijn dat ze de vorkpoten bij het monteren verder doorgestoken hebben als voorheen? Dan duikt die ook wat makkelijker de bocht in omdat die dan meer op zijn neus staat, maar dit is ook bij een hogere snelheid zo. Maar als je niks aan je instellingen hebt veranderd en toch je olie gewisseld hebt en je (poten opnieuw laten polijsten wellicht) dan moet je zeker ook je instellingen wijzigen omdat doordat je nieuwe olie hebt je vorkpoten daarna heel anders reageren omdat je olie weer nieuw is. Lijkt me dat je uitgaande demping aan de voorkant te hard staat.
probeer maar eens 2 klikjes minder demping
 
check voor een beetje goede basis instellingen ff in deeltje ....uhhh ohh dat bestaat niet meer...fotos zijn weg....
momento...
 
helaas heb ik niet alle plaatjes meer van de voorkant in het nederlands...maar daar kom je wel uit met die engelse beschrijving denk ik
 
Een paar opmerkingen: als ik een tijdje niet op de SP heb gereden verbaas ik me ook altijd eventjes over het stuurgedrag. Stuur valt inderdaad erg de bocht in. Ik heb 'm wel behoorlijk voorover staan met een langere Wilbers achter. Truc is natuurlijk simpel: niet te langzaam rijden, dat is overigens een goed advies in het algemeen en voor de SP in het bijzonder. Dan: die basisafstellingen van Performance Bikes waren zeer waarschijnlijk prima in 2000 of 2001. Wij zijn echter inmiddels bijna 20 jaar ouder geworden en dat geldt ook voor de veringscomponenten op onze SP's. De veren hebben niet meer de lengte en spanning van 20 jaar terug, het gas in de achterdemper zal ook niet meer zijn wat het geweest is, om over de olie nog maar te zwijgen... En ik vermoed dat alleen regelmatig verversen van de vorkolie niet voldoende is om de dempingskarakteristiek na 20 jaar nog precies hetzelfde te laten zijn.
Maar, ik ben boekhouder van beroep, geen techneut... ;)
 
Een paar opmerkingen: als ik een tijdje niet op de SP heb gereden verbaas ik me ook altijd eventjes over het stuurgedrag. Stuur valt inderdaad erg de bocht in. Ik heb 'm wel behoorlijk voorover staan met een langere Wilbers achter. Truc is natuurlijk simpel: niet te langzaam rijden, dat is overigens een goed advies in het algemeen en voor de SP in het bijzonder. Dan: die basisafstellingen van Performance Bikes waren zeer waarschijnlijk prima in 2000 of 2001. Wij zijn echter inmiddels bijna 20 jaar ouder geworden en dat geldt ook voor de veringscomponenten op onze SP's. De veren hebben niet meer de lengte en spanning van 20 jaar terug, het gas in de achterdemper zal ook niet meer zijn wat het geweest is, om over de olie nog maar te zwijgen... En ik vermoed dat alleen regelmatig verversen van de vorkolie niet voldoende is om de dempingskarakteristiek na 20 jaar nog precies hetzelfde te laten zijn.
Maar, ik ben boekhouder van beroep, geen techneut... ;)
ik ben het deels met je eens, ik denk dat de meeste hier wel het nut _en zich er ook zo naar gedragen_van een goed onderhouden vering zien .
en waarschijnlijk in de loop der tijd vervangingsveren er in hebben.
al is idd de achterschock wel een apart dingetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan