Het grote Husaberg topic 2

Zaterdagavond alleen nog maar de straat op en neer. Tot 'ie er mee ophield en ik 'm niet meer aan de praat kreeg. Het duurde even voordat ik door had dat jij de benzinekraantjes had dichtgedraaid. _O-
 
Zo, eindelijk het eerste echte ritje op de FS450 gemaakt.

Wat me bij de proefrit ook al opviel is het zachte gegier wat ik hoor als ik het gas opendraai. Je hoort het bij elke snelheid - dus ook als ik niet heel snel rij - maar alleen onder acceleratie, dus als ik het gas echt opendraai, bij half gas hoor je het niet. Wat zou dat kunnen zijn? Of is het gewoon geluid wat bij een Husaberg hoort? Het is ook niet een dramatisch geluid waar ik me zorgen om maak, gewoon iets wat ik niet direct thuis kan brengen.

Wat me ook opviel gisteren (en bij de proefrit) is dat je behoorlijk kordaat moet opschakelen van 1 naar 2, omdat 'ie anders de neiging heeft in neutraal te vallen. Kwestie van even wennen. Verder schakelt de bak heel mooi soepel en de hydraulische koppeling is super. Neutraal is wel moeilijk te vinden als je stilstaat, maar dat heeft m'n Husky ook, is dat soms een 1-cilinderkwaaltje?

Er komt vind ik wel veel gerommel/gepruttel/backfire uit de uitlaat bij plotseling gas dicht. Best wel gaaf geluidje daar niet van, maar het lijkt me dat 'ie dan te rijk staat? Kan ik dat een beetje aanpassen met de stationair draaiknop? Was me bij de proefrit zaterdag niet opgevallen, maar toen reed ik misschien ook wat rustiger.

Verder stuurt 'ie ontzettend mooi en strak. Het is duidelijk dat de vering op de Husaberg echt op straatgebruik is afgesteld.

En de voorrem is super, 1 vinger is voldoende, niet te vergelijken met m'n Husky. Alleen doet de achterrem weinig, voelt sponzig aan, maar dat is denk ik te verhelpen met nieuwe remvloeistof en goed ontluchten.

Al met al ben ik tot nu zeer tevreden.
 
Dat zachte gegier is waarschijnlijk het aanzuigen van lucht. je lucht filter zit tussen je benen onder je tank. Dus je hoort hem echt heel goed lucht aanzuigen.

Het moeilijke in de neutraal als de motor stilstaat... Heeft bijna elke 1cill volgens mij. Of tenminste wel veel. Geen zorgen over maken.

Uitlaat ploffen, kan inderdaad te rijk zijn. maar kan ook makkelijk zijn dat de uitlaat ergens net niet helemaal dicht is.
 
Gegier heeft elke husaberg, is normaal.
Neutraal vinden is idd kwaaltje, wat helpt is naar neutraal schakelen als je nog uitrolt, of beetje gas geven als je stilstaat met koppeling in en dan in neutraal tikken. Anders is het bijna onmogelijk idd.

Klappen uit de pijp duid op te arm onderin, een lege demper of een lekke uitlaat (meetal het laatste)
 
Thnx mensen. Uitlaat is inderdaad niet helemaal dicht denk ik, er ontbreekt 1 popnagel en een ander zit los. Kan ik dit met gewone popnagels fiksen of moet ik echt gasdichte popnagels kopen, en zo ja, waar haal ik die vandaan?
 
Ja, had ik al ontdekt. Maar dan nog heb je een fluwelen voet nodig, anders trap je 'm in eerste.
 
Ja, had ik al ontdekt. Maar dan nog heb je een fluwelen voet nodig, anders trap je 'm in eerste.

Is bij iedere crosser zo eigenlijk...
Ff een handigheidje erin krijgen en vooral schakelen als je uitrold, niet als je stilstaat.
 
Hoe wil je de balhoofd hoek veranderen?

daar heeft 3M van die mooie dunne slijpschijfjes voor :+

of je moet je poten laten zakken ofzo, maar je bedoelt vast de offset in de kroonplaten, die heb ik op 14mm staan en dat bevalt een stuk beter. maar ook 16,5 inch bevalt een stuk beter. En ook achterwiel vooraan in de verstelling kun je al merken.

gewoon lekker proberen, je leert er een boel van :)
 
idd wel een redelijk klusje voorwiel/vork eruit/stuur er af en kroonplaten...
Dan kun je die pen die door je balhoofd gaat 180° draaien en staat hij in een andere hoek :)
Is me gelukt maar ik had iets raar...
Ik had alles terug gemonteerd en begon de bovenste kroonplaatmoer terug te spannen en toen zag ik dat er een grote dichting niet goed zat bovenaan het balhoofd onder die grote "afdekring".
dus terug los geschroefd en goed gestoken....
MAAR ik wist 100% zeker dat ik die ene kleinere rubber o ring er bovenaan had in gezet toen ik het voor de 1e keer terug monteerde en ik zag hem nergens meer :?
Heb nog ff zitten kijken maar nergens gevonden en heb de boel dan weer zo dicht gedraaid :X
Ik snap er echt helemaal niets van |(
Heb er nu ook een slick metzeler voorband opzitten en men vork ietsje dieper in men kroonplaat laten zaken (+-3mm)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ff een vraag.
Ik kan een Leo Vince demper kopen, afkomstig van een ktm 690smc

Volgens de verkoper is de maat van de demper 51mm en van de aansluiting van de motor 49mm

Past deze demper op mijn pijp?
 
Dat hij twee maten op geeft is vreemd, buiten diameter tussenbocht,
is normaal de binnendiameter van de demper.

Nou meen ik dat jouw 2004 weer iets aparst heeft, nl een stukje pijp aande demper
met een soort halfronde aansluiting ??,
Als er een stukje pijp aan je demper zit, dan passen universele 'klem'
dempers er niet op.

Vaak is het het handigst om de gewenste demper ernaast te houden,
minimale verschillen in aansluiting[hoek] en lengte kunnen dan pas aan het licht komen,
als de demper vaste ophangpunten heeft moet je dat ook aanpassen
 
idd wel een redelijk klusje voorwiel/vork eruit/stuur er af en kroonplaten...
Dan kun je die pen die door je balhoofd gaat 180° draaien en staat hij in een andere hoek :)
Is me gelukt maar ik had iets raar...
Ik had alles terug gemonteerd en begon de bovenste kroonplaatmoer terug te spannen en toen zag ik dat er een grote dichting niet goed zat bovenaan het balhoofd onder die grote "afdekring".
dus terug los geschroefd en goed gestoken....
MAAR ik wist 100% zeker dat ik die ene kleinere rubber o ring er bovenaan had in gezet toen ik het voor de 1e keer terug monteerde en ik zag hem nergens meer :?
Heb nog ff zitten kijken maar nergens gevonden en heb de boel dan weer zo dicht gedraaid :X
Ik snap er echt helemaal niets van |(
Heb er nu ook een slick metzeler voorband opzitten en men vork ietsje dieper in men kroonplaat laten zaken (+-3mm)

je haalt veelsteveel los, wiel en vorkpoten kun je gewoon vast laten zitten, enkel de bovenste losmaken, pen stukje laten zakken, omdraaien, en weer naar boven.

met 17" kun je je vork wel een mm of 10 laten doorsteken, je merkt het verschil midden in de bocht. gewoon blijven proberen hiermee, je leert je motor hiermee goed kenn
 
Laatst bewerkt:
je haalt veelsteveel los, wiel en vorkpoten kun je gewoon vast laten zitten, enkel de bovenste kroonplaat losmaken, pen stukje laten zakken, omdraaien, en weer naar boven.

btw je veranderd geen hoek.. maar de offset

met 17" kun je je vork wel een mm of 10 laten doorsteken, je merkt het verschil midden in de bocht. gewoon blijven proberen hiermee, je leert je motor hiermee goed kennen :)
Er moest toch een andere voorband op :+ weet ik weer voor de volgende keer :)
 
Laatst bewerkt:
Een kleine update van mijn Husa.
Na de motorrevisie van Menno lekker wat kilometers kunnen maken.
Wat een verschil met mijn ktm 640, het blijft me nog steeds verbazen.

Ondertussen zijn de voorvorkkeeringen vervangen omdat ze lekte. De voorveerring is nu ook een stuk stugger, wat de rij-eigenschappen alleen maar ten goede komt.

En als laatste heb ik mooie blauwe skatewieltjes als valblokken gemonteerd en een stickerset bij race-styles laten maken.

Hier een kleine preview van de stickers:

1413yft.jpg
 
goedenavond husaberg rijders,

Ik heb van het weekend op een enduro gereden geen husaberg (een ttr600) en nu ben ik helemaal verkocht, me vrouw wist me te overtuigen om een husaberg te kopen omdat ze daarmee een week in de Algarve heeft rond gespeeld en wel iets van (crossers) weet.

Nu vroeg ik me af waar moet ik nu echt op letten bij een husaberg met kenteken, zijn er nog zwakke punten of is het een en al kwaliteit.
ik zoek dus een leuke motor (al twee op mp gezien) waarvan ik van de week bij een ga kijken, namelijk een FE501 en vraag me daarbij dus af waar ik op moet letten.

alvast bedankt.
 
Een kleine update van mijn Husa.
Na de motorrevisie van Menno lekker wat kilometers kunnen maken.
Wat een verschil met mijn ktm 640, het blijft me nog steeds verbazen.

Ondertussen zijn de voorvorkkeeringen vervangen omdat ze lekte. De voorveerring is nu ook een stuk stugger, wat de rij-eigenschappen alleen maar ten goede komt.

En als laatste heb ik mooie blauwe skatewieltjes als valblokken gemonteerd en een stickerset bij race-styles laten maken.

Hier een kleine preview van de stickers:

[afbeelding]

:9~ :9~ Kicke John!!
 
Thx Ray
Ik denk dat het met het blauwe frame en de zwarte kappen heel mooi moet passen.
En wat het ook leuk maakt is dat ik natuurlijk zelf uit Monster kom... :+

Das grappig, net als de yamaha450 Monster energy uit Monster

Wil graag een paar mooie foto's nemen van de Husa monsters :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan