Het grote IDC topic

NoStra

Die hard MF'er
9 nov 2011
326
169
Amsterdam
In 2021 start het International Dutch Championship - IDC.

Het IDC kampioenschap 2021 wordt in 2 klassen 600cc en in 3 klassen 1000cc verreden.

Minimum leeftijd voor deelname met een 600cc is 15 jaar, minimum leeftijd voor deelname met een 1000cc is 17 jaar.

IDC klasseLeeftijdRondetijd TT Circuit Assen
Dutch ProClass 600vanaf 15 jaartussen 1.52.0 - 2.10.0 min.
Dutch Supersportvanaf 15 jaarsneller dan 1.51.9 min.
Dutch SportClass 1000vanaf 17 jaartussen 1.52.0 - 2.10.0 min.
Dutch ProClass 1000vanaf 17 jaartussen 1.51.9 - 1.48.0 min.
Dutch Superbikevanaf 17 jaarsneller dan 1.47.9 min.

Voorlopige 2021 IDC kalender:

  • 10-04-21: TT Circuit Assen (type 3)
  • 08-05-21: TT Circuit Assen (type 3)
  • 22-05-21: TT Circuit Assen (type 3)
  • 18 t/m 20-05-21: Oschersleben
  • 02 t/m 04-07-21: Hockenheim
  • 10-07-21: TT Circuit Assen – IDC Endurance 501km van Assen (type 2)
  • 16 t/m 18-07-21: TT Circuit Assen – (3-daags evenement met IDC- en gastklassen (type 2)
  • 30-07 t/m 01-08-21: Oschersleben (kans bestaat dat het een week later zal worden)
  • 04-09-21: TT Circuit Assen (type 3)
  • 11-09-21: TT Circuit Assen (type 3)
  • 02-10-21: TT Circuit Assen – finaleraces (type 2)
Dit jaar zal er hoogstwaarschijnlijk ook live opnames worden uitgezonden van de races op youtube. Dit wordt verzorgd door het youtubekanaal van IDC TV, voorheen OWcupTV. IDC TV
 
Licensie aangevraagd, ga het denk financieel niet redden om het hele seizoen te rijden. Maar ga mijn best doen om er zoveel mogelijk races bij te zijn. In de pro 1000 ingeschreven zit op het randje met rondetijden dus zal vooral achterin te vinden te zijn in het begin van het seizoen. Maar hoop met wat meer race meters verder naar voren te komen.
 
Licensie aangevraagd, ga het denk financieel niet redden om het hele seizoen te rijden. Maar ga mijn best doen om er zoveel mogelijk races bij te zijn. In de pro 1000 ingeschreven zit op het randje met rondetijden dus zal vooral achterin te vinden te zijn in het begin van het seizoen. Maar hoop met wat meer race meters verder naar voren te komen.
Same here! Erg veel zin in!
 
Pro 600 ingeschreven. Licentie aangevraagd.
Ben benieuwd! Sowieso shinen op IDC TV .
Vet.
 
De eerste 3 zaterdagen van het IDC met voorafgaande vrijdagen in de pocket. Nu hopen dat het corona gezeik een beetje klaar is, zodat we in april de baan op kunnen!
 
Ik ben er over aan het nadenken om mee te gaan rijden met het IDC. Hoe werkt het eigenlijk bij een meerdaagsevent. Kan het dan zijn dat je op de ene dag alleen je trainingssessie en kwalificatie sessie hebt en op de andere dag alleen een race? Of heb je per klasse alles wel op 1 dag?
 
Ik ben er over aan het nadenken om mee te gaan rijden met het IDC. Hoe werkt het eigenlijk bij een meerdaagsevent. Kan het dan zijn dat je op de ene dag alleen je trainingssessie en kwalificatie sessie hebt en op de andere dag alleen een race? Of heb je per klasse alles wel op 1 dag?

Zie hier voorlopig tijdschema voor Oschersleben juni 2021:
https://www.art-motor.de/home/wp-content/uploads/ZP-Festival-ITALIA-Oschersleben-2021.pdfTis nu verdeeld over 3 dagen.
 
Lekker veel trainings tijd...... 15 minuten, daarna meteen Q1.
Fijn op een onbekend circuit, haha.
Ben ook benieuwd wat de kosten zijn voor zo weinig rijtijd, daarbij loop je einde dag altijd het risico de sessie te verliezen vanwege problemen gedurende de dag :X
 
Ben ook benieuwd wat de kosten zijn voor zo weinig rijtijd, daarbij loop je einde dag altijd het risico de sessie te verliezen vanwege problemen gedurende de dag :X
ook dat ja, en de reiskosten er naartoe zijn ook even een stukje meer als naar een NL evenement.
Dan verwacht je voor al die extra kosten etc toch wel dat je wat meer rijtijd krijgt.
 
Is bij iemand bekend wat volgens het IDC kalender van 16 t/m 18 juli geplant staat op Assen?
 
Wat is het verschil met Zac en onk wegrace?
Er zijn best wel wat verschillen, denk ik. Maar ik rij ZAC dus is mijn reactie wellicht iets gekleurd. Aan de andere kant sluit ik niet uit dat ik ook eens met het IDC mee ga rijden. Het is altijd "gevaarlijk" om er iets over te zeggen, want iedereen heeft een andere mening. Maar ik doe een poging en probeer enigszins objectief te zijn. De verschillende reacties zullen samen wel enig beeld even. Wat ik als verschillen zie:
1. De inrichting van de dagen is anders. Doorgaans biedt de ZAC 4 sessies op een dag, waarvan 2 races. Bij het IDC is er vaak 1 race per klasse. Velen zeggen dat de ZAC meer rijtijd biedt doordat het om 4 sessies gaat en bij IDC vaak om 3 sessies (inclusief 1 race) Doordat de kwalificatiesessies weer wat langer zijn bij het IDC zal het in totale rijtijd niet heel veel schelen, denk ik.
2. Ondanks dat het bij beide organisaties om racen gaat, lijkt het IDC iets fanatieker te zijn dan de ZAC. Bij IDC iets meer de nadruk op resultaat en vooruitgang, bij de ZAC de focus iets meer op plezier en samen de eindstreep halen. Maar ook bij ZAC heb je mensen die lekker fanatiek zijn en wordt er natuurlijk vooruitgang geboekt (velen verbeteren met regelmaat hun PR). En ook bij IDC heb je veel plezier.
3. IDC lijkt iets professioneler dan de ZAC en de gemiddelde snelheid ligt denk ik iets hoger. Veel mensen die wellicht ambitie hebben om nog verder te komen dan Nederlands niveau, kiezen eerder voor IDC dan voor ZAC. Veel mensen die meer willen dan een gewone circuitdag en de kick van racen willen ervaren maar waarvoor het zeker in het begin niet al te gek moet gaan, kiezen voor de ZAC.

Het belangrijkste is de overeenkomst. Bij beide organisaties kan je bezig zijn met je passie: Racen met motoren.
Ik kijk uit naar de reacties van de anderen en hoop dat er ook een paar IDC-rijders reageren. Ik volg dit ook met interesse. Temeer daar ik dit jaar ook eens met het IDC mee wil rijden, zodat ik het ook echt zelf kan ervaren.
 
Er zijn best wel wat verschillen, denk ik. Maar ik rij ZAC dus is mijn reactie wellicht iets gekleurd. Aan de andere kant sluit ik niet uit dat ik ook eens met het IDC mee ga rijden. Het is altijd "gevaarlijk" om er iets over te zeggen, want iedereen heeft een andere mening. Maar ik doe een poging en probeer enigszins objectief te zijn. De verschillende reacties zullen samen wel enig beeld even. Wat ik als verschillen zie:
1. De inrichting van de dagen is anders. Doorgaans biedt de ZAC 4 sessies op een dag, waarvan 2 races. Bij het IDC is er vaak 1 race per klasse. Velen zeggen dat de ZAC meer rijtijd biedt doordat het om 4 sessies gaat en bij IDC vaak om 3 sessies (inclusief 1 race) Doordat de kwalificatiesessies weer wat langer zijn bij het IDC zal het in totale rijtijd niet heel veel schelen, denk ik.
2. Ondanks dat het bij beide organisaties om racen gaat, lijkt het IDC iets fanatieker te zijn dan de ZAC. Bij IDC iets meer de nadruk op resultaat en vooruitgang, bij de ZAC de focus iets meer op plezier en samen de eindstreep halen. Maar ook bij ZAC heb je mensen die lekker fanatiek zijn en wordt er natuurlijk vooruitgang geboekt (velen verbeteren met regelmaat hun PR). En ook bij IDC heb je veel plezier.
3. IDC lijkt iets professioneler dan de ZAC en de gemiddelde snelheid ligt denk ik iets hoger. Veel mensen die wellicht ambitie hebben om nog verder te komen dan Nederlands niveau, kiezen eerder voor IDC dan voor ZAC. Veel mensen die meer willen dan een gewone circuitdag en de kick van racen willen ervaren maar waarvoor het zeker in het begin niet al te gek moet gaan, kiezen voor de ZAC.

Het belangrijkste is de overeenkomst. Bij beide organisaties kan je bezig zijn met je passie: Racen met motoren.
Ik kijk uit naar de reacties van de anderen en hoop dat er ook een paar IDC-rijders reageren. Ik volg dit ook met interesse. Temeer daar ik dit jaar ook eens met het IDC mee wil rijden, zodat ik het ook echt zelf kan ervaren.


Goed verwoord!

Heb beide gereden, voordeel IDC:

- De klasses zitten dichter bij elkaar qua niveau. Hierdoor kun je beter op je ritme concentreren. Dit merk je vooral als je wilt kwalificeren. Je kunt je beter op de snelle rondetijden richten. Ik merk dat bij ZAC je echt een gaatje moet vinden voor een snelle rondetijd. Ook in de wedstrijd is de kans minder dat je alleen rijd. Snelheidsverschil is groter bij ZAC, omdat daar een langzamere en een snelle klasse bij elkaar zitten.

- Organisatie is beter/professioneler gaan meer met de tijd mee en rijders hebben invloed op bv nieuwe regelementen dmv stemmen.

- Het praktische gedeelte voor de rijder vind ik ook beter. Geen opstellen bij parc ferme, aan de voorkant uitrijden van de pitbox en de wedstrijden worden voornamelijk op zaterdag gehouden. Organisatie heeft meer mensen rond lopen waardoor er veel dingen ongemerkt soepel verlopen bij oa technische keuring, inschrijven, startopstellingen.

Nadeel IDC:

- Als jij mee wilt doen met de top, zul je echt een groter budget nodig zijn. Nieuw materiaal en veel rijtijd zul je nodig zijn om mee te kunnen komen.

- IDC is duurder, dit komt vooral omdat er meerdere type 2 dagen in het programma staan.

- Veel geluid proberen waardoor er redelijk vaak races ingekort zijn.

ZAC is meer gericht op de amateur racer. En kun je met ouder materiaal ook vooraan meerijden.

Wat ik jammer vind bij ZAC is dat ze nog steeds vast houden aan oude gewoontes zoals 10min van te voren opstellen voor je de baan op gaat. Is niet meer echt van deze tijd. Vooral in het voor en najaar sta je daar met je banden behoorlijk af te koelen. En ga je met koude banden de baan op wat veel meer risico met zich meebrengt. En dit geld ook voor code 60. 2 rondes code 60 en alles is afgekoeld.

Sfeer is bij beide gewoon goed! Hoorde wel eens dat de toppers bij IDC arrogant zijn, maar heb ik zelf de afgelopen 4 jaar nooit wat van gemerkt. Als je ook problemen ergens mee hebt, kun je ook (als minder goede rijder) aankloppen bij de toppers en wordt je ook gewoon geholpen.

Kortom, bij welke organisatie jij het beste rijdt? het is maar net wat je beter ligt en beter uitkomt. Bij beide maak je progressie en bij beide is het goed georganiseerd. Ik zou zeggen, probeer beide organisaties eens op je eigen niveau en trek je eigen conclusie...
 
Dat de ZAC wat losser georganiseerd was en meer op de fun dan "professionele / harde competitie" gericht was, dat had ik al op meer plekken gelezen.

Wat is het verschil tussen IDC en ONK wegrace dan? Of is IDC de vervanger daarvan ofzo?

Thanks voor de uitleg tot nu toe alvast!
 
Dat de ZAC wat losser georganiseerd was en meer op de fun dan "professionele / harde competitie" gericht was, dat had ik al op meer plekken gelezen.

Wat is het verschil tussen IDC en ONK wegrace dan? Of is IDC de vervanger daarvan ofzo?

Thanks voor de uitleg tot nu toe alvast!

IDC (owcup) is sinds een aantal jaar het ONK.

Ja ZAC is wat meer op het fun gericht en wat relaxter allemaal, neemt niet weg dat er nog hard en fanatiek gereden wordt bij ZAC.

Competitie is hoger bij IDC, maar wordt nog steeds fair gereden en die insteek is ook altijd zo geweest. Er wordt wel meer geld ingestoken en daardoor zijn de verwachtingen en belangen groter.
 
Hartstikke bedankt voor deze uiteenzetting. Ik wist al wat het verschil was tussen ZAC en OWCUP. Nu ik begrijp dat de IDC de opvolger voor OWCUP is snap ik het helemaal.
 
Goed verwoord!

Heb beide gereden, voordeel IDC:

- De klasses zitten dichter bij elkaar qua niveau. Hierdoor kun je beter op je ritme concentreren. Dit merk je vooral als je wilt kwalificeren. Je kunt je beter op de snelle rondetijden richten. Ik merk dat bij ZAC je echt een gaatje moet vinden voor een snelle rondetijd. Ook in de wedstrijd is de kans minder dat je alleen rijd. Snelheidsverschil is groter bij ZAC, omdat daar een langzamere en een snelle klasse bij elkaar zitten.

- Organisatie is beter/professioneler gaan meer met de tijd mee en rijders hebben invloed op bv nieuwe regelementen dmv stemmen.

- Het praktische gedeelte voor de rijder vind ik ook beter. Geen opstellen bij parc ferme, aan de voorkant uitrijden van de pitbox en de wedstrijden worden voornamelijk op zaterdag gehouden. Organisatie heeft meer mensen rond lopen waardoor er veel dingen ongemerkt soepel verlopen bij oa technische keuring, inschrijven, startopstellingen.

Nadeel IDC:

- Als jij mee wilt doen met de top, zul je echt een groter budget nodig zijn. Nieuw materiaal en veel rijtijd zul je nodig zijn om mee te kunnen komen.

- IDC is duurder, dit komt vooral omdat er meerdere type 2 dagen in het programma staan.

- Veel geluid proberen waardoor er redelijk vaak races ingekort zijn.

ZAC is meer gericht op de amateur racer. En kun je met ouder materiaal ook vooraan meerijden.

Wat ik jammer vind bij ZAC is dat ze nog steeds vast houden aan oude gewoontes zoals 10min van te voren opstellen voor je de baan op gaat. Is niet meer echt van deze tijd. Vooral in het voor en najaar sta je daar met je banden behoorlijk af te koelen. En ga je met koude banden de baan op wat veel meer risico met zich meebrengt. En dit geld ook voor code 60. 2 rondes code 60 en alles is afgekoeld.

Sfeer is bij beide gewoon goed! Hoorde wel eens dat de toppers bij IDC arrogant zijn, maar heb ik zelf de afgelopen 4 jaar nooit wat van gemerkt. Als je ook problemen ergens mee hebt, kun je ook (als minder goede rijder) aankloppen bij de toppers en wordt je ook gewoon geholpen.

Kortom, bij welke organisatie jij het beste rijdt? het is maar net wat je beter ligt en beter uitkomt. Bij beide maak je progressie en bij beide is het goed georganiseerd. Ik zou zeggen, probeer beide organisaties eens op je eigen niveau en trek je eigen conclusie...seen kleine correctie. Bij de ZAC hoef je niet 10 minuten van te voren op te stellen. Ik rij altijd 2 minuten voor

Goed verwoord!

Heb beide gereden, voordeel IDC:

- De klasses zitten dichter bij elkaar qua niveau. Hierdoor kun je beter op je ritme concentreren. Dit merk je vooral als je wilt kwalificeren. Je kunt je beter op de snelle rondetijden richten. Ik merk dat bij ZAC je echt een gaatje moet vinden voor een snelle rondetijd. Ook in de wedstrijd is de kans minder dat je alleen rijd. Snelheidsverschil is groter bij ZAC, omdat daar een langzamere en een snelle klasse bij elkaar zitten.

- Organisatie is beter/professioneler gaan meer met de tijd mee en rijders hebben invloed op bv nieuwe regelementen dmv stemmen.

- Het praktische gedeelte voor de rijder vind ik ook beter. Geen opstellen bij parc ferme, aan de voorkant uitrijden van de pitbox en de wedstrijden worden voornamelijk op zaterdag gehouden. Organisatie heeft meer mensen rond lopen waardoor er veel dingen ongemerkt soepel verlopen bij oa technische keuring, inschrijven, startopstellingen.

Nadeel IDC:

- Als jij mee wilt doen met de top, zul je echt een groter budget nodig zijn. Nieuw materiaal en veel rijtijd zul je nodig zijn om mee te kunnen komen.

- IDC is duurder, dit komt vooral omdat er meerdere type 2 dagen in het programma staan.

- Veel geluid proberen waardoor er redelijk vaak races ingekort zijn.

ZAC is meer gericht op de amateur racer. En kun je met ouder materiaal ook vooraan meerijden.

Wat ik jammer vind bij ZAC is dat ze nog steeds vast houden aan oude gewoontes zoals 10min van te voren opstellen voor je de baan op gaat. Is niet meer echt van deze tijd. Vooral in het voor en najaar sta je daar met je banden behoorlijk af te koelen. En ga je met koude banden de baan op wat veel meer risico met zich meebrengt. En dit geld ook voor code 60. 2 rondes code 60 en alles is afgekoeld.

Sfeer is bij beide gewoon goed! Hoorde wel eens dat de toppers bij IDC arrogant zijn, maar heb ik zelf de afgelopen 4 jaar nooit wat van gemerkt. Als je ook problemen ergens mee hebt, kun je ook (als minder goede rijder) aankloppen bij de toppers en wordt je ook gewoon geholpen.

Kortom, bij welke organisatie jij het beste rijdt? het is maar net wat je beter ligt en beter uitkomt. Bij beide maak je progressie en bij beide is het goed georganiseerd. Ik zou zeggen, probeer beide organisaties eens op je eigen niveau en trek je eigen conclusie...
1 kleine correctie op dit bericht. Bij de ZAC hoef je niet 10 minuten van te voren op te stellen. Ik rij altijd 2 a 3 minuten voor aanvang van de race naar de opstelplaats. Je moet wel op tijd zijn. Code 60 kan er wel zijn bij een valpartij. Maar dit is doorgaans zeer kort. En dan is het beter dan een rode vlag, toch?!
 
1 kleine correctie op dit bericht. Bij de ZAC hoef je niet 10 minuten van te voren op te stellen. Ik rij altijd 2 a 3 minuten voor aanvang van de race naar de opstelplaats. Je moet wel op tijd zijn. Code 60 kan er wel zijn bij een valpartij. Maar dit is doorgaans zeer kort. En dan is het beter dan een rode vlag, toch?!

Wat ik voornamelijk bedoel, dat het hele opstellen helemaal niet nodig is. Rijder kan zelf zien waar hij staat op de grid. Op de afgesproken tijd de pitstraat open en ben je te laat, staat het licht op rood. Zo kun je vanaf je plek (tent/pitbox) in 1 beweging de baan op en naar je startplek.

Heb zelf code 60 meerdere malen meegemaakt, bij kortere tijd is het een goede oplossing, maar langere periode brengt het gewoon risico met zich mee. Ook gezien bij einde code 60 dat niet iedereen op zit te letten of de vlag net voorbij zijn gereden. Hierdoor die gene bij de volgende baanpost de vlag pas zien en dan pas op het gas gaan en anderen al veel eerder. Veel snelheid verschil ontstaan hier door en meer risico. Maar gelukkig met de nieuwe matrix borden is dit een stuk beter geworden. Bij OWcup was het volgens mij binnen 2 seizoenen weggestemd. Ook zijn er rijders die niet zich aan 60km/h kunnen houden en stiekem bij smokkelen, hoop discussie over geweest toen 😅

Ps: 2 a 3 minuten voor aanvang is 2 a 3 minuten te laat volgens het regelement 😉😬😇
 
Terug
Bovenaan Onderaan