Het grote K100 topic

gt550

MF veteraan
6 nov 2004
1.614
49
dongen
D'r hoort geen olie achter die pakking te staan. Hij is trouwens van kurk. Kijk goed of de keerring achter de Hallgevers niet lekt.

Mogelijk is er gewoon een stukje uitgerekt van de pakking.

Dreibond dicht bijna alles af, je kunt het proberen. Vooral niet te dik erop zetten.

Die water/oliepomp reviseren is een klusje waar een paar handigheidjes bij komen. Hier kun je wat tips vinden.

http://www.ibmwr.org/ktech.shtml
 

Rzr101

Rookie
12 jun 2015
18
0
Bedankt voor de snelle reply!

Dus als ik het goed begrijp, hoort het in de ontstekingskamer "kurk droog" te zijn?

En de seal die ik moet controleren, is hier nummer 2 dan denk ik?
RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog

Als die lek is, is dit dan de beruchte seal waarvoor de hele motor uit elkaar moet om hem te vervangen, of haal ik nu dingen door de war..
 

gt550

MF veteraan
6 nov 2004
1.614
49
dongen
Ja, idd. Leuke woordspeling... :)

Dat is de seal. Als je dit gaat doen, is mijn ervaring dat je ook het stalen schijfje dat in die keerring draait, het beste kunt vervangen. Dat kost een paar tientjes. Ik deed het niet en toen kon ik alles opnieuw doen omdat het schijfje toch was ingelopen en de nieuwe ring lekte.
En nee, je bedoelt ws de koppelingskeerring. Dan moet er veel af idd. Wel goed de stand van de hallgevers markeren.
 

Rzr101

Rookie
12 jun 2015
18
0
Ja, idd. Leuke woordspeling... :)

Dat is de seal. Als je dit gaat doen, is mijn ervaring dat je ook het stalen schijfje dat in die keerring draait, het beste kunt vervangen. Dat kost een paar tientjes. Ik deed het niet en toen kon ik alles opnieuw doen omdat het schijfje toch was ingelopen en de nieuwe ring lekte.
En nee, je bedoelt ws de koppelingskeerring. Dan moet er veel af idd. Wel goed de stand van de hallgevers markeren.
Oke heel erg bedankt voor de informatie!

Dus die "seal 02" uit het real-OEM schema vervangen + het stalen schijfje. En dit is wat anders dan de koppelingskeerring (thank god :} ).

Weet je toevallig hoe de as heet waar die seal de dichting van is? Ik kom daar niet helemaal uit, en kan daarom geen informatie vinden wat voor klus het is/hoe die te vervangen.

Wil dat als het met n beetje moeite te doen is wel nog mee pakken voor ik begin augustus de hort op ga.

Het alternatief zou zijn om de timingcasecover dicht te kitten met dreibond - met als probleem dat dan na verloop van tijd waarschijnlijk die kamer volloopt. Nou is het olie, dus zou niet moeten geleiden - maar met slijtage deeltjes die erin zitten - schat ik hooguit een provisorische korte termijn oplossing.
 

gt550

MF veteraan
6 nov 2004
1.614
49
dongen
Da's de krukas.

Het kurk heeft wel een bedoeling. Ik had er voor de zekerheid een beetje blauwe loctite aan gedaan. Was geen succes. Toen de motor opwarmde perste hij de kurk pakking er zo tussenuit. De kurk vangt kennelijk het werken van het dekseltje op.

Je wilt geen olie bij je hallgevers. Ik denk dat hij dan niet meer loopt.
 

Rzr101

Rookie
12 jun 2015
18
0
Da's de krukas.

Het kurk heeft wel een bedoeling. Ik had er voor de zekerheid een beetje blauwe loctite aan gedaan. Was geen succes. Toen de motor opwarmde perste hij de kurk pakking er zo tussenuit. De kurk vangt kennelijk het werken van het dekseltje op.

Je wilt geen olie bij je hallgevers. Ik denk dat hij dan niet meer loopt.
In dat opzicht mooi om een 'drainage' gaatje te hebben in je seal totdat het gefixt is.

Ik ben aan het rondzoeken, maar kom er nog niet helemaal uit:
Kan je de hallsensor zo uittrekken om de keerring erachter te inspecteren? Of moet het daarna opnieuw afgesteld worden.

En het vervangen van die keerringen, heb je daar toevallig een handleiding of uitleg van? Ik kan het zo gauw niet vinden :s
 

gt550

MF veteraan
6 nov 2004
1.614
49
dongen
Als je de positie van de Hallsensorplaat markeert met een krasstift of zo, kun je hem zo weer terugplaatsen.

De keerring zit in het deksel dus je kunt het hele deksel losmaken of de keerring er zo uit pulken. Let op dat je hem goed recht terug plaatst. Een parkertje links en rechts in de ring draaien en dan trekken wil vaak lukken. Maar kijk goed of er werkelijk lekkage is. Op de foto zie ik niet zoveel olie. Er is hier naar mijn weten geen handleiding voor. Wel staat in een werkplaatshandboek hoe je alles los maakt.

Edit: Heb even oude foto's zitten kijken. Om dat schijfje te wisselen moet het deksel er wel af. Misschien eerst de gok nemen met alleen een keerring. Als het nodig is.
 
Laatst bewerkt:

Rzr101

Rookie
12 jun 2015
18
0
Oke, er zat inderdaad een beetje olie onder de keerring (die maar van een plek kan zijn gekomen: van achter de keerring).

Dus de oude eruit gepeuterd, en de nieuwe erin. Ik betwijfel of dit goed gegaan is, en het waren ook twee verschillende soorten keerringen.

De oude was zwart met een metalen "ring" aan de binnenkant. De nieuwe had volgens de BMW monteur een keramische laag (zo`n bruin flexibel membraan).

Dus of er zat een verkeerde in, of ik heb een verkeerde meegekregen (wat me sterk lijkt, Joost motoren in Utrecht staat naar mijn weten goed bekend).
Type nummer (11147654531) van Joost motoren komt wel overeen met realOEM. Dus blijkbaar zat er wat anders in.

Bij het erin zetten goed gelet dat het membraan de juiste kant op stond, en er voorzichtig overheen geschoven. Bij gebrek aan een dop 28 ofzo (die er helemaal omheen zou passen) de oude keerring gebruikt en voorzichtig erin geklopt.

Dit ging redelijk, maar uiteindelijk zat hij een klein beetje scheef (links boven +- 1mm meer naar buiten, rechts beneden +- 1 mm meer naar binnen). Iets verder geklopt - toen ging hij er overal gelijk recht erin.
Alleen vraag ik me af of het nu niet te diep erin is gegaan. Hij loopt nu niet gelijk met het blok, maar is er iets ingevallen.
  • Kan het dat de keerring 'te diep' zit?
Ik gok dat de enige manier om het te testen is om de motor te laten draaien, en kijken of het eruit stroomt.
Tweede vraag:
  • Kun je de motor gewoon starten zonder te timing case cover erop?
Ik merk dat er toch net teveel zaken zijn die buiten mijn comfortzone liggen - er is niet toevallig iemand in de buurt van Utrecht die het leuk vind om mee te helpen (uiteraard reiskosten + een overeen te komen blijk van waardering naar keuze) :p ?
 
Laatst bewerkt:

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
6.949
451
53
Hee lief schattig omaatje van me.


Tis al ff geleden (13 juni) :$ maar ik zou nog laten weten wat het niet starten en het weg vallen van de verlichting veroorzaakte.
Nou dat was dus idd de startmotor. Ik heb afgelopen week een andere geplaatst en nu werkt alles weer als vanouds zoals het hoort.
Gelijk ook de complete middenbok vervangen want die van mijn K was helemaal verrot en daar stond het allemaal niet zo stabiel meer op.
En mijn bmw aansluitplug contra aansluiting vervangen want die was in 2 stukken gebroken. Zit nu weer een goede op.

Nu moet ik nog een voorvork keerring vervangen kwam ik achter en een voorband want die is ook bijna op.
Je blijft lekker bezig met zo'n baksteen :P _O-
 

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.001
18
Velfjord, Noorwegen
Bezoek site
Heren K liefhebbers.

Vraagje!.. De hart-hart afstand van de vorkpoten wie zou deze voor mij eens kunnen dubbelchecken? (iemand met een grotere schuifmaat?)
Ik kom op 189,7mm. Rare maat, maar als ik een proefstuk maak op 189,7 gaat de kroonplaat er beduidend makkelijker over als over 190mm.

Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten?

Gaat dus om een K100 voorvork/kroonplaat met 41.3mm poten. Dus 231-41.3=189.7
 

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
6.949
451
53
Ha geen speed holes maar speed slots _O-

En dat voor een doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg baksteen }) :P

Mooi hoor :t
 

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
7.137
159
34
Neerkant
Ik heb een K100 16V

Is er iemand die kan vertellen welke sensor het watertemperatuurlampje aanstuurd?

Ik scherm in de winter de radiateur meestal af met een plaat omdat ik net te korte stukken rij en dan kan ik mijn olieniveau niet meer aflezen.
Nu had ik hem 2 weken terug wat te lang laten zitten en begon hij er koelvloeistof uit te gooien.
Ik had verwacht dat mijn temperatuur lampje dan al aan had moeten zijn?

Hij brand wel voor het starten en de koelventilator doet het ook gewoon.
 

Arie-K100RS

Die hard MF'er
De tempsensor die achter de radiateur op het blok zit stuurt de motronic aan, en die op zijn beurt de ventilator en het lampje. De radiateur afschermen heeft geen zin, er zit een thermostaatklep in het koelcircuit welke de radiateur "kortsluit" zolang de boel niet op temperatuur is. Een radiateur afschermen deed je vroeger bij auto's van voor 1965 of een ouwe Ford dexta trekker
 

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
7.137
159
34
Neerkant
Dank je ik zal er eens naar kijken. Ook omdat hij niet helemaal lekker loopt als hij koud is verdenk ik die sensor.

Ik weet dat er een thermostaat in zit. Die heb ik getest en die lijkt goed. (is wel alweer een paar jaar terug trouwens)

Ik weet dat het afschermen iets is van vroeger, ik heb ook een auto uit die tijd waarbij een radiateur hoes bij de standaard uitrusting hoort. Die auto heeft overigens ook gewoon een thermostaat.
Ik denk dat het niet alleen de radiateur afschermt maar ook zorgt dat er minder koude lucht langs de rest van de motor stroomt.
Hoe dan ook, als ik zonder afscherming een week naar het werk rij terwijl het vriest dan is het mayonaise bij de kijkglaasje, en met afscehrming heb ik dat niet.
 

gt550

MF veteraan
6 nov 2004
1.614
49
dongen
Ik heb ook een tijd gereden met een motor die te koud bleef. Kartonnetje voor de radiateur, dan ging het wel. Uiteindelijk toch maar een thermostaat gewisseld en zelfs bij -7 komt hij nu op temperatuur. Afdekken is dus symptoombestrijding en de Hamstra rolhoes is er niet meer :) Toen draaiden ventilatoren ook nog continu mee. Afdekken was dan de enige optie.
 

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
7.137
159
34
Neerkant
Dat met die ventialtor die altijd draait dat is inderdaad een goeie, daar had ik nog niet aan gedacht. Dat is een behoorlijk verschil tussen oude en nieuwe voertuigen.

Ik zal de thermostaat eens controleren
 

daddyphilipsen

MF veteraan
31 mei 2008
6.949
451
53
Oma u wordt steeds knapper

Wat begon met het vervangen van de voorband werd iets meer werk maar mijn baksteen kan eindelijk weer veilig mee.

En waar bestond dat extra werk dan uit?

Voorband van de velg gehaald en he de binnenvelgranden waren toch wel erg geoxideerd. Die netjes schoon geschuurd en het hele velgbed netjes gespoten eerst met primer en daarna met velgenzilverspray.
Maar ja de velg zelf was ook wel erg vies en lelijk dus hup remschijven er af en de complete velg goed schoon gemaakt en geschuurd en ook eerst in de primer en daarna mooi flitsend oranje gespoten.
Tja dan de schijven er op maar ja die harten van de schijven zijn wel erg lelijk vergeleken met de mooi gespoten velg dus die ook maar mooi zwart gespoten.
Ondertussen nog de wiellagers gecontroleerd en ja hoor die waren ook aan gort dus die ook vervangen.
Wilde ik het wiel monteren met de nieuwe band maar dat stak wel erg af tegen die lelijke verweerde bijna verfloze onderste vorkpoten. Die ook maar netjes opgeknapt en mooi hoogglans zwart gespoten.
Oja de voorremmen bleven ook wat hangen waardoor het voorwiel zwaar liep dus hup de brembo's er af en mijn reserve setje gemonteerd nadat ik die helemaal uit elkaar had gehaald en alles goed schoon en gangbaar had gemaakt.
Vervolgens de remvloeistof ook maar meteen vervangen want dat was net zwarte blubber. Alles netjes ontlucht en weer goed op druk.

Bijna klaar dacht ik toen in mijn onschuld maar er was nog wat met een achterband die steeds leeg liep.
Dus achterwiel gedemonteerd en in een bak water gegooid. En ja hoor ventiel lekte op de aansluiting bij de velg en o shit de lucht lekte ook tussen de band en velgrand uit.
Dus ook maar de achterband er af en ook die binnenste velgranden helemaal schoon geschuurd, geprimerd en gespoten.
Nieuw ventiel er in getrokken net als bij de voorvelg en de band gemonteerd.
Zo klusje klaar en gecontroleerd op lekkage maar dat is nu weer goed.
Velg moet eigenlijk aan de buitenkant ook nog flitsend oranje gespoten worden maar dat moet maar ff wachten tot eind van het seizoen want dan is de achterband toch op.

Ja en dan hangt de cardan klok toch al vrij dus toch maar schokbreker los, cardan van de swingarm af en aandrijfas er uit om de splines te smeren met dikke molykoot vet omdat dat er voor zorgt dat je aandrijfas splines veel langer goed blijven en minder snel verslijten. Vervolgens alles weer gemonteerd en getracht de bmw te starten.
Helaas was de accu net te leeg dus ff mbv startkabels en koekblik accu de bmw nogmaals gestart en die liep na een half jaar stil staan meteen weer.
Geweldig systeem dat injectiesysteem.

De beloning was er in de vorm van een proefrit en die verliep probleemloos.
Vanaf morgen dus eindelijk weer woon/werk rijden met de bmw.