Het grote K100 topic

240 hier en ook nog kerngezond. Een 2001 is een mooie bak. Dat was toen een topklasse combi. Het geheim is gewoon netjes warmrijden en goed onderhoud. Dan blijft het heel.
 
@ daddyphilipsen: je mazzelt: 140k daar zit nog garantie opO-)

@ gt550: dank je, ben heel content met die bak inderdaad. En ja: K'aatje wordt op de juiste tijden onderhouden. Binnenkort de splines weer een lik Staburag 😊
Tot heden nimmer verrassingen meegemaakt, met geen van de K's overigens.
 
Laatst bewerkt:
@ daddyphilipsen: je mazzelt: 140k daar zit nog garantie opO-)

@ gt550: dank je, ben heel content met die bak inderdaad. En ja: K'aatje wordt op de juiste tijden onderhouden. Binnenkort de splines weer een lik Staburag 😊
Tot heden nimmer verrassingen meegemaakt, met geen van de K's overigens.

En dan te bedenken dat ik nog een complete motor met versnellingsbak heb staan die nog maar 70.000km gelopen heeft. Dat moet nog ingereden worden dan.
Heb een keer via mf een schade bmw gekocht als donor voor die van mij
 
En dan te bedenken dat ik nog een complete motor met versnellingsbak heb staan die nog maar 70.000km gelopen heeft. Dat moet nog ingereden worden dan.
Heb een keer via mf een schade bmw gekocht als donor voor die van mij
Goed gedaan👍
Geen betere raad dan voorraad, ik haal deze week een cardanklok, achtervork en versnellingsbak op voor 'op de plank'.
 
net verhuisd........hij moet nog even wennen

garagezeist.jpg
 
De kuip met de 3 openingen voor de knieen is een 100 RS, de driespaak velgen verraden dat het een 16V is.
Als de onderkuip ronder en volledig gesloten was geweest, was het een 1100RS.
 
Ik ben geen kenner, wel een beetje liefhebber. Vooral de RS. Waar had ik het in dit geval aan kunnen zien?
De grootste weggever dat het geen K75 is, is de lengte van het krukasdeksel. Die is ca. 4 keer zo lang als hij hoog is, dus 4-cilinder. De K75 is een 3-cilinder en heeft een beduidend korter ("koddiger") blok.
Die dingen die Hellracer zegt, wist ik ook niet, terwijl ik zelf een K100RS (8V) heb...

EDIT: En het feit dat het in het K100 topic gepost wordt, is ook wel een hint... :+
 
De grootste weggever dat het geen K75 is, is de lengte van het krukasdeksel. Die is ca. 4 keer zo lang als hij hoog is, dus 4-cilinder. De K75 is een 3-cilinder en heeft een beduidend korter ("koddiger") blok.
Die dingen die Hellracer zegt, wist ik ook niet, terwijl ik zelf een K100RS (8V) heb...

EDIT: En het feit dat het in het K100 topic gepost wordt, is ook wel een hint... :+
De gok K75 was erop gebaseerd dat hij er zo klein uit ziet. Gewoon puur gevoel dus. Ik zat ook al te kijken of ik iets aan het blok kon zien. Het andere ruitje hielp me ook al niet.

En volgens mij zijn de K75 mensen hier toch ook welkom?
 
RS is inderdaad geen grote fiets ik ben er ook eigenlijk ietsje te groot voor maar het rijd zalig
 

Bijlagen

  • lente.jpg
    lente.jpg
    231,5 KB · Weergaven: 16
En al doende leert men.
In het werkplaatshandboek stond dat het makkelijk was met de tank eraf. Dat lees ik vaak als: het is niet te doen met de tank erop. Vandaar.

Maar het ding staat sinds dit weekend in Frankrijk. Binnenkort daar officieel importeren.

Bekijk bijlage 1421632
Na een jaar lang bakkelijen met de overheid over COC papieren, importbedrijven die het zouden kunnen regelen en heel veel gezeik later is m'n pa er klaar mee. Ik ga als we weer met z'n alle leuk kunnen reizen hetzelfde tripje nog eens doen maar dan de andere richting op. Hij heeft nog een motor die wel makkelijk te importeren is en dat traject is goed en wel gestart en ook al bijna afgelopen (er zijn wat andere prioriteiten tussen gekomen).

Hij bood aan dat ik de K100 als ik wil mag houden.
Leuk idee, maar 1 probleem. Mijn eigen motor moet er dan uit. Ik rij nu al 1,5 jaar een Kawasaki GPX750R uit 1988 die ik na 11 jaar uit iemand z'n garage gered heb. Natuurlijk iets heel anders dan een K100. Beide motoren staan er - ondanks de leeftijd van 32 en 35 jaar - technisch gezien goed bij, dus eigenlijk is het een luxeprobleem.

Ik zit een beetje te twijfelen wat ik moet doen.
K100 is natuurlijk wel enorm veel comfortabeler, en waarschijnlijk een stuk lekkerder voor de langere tochten als het weer mag. Er zitten gewoon koffers bij, wat ik eigenlijk ook al lang wel wil, net als dat ik al langer roep dat ik weer een naked bike wil. Daarnaast zou het natuurlijk wel heel tof zijn om te rijden op de oldtimer die ik van mijn vader heb gekregen.
Maargoed, de Kawasaki heb ik een onverklaarbare haat-liefde relatie mee. Die heeft in het verleden nog wel eens vervelende kuren gehad, kost super veel inspanning om mee te rijden en is eigenlijk lang niet zo comfortabel of praktisch. Maar als hij ergens staat en ik loop langs heb ik nog altijd zoiets van; hij is wél vet hoor.

Niemand van mijn vrienden durft hier een uitspraak over te doen. Alleen mijn vriendin zei: Kawa is mooier, maar de BMW is wel stukken comfortabeler. Durft iemand hier nog wat ongefundeerd advies te geven?
 
Hmm, zijspan ben ik niet zo van. En ruimte is het probleem. Ik kan met goed fatsoen 3 motoren thuis kwijt. Mijn XT blijft sowieso en ik wil regelmatig projectjes doen. Dus dan blijft er echt maar 1 plek over.
 
Deze week het ritje van vorig jaar weer in de andere richting gemaakt.

Dus, ondertekende is ondertussen een eerstewereldprobleem rijker: de K100 staat hier in de schuur het laatste beetje ruimte op te slokken.

Toen ik goed en wel in Nederland was begon de voorvork er olie uit te gooien. Seals waren al wat vettig, maar nu is het echt einde verhaal. Ik heb ervaring met het vervangen van de seals van een GS500. Dat was ongeveer even makkelijk als een fietspomp demonteren. Hoe zit dit bij de K100?

In het werkplaatshandboek staat trouwens bijzonder weinig over welke olie er in moet, alleen maar welk type precies van welk merk, maar die zijn lang niet meer leverbaar. Klopt het dat er gewoon sae 5W in moet?
 
op de website van BMWK.nl staat een artikel onder de kop "sleutelen" hoe je de keringen kunt vervangen ...........stelt niks voor ik kon het ook
 
op de website van BMWK.nl staat een artikel onder de kop "sleutelen" hoe je de keringen kunt vervangen ...........stelt niks voor ik kon het ook
De post op bmwk.nl wordt ik weinig wijzer van. En het klinkt mij nogal beun om in je voorvork te gaan boren om de seal eruit te halen. Ik neem aan dat ze dat niet bij BMW in de garage doen, anders zou de mijne al een paar gaatjes moeten hebben :Y

Overigens zijn deze posts waardeloos zonder plaatjes:

In Frankrijk in de garage, waar hij een jaar stil had gestaan:
1595611161043.png

Onderweg naar huis op de camping:
1595611145772.png

En bijna thuis:
1595611070479.png
 
Ik heb de seals er laatst uitgewipt met een schroevendraaier. Meen dat dat ook in de handleiding van BMW (die overigens gratis op internet staat) te lezen viel.
U gaat door voor de koelkast:
Carefully lever out the seal ring in the sliding tube with a
screwdriver.
Drive in new sealing ring with BMW arbor 31 4 660 (arrow)
and handle 00 5 500 until flush with the upper edge of the
sliding tube

@Clank ik denk dat je uit het lijstje kan concluderen dat er SAE 5 of SAE 10W in moet. Ik heb er zelf Eurol SAE 10W in zitten, ik heb eerder Eurol SAE 15W geprobeerd, maar dat kwam het rijgedrag niet ten goede (zoekerig).
Ik twijfel nog om misschien nog naar 7,5 te gaan (al dan niet door half 5 en half 10 te gebruiken.), maar ben er redelijk tevreden over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan