Waarom raad je Halfsynthetische olie aan als ik vragen mag? Net volledig synthetische Motorex olie ingegooid. Na de oude olie uiteraard eruit te hebben gelaten en het filter vervangen.
Trouwens, dat klapperen uit de voorkant klinkt bekent. Ik heb het eigenlijk alleen wanneer ik wegrijd en onder de 1500 toeren blijf. Maar is dat klinknagelprobleem niet alleen zo met de oudere K modellen waarna BMW later naar een verbeterde bevestiging zijn gegaan? Of is dit weer wat anders...?
Beetje erg late reactie, had er overheen gelezen. Maar onder het motto "beter laat dan nooit" een antwoord:
Volsyntheet heeft een andere samenstelling die het rubber in de afdichtingen kan aantasten (klepseals bv). Bovendien is het te dun (5w40 en 0w30 e.d. die bij motorzaken te koop zijn) omdat de motor een soort automotor is die van lage toeren houdt.
Uiteindelijk is een normale of halfsyntheet motorolie nog goedkoper en maakt hij met dikkere olie (20w50) veel minder herrie.
Nog een leuk kwaaltje ontdekt: De fan van de koeler. Van de zomer op de stelvio achter een bus gehangen (erbij komen kan daar echt niet, de bus kan er zelf net rijden) en weer het lampje van de motortemperatuur aan. gelukkig ging de bus net even aan de kant waardoor er door hogere snelheid weer frisse wind ingeademd kon worden, maar de fan was weer vastgelopen. (zat al een goede 2e handse op).
Do motor wordt normaliter nauwelijks warm. Enkel in de bergen en in een file op een zomerse dag kom je erachter dat de fan niet werkt. Omdat die dus nauwelijks iets doet, gaat de fan zwaar lopen en verbrandt de motor ALS hij dan een keer wat moet doen.
ik wil er een schakelaartje bij bouwen zodat ik de fan zelf ook aan kan zetten en zo kan voorkomen dat-ie vast gaat zitten. Is een klusje voor de winter..
Verder niet zo enorm belangrijk, want onder enigzinds normale omstandigheden heb je dat ding gewoon nooit nodig.
Verder van de zomer met de bijna belastingvrije "salamander" met 145000 op de klok zonder 1 plof verkeerd 3000km door de alpen gereden