Het grote K100 topic

Hoi Rotom84,

Mooi motortje! Een paar dingetjes kun je in de tussentijd eens op ebay gaan zoeken waar je veel aan hebt.
1: Stofhoezen over je vorkpoten. Steenslag maakt je binnenpoten niet stuk, de keerringen gaan veel langer mee en er komt geen zout op je binnenpoten.
2: Achterremvloeistofpotje van een jonger type met een slangetje, deze kun je achter het zijkapje monteren waardoor de kans dat je het eraf trapt / geraakt wordt door rommel een stuk kleiner wordt.
3: Kapje over de injectorrails plaatsen (is gewoon te koop), ook omdat hier vrij veel gevoelige onderdelen zitten en het kapje wat bescherming biedt. Bovendien ziet het er netjes uit.

Kijk meteen even naar de koppelingskabel bij het achterwiel of de stofhoes hier nog heel is en goed aansluit rond de kabel. Zit er geen hoesje, koop dan een nieuwe kabel, want dan zit de kabel vol rommel en vocht.
Onder je tank zit de massa aansluiting van heel de motor en die wil nog wel eens oxideren. Even de tank eraf en in de vaseline zetten helpt. Kijk ook even je kabelboom na thv het stuur. Soms zit deze wat strak waardoor de kabels openschuren of de kabels van het contactslot afbreken. Kun je gewoon weer vastsolderen, maar voorkomen is beter.

Maak (of laat het doen) de cardanklok even los van de brug. Hier zit een as in met spieën en deze moeten goed in het vet zitten. Gebruik hier speciaal vet voor (staburag o.i.d.). De rest van het onderhoud wijst zich vanzelf..

En nog 1 handigheidje, koop een druppellader; de accu gaat erg snel achteruit bij lang stilstaan, ik heb er 2 in 5 jaar tijd gebruikt omdat de motor in de winter een paar maanden stil stond en ik hem enkel een paar keer even aan de lader hing. Nieuwe accu was 85 euro, dus een druppelladertje is goedkoper.

Groet daan.


Kijk, dat zijn bruikbare adviezen, bedankt!
 
Hallo K100 mensen,

Omdat ik totaal niet op de hoogte ben van dit soort motoren :? kom ik dus op dit topic met het volgende:
Een maat van mij (heropstapper) heeft zijn oog laten vallen op een K100 en vroeg mij om eens uit te zoeken of dit wel wat voor hem is.

Het is een “K100RT” bouwjaar 1985, 131.500 km en hij staat te koop voor € 1.650,-- bij Schepers motoren in Assen. Als extra nog een comfort buddy, valbeugels en een kofferset.

Kan iemand mij vertellen waar op te letten bij een motor als dit? (gebreken)
Die km stand, is dat niet wat veel? Is die prijs redelijk? Heeft iemand ervaring met Schepers motoren? Kent iemand (bij puur toeval) deze motor?

Kort gezegd; alle info is welkom. :)
 
Hallo K100 mensen,

Omdat ik totaal niet op de hoogte ben van dit soort motoren :? kom ik dus op dit topic met het volgende:
Een maat van mij (heropstapper) heeft zijn oog laten vallen op een K100 en vroeg mij om eens uit te zoeken of dit wel wat voor hem is.

Het is een “K100RT” bouwjaar 1985, 131.500 km en hij staat te koop voor € 1.650,-- bij Schepers motoren in Assen. Als extra nog een comfort buddy, valbeugels en een kofferset.

Kan iemand mij vertellen waar op te letten bij een motor als dit? (gebreken)
Die km stand, is dat niet wat veel? Is die prijs redelijk? Heeft iemand ervaring met Schepers motoren? Kent iemand (bij puur toeval) deze motor?

Kort gezegd; alle info is welkom. :)


bij een 100 is het enige waar je op moet letten is de balans as.... als dat een 12 klinker is dan is er niks aan de hand een 6 wil vaak bij 100.000 de geest gaan geven en een vreselijk irritante trilling gaan geven in het blok en de hele motor..
 
Hallo K100 mensen,

Omdat ik totaal niet op de hoogte ben van dit soort motoren :? kom ik dus op dit topic met het volgende:
Een maat van mij (heropstapper) heeft zijn oog laten vallen op een K100 en vroeg mij om eens uit te zoeken of dit wel wat voor hem is.

Het is een “K100RT” bouwjaar 1985, 131.500 km en hij staat te koop voor € 1.650,-- bij Schepers motoren in Assen. Als extra nog een comfort buddy, valbeugels en een kofferset.

Kan iemand mij vertellen waar op te letten bij een motor als dit? (gebreken)
Die km stand, is dat niet wat veel? Is die prijs redelijk? Heeft iemand ervaring met Schepers motoren? Kent iemand (bij puur toeval) deze motor?

Kort gezegd; alle info is welkom. :)

Zoals aangegeven, de balansas is een ding. Is wel te vervangen door een exemplaar met 12 klinknagels (BMW voerde die verbetering na een paar jaar door). Maar voor het geld koop je een nagenoeg onverwoestbare motor. En je zult verbaasd zijn hoeveel 2e hands onderdelen je (op Ebay.de o.a.) tegenkomt.

Een goede plek om heel veel info over de BMW K serie vandaan te halen is de site van Bert Meijerink. Inclusief een redelijk actief forum waar veel ervaringsdeskundigen rondhangen.
 
hallo,

Mijn pirelli sportdemon achterband is bijna op en slijt me veel te hard. volgens mij is ie binnen 10k km vierkant...

nu ben ik op zoek naar een goeie slijtvaste achterband voor veel snelweg kilometers.
iemand tips?

:]
 
gahaaf... zo'n bmw!!

denk dat ik de bmw-mannen tijdens mijn project nog wel 1 of 2x nodig heb.. (technisch..) dus even topicje markeren bij deze;

k100_tribute2.jpg
 
alleen lezen daar, op posts of iets anders word niet gereageerd omdat het een vaste club eigenheimers is die vreemden niet willen helpen B|


Wat is dat nou voor een onzin? Het BMWk forum staat voor iedereen die de BMWK een warm hart toedient open.
We hebben ruim 1800 gebruikers en die worden allemaal geholpen als ze daar om vragen.
Ook nieuwelingen worden geholpen.
Het is inderdaad waar dat er een redelijk hecht clubje van vaste bezoekers is, maar dat zijn zeker geen eigenheimers.
Overigens is dat op dit forum niet anders!!!

Vgr @rie (op beide forums actief)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Folks,

Ook ik ben behoorlijk actief op het BMW-K forum.
Ben altijd zeer goed geholpen met mijn beide Kaatjes.
Heb in al die jaren nog nooit gemerkt dat een nieuweling NIET:
A: warm onthaald werd !
B: niet geholpen werd !
C: niet welkom was op een meeting ( integendeel :) )

Ook MrQ is warm onthaald op het forum .
Begrijp dus ook zijn frustratie niet ( in de penopauze misschien |( ) ??????
Iedereen kan ik van harte het K-Forum aanbevelen omdat je veel goede vriendschappen EN net zo belangrijk : veel technische kennis kan opdoen.
Ik heb veel geleerd en gedaan aan mijn Kaatjes met volop hulp van de leden !
Dit allemaal door forumleden die met hart en ziel aan hun K verknocht zijn !
Dus Folks, heb je een K, schroom niet en meld je aan.
Je bent gelijk ver K ocht :)
Met vriendelijke groetjes aan allen,
Henk

Edit: Ik ben geen Eigenheimer maar een Kattiker :)
 
Laatst bewerkt:
alleen lezen daar, op posts of iets anders word niet gereageerd omdat het een vaste club eigenheimers is die vreemden niet willen helpen B|


Jammer dat jij kennelijk zulke ervaringen hebt.

Ben geen eigenheimer, maar kom er zo af en toe als ik advies nodig heb.
En tot nu toe prima en spontaan door diverse voor mij volslagen vreeemden belangeloos geholpen.

Groet
Beckontheroad.
 
bij een 100 is het enige waar je op moet letten is de balans as.... als dat een 12 klinker is dan is er niks aan de hand een 6 wil vaak bij 100.000 de geest gaan geven en een vreselijk irritante trilling gaan geven in het blok en de hele motor..

Meen ergens gelezen te hebben dat ook de 12 klinkers wel kunnen klapperen, maar in mijn geval hoor ik sinds de vakantie naar Noorwegen (nu 94.000km op de teller) veel geklapper. Dat hoor (en voel) ik nu eigenlijk altijd bij een koude start, maar als het blok warm is merk ik het niet altijd op.
Kan het ook zijn dat de spanner zijn van de nokkenasketting niet meer helemaal ok is en de ketting doet klapperen? Is er een manier om relatief makkelijk te checken of het de nokkenasketting is of het andere probleem?

Trouwens, als iemand nog een goede H4 lamp kan aanraden dan hoor ik het graag. Had er 1 van Philips die goed (helder) licht gaf, maar na minder dan een jaar al kapot.
 
Een K100 heeft geen balansas(wel een tussenas met een transmissiedemper), alleen een K75 heeft een balansas.

De rubbers van de dynamo koppeling geven de geest wel eens wat een rammelent geluid geeft.

Als vervanger van de H4 lamp kan je een H4 Rally lamp monteren
 
mr Q,
Veel geschreeuw, weinig wol.
Zondag aanstaande is er de bijzondere verrichtingendag, ook jij bent welkom daar.
Zondag daarna is er meeting/rondrit bij Wout, ook jij bent daar weer welkom.

Zelfs ik, als verschoppeling op het K-forum, ben daar overal welkom.

Ga hier de zaak niet zwarter maken dan je banden, dat heeft weinig zin.
Eerder is hier al eens iets voorgevallen, ik heb dat laten verwijderen.
Kom gewoon opdraven daar bij Wout of zo, en geniet van je K en het leven.


Wat betreft die rallylamp, dat is een 90/100Watt.
Dat kan je verlichtingschakelaar op je stuur slopen.
Er zijn ook nog 90/160Watt lampen.
Best is met een hoger wattage dan normaal een relaissturing te gebruiken, kost wat AMP-stekkers en 2 relais van een sloopauto.
Indien gewenst kan ik daar wel een schema van leveren.
 
alleen lezen daar, op posts of iets anders word niet gereageerd omdat het een vaste club eigenheimers is die vreemden niet willen helpen B|


Als je misschien je taalgebruik en houding wat aan zou passen , krijg je daar alle hulp en advies ! ( dat is mijn ervaring) posts als deze werken nu niet bepaald mee aan een goede verstandhouding.... wat goes around comes around !
 
Hoi Folks,

Ook ik ben behoorlijk actief op het BMW-K forum.
Ben altijd zeer goed geholpen met mijn beide Kaatjes.
Heb in al die jaren nog nooit gemerkt dat een nieuweling NIET:
A: warm onthaald werd !
B: niet geholpen werd !
C: niet welkom was op een meeting ( integendeel :) )

Ook MrQ is warm onthaald op het forum .
Begrijp dus ook zijn frustratie niet ( in de penopauze misschien |( ) ??????
Iedereen kan ik van harte het K-Forum aanbevelen omdat je veel goede vriendschappen EN net zo belangrijk : veel technische kennis kan opdoen.
Ik heb veel geleerd en gedaan aan mijn Kaatjes met volop hulp van de leden !
Dit allemaal door forumleden die met hart en ziel aan hun K verknocht zijn !
Dus Folks, heb je een K, schroom niet en meld je aan.
Je bent gelijk ver K ocht :)
Met vriendelijke groetjes aan allen,
Henk

Edit: Ik ben geen Eigenheimer maar een Kattiker :)


Henk! Roerend met alles eens wat je schrijft! gewoon eens gaan :] zou beter zijn voor mr. Q :} :} :}
 
Ook MrQ is warm onthaald op het forum .
Begrijp dus ook zijn frustratie niet ( in de penopauze misschien )


jazeker dat klopt, maar dat was ook het enige.

technische kennis is daar in overvloed en daar zeg ik ook niks van.
met techniek word je geholpen..

maar de humor is daar ver te zoeken...posts verdwijnen spontaan... en ga maar door.

er is daar een vaste club van leden die al vanaf het begin actief zijn daar en die hebben een gesloten front gevormd waar ieder ander uit geweerd word.
niet dat ik daarom verlegen zit maar als je soms een serieuze reactie hebt word die genegeerd en een aantal posts later brengt iemand van de vaste kern dezelfde opmerking
en word dan op handen gedragen.


daarom lees ik daar soms nog wel eens maar posten doe ik niet meer.

mijn motor vrienden zitten hier en de meeste daarvan rijden geen K.
maar zijn wel vreselijk gastvrij, vriendelijk en behulpzaam.
 
Kan je daar een voorbeeld van geven?

heb geen zin daar oude post van mij door te spitten.
vind het alleen jammer dat er niet verder gekeken word.
lees de topics NOODKREET maar eens door..
anderen uiten hun ongenoegen maar daar word niks van gezegd.
ik heb in mei al een mailtje naar bert gestuurd over het humorloos zijn van leden daar.
nooit reactie op gehad.
sommige posts van mij verdwenen spontaan, zonder opgaaf van reden.

ik ga er verder geen drukte om maken...
laat mij dan maar de swarte piet zijn... er is in ieder geval een vinger gelegd op een heel pijnlijke plek...aan de verbolgen reacties te merken
 
Hoi MrQ,
Ik heb juist veel lol op het forum :)
Misschien omdat ik me wat opener stel voor de leden.
En inderdaad, soms worden post zomaar verwijdert waar ik het ook niet altijd mee eens ben.
Maar in je stelling dat er een vaste ( gesloten front ) heerst ben ik het absoluut niet eens.
Ik weet dat ik van harte welkom ben bij alle leden op het forum.
En Ja, ook heb ik wel eens iets geplaatst waarop niet gereageerd wordt. So what ?
Ik weet verder wel dat je nog steeds van harte welKom bent op het forum maar ook op M & G, Stamtafels etc, etc.
Ook op het K-Forum is iedereen vreselijk gastvrij, vriendelijk en behulpzaam.
Dus kom op ouwe Brombeer :)
30 -10 Tourrit Limburg, hoop je daar te zien !
Met vriendelijke groet,
henkyboy ( en niet boos ) :) ;)
 
heb geen zin daar oude post van mij door te spitten.
vind het alleen jammer dat er niet verder gekeken word.
lees de topics NOODKREET maar eens door..
anderen uiten hun ongenoegen maar daar word niks van gezegd.
ik heb in mei al een mailtje naar bert gestuurd over het humorloos zijn van leden daar.
nooit reactie op gehad.
sommige posts van mij verdwenen spontaan, zonder opgaaf van reden.

ik ga er verder geen drukte om maken...
laat mij dan maar de Zwarte piet zijn... er is in ieder geval een vinger gelegd op een heel pijnlijke plek...aan de verbolgen reacties te merken


Die technische kennis is *O*
Echter lees ook bijna alleen mee.............. ik moet Q wel gelijk geven :Y

En ik blijf ook lezen daar, jammer van de berichten nu daar...
Als we als volwassen kerels en vrouwen daarmee omgaan wordt het nog wat anders...
Vrees ik het ergste in deze :X

:W
 
Laatst bewerkt:
Hoi MrQ,
Die verbolgen reacties heb je aan jezelf te danken !
Er is ( nogmaals ) heel veel humor op het forum.
Dat jij geen voorbeelden wenst te geven zegt alleen maar iets over jezelf.
Er is door verschillende leden gevraagd om voorbeelden te geven.
Maar je leidt alleen maar de aandacht van jezelf af door met niet relevante
informatie te komen.
Dus Brombeer, kijk eerst eens naar jezelf en stop met zeuren cq zielig doen.
En wat mij betreft verlaat je het K-forum per direct.
En verkoop je je K, want je bent een K - NIETWAARDIG :(
Want alleen maar kijken, zeuren en verder geen enkele nuttige bijdrages
posten en vervolgens nogmaals zeuren .............zitten we niet op te wachten.
Wens je veel veilige Km's toe en veel plezier op het M-F forum.
Hartelijke groetjes,
henkyboy
 
Hoi Wimis On,

Die technische kennis is
Echter lees ook bijna alleen mee.............. ik moet Q wel gelijk geven

En ik blijf ook lezen daar, jammer van de berichten nu daar...
Als we als volwassen kerels en vrouwen daarmee omgaan wordt het nog wat anders...
Vrees ik het ergste in deze

Hoi Wimis,
Ons bericht had elkaar gekruist.
Kan jij dan voorbeelden geven ?
En die berichten, inderdaad jammer dat het zo moet.
Zit niemand op te wachten.
Maar nogmaals, iedereen is van harte welkom op het k-forum.
Uiteraard gaat het wel eens mis. Geld toch ook voor andere forums ?
Het is niet altijd koek en ei :)
Geld zeker voor mei :)
Hartelijke groetjes,
Henk
 
Hoi Wimis,
Ons bericht had elkaar gekruist.
Kan jij dan voorbeelden geven ?
En die berichten, inderdaad jammer dat het zo moet.
Zit niemand op te wachten.
Maar nogmaals, iedereen is van harte welkom op het k-forum.
Uiteraard gaat het wel eens mis. Geld toch ook voor andere forums ?
Het is niet altijd koek en ei :)
Geld zeker voor mei :)
Hartelijke groetjes,
Henk

Sorry Henk,

ik ga geen voorbeelden geven :N
Want zoals vanavond gebeurd: verschijnen die als quote op dat draadje en dan hebben enkele weer een discussie of roepen dingen zoals ik het niet bedoel.
Nee laat ik daar tussen uit blijven en mijn reactie heb je al gelezen :?

Ik wil lekker de info gebruiken zoals een forum bedoeld is, technische kennis ophalen en delen.

Gegroet en lees daar wel weer :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan