Het grote K100 topic

Dank voor je tip. Heb er rondgekeken (wat een geweldige site!) maar kon het antwoord niet vinden. Wat ik echter wel zag was dat er niet een lt of een rt scherm lijkt te zijn.
Het gaat mij over de twee schermen op deze foto's.
deze heb ik nu:
http://www.bmwk.nl/webPaginas/modellen/foto/k100/k100lt/03_K100LT.jpg
en deze wil ik:
http://www.bmwk.nl/webPaginas/modellen/foto/k100/k100rt/01_K100RT.jpg

Heeft iemand ervaring met deze twee schermen?
En mijn vraag was dan ook of ze gewoon uitwisselbaar zijn zonder nieuwe gaten te moeten boren.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn weten verschillen de LT en de RT weinig van elkaar en zitten de verschillen vooral binnen de kuip (radio, sigarettenaansteker, etc). Ik ben echter geen expert. Zijn er geen tweedehands aftermarket modellen te koop?
 
Er zijn zat aftermarket schermen te koop. bij MDI bijvoorbeeld. Nadeel van die hele hoge ruiten is dat je er steeds doorheen zit te kijken. Ik vond dat niet prettig. Op de LT heb ik de BMW hoge en lage ruit gehad. de lage beviel beter ook ivm geluid minder turbulentie, en een beter zicht
 
Nog beter is de beweegbare ruit die ik zelf heb. Zet je gewoon omlaag als je bijv. in de stad bij lage snelheden korter voor je moet kijken.
Maar ja, zet die er maar eens "after market" op. Zal wel lastig gaan (understatement of the year).
 
Dank voor ieders suggestie.
Woon zelf in Amsterdam mar wil zeker een keer bij MDI gaan kijken, vooral ook omdat ik lees dat er niet één oplossing lijkt te bestaan maar dat het afhangt van lengte enzo.
De beweegbare ruit lijkt me de beste optie, heeft iemand een idee of die ook door MDI geleverd wordt en hoeveel die nieuw kost?
Ben verder nog blond qua motoren, wat bedoel je Patrick met 'zal wel lastig gaan'?
 
Niet veel K100 rijders hier zeg..
dacht dat er meer liefhebbers waren.
dinsdag komt de mijne.

eerlijk geruild voor m'n ouwe trouwe rus..

een 85er met 70.000 mijl op de teller

full
 
Volgens mij staat er op marktplaats een elecrtische ruit te koop bij BMW onderdelen/K75 (past ook op K100).
Danny
 
@Thomas: ik bedoel dat een vaste ruit (al dan niet origineel) gewoon met schroeven of bouten wordt vastgezet aan de kuip. Voor een electrisch ruit moet er in de kuip een deel worden gezet waarin het electrisch schuifmechanisme zit. Zie foto.


Wellicht dat de schroeven op de foto voor electrisch mechanisme en vaste ruit hetzelfde zijn. In dat geval is dat wellicht uitwsselbaar. Maar daar weet ik ook het fijne niet van.

De electrische ruit op Marktplaats die Danny noemt, geeft de volgende omschrijving:
"electrische ruit compleet en werkend met motor en dashboard E 200, met de kuip die op de foto staat totaal e 300, wegens bouw naked bike, en jawel de kuip is niet zo mooi maar wel compleet met koplamp, knipperlichten,binnenwerk, dekseltjes, spiegels, ophangframe , temperatuur en tankmeter, de kuip exclusief ruit gaat voor e 200."

Lijkt mij dus niet vergelijkbaar met het vervangen van een vaste ruit.
full
 
Het lijkt me inderdaad een hoop ombouw, vooral door de inbouw van de motor. bovendien lijkt me de prijs fors, in ieder geval boven mijn budget. Dank je voor het meekijken.
 
Zo, ik heb vandaag mijn K100RT gehaald. bj 1988 in een hele mooi blauwe kleur.
114000 Miles gereden en loopt nog als een zonnetje.

959247284_6_Htr_.jpeg
 
da's zeker een mooie K zeg.

erg mooie kleur..
beter dan matzwart... B|

naja, hij rijdt vreselijk lekker.

alleen het eerste probleem heeft zich vandaag aangekondigt, schijnt een K kwaal te zijn.
de snelheids meter is er mee opgehouden... :(
 
MR Q.
ja is een kwaal. De opnemer in de cardan even schoonmaken en ook de stekkertjes even controleren.
Als dat ok is dan doet hij het vast weer.
De opnemer is dat onderdeel wat in de cardanklok geschroefd zit waar een elektra kabeltje aanzit.
succes
 
foutje gevonden.. :Y

lullo's hebben een mannetje/vrouwtje gebruikt en die zo gemonteerd dat vrouwtje onder zit.
in bed is dat wel lekker maar op de motor loopt het vrouwtje steeds vol met vocht.

heb de bedrading verlegd en kon de boel toen omdraaien..vrouwtje on top..
gelijk de boel ingetaped met zelf vulcaniserende tape en hoppa, ik zie weer
de snelheid..


ben d'r ook achter dat ik als vrouw blond zou zijn geweest :$

lampje van 7L ging branden bij 105 op de dagteller.
vreemd, dan zuipt ie als een achterlijke :(
heb het er thuis over en jahoor.. lampje van mezelf springt aan.

MIJLENTELLER |( |(
zuipt ie dus toch niet zo erg :P
 
even een vraagje.

als ik rij gaat spontaan het 4L lampje branden..
en dat bij een volle tank

heeft dit een betekenis??
zo ja.. welke???
 
:W

Ben nu nog motorloos (en A-rijbewijsloos) en zat eigenlijk aan een K100RS te denken als eerste motor. :) Jeugdliefde wil ik het niet noemen, maar al jaren denk ik aan een K100 als ik aan een gave motor denk. :P Daarbij ga ik (naast recreatief) met woonwerk de meeste kilometers draaien, dus een goede toermotor met kuip is dan ook geen uitzondering. :P

Maar... Ik ben eigenlijk benieuwd waar ik op moet rekenen aan onderhoudskosten? Er vanuit gaande dat het een goede motor is, waar moet ik dan aan denken met bijvoorbeeld oliebeurten, doorsmeren, of andere periodieke zaken waar ik geen benul van heb? Het scheelt al dat ze geen ketting hebben, anders sta ik om de dag te smeren.. :X Voorlopig ga ik ±230km per dag maken, tot ik verhuist ben naar iets dichterbij. :P Het is ook wel handig dat een K100 dat haalt op een enkele tank. :)

Sowieso ga ik een proefrit maken en dat zal de grootste beslisfactor zijn om te kiezen voor een zware BMW of toch een lichtere toerer (Yamaha Diversion bijv). En als ik slaag heb ik 14 juli mijn rijbewijs, dus de keus voor een motor komt ook dichterbij. ;)
 
:W

Ben nu nog motorloos (en A-rijbewijsloos) en zat eigenlijk aan een K100RS te denken als eerste motor. :) Jeugdliefde wil ik het niet noemen, maar al jaren denk ik aan een K100 als ik aan een gave motor denk. :P Daarbij ga ik (naast recreatief) met woonwerk de meeste kilometers draaien, dus een goede toermotor met kuip is dan ook geen uitzondering. :P

Maar... Ik ben eigenlijk benieuwd waar ik op moet rekenen aan onderhoudskosten? Er vanuit gaande dat het een goede motor is, waar moet ik dan aan denken met bijvoorbeeld oliebeurten, doorsmeren, of andere periodieke zaken waar ik geen benul van heb? Het scheelt al dat ze geen ketting hebben, anders sta ik om de dag te smeren.. :X Voorlopig ga ik ±230km per dag maken, tot ik verhuist ben naar iets dichterbij. :P Het is ook wel handig dat een K100 dat haalt op een enkele tank. :)

Sowieso ga ik een proefrit maken en dat zal de grootste beslisfactor zijn om te kiezen voor een zware BMW of toch een lichtere toerer (Yamaha Diversion bijv). En als ik slaag heb ik 14 juli mijn rijbewijs, dus de keus voor een motor komt ook dichterbij. ;)

Een k100 haalt 230km op een enkele tank. Ik ga meestal na een 250-270km tanken. Soms brandt het 4 literlampje dan nog niet. Onderhoud is afhankelijk van diegene die het doet. Doe je het zelf, dan kun je de kosten erg laag houden (zeker als je daarbij ebay.de en ebay.co.uk in de gaten houdt).
Olie eens per jaar of eens per 7500km, gooi er geen dure olie in, maximaal halfsyntheet.
liefst 20w50 of 15w50. Kleppen stellen is bij een 8 klepper vrij makkelijk. Met een stukje speciaal gereedschap druk je de klep naar beneden en verwissel je het plaatje indien nodig. Bij 16 kleppers (RS) moeten de nokkenassen eruit.
Kleppen doe ik eens per 15000km en vaak hoeft er dan nog niks aangepast te worden.
Benzinefilter, luchtfilter, bougies, cardanolie, versnellingsbakolie, remolie e.d. ook elke 15000km of 2 jaar.
Ben tot nu toe aan slijtonderdelen en olie ongeveer 150 euro voor een grote beurt kwijt, tussendoor nog het e.e.a. aan onderdelen gewisseld (cardan, fan van de radiator, hoofdremcylinder voor en achter etc) en dat heeft bij geen van allen de hoofdprijs gekost, maar meeste kwam van ebay of de knalpot.

Laat je het doen, dan kost het natuurlijk meer, maar dit soort motortjes zijn prima zelf te onderhouden. Koop een goede set gereedschap met een goedkopere momentsleutel, een setje voelermaatjes en inbusdoppen voor op de ratel en je kunt het hele ding tot het laatste schroefje uit elkaar halen. Een werkplaatshandboek is praktisch als je hem daarna weer in elkaar wilt zetten.

Verder: Koppeling is elke 80.000km ongeveer aan de beurt
cardanas wil soms voortijdig zijn tanden kwijtraken, duur geintje, dus controleren voor aankoop.
De echt oude versies willen wel eens klapperen vanuit het vooronder omdat er een klinknagelverbinding los gaat zitten op een tandwiel van de aandrijving. Kan niet echt veel kwaad, maar beter om zoiets ook bij de koop na te kijken.

Bij 230km per dag zou ik aan een LT denken, die hebben nog een luxer zadel en je zit veel meer beschut dan op een RS.. Enfin, eerst maar je A-tje halen?? Succes!
 
Eigenlijk precies wat ik wilde horen. :P

Ja het oog wil ook wat natuurlijk en een RS is veel mooier. ;) Overigens speelt mee dat 230km per dag tijdelijk is, want ik zodra ik wat gevonden heb ga ik verhuizen richting Arnhem (en werk in Elst, Gelderland). Ik heb het idee dat ik met een RS wat meer lol kan hebben dan een LT. :)

Eigenlijk ben ik er al zo goed als uit... Eerst twijfelde ik nog met een Diversion, maar nu ben ik zover dat áls een K100RS bevalt met dat proefrit, dat ik er meteen één koop. :P Ben maar een klein manneke en na een naked lesmotor (2010 XJ6) van 180kg is een K100RS natuurlijk een heel ander beest. :P Het het is nog even 3 weken wachten op mijn rijbewijs, want een proefrit is essentieel.
 
zijn er hier mensen die hun rt hebben omgebouwt naar een 'naked' ?

M'n pa heeft een andere motor gekocht en rijd nu amper meer op zijn k75rt, mijn idee was om hem om te bouwen naar een naked of semi-streetfighter-caféracer. Natuurlijk is dit vloeken in de kerk }) maar ik ben wel benieuwd of er meerdere mensen zijn die hun rt hebben kaalgeplukt
 
Eigenlijk precies wat ik wilde horen. :P

Ja het oog wil ook wat natuurlijk en een RS is veel mooier. ;) Overigens speelt mee dat 230km per dag tijdelijk is, want ik zodra ik wat gevonden heb ga ik verhuizen richting Arnhem (en werk in Elst, Gelderland). Ik heb het idee dat ik met een RS wat meer lol kan hebben dan een LT. :)

Eigenlijk ben ik er al zo goed als uit... Eerst twijfelde ik nog met een Diversion, maar nu ben ik zover dat áls een K100RS bevalt met dat proefrit, dat ik er meteen één koop. :P Ben maar een klein manneke en na een naked lesmotor (2010 XJ6) van 180kg is een K100RS natuurlijk een heel ander beest. :P Het het is nog even 3 weken wachten op mijn rijbewijs, want een proefrit is essentieel.

Op ebay zijn er soms lagere zadels te koop, eventueel kun je je zadel nog laten verlagen via een motorzaak zodat je als "klein manneke" normaal kunt zitten.
Diversion is geen slechte motor, maar een k100 is definitief van een heel andere klasse.
Zo is de uitlaat standaard RVS, de benzinetank van Aluminium en is het geheel kwalitatief gewoon beter in staat om veel gebruikt te worden.

Het ombouwen van een LT of RT naar een naked kan prima, bij de K100LT (meen ik) even opletten, hier hangt het blok in rubbers om de trillingen tegen te gaan, maar door het ontbreken van een fairing op een naked kan hij hierdoor wat zwabberige aanvoelen.
Lakdelen zijn op ebay ruimschoots te vinden..
 
Klein en K100 gaat prima, ben zelf ook mar 1,78 en heb wat korte pootjes.....hahaha
maar gaat prima op de K.
zou zelf echter eerst een andere wat lichtere motor nemen om wat rijervaring op te doen en dan over op de K.
Vind hem wel super rijden (heb een RT) zeker op de snelweg erg lekker met de grote kuip erop.
 
Ik ben 1,70m overigens. :P

Ik heb daar over nagedacht, een lichtere motor.. Aangezien ik in het begin veel en lang over de snelweg ga rijden en later wat meer kortere ritten begin ik met een zware motor met kuip en ga nadat ik wat ervaring (en geld heb) naar een jongere (en eventueel) naked motor kijken. :)

Ben nog (2 dagen) student en heb betrouwbaar vervoer voor mijn nieuwe werk nodig, want de auto doet het niet zo goed meer. :P
 
tja comfort, kuip, betrouwbaar en lange ritten. daar is een afkorting voor:
K100rt (of lt)
Dus wat dat betreft een goed keus, als je toch iets lichter wil is de k75 ook aan te raden die is net wat lichter
 
Een k100 haalt 230km op een enkele tank. Ik ga meestal na een 250-270km tanken. Soms brandt het 4 literlampje dan nog niet. Onderhoud is afhankelijk van diegene die het doet. Doe je het zelf, dan kun je de kosten erg laag houden (zeker als je daarbij ebay.de en ebay.co.uk in de gaten houdt).
Olie eens per jaar of eens per 7500km, gooi er geen dure olie in, maximaal halfsyntheet.
liefst 20w50 of 15w50. Kleppen stellen is bij een 8 klepper vrij makkelijk. Met een stukje speciaal gereedschap druk je de klep naar beneden en verwissel je het plaatje indien nodig. Bij 16 kleppers (RS) moeten de nokkenassen eruit.
Kleppen doe ik eens per 15000km en vaak hoeft er dan nog niks aangepast te worden.
Benzinefilter, luchtfilter, bougies, cardanolie, versnellingsbakolie, remolie e.d. ook elke 15000km of 2 jaar.
Ben tot nu toe aan slijtonderdelen en olie ongeveer 150 euro voor een grote beurt kwijt, tussendoor nog het e.e.a. aan onderdelen gewisseld (cardan, fan van de radiator, hoofdremcylinder voor en achter etc) en dat heeft bij geen van allen de hoofdprijs gekost, maar meeste kwam van ebay of de knalpot.

Laat je het doen, dan kost het natuurlijk meer, maar dit soort motortjes zijn prima zelf te onderhouden. Koop een goede set gereedschap met een goedkopere momentsleutel, een setje voelermaatjes en inbusdoppen voor op de ratel en je kunt het hele ding tot het laatste schroefje uit elkaar halen. Een werkplaatshandboek is praktisch als je hem daarna weer in elkaar wilt zetten.

Verder: Koppeling is elke 80.000km ongeveer aan de beurt
cardanas wil soms voortijdig zijn tanden kwijtraken, duur geintje, dus controleren voor aankoop.
De echt oude versies willen wel eens klapperen vanuit het vooronder omdat er een klinknagelverbinding los gaat zitten op een tandwiel van de aandrijving. Kan niet echt veel kwaad, maar beter om zoiets ook bij de koop na te kijken.

Bij 230km per dag zou ik aan een LT denken, die hebben nog een luxer zadel en je zit veel meer beschut dan op een RS.. Enfin, eerst maar je A-tje halen?? Succes!

Waarom raad je Halfsynthetische olie aan als ik vragen mag? Net volledig synthetische Motorex olie ingegooid. Na de oude olie uiteraard eruit te hebben gelaten en het filter vervangen.

Trouwens, dat klapperen uit de voorkant klinkt bekent. Ik heb het eigenlijk alleen wanneer ik wegrijd en onder de 1500 toeren blijf. Maar is dat klinknagelprobleem niet alleen zo met de oudere K modellen waarna BMW later naar een verbeterde bevestiging zijn gegaan? Of is dit weer wat anders...?
 
tja comfort, kuip, betrouwbaar en lange ritten. daar is een afkorting voor:
K100rt (of lt)
Dus wat dat betreft een goed keus, als je toch iets lichter wil is de k75 ook aan te raden die is net wat lichter

In de category comfort/kuip/betrouwbaar/langeritten zijn er natuurlijk nog wel wat meer opties te bedenken:
  • PC800
  • NTV600 (de "aangeklede" versies)
  • NT650V Deauville
  • Kawa GTR1000
Allemaal bekuipt/comfortabel/lange ritten. En qua betrouwbaarheid? Tja, dat moet je de berijders vragen.

Maar goed, dit gaat dan weer erg off topic. We hebben het hier over de K100 en als je iets zoekt dat voldoet aan de 4 genoemde aspecten, dan kom je toch meestal uit bij BMW.
Dat was tenminste wel mijn beweegreden om een K100LT aan te schaffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan