Het grote K100 topic

Ik zelf rijd een K75rt waar ik zeer tevreden over ben het enige wat ik mij wel is afvraag is dit.
De K1100 / K100 / K75 zijn voor veel onderdelen identiek maar waarom hebben de K100 en K75 een topkoffertje waar net een pakje brood in past en een bagagerekje waar maar 5kg op mag/kan en de K1100 een grote topkoffer en een bagagerek dat veel zwaarder kan belast worden ?
Danny
 
Voor de k100 was er ook een grotere koffer. maar dat lunch trommeltje was standaard. Ik vond die kofferset sowieso niet erg groot, een helm paste er niet in :(
 
Ben blij dat ik een grote topkoffer heb. Past tenminste een helm in (al past de BMW systeem 3 ook maar net). was volgens mij bij de LT ook niet eens standaard.

Alleen hadden de koffers van mij gewoon zwart mogen zijn, die deksels in kuipkleur krassen als de ziekte (ok, ligt okok wel aan mijn voorichtigheid bij het in en uit de schuur rijden, maar toch).
 
Ben blij dat ik een grote topkoffer heb. Past tenminste een helm in (al past de BMW systeem 3 ook maar net). was volgens mij bij de LT ook niet eens standaard.

Alleen hadden de koffers van mij gewoon zwart mogen zijn, die deksels in kuipkleur krassen als de ziekte (ok, ligt okok wel aan mijn voorichtigheid bij het in en uit de schuur rijden, maar toch).

op de LT ook niet nee. en als je geen gespoten koffers wil moet je de RT nemen. Maar goed het staat wel mooier gespoten.
 
Ik ga morgen kijken bij een K100RT. Het is er een uit 1986 met 140.000 op te teller. De motor rijd goed maar loopt wanneer hij koud is wat rauw (volgens de eigenaar). Wanneer de motor warm is loopt hij gewoon goed.

Waar kan dit aan liggen? Ik las op het K forum al iets over de tussenas(?).

Edit: ik zie het nu ook in de topicstart staan

Tot 1986 is een tussenastandwiel met 6 klinknagels vastgezet, dit wil soms loslopen, maar maakt enkel (nog meer) lawaai.

Hoe kan ik herkennen of het rauw lopen hieraan ligt? En wat het anders kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga morgen kijken bij een K100RT. Het is er een uit 1986 met 140.000 op te teller. De motor rijd goed maar loopt wanneer hij koud is wat rauw (volgens de eigenaar). Wanneer de motor warm is loopt hij gewoon goed.

Waar kan dit aan liggen? Ik las op het K forum al iets over de tussenas(?).

Edit: ik zie het nu ook in de topicstart staanHoe kan ik herkennen of het rauw lopen hieraan ligt? En wat het anders kan zijn.

Op de onvolprezen site van Bert Meijerink (www.bmwk.nl, om precies te zijn op het forum: K100 LT ontsteking afstellen - De BMW K-serie door Bert Meijerink) vind je een soortgelijk geluid: "Het rauwe lopen (stationair) bij de K100 herken ik maar dat was alleen bij een koude motor en met 160.000 op de klok. "

Lees ook het motorforum: cdegroot in "BMW K-serie".

En ik herken het ook wel van mijn K100 (145000 op de teller). Als hij warm is, dan loopt hij echter weer als een zonnetje. 8-)
Of het normaal is, weet ik niet en ook niet of het kwaad kan, maar je hoort het wel vaker van K100 bezitters.

Misschien dat iemand met een meer technische knobbel een professioneler antwoord heeft.
 
ik ga binnenkort veel woonwerkverkeer doen op een bmw k100rt

zelfde model als deze :
57K100RT.jpg



Nu heb ik als ik rijd heel veel last van de wind die tegen mijn helm buldert (turbulentie) en dat komt omdat het orginele ruitje te laag is. ik ben op zoek naar een (goedkoop) alternatief ruitje zodat ik geen turbulentie meer tegen me helm hebt.

heeft iemand hier suggesties waar ik die ruiten kan vinden en wat het beste werkt?
 
Bij MDI kijken, de bmw op de foto heeft al een andere ruit. Overigens had ik op de LT een hogere ruit en die gaf alleen maar meer gebulder. Dus toen weer de normale lage ruit terug gezet. En oordopjes
 
Bij MDI kijken, de bmw op de foto heeft al een andere ruit. Overigens had ik op de LT een hogere ruit en die gaf alleen maar meer gebulder. Dus toen weer de normale lage ruit terug gezet. En oordopjes
kep even op mdi gekeken...
190 euro voor zon tering ruitje...ammenooit niet :/
 
op mijn ruitje heeft vorige eigenaar een extra stukje plexiglas gemonteerd.
werkt perfect. vorige week nog met 180 over de A9 met mijn potje op mijn kop zonder noemenswaardig herrie om mijn hoofd..

foto van mijn K staat ergens in dit topic
 
zijn er hier mensen die hun rt hebben omgebouwt naar een 'naked' ?

M'n pa heeft een andere motor gekocht en rijd nu amper meer op zijn k75rt, mijn idee was om hem om te bouwen naar een naked of semi-streetfighter-caféracer. Natuurlijk is dit vloeken in de kerk }) maar ik ben wel benieuwd of er meerdere mensen zijn die hun rt hebben kaalgeplukt

Ik wil binnenkort mijn RT ombouwen naar een naked-versie. Ben nu de benodigde spulletjes aan het verzamelen (knipperlichten, koplamp en spiegels). Ik lees her en der dat het geen moeilijke klus is. Hopelijk is dat waar.

Dit is een mooi http://s266.photobucket.com/albums/ii271/akapuch/naked/ (foto verslag) van iemand die hetzelfde heeft gedaan. En hier is er ook meer over te lezen: een mooi verhaal bij de foto's.

Een gerelateerde vraag: zijn er meer K100 RT rijders die heel veel last hebben van hitte aan de linker kant? Ok, ik heb een grote kuip waar veel warmte achter blijft hangen (daarom gaat ie er ook af) maar mijn linker been verschroeit bijna bij een ritje, zelfs in de winter.
Ben benieuwd of dit herkenbaar is of duidt op een probleem.

Groet,
Simon
 
Laatst bewerkt:
Hitte en een RT - LT gaan goed samen. zeker in de zomer werd de tank zo warm dat alleen wijdbeens rijden aangenaam was _O-
 
Hitte en een RT - LT gaan goed samen. zeker in de zomer werd de tank zo warm dat alleen wijdbeens rijden aangenaam was _O-

Fijn om te horen dat het 'probleem' herkenbaar is....minder fijn dat het er dus gewoon bij hoort :/

Eens kijken of het beter wordt als de kuip eraf is!
 
Ja, leuk is anders inderdaad. Heb gisteren 280km gereden met volle bepakking en vriendin achterop. Dan ga je toch flink zweten met een RT (en mijn kippenkracht).
 
rot op oma B|


als je VOOR elke rit gaat tanken heb je altijd een koele tank hoor.. :Y

Dát viel me laatst op ja! Hoe kan dat eigenlijk?

Verder heb ik een olielekkage bij mn K.. Het komt niet bij de olie/waterpomp vandaan maar van de aftapplug en het kleppendeksel af.
 
Laatst bewerkt:
Dát viel me laatst op ja! Hoe kan dat eigenlijk?

Verder heb ik een olielekkage bij mn K.. Het komt niet bij de olie/waterpomp vandaan maar van de aftapplug en het kleppendeksel af.


kijk eens bij het K forum... is hier al een paar keer genoemd.. veel expertise daar
 
Ik ben de glukkige bezitter van een K100 uit 1983 :]

In 2006 in deze staat gekocht met nog maar 60.000 km op de teller.
Mijn_BMW_K100_Tour.jpg


Wat recentere foto
sept07004.jpg


Hoor regelmatig "wat een mooie motor" en als ik er dan bijvertel dat ie 27 jaar oud is vallen ze zowat om van verbazing...

Inmiddels 25.500km mee gereden - op zich niet veel voor 4 jaar -. Het is mijn enige vervoermiddel, rij er het hele jaar mee en moet helaas buiten staan, dus inmiddels ziet ie er flink gebruikt uit.... Maar goed het rijd als een tierelier... daar gaat het om... en nog geen noemenswaardige problemen mee gehad. Meeste onderhoud doe ik zelf. Onderdelen zijn makkelijk te krijgen, ook 2e hands en voor weinig geld. Als je maar lang genoeg zoekt. Mijn buddiezit was een beetje gaar. Voor 50 euro had ik een vervanging met nieuwe bekleding.
 
Mooi ding hoor :Y
Ik wil mijn RT eigenlijk spoedig ombouwen tot een naked, iemand een idee wat voor onderdelen ik allemaal nodig heb? Een handelaar verteld mij:
- koplamp
- koplampcover
- radiatorcover

Alleen hij rekent hier 275 euro voor en dat vind ik wel erg veel..
 
Ik heb zojuist mijn K100 RT omgebouwd naar een naked bike. Viel me erg mee, was binnen 2 dagen klaar.
Wat je nodig hebt is inderdaad een nieuwe koplamp, knipperlichten, spiegels en een radiatorcover.
Ik heb de koplamp van een Suzuki gebruikt (20 euro op Marktplaats), 2de hands BMW knipperlichten via Marktplaats gekocht (15 euro), en via Hein-Gericke een paar spiegels gevonden (18 euro). Daarnaast nog wat schroeven en moeren a 10 euro. In totaal dus ongeveer 70 euro voor de ombouw.

Weinig moeilijkheden tegengekomen, maar was wel erg blij met de BMW knipperlichten die ik had gevonden. Die pasten tenminste om de voorvork. Dit in tegenstelling tot de beugels van de koplamp, die te klein waren voor mijn voorvork. Daar dus was op gevonden: uitlaatpijp-houders van 42mm, die pasten precies met wat rubber ertussen.

Let er verder op dat je tank een andere is dan die op een originele naked versie. De radiatorcover van de naked-bikes past daarom niet op je omgebouwde RT. De radiator is bovendien breder dan die op een naked-bike heb ik mij laten vertellen.
Ik heb het gaas uit het kuiponderdeel dat voor de radiator zat gebruikt en met ti-rips aan de radiator bevestigd. Prima oplossing.

Hier een paar links van mensen die ons voorgingen:
http://s266.photobucket.com/albums/ii271/akapuch/naked/ (Naked by Puch Vermeij) (misschien dat de foto's ontmoedigen, maar ik heb mijn stuur er gewoon op laten zitten en bovendien andere steunen gebruikt voor de koplamp en knipperlichten)
vant k75rt naar k75n - De BMW K-serie door Bert Meijerink

En hier is mijn eigen resultaat: http://www.dropbox.com/gallery/4932093/1/Naked?h=b212e5 (Dropbox - 404)

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitgebreide reactie, daar heb ik wat aan! :}
Nog één vraag, wat voor maat schroefdraad moeten de spiegels zijn?
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie, daar heb ik wat aan! :}
Nog één vraag, wat voor maat schroefdraad moeten de spiegels zijn?
M8...en die zijn lastig te vinden :-)
Het gat in het stuur waar het schroefdraad doorheen gaat heeft zelf geen schroefdraad, maar M10 past er net niet doorheen.
 
gegroet!

Ik heb sinds gisteren eigenaar van een heuse K100. Ik heb een paar weken geleden mijn rijbewijs gehaald, ik had al een Honda NTV staan, maar die heb ik ingeruild.

Ik merkte bij het naar huis rijden alleen dat hij van de 4 naar de 3 soms in de neutraal schiet, of niet helemaal lekker wil schakelen. Als ik wat gas geef bij het koppelen klikt hij wel moeiteloos in de 3. Zou dat een groot probleem zijn?

Ik kan de motor nog omruilen binnen een maand namelijk. Het is er een uit '88, 140.000 gelopen.

bmwk100-1.jpg


bmwk100.jpg


Heeft er toevallig iemand een windscherm? Het plastic is flink dof geworden, er zou eigenlijk een nieuwe opmoeten. Ik kijk er niet doorheen, dus het stoort niet, maar het zou misschien fijn zijn.
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens met wat meer overtuiging te schakelen. De mijne heeft het ook en was er binnen een maand aan gewend, nu schakel ik nog maar zelden mis. Volgens mij is het een typisch kwaaltje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan