Het grote K100 topic

[
Mijn ombouw projectje zit erop.
De RT is nu officieel een K100 (naked) met een klein ruitje erop.
Tot nu toe bevalt het prima, geen irritante resonanties meer vanuit de kuip e.d. :]
Foto *D
 
Ik zal binnenkort even een foto maken *D

Heb nog wel een to-do lijstje liggen hier

* Tellerbak onderhanden nemen (led verlichting erin bouwen)
* Krukasdeksel pakking vervangen (zweet aan de bovenzijde)
* kuipje en radiateurcover in kleur laten spuiten (het zwart is even tijdelijk zodat ik gewoon kan rijden)

Nu alleen nog een goede en niet al te dure spuiter hier in de buurt vinden O-)
 
* Krukasdeksel pakking vervangen (zweet aan de bovenzijde)

Daar zit naar mijn weten geen pakking tussen. gewoon even losbouten, schoonmaken en met een beetje hylomar of een andere vloeibare pakking terug dicht maken..
(maar het is een hele tijd geleden dat ik een baksteen open heb gehad..)

groet daan.
 
Thanx, maar het is inmiddels al gelukt.
Pakking gehaald hier bij Jensen voor 7 euro.
Oude verwijderd, ook vloeibare pakking resten netjes verwijderd en schoon gemaakt.
Nieuwe pakking ertussen gezet en de boel weer "handvast" aangetrokken.

Daarna alle oude olie resten eraf gespoten.
Nu na een paar dagen rijden is de boel nog steeds droog.

Heb het trouwens gedaan zonder de koelslang los te maken.
Zit net genoeg speling op de slang om de deksel een kwart slag te draaien en zo makkelijk alles schoon te kunnen maken.
 
De '84 K100RS van m'n vader is toe aan een nieuwe voorband.

Er ligt nu een continental onder (geen idee welk type).

Heeft iemand goede ervaringen met een bepaald type? We horen het graag.
 
Een BT45? Je kunt gerust een hardere band pakken, het gewicht van de motor is dusdanig dat een hardere compound geen nadelig effect heeft. Ik heb een keer een zachter type band gebruikt, maar die ging cuppen.
 
De '84 K100RS van m'n vader is toe aan een nieuwe voorband.

Er ligt nu een continental onder (geen idee welk type).

Heeft iemand goede ervaringen met een bepaald type? We horen het graag.

Ik heb nu de Michelin Pilot Activ er op liggen aan de voorkant.
Zover ik kan beoordelen en prima band, stuurt goed, ligt lekker in de bochten en slijt mooi rond af.
En natuurlijk net zo belangrijk: het is een betaalbaar bandje :Y
 
Hoi!

ik ben bezig met verbouwing aan een BMW k100RT uit '86. Iemand die toevallig weet waar ik een werkplaatshandboek kan dowloaden? Veel gezocht op google enzo maar krijg alleen maar vage downloads waar ik geld voor moet betalen... :?

TNX!
 
Op marktplaats staan ze geregeld te koop bij BMW onderdelen en anders via het forum voor BMW k motoren. :Y
Danny :W :]
 
Op Flyingbrick.de kun je het originele boek van BMW in het Engels en Duits downloaden, met dank aan BMW die gemeend hebben deze beschikbaar te stellen omdat het zulke oude modellen betreft.

Ook vond ik nog via het BMWK forum een site waar een NL WPHB aangeboden wordt ter download. Goed lezen voor het linkje.

Lijkt me dat je daar wel een eindje mee moet komen...
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat Oma ook een K100 heeft, ze heeft er de leeftijd voor. Toch jaag ik haar weg!

Vraagje aan de ervaringsdeskundigen:
Vandaag heb ik de klepspeling van mijn K100 (anno 1983) eens gecontroleerd. De speling op de inlaatkleppen viel mooi binnen de opgegeven waarden, maar alle uitlaatkleppen stonder fors, heel fors, te strak. Alle uitlaatkleppen zijn dan ook voorzien van dunnenre klepstalplaatjes.

Hoe is jullie ervaring met het verloop van de klepspeling? Moet deze vaak bijgesteld worden?
Is het misschien bouwjaar afhankelijk? (De mijne moet eigenlijk loodhoudende benzine tanken)
 
Mijn K100 heb ik in de 25000km 2x gecontroleerd en in beide gevallen nauwelijks iets aan hoeven doen. (1e keer 2 uitlaat en 1 inlaat, 2e keer niks). Beestje had 145000 gereden. Als je echter te lang met een te kleine klepspeling rijdt gaat het echter sneller want dan wordt de boel flink heter. Ook had ik een versie met geharde klepzittingen en dus geschikt voor loodvrij. De eerste types met het handvat in het zadel kan officieus niet tegen loodvrij, maar naar mijn weten was het ook niet echt schadelijk..
Als je het nu netjes binnen de toleranties hebt afgesteld zou ik hem na 5000km eens even opentrekken (zoveel werk is dat niet) en controleren. Als het dan weer enorm verlopen is heb je nog tijd genoeg om je zorgen te gaan maken.. (onderdelen zijn ook niet echt duur, een goede motor met bak zou je voor een 250 euro wel kunnen vinden.)

Officieel elke 10.000km klepspeling controleren.
 
Mijn K100 heb ik in de 25000km 2x gecontroleerd en in beide gevallen nauwelijks iets aan hoeven doen. (1e keer 2 uitlaat en 1 inlaat, 2e keer niks). Beestje had 145000 gereden. Als je echter te lang met een te kleine klepspeling rijdt gaat het echter sneller want dan wordt de boel flink heter. Ook had ik een versie met geharde klepzittingen en dus geschikt voor loodvrij. De eerste types met het handvat in het zadel kan officieus niet tegen loodvrij, maar naar mijn weten was het ook niet echt schadelijk..
Als je het nu netjes binnen de toleranties hebt afgesteld zou ik hem na 5000km eens even opentrekken (zoveel werk is dat niet) en controleren. Als het dan weer enorm verlopen is heb je nog tijd genoeg om je zorgen te gaan maken.. (onderdelen zijn ook niet echt duur, een goede motor met bak zou je voor een 250 euro wel kunnen vinden.)

Officieel elke 10.000km klepspeling controleren.

Bedankt voor je info.
Overigens heb ik van een BMW monteur gehoord dat de eerste serie K100 juist wel gevoelig was voor ongelode benzine. Ik doe dan ook 1 op de 2 tankbeurten loodvervanger in de tank.
Ik zal inderdaad na 5000Km nogmaals nameten. Het kleppendeksel moet er toch nog een keer af want het lekt een klein beetje olie.
 
beste bmw rijders heb dus een bmw over genomen van een forum lid en deze motor heeft naar zeggen 1 1/2 jaar buiten gestaan onder een hoes.
nou jullie raden het al veel roest maar dat is niet het grootste probleem.
de motor loopt dus niet nu is mijn vraag waar ik op moet letten bij het proberen om hem lopend te krijgen.
hoop dat jullie mijn vraag begrijpen en een antwoord weet.
heb er een wphb bij maar er staat niet daar over beschreven.
foto`s volgen nog nu te donker
sorry het gaat over een k100rs bj 1984
full
 
Shopjan, ik zou eerst eens onder de tank kijken, daar zit de massaaansluiting voor de gehele elektriek van de motor, als die er net zo uitziet als de rest van het frame zou het best wel eens een reden zijn van niet willen starten..
Daarna natuurlijk de standaard zaken als zekeringen, accu, dodemansschakelaar etc..

groet daan.
 
heb de motor lopend gekregen door alle stekker verbindingen los te maken en in te spuiten met contact spray.
andere injectoren en bobine`s er op en de benzine pomp vervangen en ja hij loopt .
hij loopt nog mooi ook geen lekkage`s .
volgende week gaat hij verder uit elkaar.
 
Pff ik kom maar niet aan de oplossing voor het volgende probleem met m'n BMW K100 uit '87. Misschien dat iemand hier nog ideeën heeft.

Ik heb sinds een paar maanden het probleem dat bij een koude motor de motor afslaat wanneer ik afrem en de koppeling inknijp. Als ik de motor 's ochtends start loopt hij prima. Dan kan ik gas geven en loslaten en dan zakt hij normaal terug naar stationair. Ga ik echter rijden dan slaat hij af wanneer ik de koppeling inhoud als ik aan het afremmen ben. Dat gaat zo de eerste paar km door, totdat de motor een klein beetje warmer is en dan loopt hij prima.
Soms merk ik dat met een beetje extra gas bij het afremmen de motor niet afslaat en normaal stationair loopt.

De volgende dingen zijn er de afgelopen ~25.000KM aan gedaan en daar verwacht ik dus niet van dat het een probleem is.

- Gesynchroniseerd
- Gaskabel vervangen
- Benzinefilter en luchtfilter vervangen
- 1 van de 2 Bobines vervangen
- Halgever vervangen
- Alle bougies + bougiekabels vervangen
- TPS vervangen
- Carterontluchtingsslang vervangen
- 2 flesjes Injectorreiniger in de laatste paar tankbeurten
- Andere controle-unit getest
- Choke + stationair hoger afgesteld

Waar ik zelf nog aan zit te denken omdat ik het anders echt niet zou weten:

- Temperatuursensor (maar waarom loopt hij voor het wegrijden prima, en ook als hij ook maar een klein beetje warm is?)
- CO afstellen (lijkt me stug, want verder loopt het goed)
- Kleppen afstellen?
- Koolborstels startmotor (schijnen verschillende gekke problemen te kunnen veroorzaken)

Iemand nog een idee wat het kan zijn? De motor loopt verder heerlijk en voelt beter aan dan hij ooit gedaan heeft, op bovenstaand probleem na.
 
Pff ik kom maar niet aan de oplossing voor het volgende probleem met m'n BMW K100 uit '87. Misschien dat iemand hier nog ideeën heeft.

Ik heb sinds een paar maanden het probleem dat bij een koude motor de motor afslaat wanneer ik afrem en de koppeling inknijp. Als ik de motor 's ochtends start loopt hij prima. Dan kan ik gas geven en loslaten en dan zakt hij normaal terug naar stationair. Ga ik echter rijden dan slaat hij af wanneer ik de koppeling inhoud als ik aan het afremmen ben. Dat gaat zo de eerste paar km door, totdat de motor een klein beetje warmer is en dan loopt hij prima.
Soms merk ik dat met een beetje extra gas bij het afremmen de motor niet afslaat en normaal stationair loopt.

De volgende dingen zijn er de afgelopen ~25.000KM aan gedaan en daar verwacht ik dus niet van dat het een probleem is.

- Gesynchroniseerd
- Gaskabel vervangen
- Benzinefilter en luchtfilter vervangen
- 1 van de 2 Bobines vervangen
- Halgever vervangen
- Alle bougies + bougiekabels vervangen
- TPS vervangen
- Carterontluchtingsslang vervangen
- 2 flesjes Injectorreiniger in de laatste paar tankbeurten
- Andere controle-unit getest
- Choke + stationair hoger afgesteld

Waar ik zelf nog aan zit te denken omdat ik het anders echt niet zou weten:

- Temperatuursensor (maar waarom loopt hij voor het wegrijden prima, en ook als hij ook maar een klein beetje warm is?)
- CO afstellen (lijkt me stug, want verder loopt het goed)
- Kleppen afstellen?
- Koolborstels startmotor (schijnen verschillende gekke problemen te kunnen veroorzaken)

Iemand nog een idee wat het kan zijn? De motor loopt verder heerlijk en voelt beter aan dan hij ooit gedaan heeft, op bovenstaand probleem na.

Gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring: Klepspeling controleren en afstellen.
De problemen zoals jij omschrijft heb ik ook gemerkt: Koud prima starten, warm prima lopen, maar in het tussengebied stilvallen bij het afremmen als de koppeling ingetrokken werd. Nadat de kleppen gesteld zijn is het probleem helemaal over. Helemaal!
 
Gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring: Klepspeling controleren en afstellen.
De problemen zoals jij omschrijft heb ik ook gemerkt: Koud prima starten, warm prima lopen, maar in het tussengebied stilvallen bij het afremmen als de koppeling ingetrokken werd. Nadat de kleppen gesteld zijn is het probleem helemaal over. Helemaal!

Top! Ga er eens naar laten kijken.
 
Hoi, RAGP, alle kabels die met de ontsteking te maken kunnen hebben losmaken en schoonmaken heeft bij mij al heel wat problemen opgelost. Bobines omwisselen etcetc. Succes!

Ik ga mijn k100 rs trouwens binnenkort verkopen, ze verbruikt iets olie maar heeft wel een net nieuw remsysteem gehad! Iemand interesse?

Sander
 
Thx voor de tip, maar het euvel is volgens mij verholpen door de kleppen te stellen! Enige waar ik nu last van heb is een te hoog stationair doordat het mechanisme van de gaskleppen niet terugvalt tot de stationairschroef. Ergens blijft er dus iets hangen of sluit een gasklep niet goed. Wanneer ik het mechanisme handmatig tot de schroef druk dan gaat het automatisch ook weer omhoog.
 
Thx voor de tip, maar het euvel is volgens mij verholpen door de kleppen te stellen! Enige waar ik nu last van heb is een te hoog stationair doordat het mechanisme van de gaskleppen niet terugvalt tot de stationairschroef. Ergens blijft er dus iets hangen of sluit een gasklep niet goed. Wanneer ik het mechanisme handmatig tot de schroef druk dan gaat het automatisch ook weer omhoog.~[/quote]


Is niet echt een stationairschroef, stationair afstellen doe je met de luchtschroeven.
Heb hier net even gekeken bij mijn K100 ,en daar raakt die schroef ook niet de aanslag.

succes
 
Staat de gaskabel niet te strak?
Anders moet de gasklep sensor versteld worden. Deze houdt nu de gasklepas tegen.
Staat in het wph wel precies hoe dit afgesteld moet worden en het is ook belangrijk voor een goede werking van je handchoke op het stuur.
 
Als dat nog niet werkt, vervang dan de temperatuursensor van het koelwater. Die hebben soms het euvel bij een bepaalde temperatuurszone de verkeerde weerstand aan te geven waardoor bij een halfwarme motor ineens de computer teveel brandstof in spuit en de motor uitvalt.
niet zelf meegemaakt, maar van horen vertellen..

groet daan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan