Het grote K100 topic

@ daf400 misschien zijn de rubbers van de dynamo aandrijving uitgeslagen of versleten. Of het rubber is dusdanig hard geworden dat als de motor koud is je dat klapperende/tikkende geluid hoort en als de rubbers eenmaal warmer zijn geworden je dit niet meer hoort.
De dynamo zit ook ongeveer op dezelfde plek als dat de koppeling zit.
 
Hoe wordt die dynamo aangedreven dan?
Ik vind het vreemd dat dan het geluid anders wordt als je de koppeling in knijpt.
 
De dynamo van een K is eigenlijk een gewone auto dynamo en wordt vanuit het blok aangedreven met een koppeling waar een soort van transmissie demper rubbers zitten die ook in een achterwiel zitten maar dan in het klein.
Deze rubbers worden hard en slaan uit en daardoor ontstaat er speling en gaat hij klapperen.
Misschien doordat je de koppeling intrekt dat hij net wat anders in toeren gaat lopen en daardoor het geluid verandert. Maar nogmaals ik zeg niet dat het hierdoor komt. Ik geef alleen maar een aantal opties waar het geluid door kan ontstaan.
Het kan natuurlijk ook het druklager van de koppeling zijn of het ingaande aslager van de bak.
Succes met zoeken.
 
Het klinkt niet echt als een lager eigenlijk.

Als de koppeling versleten is dan zal ik het wel eens verder onderzoeken, nu rij ik rustig verder.
 
Het druklager van een K zit eigenlijk achterop de bak. Net voor je achterwiel. Daar duw je met het inknijpen van de koppelingshandel een arm op een stift, daartussen zit het lager. Gaat alleen maar kapot als het rubber balgje waarin het zit opgesloten kapot is. Dit verraadt zichtzelf heel snel door een plasje versnellinsbak olie vlak voor je achterwiel op de grond.

Ik verdnekt ook de dynamokoppeling. Die rammelt nogal snel.zet eens je licht uit, of schakel eens alle elektrische verbruikers (remlicht hvv alarmlichten) in, waarschijnlijk hoor je het dan duidelijker.
 
Laatst bewerkt:
Zo te merken aan de reacties van DAF400 interesseerd het hem niet echt veel -O-
 
ik wist niet dat ik die indruk achter liet, maar zo bedoel ik het niet.

Natuurlijk interesseert het me wel, en ik wil ook wel graag weten wat het rammeltje zou kunnen zijn. Maar ik vind het geluid niet zo ernstig of beangstigend dat ik de hele motor uit elkaar ga halen om dit op te kunnen lossen.

Wat ik eigenlijk wil weten is of dit een typisch "probleem" van een K zou kunnen zijn zodat ik weet dat ik op dat onderdeel moet letten als ik er toch aan het sleutelen ben.
Dus ik ben tevreden met de antwoorden :)
 
Hola! Sinds ik 10 W40 in mijn K'tje gemieterd heb, trilt ie veul meer. Echt irritant. Met de vorige olie (waar ik de viscositeit niet van weet, want zat er in bij aankoop) was dat echt minder en had hij ook zo'n hele fijne 'sweet spot' zo rond de 120 km/u waarbij alles in balans leek te zijn, bijna geen trillingen.

Iemand hier ervaring mee? Kan ik er beter 20W50 in gooien en weer een nieuw filter monteren of is dat niet per se nodig?
 
Hola! Sinds ik 10 W40 in mijn K'tje gemieterd heb, trilt ie veul meer. Echt irritant. Met de vorige olie (waar ik de viscositeit niet van weet, want zat er in bij aankoop) was dat echt minder en had hij ook zo'n hele fijne 'sweet spot' zo rond de 120 km/u waarbij alles in balans leek te zijn, bijna geen trillingen.

Iemand hier ervaring mee? Kan ik er beter 20W50 in gooien en weer een nieuw filter monteren of is dat niet per se nodig?
Ik kan je niks uit ervaring vertellen, dat zullen anderen hier straks vast doen. Wel ben ik in mijn handboek van de k100LT '97 een grafiek tegen gekomen van verschillende viscositeiten tegen de temp. en daaruit bleek 20W50 het best, ook werd dit door anderen hier aangeraden.
 
Hola! Sinds ik 10 W40 in mijn K'tje gemieterd heb, trilt ie veul meer. Echt irritant. Met de vorige olie (waar ik de viscositeit niet van weet, want zat er in bij aankoop) was dat echt minder en had hij ook zo'n hele fijne 'sweet spot' zo rond de 120 km/u waarbij alles in balans leek te zijn, bijna geen trillingen.

Iemand hier ervaring mee? Kan ik er beter 20W50 in gooien en weer een nieuw filter monteren of is dat niet per se nodig?

Yep. Mijn driepitter gebruikte olie met 10W40. Na overgang op een minerale motorfietsolie 20W50 was dat vrijwel over. Anderen gebruiken bouwmarkt olie van die dikte, schijnt ook goed te gaan. Of de olie in het filter nog van invloed is na het wisselen zou ik niet durven zeggen. Als je het op zeker wil spelen moet je het even meenemen.....
Ervaringen met olie zijn nogal verschillend (haal cola en chips......). Ik heb ook wel eens van iemand gelezen dat hij tevreden met dunne volsyntheet rondreed. Voor de startkoppeling is een dikkere minerale olie iig goed, vermindert het risico op doorslippen.
 
Ik heb zo'n dashboard. (behalve choke lampje, die heb ik niet)
Wat is de betekenis van de benzine lampjes? Is de rechtse de 7 liter lamp en de linse de 4 liter lamp?
Ik heb alleen de rechtse zien branden, dan ga ik tanken. Ik denk dat er dan c.a. 16 liter bij kan. Klopt het dat de linkse dan nog aan moet gaan? En wat is de inhoud van de tank?

foto2.JPG
 
Misschien kun je hier je antwoord vinden:
4L reserve lampje - De BMW K-serie door Bert Meijerink

BMW geeft aan dat er 21l in de tank kan. In de praktijk schijnt dit 18l te zijn. Mijn 75 begint na 16l te hikken als ik een beetje vlot optrek. Dus bij 300 km ga ik tanken. Tenzij het zomer is en ik rustig toer, dan kom ik verder. Mijn Kawaatjes tankte ik meestal niet helemaal vol, dan kwam het eruit. Deze K vul ik tot aan de rand van de vulopening en dat gaat goed, scheelt weer km's.
 
Laatst bewerkt:
er gaat ruim 21ltr in maar ze zijn vergeten te vermelden dat de Benzine pomp er ook nog in zit. Netto idd zo 19ltr. Het hikkin komt door dat de pomp droog valt met optrekken
 
hikken heb ik nooit gehad.

maar kan iemand bevestigen dat het rechter lampje inderdaad het 4 liter lampje is?
en dat het 7 liter lampje bij mij dus niet werkt?
 
Ik weet bijna zeker dat het linker lampje een ABS waarschuwingslampje is. Als je er erg wakker van ligt kan ik het zo checken.
 
ABS lampje? Ik dacht altijd dat het 2 brandstoflampjes waren. Maar de linker gaat nooit branden en heb ik ook nog nooit zien branden. Dus of lampje kapot of idd een andere functie.
Toch eens TFM lezen.
 
Het is (bij mij) zeker een abs lampje. Het knipert als de motor stil staat, en volgens mij gaat het lampje uit als ik ga rijden. (ik rij bijna nooit, omdat ik er nog niet op mag rijden. Dus ben nog niet echt gewend aan de motor en wat alle lampjes doen)
Photo%2028-02-13%2016%2002%2047.jpg

Het lampje wordt feller, maar heb de foto genomen net toen ie aanging

Dus, weer een mysterie de wereld uit geholpen hoop ik ;)
 
bedankt, alles lijkt toch normaal te werken dan.
Ik heb geen ABS, maar zal eens kijken of ik in dat lampje wel de letters kan ontdekken.

Ik vind het wel vreemd dat ik dat choke lampje niet heb.
Is een 16 klepper uit 92 trouwens.
 
bedankt, alles lijkt toch normaal te werken dan.
Ik heb geen ABS, maar zal eens kijken of ik in dat lampje wel de letters kan ontdekken.

Ik vind het wel vreemd dat ik dat choke lampje niet heb.
Is een 16 klepper uit 92 trouwens.


Ik heb vandaag eens doorgereden tot 325 km op de teller, brandstofmeter bijna tegen de 0 aan en toen maar getankt. Slechts 1 rood lampje gezien, dus het linkerlampje is idd niet een 4l lampje.
De motor hikte al vanaf 310 km, wanner ik na het afremmen weer moest optrekken.
Uiteindelijk 19,95 liter getankt. Zit toch aardig dicht tegen die 21 liter aan.
 
ik heb eens met een sterke zaklamp geschenen en idd bij mij staat er ook ABS op het linker lampje.
opgelost dus :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan