Het grote K100 topic

Hee oma wat ziet u er weer prachtig en fleurig uit.


Zo vandaag voor het eerst weer K gereden.
Dit na het vervangen van mijn achterband en voordat de nieuwe band er op ging het opknappen en spuiten van de velg. :Y

Nou ben ik alleen wel verplicht om de voorvelg ook te spuiten want dit lijkt niet zo mooi. -O-

Het lijkt er alleen op dan mijn accu aan het eind van zijn latijn is. :(
 
Ach dat valt ook wel weer mee.
Het was een 2ehands exemplaar uit een schade fiets waarvan ik niet weet hoe oud hij was en hij heeft het daarna bij mij nog 3 seizoenen gedaan.

Vandaag dus weer geprobeerd te starten en jupp accu is echt definitief dood en overleden. Haalt nog wel 12,58V maar totaal geen startpower meer. Gaat 2 a 3 slagen rond en dan is het over en uit. Helaas
 
Ik moet verkassen naar het K75 topic denk ik.

Eergister dacht ik, eens kijken hoe hard-ie nog loopt. Bij 230 op z'n eigen teller haakte ik af (maar de motor nog niet...)
Even verderop de teller geijkt aan een GPS appje: 190 op de klok is 175 echt. Ik had al de indruk dat-ie wat veel aangaf, aangezien ik met 150 op de klok maar weinig inhaal hier, en dat klopt dus.

Wat niet klopt is dat de dagteller, nul gezet bij de Tanxx in Stiens, thuis op 99km stond. Volgens Google Maps is exact de route die ik reed, geen 99 maar 110km lang. Dat verklaart wel waarom het verbruik tegenvalt, hij rijdt dus misschien wél genoeg kilometers op een liter, alleen hij klokt er te weinig.

Maar niet lang na de redelijk rustige snelwegrit met een paar *kuch* vlotte uithalen, kwam ik hakkeploffend van de snelweg af. Eenmaal thuis blijkt de achterste cylinder op vakantie te zijn. Het uitlaatpijpje blijft nagenoeg koud en de stekker van die injector eraf trekken heeft geen effect. Op snelheid doet ie half mee, je voelt dat-ie wisselend een beetje meedoet (dat zit wat onrustig zegmaar...)

Ik heb wel vonk en brandstof. De injector spuit precies als de drie andere, wisselen van de bougiekabels en bougies had dan ook geen effect. De andere aansluiting van de bobine gebruiken ook niet. Heb nu maar eens een compressiemeter geleend, maar eerst de injectors terug de rail in zien te krijgen (paar nieuwe rubbertjes nodig)

Zou ik een klep verbrand hebben? Dat ik opeens zo hard nodig zou moeten kleppen stellen lijkt me helaas onwaarschijnlijk. Hij loopt echt van het ene op het andere moment tot vrij hoog toerental op drie cylinders. Let wel het is een 16V, misschien een ander verhaal dan 8V...
 
Laatst bewerkt:
Yep, klep verbrand.
Komt vaker voor bij de 16V helaas. Ik heb nog wel een klep liggen denk ik. Wel van een 1100 maar die is volgens mij gelijk, weet ik niet zeker, zou je even moeten controleren op REALOEM.
Meestal heeft de zuiger ook een tik gehad, Die heb ik niet meer liggen voor je, tenzij een 1100 zuiger het zelfde is maar dat geloof ik niet.
 
Hmm. Bedankt voor je reaktie, ookal was het niet wat ik wilde horen ;-)
Als er al een klep verbrand is bij 66.000km vraag ik me sterk af óf ik 'm ga repareren. Nuja, eerst maar even kijken, niet voor de muziek uit lopen...

Kleppen van een K100RS 16v zijn inderdaad gelijk aan de 1100 volgens Realoem. Waarom zou de zuiger ook een tik gehad hebben eigenlijk? Misschien de zuigerveren, door het wegspoelen van olie met onverbrande benzine?
 
Laatst bewerkt:
Door het afgebroken stukje klep dat op de zuiger mee gerammeld heeft kan je zuiger beschadigd zijn.
Als je bij deze lage KM stand al deze schade hebt zou ik nu eerst eens goed gaan kijken naar het inlaat gedeelte. Een lekkend inlaatspruitstukrubber, of injector rubbertje kan voor valse lucht zorgen en daarmee wordt het mengsel te arm (= te heet) en verbrand je klep. Ook de bougie keuze telt hier mee.

Laat maar weten of je een klep nodig hebt.
Succes!
 
Ziet er naar uit dat bij mij de K100 weer de aangewezen motor is voor de komende tijd.
Ik vraag me serieus af hoe lang die het nog gaat uithouden.

Huidige stand is ergens tussen de 150.000 en de 160.000 gok ik, misschien wel 170.000, kilometerteller neemt al half op sinds voor de vakantie.
Toerenteller is ook al bijna een jaar in de flippende modus
knipperlichten werken sporadisch niet
Brandstofmeter is kaduuk

En sinds van de week valt de kilometerteller ook af en toe uit en komt er een beetje veel rook uit de uitlaat tijdens/na het starten (als die warm is niet meer)

Maar toch, hij blijft rijden *O*
 
Laatst bewerkt:
Maar toch, hij blijft rijden *O*
Dat kan van de mijne niet gezegd worden. Nou oke, als K75 dan, want ik heb net de compressiemeting gedaan.

Resultaat, zoals eigenlijk al een beetje verwacht:

Compressie nul op de achterste cylinder. Meter beweegt niet eens. Bij nader inzien is dat bij het starten met afgekoppelde
bobines ook goed te horen: hakke-hakke-hakke-zaag...

Morgen verder.

Twee keuzes zonder de kop te lichten: de uitlaat eraf pakken om te kijken of ik via de poort de kleppen kan zien, of het klepdeksel eraf en aan de hand van de klepspeling kijken of er niet eentje blijft hangen ofzo.
 
Laatst bewerkt:
@ web balen joh dat je met dit mooie motor rij weer moet sleutelen ipv rijden. -O-
Misschien de snelste en goedkoopste optie om een 2ehands K100 of K1100 blok (mits die ook gewoon past) te monteren?

Mijn Kaatje staat nu helemaal klaar voor het motor seizoen :] . Nieuwe achterband, nieuwe accu, tank vol en gewassen. *O*
Alleen eerdaags nog even olie en filter vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Geen onaardig idee om te kijken of een K1100 blok ook past. Complete blokken heb ik al voorbij zien komen voor ongeveer de prijs van een koppakkingset... maargoed, eerst maar eens de schade bekijken. Morgen misschien. Voor een K1100 blok zou ik ook de complete injectie over moeten zetten waarschijnlijk, dat maakt het wel lastiger.
 
Blok past wel, maar je moet dan inderdaad een compleet blok hebben met injectie, computer, luchtfilter, uitlaat e.d.

Edit:
Zie net dat je al een 16v blok hebt, dan zijn uitlaat en luchtfilter volgens mij wel al passend.
 
Laatst bewerkt:
Zie trouwens dat ze bij Boonstra voor 195 euro een ruil blok hebben.
Misschien dat wat voor je.
 
Diagnose: Geen verbrande klep, maar een gebroken klepveer op uitlaatklep nummer 7, geteld vanaf distributiezijde.

Die stoter komt niet volledig terug en ik kan 'm met de hand indrukken. Klep ziet er op het oog goed uit (voor zover ik 'm door de uitlaatpoort kan zien) maar zal de zuiger wel geraakt hebben en dus krom zijn.

Die uitlaat weegt wel wat trouwens, tering...

Ik ga nu even met m'n anal probe endoscoop naar de zuiger kijken...
 
Een veer heb ik ook nog wel liggen.
Mazzel zeg! Een gebroken veertje geeft nauwelijks tot geen schade aan de rest van het blok. Gewoon vervangen dus en knallen maar weer.
 
Laatst bewerkt:
Nou inderdaad, de zuiger is als nieuw (plus niet aangetaste vettigheid en andere aanslag) en de klep ziet er ook nog goed (recht) uit. Blijkbaar hebben die twee elkaar niet geraakt in de 100km dat ik hiermee doorgereden heb ... :X

Snap_004s.jpg


Ik stuur je zo PB...
 
Laatst bewerkt:
Ziet er naar uit dat bij mij de K100 weer de aangewezen motor is voor de komende tijd.
Ik vraag me serieus af hoe lang die het nog gaat uithouden.

Huidige stand is ergens tussen de 150.000 en de 160.000 gok ik, misschien wel 170.000, kilometerteller neemt al half op sinds voor de vakantie.
Toerenteller is ook al bijna een jaar in de flippende modus
knipperlichten werken sporadisch niet
Brandstofmeter is kaduuk

En sinds van de week valt de kilometerteller ook af en toe uit en komt er een beetje veel rook uit de uitlaat tijdens/na het starten (als die warm is niet meer)

Maar toch, hij blijft rijden *O*

De mijne heeft 173000 kilometer op de klok staan. Gekocht met 150k en echt een barrel. Ik haat het rammelen, tikken en het kloppen bij koude motor. De kuip piept, kraakt en rammelt aan alle kanten. De wegligging is alleen goed als ik BT45s monteer en mijn remmen piepen. Maar hij blijft het doen. Start altijd. Toen mijn vorige accu aan het overlijden was kon ik hem gewoon (nou ja met wat extra zweet op de wenkbrauwen) aanduwen.

Als het blok warm is zoemt hij tevreden, geeft me gemiddeld 1:17 en als je eenmaal gewend bent aan het dweilerige weggedrag kan je er ook best stevig mee boenderen.

Ik ga hem zeker over de 2 ton proberen te krijgen, dan zien we wel weer verder. Oh ik ververs wel regelmatig de blokolie en het filter en verder de kleine ditjes en datjes. Grootste kostenposten tot nu toe waren een oliepomp revisie en een tweedehands cardanklok en aandrijfas (spiebanen waren versleten)
 
Deze bmw's kunnen zonder revisie van het blok de 300Kkm halen. Zo lang het olieverbruik binnen de perken blijft en je er een beetje normaal mee rijdt.
 
.......en vooral niet vergeet de kleppen na te kijken. Een tijd geleden stond er een artikel ergens van een 100 die 5 ton gelopen had. De enige reden dat hij niet zo goed meer liep was dat de eigenaar de klepjes verwaarloosd had. Verder was hij nog in orde. Zonde.
 
Olie verbruiken doet ie gewoon niet. Inderdaad binnenkort weer de kleppen laten stellen, maar dat besteed ik lekker uit.

Overigens. de mijne loopt het lekkerst op 20W50 (in mijn geval mineraal). Heb ook even op 10W40 gereden, maar dan trilt/resoneert ie veel meer. Herkent iemand dit?
 
Laatst bewerkt:
Over trillen gesproken (als ik het zo mag noemen): Ik reed vandaag met mijn K100LT van Arnhem naar Doesburg over de snelweg en bij 120-130 km/u begon mijn voorwiel te shimmy-en - of is het shimmien? - , afijn te slingeren dus.
Snelheid laten zakken en het was weer over. Als ik weer harder ging rijden begon het stuur licht te trillen en nou ben ik niet zo'n held dat ik dan doorzet, dus ik heb de pijp (tijdelijk) aan Maarten gegeven en ben met 110 per uur doorgereden. Hoefde toch maar een klein stukje en het weer was perfect.

Nou heb ik even zitten goochelen en het zou kunnen liggen aan slechte balhoofdlagers, achterbruglagers, versleten banden, slecht uitgebalanceerde banden, slechte voorveren etc. Nou vind ik dat mijn voorband wel aan vervanging toe is, maar zou dat de belangrijkste oorzaak kunnen zijn of zijn andere issues een belangrijker reden van het shimmy gedrag?

Ik hoor het graag wat jullie beeld hierbij is.

Gr., Patrick
 
Terug
Bovenaan Onderaan