Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Idd , proefliggen is vaak zeer verhelderend, ik was toen bjj de Wit in Scheindel, daar stond mijn tentje, heb daar een bedje ingesleept en ben eens gaan liggen,
Heb je zicht op hoeveel zooi erbij past, en of je niet met kop of poten tegen het doek ligt, dat slaapt vervelend en met wat pech druk je tegen het buitendoek en heb je een natte slaapzak bij het voeteneind.
 
Ik ben altijd nieuwsgierig welke keuzes jullie maken mbt de aanschaf van een tent. Misschien dat ik nog goede ideeën kan opdoen alhier. Ik kampeer al jaren, maar mijn voorkeur gaat toch nog steeds uit naar een tent met stahoogte. De kilo's vind ik iets minder belangrijk, de pakmaat eigenlijk ook. Ik knoop de tent (nat of droog) gewoon bijop de Ortlieb tas op de bagagedrager of buddyseat. Een iets grotere tent van bijv een kilo of 6 a 7 geeft al een wereld van verschil m.b.t. comfort. Op de motor merk je het nauwelijks.
Iedereen moet verder lekker doen wat ze zelf prettig vinden natuurlijk ;-) Mijn keuze is meer de Outwell Vigor 3 of de Galaxy 300 van Vango.
Just my cup of tea 8-)
 
Laatst bewerkt:
Hangt wel af waarvoor je de tent wilt gebruiken, alleen een slaapplek en dan door, of echt gaan kamperen
Ik snap dat sommige motorrijders de tent alleen als slaapplek gebruiken. Nadeel vind ik altijd dat je bewegingsruimte echt minimaal is. De tijd dat ik op handen en voeten door een tent moest kruipen, verplicht maar gaan slapen bij regen, en in mijn blote reet naast de tent me sta aan te kleden, ben ik toch een beetje voorbij ;-)
Ik ga voor iets meer comfort, noem mij maar verwend. Fatsoenlijk mijn spullen in het voorportaal kwijt kunnen vind ik prettig. Bij minder weer, lekker in het voorportaaltje zitten. 's Morgens lekker droog staand in het voorportaal me aankleden voor de volgende rit, daarna even koffie zetten en rustig beschut koffie drinken. En de genoemde tenten zijn snel en makkelijk op te zetten. Alleen de pakmaat is wat groter en ja deze tenten zijn net iets zwaarder.
Nee ik heb geen aandelen.
 
Nog een vraagje . Mijn Coleman voldoet redelijk, afgezien van de stahoogte natuurlijk. Maar, ondanks dat ik vrijwel alle ventilatieopeningen open heb, is de binnentent toch vrij nat van de condens. natuurlijk doe ik wel de voorluifel dicht, en laat de "binnendeuren "op een redelike kier open. Hebben jullie dit nu ook ? En hebben jullie een remedie/oplossing ? Of maakt het je niet uit ?
 
Nog een vraagje . Mijn Coleman voldoet redelijk, afgezien van de stahoogte natuurlijk. Maar, ondanks dat ik vrijwel alle ventilatieopeningen open heb, is de binnentent toch vrij nat van de condens. natuurlijk doe ik wel de voorluifel dicht, en laat de "binnendeuren "op een redelike kier open. Hebben jullie dit nu ook ? En hebben jullie een remedie/oplossing ? Of maakt het je niet uit ?
Hoeveel condens er in een tent zit na een nachtje slapen ligt ook vaak aan de plek waar je staat. De vochtigheid van de grond speelt daarin ook een grote rol. Eigenlijk heb je daar niet zoveel invloed op, behalve dan de zaken die je al noemt en je tent op een 'droge' plek neerzetten. Ik kies meestal niet voor de plek waar het gras groener dan groen is, maar zal iets sneller een plek pakken waar het iets minder wil groeien. Zogezegd heb je die keuze niet altijd dusss.
Hoe doe ik het? Ik rol mijn tent nat op. Wel rits ik voor het afbreken de binnentent dicht. De tent gaat nat in de roltas. Als we opnieuw stoppen op de eerstvolgende camping ga ik altijd eerst de tent opzetten zodat de binnentent nog kan drogen voordat het echt avond wordt en het afkoelt. Eigenlijk gaat dit altijd goed.
 
Laatst bewerkt:
Wow wat een reacties, dank allemaal! Voldoende stof om over na te denken *D

De MSR Elixir2 lijkt -in de aanbieding- goed aan te sluiten op de wensen! Die moet ik maar eens in het echt gaan bekijken, dan weet ik of die 213cm binnenlengte volstaat.
@Frazer , is de pakmaat van 51*17cm ook echt de minimale lengte of zou je hem bijvoorbeeld ook als 45*19 kunnen opbergen (of korter) door het doek simpelweg anders op te vouwen? De lengte van de stokken is hierin maatgevend toch?

Ik probeer de boel bewust zo kort/compact/licht mogelijk te houden aangezien de bagageruimte met 50L (2*20 + 1*10) wat beperkter is dan gemiddeld.
Onderstaand een plaatje voor de beeldvorming:
IMG_2421_r.jpg
Mooie combi! Welk type bmw is dit?
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Nog een vraagje . Mijn Coleman voldoet redelijk, afgezien van de stahoogte natuurlijk. Maar, ondanks dat ik vrijwel alle ventilatieopeningen open heb, is de binnentent toch vrij nat van de condens. natuurlijk doe ik wel de voorluifel dicht, en laat de "binnendeuren "op een redelike kier open. Hebben jullie dit nu ook ? En hebben jullie een remedie/oplossing ? Of maakt het je niet uit ?
Hierboven al genoemd: Vocht uit de grond condenseert op het tentdoek.
Zeker bij koud weer zal buitendoek koudste plek zijn. Precies DAAR wordt dan condens gevormd.
Wat condensatie zal verminderen is zoveel mogelijk grond afdekken met bijv plastic.
Zo weinig mogelijk onafgedekte grond aan binnenzijde buitentent.
Vocht wat niet uitdampt uit de grond zal ook niet hoeven condenseren.

Voor mijn Vango Omega 350 heb ik er ook een 'footprint' bijgekocht. Dat is idd tegen optrekkend vocht!

Verder zal er ook vocht ontstaan uit jouw adem en zal condenseren tegen het doek. Hier is weinig tegen te doen.

Ooit in verleden had ik caravan, met in de voortent het zgn bolon-tapijt. Dat is dus gewoon open en doorlatend.
Veel condens volgende ochtend tegen binnenzijde doek van voortent. Later heb ik eerst plastic op grond gelegd en daarop de bolon.
Dat scheelde al 80-90% van de vocht-aanslag.

Natuurlijk ook altijd goed luchten. Dat lijkt me duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Nog een vraagje . Mijn Coleman voldoet redelijk, afgezien van de stahoogte natuurlijk. Maar, ondanks dat ik vrijwel alle ventilatieopeningen open heb, is de binnentent toch vrij nat van de condens. natuurlijk doe ik wel de voorluifel dicht, en laat de "binnendeuren "op een redelike kier open. Hebben jullie dit nu ook ? En hebben jullie een remedie/oplossing ? Of maakt het je niet uit ?
Men zegt dat een grondzeil helpt tegen optrekkend vocht. Gebruik zelf nu ook een grondzeil voornamelijk voor extra comfort maar condens blijft zich afzetten. Goed ventileren werkt het best, maar droog houd ik het meestal ook niet. Vaak nat inpakken en bij opzetten laten drogen. Het is wat het is.
 
Helemaal condensvrij hou je het bij een niet ademend tentdoek toch niet. Hangt veel van de omstandigheden af, nat weer is veel vocht in de grond. Het is veel optrekkend vocht uit de grond, een grondzeil helpt al een hoop. Je kan nog zoveel ventilatie mogelijkheden hebben, maar als het windstil en vochtig weer is dan doe je er niks tegen. Het is pas vervelend als het in de winter ook nog eens bevriest en het gaat ontdooien als je in de ochtend je brander aansteekt :+
 
Het is pas vervelend als het in de winter ook nog eens bevriest en het gaat ontdooien als je in de ochtend je brander aansteekt :+
Doet me denken aan die keer dat ik met een enkeldakstentje op pad was en voor het eerst nachtvorst meemaakte. Werd in de ochtend wakker van de regen IN mijn tent. Lesje geleerd: binnentent beschermd ook tegen vallende druppels.
 
Doet me denken aan die keer dat ik met een enkeldakstentje op pad was en voor het eerst nachtvorst meemaakte. Werd in de ochtend wakker van de regen IN mijn tent. Lesje geleerd: binnentent beschermd ook tegen vallende druppels.
Sexen in een enkeldaks tent geeft zelfde effect..
 
Misschien kun je met een powerbank en een USB ventilatortje in de nok de luchtstroom door je tent een handje helpen? Dan heb je actieve luchtverversing. Geen idee of het echt werkt, maar wellicht een poging waard als je je heel erg stoort aan de condens.

Mooie combi! Welk type bmw is dit?
Dank! Het is een G650 Xmoto. Dat zag er origineel ongeveer zo uit:
IMG_9385.jpg


BMW heeft van dit model nog twee "broertjes" verkocht die op dezelfde basis zijn ontwikkeld, de Xchallenge en Xcountry. Ik heb het hoge spatbord + koplamp van de Xchallenge gemonteerd en een kappenset in een andere kleur. :)
IMG_2411-1.jpg
 
Misschien kun je met een powerbank en een USB ventilatortje in de nok de luchtstroom door je tent een handje helpen? Dan heb je actieve luchtverversing. Geen idee of het echt werkt, maar wellicht een poging waard als je je heel erg stoort aan de condens.
's Avonds als je je tentje in duikt..............
Er zit een X-percentage vocht in de buitenlucht. Door dalen van de temp zal de absolute hoeveelheid vocht daarin gelijk blijven maar relatieve vochtigheid zal toenemen. De mogelijkheid van opnemen van EXTRA vocht (bijv van adem en vanuit de grond) zal dus afnemen bij een dalende temp.

Ga je intern in de tent de lucht 'rondblazen' daarmee raak je geen vocht kwijt.
Het zou pas zin hebben om buitenlucht (waar nog wel iets reserve in zit) naar binnen te halen, en de (bijna) verzadigde lucht weer naar buiten te blazen.
Daarmee blaas je dus vocht wel naar buiten. En dat is wat je eigenlijk wil.

Een nadeel van dit, en dan spreek ik uit ervaring, dat het kleine beetje hogere temp in de binnentent zal dalen door lucht inblazen van buiten.
Zelf in vroeg voorjaar ervaren, net even boven het vriespunt, dat na 'een plasje' het IN de tent ietsje warmer bleek dan buiten.
Ikzelf trek 's nachts bij lage temp alles dicht. Het vocht neem ik dan maar voor lief.
 
Ga je intern in de tent de lucht 'rondblazen' daarmee raak je geen vocht kwijt.
Het zou pas zin hebben om buitenlucht (waar nog wel iets reserve in zit) naar binnen te halen, en de (bijna) verzadigde lucht weer naar buiten te blazen.
Daarmee blaas je dus vocht wel naar buiten. En dat is wat je eigenlijk wil.

Een nadeel van dit, en dan spreek ik uit ervaring, dat het kleine beetje hogere temp in de binnentent zal dalen door lucht inblazen van buiten.
Helemaal eens!
Als je geen vlakken met gaas in je binnentent hebt moet je inderdaad wel een deur iets open zetten zodat je verse lucht kunt aantrekken.
Ik zou zoiets ook alleen sochtends laten draaien na het opstaan. Savonds wil je geen gezoem boven je hoofd.
Het afkoelende effect kan afhankelijk van de nachttemperatuur een pluspunt of een minpunt zijn :)
 
Zelf in vroeg voorjaar ervaren, net even boven het vriespunt, dat na 'een plasje' het IN de tent ietsje warmer bleek dan buiten.
Ikzelf trek 's nachts bij lage temp alles dicht. Het vocht neem ik dan maar voor lief.
Ook ik heb gemerkt dat als je alles dicht doet de temperatuur in je tent aanmerkelijk hoger blijft dan buiten. En voor een plasje ga ik echt de tent niet uit. Zeik altijd in een fles. Wel oppassen als je s nachts dorst krijgt.🙂
 
Ik zou zoiets ook alleen sochtends laten draaien na het opstaan. Savonds wil je geen gezoem boven je hoofd.
De ventilator aanzetten bij het opstaan, dat heeft geen nut meer.
Als je naar de douche gaat voor opfrissen en je zet de tent open, dan is de lucht in de binnentent bij terugkomst echt wel ververst.
Conclusie: Een ventilator in de tent heeft geen toegevoegde waarde. (daarbij: Ik heb al zoveel zooi bij me!)
 
Inderdaad gewoon zodra je opstaat alles open zetten en laten doorluchten. Alles wat er dan nog niet uit is droogt later wel. Je kunt de tent best vochtig inpakken, als je hem maar niet te lang ingepakt laat zitten. Het wordt pas vervelend als je meerdere dagen achter elkaar regenachtig weer hebt, vooral omdat je spullen dan zo klam worden.
 
Ik snap dat sommige motorrijders de tent alleen als slaapplek gebruiken. Nadeel vind ik altijd dat je bewegingsruimte echt minimaal is. De tijd dat ik op handen en voeten door een tent moest kruipen, verplicht maar gaan slapen bij regen, en in mijn blote reet naast de tent me sta aan te kleden, ben ik toch een beetje voorbij ;-)
Ik ga voor iets meer comfort, noem mij maar verwend. Fatsoenlijk mijn spullen in het voorportaal kwijt kunnen vind ik prettig. Bij minder weer, lekker in het voorportaaltje zitten. 's Morgens lekker droog staand in het voorportaal me aankleden voor de volgende rit, daarna even koffie zetten en rustig beschut koffie drinken. En de genoemde tenten zijn snel en makkelijk op te zetten. Alleen de pakmaat is wat groter en ja deze tenten zijn net iets zwaarder.
Nee ik heb geen aandelen.
Grote nadeel van een grotere tent vind ik over het algemeen dat het in de winter een stuk kouder is. Je moet die hele ruimte opwarmen met je lichaamswarmte. Duurt een stuk langer.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Ik snap dat sommige motorrijders de tent alleen als slaapplek gebruiken. Nadeel vind ik altijd dat je bewegingsruimte echt minimaal is. De tijd dat ik op handen en voeten door een tent moest kruipen, verplicht maar gaan slapen bij regen, en in mijn blote reet naast de tent me sta aan te kleden, ben ik toch een beetje voorbij ;-)

Ik heb eigenlijjk altijd een 3 persoons tent met voorportaal gehad. Niet met stahoogte totdat ik een Redverz tent kocht, 2 persoons tent maar mega portaal van 1.90 meter hoog waar je ook een motor in zou kunnen zetten. Wat grotere pakmaat en wat zwaarder maar op de motor is dat niet zo'n punt. Alleen is zo'n hoge tunneltent wel erg vatbaar voor harde wind. Niet als je hem met de lage achterkant tegen de wind in zet, maar als je de tent een paar dagen laat staan kan die storm opeens van de zijkant komen. Daarna dus een lagere tent gekocht (Vanga Omega 450XL), met een mega slaapcabine (theoretisch 4 personen) en een ruime voortent van 1.60m hoog, prima om bij regen in te zitten.

Maar ik ben nadat die tent versleten was toch weer op iets kleiners overgestapt, weer een 3 persoons met voorportaal. Want die grote slaaptent zorgde ook voor flink wat kou in koude nachten, een kleinere tent warmt sneller op. Nu heb ik een Vango Omega 350, met een portaal van 1.40m hoog. Dat is net genoeg om met mijn stoeltje in te kunnen zitten. En bij kouder of nat weer is dat toch wel fijn.
 
Ik heb ook een Vango 350.
Idd je kan in het portaal met je stoeltje zitten. Maar hiervoor gebruik ik toch liever een tarp (ook Vango) bij de ingang.
Dat is tegen inregenen, en je hebt er extra hoogte van.

Overigens gebruik ik deze tent ook alleen voor mezelf. Bij meerdaags op 1 plek is deze tent wel fijn. Alles lekker ruim.
De slaapcabine voelt voor mij als een slaapzaal, als ik dat vergelijk met mijn andere Vango-tentje.
 
Ik heb eigenlijjk altijd een 3 persoons tent met voorportaal gehad. Niet met stahoogte totdat ik een Redverz tent kocht, 2 persoons tent maar mega portaal van 1.90 meter hoog waar je ook een motor in zou kunnen zetten. Wat grotere pakmaat en wat zwaarder maar op de motor is dat niet zo'n punt. Alleen is zo'n hoge tunneltent wel erg vatbaar voor harde wind. Niet als je hem met de lage achterkant tegen de wind in zet, maar als je de tent een paar dagen laat staan kan die storm opeens van de zijkant komen. Daarna dus een lagere tent gekocht (Vanga Omega 450XL), met een mega slaapcabine (theoretisch 4 personen) en een ruime voortent van 1.60m hoog, prima om bij regen in te zitten.

Maar ik ben nadat die tent versleten was toch weer op iets kleiners overgestapt, weer een 3 persoons met voorportaal. Want die grote slaaptent zorgde ook voor flink wat kou in koude nachten, een kleinere tent warmt sneller op. Nu heb ik een Vango Omega 350, met een portaal van 1.40m hoog. Dat is net genoeg om met mijn stoeltje in te kunnen zitten. En bij kouder of nat weer is dat toch wel fijn.
Heb ook een 3 persoonstunneltent van een ander merk en vind dit een uitstekend compromis als ik het vergelijk met mijn twee andere tenten. Aangezien ik laag gewicht en kleine pakmaat wel heel belangrijk vind op de motor, heb ik daar wel extra in geïnvesteerd. Maar dat is een heel persoonlijke keuze.
 
Heb ook een 3 persoonstunneltent van een ander merk en vind dit een uitstekend compromis als ik het vergelijk met mijn twee andere tenten. Aangezien ik laag gewicht en kleine pakmaat wel heel belangrijk vind op de motor, heb ik daar wel extra in geïnvesteerd. Maar dat is een heel persoonlijke keuze.
Ik heb de Vango Omega 350 en de Vango Alpha 300.
De Alpha heeft kleinere pakmaat (deze past bijv in 1 zijkoffer) en is lichter in gewicht. Ook is de Alpha iets makkelijker/ en sneller op te zetten.
Daarom is de Alpha wel prettig op vakantie met veel stop-plaatsen.

Je kan idd kiezen voor een 3p-tent met heel kleine pakmaat. Je zegt dat je daarvoor EXTRA hebt geïnvesteerd.
Dat kan natuurlijk prima. Bijv. bij Zwerfkei. Maar dan zit je al vlot aan een tent boven €1000-1500. Oke, als geld geen rol speelt................ :?
 
Ik heb de Vango Omega 350 en de Vango Alpha 300.
De Alpha heeft kleinere pakmaat (deze past bijv in 1 zijkoffer) en is lichter in gewicht. Ook is de Alpha iets makkelijker/ en sneller op te zetten.
Daarom is de Alpha wel prettig op vakantie met veel stop-plaatsen.

Je kan idd kiezen voor een 3p-tent met heel kleine pakmaat. Je zegt dat je daarvoor EXTRA hebt geïnvesteerd.
Dat kan natuurlijk prima. Bijv. bij Zwerfkei. Maar dan zit je al vlot aan een tent boven €1000-1500. Oke, als geld geen rol speelt................ :?
Dat heb ik er niet voor betaald. In de uitverkoop gekocht. Was desalniettemin toch nog een aanzienlijk bedrag. En het geld groeit me niet op de rug. Ik zie het als een investering waar ik jaren plezier van heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan