Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Het lijkt alsof op de foto het begin van een breuk in de hoogste stok al zichtbaar is.
Net bovenin lijkt de stok niet netjes gebogen maar in een lichte hoek te staan en zo begon bij mijn Vango de breuk ook.
Voor de Vango Alpha 300:
Het LIJKT niet zo dat er een lichte hoek is in de top, maar dat is WERKELIJK zo.
De voorste boog heeft op de helft een kort gebogen pijpje waar de 2 zijstokken dan ingestoken zijn.

Eeeeeh, je gaf antwoord voor de Galaxy 300. Mss wel zelfde werkwijze..........?
 
Het LIJKT niet zo dat er een lichte hoek is in de top, maar dat is WERKELIJK zo.
De voorste boog heeft op de helft een kort gebogen pijpje waar de 2 zijstokken dan ingestoken zijn.

Die Coleman Chimney Rock heeft dat ook zo te zien. Lijkt me inderdaad wat beter geschikt voor langere stokken om te veel spanning tegen te gaan.
 
Die Coleman Chimney Rock heeft (knik) dat ook zo te zien. Lijkt me inderdaad wat beter geschikt voor langere stokken om te veel spanning tegen te gaan.
Jawel , maar geeft ook probleem.
Bij de Alpha heeft voorste stok een knik. Deze geknikte stok (uit 1 stuk) is slecht in de slurf te steken. De knik werkt flink tegen.
Meestal gebruik ik de Alpha voor doortrekken. Daarom heb ik ter plaatse van de voorste slurf een stel haakjes gemaakt waar je de stok (nu aan de buitenzijde) makkelijk kan inklikken. Zeker bij slecht weer wil ik niet zitten hannesen om de stok in de slurf te moeten krijgen. Trouwens voor binnentent heb ik ook van die haken gemaakt. De tent staat wel ietsje minder netjes, maar staat wel in 2 min. Tijdens regen is mij dat prima.
Als ik langer op 1 plek sta en heb zin (meestal dus niet) dan steek ik de stokken alsnog in de slurf. Ja dan staat ie wel netter!
(laatste vakantie in DK heb ik de slurf geen enkele keer gebruikt)
 
Ik ben een beetje voorbeoordeeld en fan van het merk MSR. Heb persoonlijk 2 van deze in bezit (gehad) en qua prijs kwaliteit is er in mijn ogen heel weinig dat beter is.
Op basis van jou gestelde budget komt de MSR Elixir 2 in aanmerking
Om hier nog even op terug te komen; Het is inderdaad een MSR geworden! De Elixir 3.

Eigenlijk een stukje zwaarder (3,2kg) dan de eis (3kg), maar gezien de extra ruimte en het feit dat dit gewicht inclusief het meegeleverde grondzeil is van 300gr heb ik dit door de vingers gezien. :)

Ik zat aanvankelijk alleen naar 2p tenten te kijken omdat ik altijd het idee had dat een 3p tent onnodig groot zou zijn. In de praktijk is ie maar 45cm breder en 400gr zwaarder dan de 2p versie.
Door de extra breedte van de 3p versie heeft ie diagonaal net iets meer ruimte en dan lukt het wél om op m'n buik te slapen met 192cm, zonder het doek overal te raken. Bijkomend voordeel van het extra vloeroppervlak is dat je al je zooi binnen kunt opslaan.

De wanden aan de kopse kanten zijn echt verticaal en als je zit heb je veel hoofdruimte door de dwarsligger bovenop. Ten opzichte van m'n huidige koepeltje echt een vooruitgang. Verder moet ie zich buiten in de praktijk nog bewijzen maar de eerste indruk is goed!
 
In den beginne nam ik deze mee, met 1,90 een soort van sta hoogte en vloer oppervlakte van 2,7x 2,7 maar enkeldaks is in voor en najaar niet persé handig met de condens.
Pakmaat valt nog mee.
In de zomer is op reis een kleine "slaaptent" voldoende, dan gaat de Tipi alleen mee naar een treffen of zo .
20150425_171231.jpg
 
Laatst bewerkt:
Eenzaam daar , is het nog wel leuk zo?

Ik vermaak me ook in mijn prima hoor, wat aanspraak op zijn tijd is natuurlijk leuk maar ik kan vrij goed alleen zijn. Wel jammer dat de dagen zo kort zijn maar dat is eenmaal zo. En het is nu ook maar voor even, ik moest gister voor werk in Limburg zijn. Ik dacht ik kan me in de avond weer 250km lang langs alle fileknelpunten van NL worstelen maar dit is veel leuker. Nu een lekker zonnetje, rustig door het Limburgse land toeren, hapje eten zo en dan rustig weer terug naar het westen. Net vakantie :+
 
Mooie manier om een zakelijke rit leuk te maken! En stoer om in deze temperatuur nog te gaan kamperen :}

Loop je nu met die kou nog tegen dingen aan waarvan je denkt "dat ga ik volgende keer anders doen", of had je je uitrusting al helemaal hierop afgestemd?
 
Een zakelijke rit combineren met een leuke motorrit doe ik ook vaak. Maar in deze tijd van het jaar kies ik dan toch voor een hotel, petje af @Frazer dat je ging kamperen!
 
Loop je nu met die kou nog tegen dingen aan waarvan je denkt "dat ga ik volgende keer anders doen", of had je je uitrusting al helemaal hierop afgestemd?

Ik kampeer al jaren ook in de winter, dus de uitrusting is wel redelijk in orde. Moet zeggen dat ik voor temperaturen zoals deze net onder het vriespunt nauwelijks iets anders meeneem dan normaal. Slaapzak is tot het vriespunt, die gebruik ik in de zomer ook. Ik heb wel een winterslaapzak maar die neem ik pas mee als het echt koud wordt. Afgelopen nacht wel de thermokleding aangehouden maar verder was het goed te doen. Het was ook maar één nacht en ik wilde niet meer dan de twee zijkoffers meenemen dus ik heb er alleen het hoognodige ingepropt.
 
Ik kampeer al jaren ook in de winter, dus de uitrusting is wel redelijk in orde. Moet zeggen dat ik voor temperaturen zoals deze net onder het vriespunt nauwelijks iets anders meeneem dan normaal. Slaapzak is tot het vriespunt, die gebruik ik in de zomer ook. Ik heb wel een winterslaapzak maar die neem ik pas mee als het echt koud wordt. Afgelopen nacht wel de thermokleding aangehouden maar verder was het goed te doen. Het was ook maar één nacht en ik wilde niet meer dan de twee zijkoffers meenemen dus ik heb er alleen het hoognodige ingepropt.
Was er nog ergens een camping open ? Of heb je gewoon bij een boer een plekje gevraagd ? Ik vind het overigens wel behoorlijk dapper !
 
Was er nog ergens een camping open ? Of heb je gewoon bij een boer een plekje gevraagd ? Ik vind het overigens wel behoorlijk dapper !

Van deze wist ik dat hij het hele jaar door open was, ik kom er door het jaar heen wel vaker. In Zuid-Limburg zijn er sowieso wel een aantal open.
 
Ik heb het aan aantal jaren gedaan, kamperen eind v/h jaar, de nacht kom ik prima door, maar het opstaan 🙄alles koud en zo
Brrr, nou ik jou foto zie voel ik meteen die kou weer bij het opstaan. Ik heb wel ooit een klein mini kacheltje gekocht 500W, stukje snoer erbij en een blauwe stekker eraan gemaakt. Voor de volgende keer, edoch zover is het nog niet gekomen 🤣🤣🤣
 
Om hier nog even op terug te komen; Het is inderdaad een MSR geworden! De Elixir 3.

Eigenlijk een stukje zwaarder (3,2kg) dan de eis (3kg), maar gezien de extra ruimte en het feit dat dit gewicht inclusief het meegeleverde grondzeil is van 300gr heb ik dit door de vingers gezien. :)

Ik zat aanvankelijk alleen naar 2p tenten te kijken omdat ik altijd het idee had dat een 3p tent onnodig groot zou zijn. In de praktijk is ie maar 45cm breder en 400gr zwaarder dan de 2p versie.
Door de extra breedte van de 3p versie heeft ie diagonaal net iets meer ruimte en dan lukt het wél om op m'n buik te slapen met 192cm, zonder het doek overal te raken. Bijkomend voordeel van het extra vloeroppervlak is dat je al je zooi binnen kunt opslaan.

De wanden aan de kopse kanten zijn echt verticaal en als je zit heb je veel hoofdruimte door de dwarsligger bovenop. Ten opzichte van m'n huidige koepeltje echt een vooruitgang. Verder moet ie zich buiten in de praktijk nog bewijzen maar de eerste indruk is goed!

Ik gebruik hem al jaren, ook veel in Noorwegen gebruikt.
Moet zeggen dat het wel een beetje een tochttent is. De kopse kanten hebben gaas en daarom nog best koud, verder eigenlijk een super ding. Afgelopen jaar ben ik geupdate naar een Mutha Hubba 3. Deze is wat ruimer en lichter (en duurder). Eigenlijk houd ik daarin wel dezelfde klacht nog. En de Elixer 3 is wel super makkelijk opzetten. Met de Mutha Hubba is het toch wel heel handig om het met z'n 2en te doen. De Elixer is bijna een pop-up tent zo makkelijk en snel.
 
Afgelopen zomer in Spanje tijdens het kamperen (met de auto :$ ) hadden we zo een Decathlon opgooi tent bij ons. Ruim genoeg voor 2 personen.
Maar ongelofelijk wat een zweethut is dat zeg. Compleet kunststof met erg weinig beluchting.

Ik heb mijn Coleman Darwin 3 tentje nog niet echt in dergelijke warmte gebruikt. Dat ding is ook zo synthetisch als het maar zijn kan maar ik hoop dat er iets meer beluchting aanwezig is.

Als ouwe lul mis ik met die warmte dan wel de ouderwetse katoenen, 2 stoks, enkeldaks tentjes die ik vroeger had als klein jochie. Gewoon aan je hoofd en voeteneinde een in-uitgang die je beide lekker open kon zetten.

Zo iets..:
orange-old-school-tent-ussr-style-traveling-one-person-97334823.jpg
 
Haha dat heeft ook wel wat.

Nadeel van katoenen tenten is dat ze net zo zwaar zijn als een volledige moderne bepakking, al helemaal als het dan heeft geregend.
Elixer 3 kunnen beide zijkanten open en de Mutha Hubba 3 ook de voor en achterkant.

Dit jaar is het helaas niet zoveel van motorkamperen gekomen. In Spanje bleken de hotels gewoon goedkoper te zijn dan de campings en in Marokko, tsja...
Na de vakantie hadden we een aantal maanden herstel nodig en toen was het herfst/winter _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan