Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Mss heb je wel gelijk dat 't gevaarlijk is.
Wat ik er nog wel van weet, dat wanneer ie klaar was met z'n brandertje, dat het een stuk behaaglijker was in de tent. :9
 
Brand?
Of koolmonoxide vergiftiging?
Koolmonoxide


 
Ervaring gevraagd Exped Megamat lite LXW?

Vandaag te horen gekregen dat mijn Outwell Dreamboat 12 wederom onder garantie geruild kan worden (of en winkelcheque).
Na 2 vakanties op de grond geslapen te hebben (op het schuim). Ben ik wel een beetje klaar met de Outwell Dreamboat.

Wat ik fijn vond aan de Dreamboat:
Fantastisch slapen (12 cm hoog, lekker breed 80 cm en lang 200 cm
Makkelijk op te blazen, redelijk makkelijk op te rollen.
Slaapt ook redelijk als ie lek is. Doordat het ingebouwde schuim wat stevigheid biedt. (helaas 2 vakanties mogen ervaren)

Waar ik minder enthousiast over was:
Pakmaat: (80 cm breed). Het was wel een eyecatcher achterop de motor...
gewicht: 3.6 kg
prijs: 160 euro

Nu zit ik dus te kijken naar een vervanger en is mijn oog gevallen op de Exped megamat lite LXW
Net zo hoog, breed en lang
Pakmaat 1/3 van de Dreamboat
Gewicht 1/3 van de Dreamboat
Helaas gaat het op de prijs weer mees 230, maar een goede nachtrust is mij wel wat waard.
Ook is dit meer een luchtbed dan een matras.

Zijn er mensen met echte ervaringen (bij voorkeur langetermijn) met deze mat?
Hebben jullie goede alternatieven?

Gewicht en pakmaat zijn belangrijk, maar ik slaap liever niet op de grond en draai ook graag in mijn slaap, dus een beetje hoogte en breedte is wel een sterke wens.
Graag jullie inbreng.
 
Ik heb al veel ervaringen gelezen over die Expeds hier in dit topic. Ik zou het eens 'doorbladeren' dan vind je wel wat.....
Ook die gaan wel eens kapot...............
 
Heb spijt over mijn Exped (ook een grote van 12 cm)


In de trant waarom heb ik die niet eerder gekocht......
En ja, de aanschaf is een hobbel geweest, maar het slaapt erg goed. Is feitelijk een geisoleerd luchtbed en als er er z'n zak bij hebt nog eenvoudig op te pompen/blazen.
 
Ik heb al jaren een 7 cm dikke exped mat, ze zijn nog steeds goed en hebben een pakmaat van een liter petfles.
 
Ik heb eerder dit jaar de dubbele aangeschaft en ben er in mijn eentje n kleine 3 maanden mee door Scandinavië getrokken. Was in t begin wat wennen aan de opblaaszak, maar als je ' t eenmaal doorhebt: subliem systeem! Heb nooit een koude rug gehad, ook niet aan de Noordkaap waar de grond toch nog redelijk fris was. De hardheid kan je makkelijk instellen, en na verloop van tijd weet je hoe vaak je moet "luchthappen". In mijn geval: vier keer. De matras heeft het goed uitgehouden, ondanks dat ik in eerste instantie wat bang was ivm mijn gewicht (95kg). Ik ben een woeler, en dan is een brede matras toch wel erg handig. Pakmaat: ongeveer 2x mijn slaapzak, maar de mat kon comfortabel in mijn rolzak, samen met de slaapzak, toilettas en mijn kleren.
Kortom: na drie maanden intensief gebruik nog geen spoortje van slijtage en een heel tevreden slaper hier.
 
Heb spijt over mijn Exped (ook een grote van 12 cm)

In de trant waarom heb ik die niet eerder gekocht......
En ja, de aanschaf is een hobbel geweest, maar het slaapt erg goed. Is feitelijk een geisoleerd luchtbed en als er er z'n zak bij hebt nog eenvoudig op te pompen/blazen.
Mooie post!
Ik zou 'm zelf geschreven kunnen hebben. Waarom niet eerder................?

Ja, ik heb er ook meerdere jaren tegenaan zitten hikken vanwege de prijs.
Maar na een nacht met veel grondkou in de Ardennen was ik er wel klaar mee: Halen die Exped Megamat LXW12!
Gelijk ook een slaapzak gekocht die vorstbestendig is.

Wel maak ik er als kanttekening bij dat ik ook nog gewoon gebruik blijf maken van mijn donker-blauwe veloursmat van €10.
Deze slaapt mss zelfs nog wel iets beter, maar de isolatiewaarde is zero. (ook iets grotere pakmaat)
Ik kan nu de keus maken welke slaapspullen ik mee ga nemen afhankelijk van de te verwachten temperaturen.
Afgelopen zomer rondgetoerd door Frankrijk, dus toen gewoon mijn veloursbedje meegenomen.
 
Ik vond het concept van de Dreamboat wel prima. Alleen de omvang (breedte van 80cm) achterop en de luchtdichtheid was minder.
 
Ik heb al veel ervaringen gelezen over die Expeds hier in dit topic. Ik zou het eens 'doorbladeren' dan vind je wel wat.....
Ook die gaan wel eens kapot...............

Alles kan kapot, zelf heb ik ook 2x een kapotte Exped gehad, wel allebei onder garantie vervangen. Het waren vooral de oude series die niet zo betrouwbaar waren, die problemen zijn volgens mij redelijk goed opgelost, want over de nieuwe series hoor je vrijwel geen klachten meer. Uiteraard kunnen ze nog steeds lek, maar dat kan met elk luchtbed.
 
Ik heb een Exped Downmat 9LW en een Exped Synmat 9LW beiden heel goede slaapmatrassen waarbij de downmat nog wat beter geïsoleerd is.
Ik denk dat je er niet te veel een punt van hoeft te maken vwb isolatie.
De slaapmat moet een paar graden vorst, en dus ook de kou uit de grond weerstaan, voor een goede nachtrust.
Als motorrijder moet het al heel raar worden, dat de temp in de nacht beneden -10'C zal komen. We haken af als het ver onder NUL komt.

Wanneer je midden in de winter een tocht door Scandinavië of Siberië gaat maken, dan wordt het wat anders.
Maar de meeste motoren staan dan gewoon thuis in het schuurtje te wachten op betere tijden.
Dus slaapmatten voor deze kou zijn dan niet van toepassing.
 
Exped heeft zeker mooie matten maar is qua kosten ook wel de top. De vraag is of het voor jou gebruik zo nodig is.
Als je met redelijk weer en niet in de winter kampeert heb je geen isolatie tot -20 nodig natuurlijk. Dat is wel waar je extra voor betaald bij Exped. En mocht je een keer wel winterkamperen dan is zo'n alu-goud rescue folie onder je matje ook een prima oplossing. Ben het wel eens dat een goed matje goud waard is ;-)

Zaken die persoonlijk zijn en je op moet letten, het lawaai dat sommige van die lichtere matten maken. De buitenschaal kan een knisperend geluid maken, sommige ervaren dat als storend. Zeker als je een draaier bent in je slaap is het irritant voor je buurman/vrouw. Zelf heb ik er geen last van gelukkig.
De dikte moet je ervaren, voor mij is het geen must om heel dik te gaan. Het comfort zit meer in het niet te zacht/hard opblazen zodat het lekker ligt en je heup de grond niet kan raken als zijslaper.
Kortom veel variabelen, je moet gewoon even in een goede outdoor zaak met een redelijke keuze gaan liggen en voelen. Het is nog verassend persoonlijk. En als je voor een Exped of Therm-a-Rest gaat kan je geen buil vallen. Therm-a-Rest heeft ook een zeer goede garantie. Ik heb een keer een matje van +10 jaar oud opgestuurd en een nieuwe ontvangen omdat het binnen de levenslange garantie viel. Uiteraard geld dit niet voor de normale lekkages die ontstaan als je met een ring oprolt of onder de prikkelbosjes gaat slapen:t

Ik heb zelf dit matje: Therm A Rest Neoair All Season SV Slaapmat | Vandaag in Huis | S Hier heb ik voor gekozen omdat ik 3 weken elke dag verder ging trekken. Het opblazen en vooral oprollen moest lekker snel en makkelijk gaan. Ideaal zo'n mega gat hiervoor. :}
 
Zoiets heb ik ook maar dan de lichte versie. In L, want ik ben een woeler. Ik heb de lengte niet nodig, maar ben wel blij met de breedte. Er is nu ook een Regular wide (gewone lengte maar breed) - Dat zou mijn volgende worden.

Als je voor een matrasje gaat, zou ik een electrisch pompje overwegen: lekker je eerste biertje drinken terwijl je bedje zich oppompt...! NeoAir® Mikropumpe | Batteriebetriebene Pumpe für Isomatten | Therm-a-Rest®
 
Ooit van het Elefantentreffen gehoord?
Die heel enkele uitzondering die hier aan meedoet, die moet dan WEL extra voorzorg nemen.
Een groot deel van de kampeerders heeft nog nooit in een tentje geslapen bij -10'C. Nee, ik ook niet.
Ik heb al heel veel gekampeerd, maar als het extreem koud wordt dan ga ik wel in hotel. (of blijf thuis)
Het moet wel leuk blijven. Kamperen moet niet kramperen worden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan