Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Nee dat vergeet ik niet, maar er is marge genoeg. 5 graden dat geloof ik gewoon niet. Ik zal het eens testen als het nog eens vriest.
Trouwens bij mijn auto zet ik zelf die klep nooit om en ik merk er niks van. Dat is ook alleen maar als het 20 graden vriest denk ik
In de zomer loopt het vermogen van mijn "prikbus" brandertje al heel snel terug. Maakt echt een wereld van verschil als ik er een windschermpje omheen zet, omdat de nek van het brandertje en het tankje dan gewoon veel beter warm blijven. Dus ik zou niet onderschatten hoeveel de boel afkoelt door verdamping van het gas. Je kan zo'n busje na een tijdje branden gewoon afkoppelen en dan komt er amper nog gas uit.

Primus heeft bij hun winter busjes een papieren waaier in de busjes zitten, om het verdampingsoppervlak te vergroten.
 
Ik zei dus ook: 'Vroeger.........'

Herinner me nog een keer op de A1. Zover ik nog weet was 't toen niet koud.
Was vergeten de klep om te zetten. Op de snelweg ging ie steeds langzamer. Uiteindelijk reed ik 'plank' en haalde nog net de 100.
Toendertijd was er bij afslag Baarn nog een Wegenwacht-station. Ik van de snelweg af.
De wegenwachter hoort 't verhaal en zegt dat ie 't al weet. Klep omzetten dus. Probleem opgelost.

Moderne auto's hebben dat niet meer!

Goed te horen dat begin jaren 90 nog modern is, dan ben ik dat ook 😅
 
Deze nu een paar keer gebruikt bij temperaturen onder het vriespunt en dat gaat als de spreekwoordelijke raket.
1608980044078.png
 
Ik zei dus ook: 'Vroeger.........'

Herinner me nog een keer op de A1. Zover ik nog weet was 't toen niet koud.
Was vergeten de klep om te zetten. Op de snelweg ging ie steeds langzamer. Uiteindelijk reed ik 'plank' en haalde nog net de 100.
Toendertijd was er bij afslag Baarn nog een Wegenwacht-station. Ik van de snelweg af.
De wegenwachter hoort 't verhaal en zegt dat ie 't al weet. Klep omzetten dus. Probleem opgelost.

Moderne auto's hebben dat niet meer!

Mijn nieuwste auto is uit 1980 dus ik weet wel over welke klep je het hebt. :)
 
Jullie hebben gelijk.
Het was een Renault 16TX uit 1976.
Wel een heel fijne auto, ook met 93PK nog snel voor in die tijd!
(nu wil je niet eens een motor onder 100pk)
 
Klopt, want behelpen onderweg daar heb ik hekel aan!

Hier de FZ met 'volle bepakking' in de Vogezen. (aug 2020)
20200801 Rte des Cretes Vogezen .jpg
 
Laatst bewerkt:
Haha. Wij hebben 2 maanden geleden een 2cv6 uit 1983 gekocht (we moeten immers thuiswerken en thuisblijven, dan wil je wat knutselen.......). En on topic: is een 600cc boxer motor met maar liefst 26pk geloof ik. (BTW: 16TX is super).
2CV is zwaar behelpen, maar grote wens van mijn wederhelft. Dus.....

(Vroeguh ook eend gehad, samen met mijn Suzuki dr400s).
 
Haha. Wij hebben 2 maanden geleden een 2cv6 uit 1983 gekocht (we moeten immers thuiswerken en thuisblijven, dan wil je wat knutselen.......). En on topic: is een 600cc boxer motor met maar liefst 26pk geloof ik. (BTW: 16TX is super).
2CV is zwaar behelpen, maar grote wens van mijn wederhelft. Dus.....

(Vroeguh ook eend gehad, samen met mijn Suzuki dr400s).
Gisteravond was nog een aflevering bij Wheeler-Dealers over een 1958 2CV (425cc-20PK) opgehaald in Frankrijk.
Mss kan je nog terugkijken met 'Programma gemist'...............??
 
Deze nu een paar keer gebruikt bij temperaturen onder het vriespunt en dat gaat als de spreekwoordelijke raket.
Bekijk bijlage 1577439

Volgende keer die eens proberen, met die van Primus werd het een beetje behelpen vorige winter. De koffie werd wel heet, maar daarna was het wel over met het gas, hoewel het volgens het opschrift nog moest kunnen onder het vriespunt. Het ijs stond op het blikje.
IMG_20190223_080138.jpg
 
Ik heb dit jaar een Jetboil gekocht. Alles zit in elkaar en bij elkaar. Je hebt geen onsteker mee nodig. Die zit in de piezo verwerkt. Tevens heb je ook geen windscherm meer nodig.

Wij hebben het afgelopen jaar uitgeprobeerd en wij willen niet meer anders. Je hebt een halve liter heet in 2 minuten. Als we echt nog een keer iets anders willen, dan gaan we voor een allesbrander. We zijn uiteindelijk nu voor de Jetboil gegaan vanwege de compactheid en het gebruikersgemak.
 
@GroningerVFRer

Reken effe mee.............
(500gr water, verhitting is 100-20=80graden, 1 gr H2O 1 graad verhitten kost 4.2 Joule, tijdsduur is 120 sec)
Vermogen van deze jetboil is : P= 500x80x4.2/ 120= 1400 Watt
Oke, de pan wordt ook warm. Houdt 't op 1500 Watt

Vermogen van 1500 Watt lijkt me niet echt bijzonder.
Gister wist ik al te melden dat de Coleman 2200 Watt en de Twister 2900 Watt levert.

Een ander punt is de vraag of je overal Jetboil tankjes kan kopen? (ik ken ze niet, maar dat zegt niet zo veel)
De Coleman brandt op 'alles' en Camping Gaz kan je (vrijwel) overal kopen.
 
Laatst bewerkt:
Volgende keer die eens proberen, met die van Primus werd het een beetje behelpen vorige winter. De koffie werd wel heet, maar daarna was het wel over met het gas, hoewel het volgens het opschrift nog moest kunnen onder het vriespunt. Het ijs stond op het blikje.
Bekijk bijlage 1577632
Wat een foto..echt een sfeer foto doet mij denken aan mijn beroepstijd bij LMB ..sneeuw onderkomen ..koekeren..en vooral genieten van de natuur.
 
@GroningerVFRer

Reken effe mee.............
(500gr water, verhitting is 100-20=80graden, 1 gr H2O 1 graad verhitten kost 4.2 Joule, tijdsduur is 120 sec)
Vermogen van deze jetboil is : P= 500x80x4.2/ 120= 1400 Watt
Oke, de pan wordt ook warm. Houdt 't op 1500 Watt

Vermogen van 1500 Watt lijkt me niet echt bijzonder.
Gister wist ik al te melden dat de Coleman 2200 Watt en de Twister 2900 Watt levert.

Een ander punt is de vraag of je overal Jetboil tankjes kan kopen? (ik ken ze niet, maar dat zegt niet zo veel)
De Coleman brandt op 'alles' en Camping Gaz kan je (vrijwel) overal kopen.
De tankjes voor een jetboil zijn van die standaard schroeftankjes die je in alle camping winkels kunt krijgen, dus de verkrijgbaarheid valt mee.
Ik heb er zelf ook een voor wandeltochten etc. Heb ook een benzinebrander, geen algemene voorkeur voor de een of de ander, maar laat de keuze voornamelijk afhangen van of ik het op mijn rug mee moet nemen of niet.
 
Ik vind zelf campinggas icm met hun kleinste brander en normale draaibus eeg mooi omdat die perfect in mijn waterpannetje schuiven. Deze gebruik ik voor te voet als ik een paar weken niks kan kopen.

Buiten dat heb ik een benzine/alles brander voor op de motor. Die brandt alles aan in hoogste stand. Titanium dingetje, minuscuul, weegt niks, kost meer dan ik toe durf te geven.
 
Voor mij blijft de Coleman brander de favoriet. Snel warm, makkelijk weg te stoppen, altijd brandbare vloeistof mee. Maar voor het hobbybranden brand ik ook op hout. Of ook wel met esbit blokken. Een beetje pielen met vuur is ook leuk... 🔥
 
Ik snap wat je bedoelt.
Ik heb een Esbit, Camping Gaz en Coleman.
Wat ik meeneem hangt vooral af, hoelang of ik ga, waarheen en wat de gemiddelde temp zal gaan zijn.
Voor een weekendje weg met mss een enkele keer koffie zetten is de Esbit prima.
Algemeen is mijn voorkeur Camping Gaz cartouches.
Richting Z. Europa in de zomer is dat prima. Hogere temps en op heel veel plaatsen verkrijgbaar.
Naar het noorden is zowel verkrijgbaarheid als de temp soms een punt. Dan de Coleman, zelfs evt. benzine uit de tank is bruikbaar!

O ja, ik heb ook nog een Camping Gaz brander aan zo'n grote fles.
Met de auto is ruimte niet heel groot probleem, daarom dan de fles en brander-setje mee.
 
Zeg heren niet zo overdrijven met de temperatuur
in de zomer zal het echt geen - 20 worden
het noorden is echt geen rimboe
bij tankstations kun je meer verkrijgen dan je denk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In april-mei kan 't soms in de vroege ochtend niet heel warm zijn.
Maar oke, ik heb mogelijkheid om te kiezen. Ik kan meenemen wat me het beste dunkt.
 
Vervelend van gas vind ik: 1: Dat je altijd 2 flesjes mee moet nemen. 2: Het niet overal te krijgen is. 3: (voor mij minder relevant) werkt niet op grote hoogte en in kou.

Ik heb daarom een benzinebrander (MSR Whisperlite). Dit is wel even rommelen met aansteken.
Benzine heb ik altijd bij me... Maar bij vertrek vul ik de fles met wasbenzine.
De fles kan gewoon bijgevuld worden, dus je hoeft niet met een halve fles te vertrekken.

Speciaal voor de nummercrunchers 3000 W (volgens Bever)
Ding zal nu een jaar of 25 oud zijn.
 
Ik heb ook zo'n Whisperlite, maar ik vind het aansteken wel wat omslachtig. Voor alleen effe koffiezetten ben je bijna net zo lang bezig met opstarten dan met water koken. Ik neem hem eigenlijk alleen mee als ik met meerdere mensen weg ga, dan is een extra pit wel handig. Normaal gesproken gebruik ik alleen mijn Coleman Feather, ook benzine maar die hoef je niet voor te verwarmen.
 
Ik vind juist het hele gepruts van het aansteken en voorverwarmen de hele charme van een benzine brander. Ik heb ook nog een antieke geel koperen Primus petroleum brander, dat is pas leuk, heel de camping staat bezorgt toe te kijken naar de enorme vlammen bij de opstart.
 
Zo zie je maar weer, ieder zijn ding

Mijn vader verzameld en restaureerd oude branders, lantaarns en soldeerbranders, heeft zijn hele huis ermee volstaan. Niet van die groen emaille petroleumstellen van oma, maar vooral van die mooie koperen dingen. Hele huis meurt naar petroleum. Die charme snap ik zeker wel hoor, maar op de camping moet het voor mij gewoon werken zonder dat de halve tent af fikt:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan