Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Mijn vader verzameld en restaureerd oude branders, lantaarns en soldeerbranders, heeft zijn hele huis ermee volstaan. Niet van die groen emaille petroleumstellen van oma, maar vooral van die mooie koperen dingen. Hele huis meurt naar petroleum.
Ik kan het ook altijd slecht laten staan dat soort spul.
Mijn Primus zit in het originele prachtig beschilderde blikken doosje met een sproeier prikker erbij, een optioneel windschermpje en een extra pomp leertje.
Gewoon leuk nostalgisch. En het werkt nog steeds prima.
 
Ik kan het ook altijd slecht laten staan dat soort spul.
Mijn Primus zit in het originele prachtig beschilderde blikken doosje met een sproeier prikker erbij, een optioneel windschermpje en een extra pomp leertje.
Gewoon leuk nostalgisch. En het werkt nog steeds prima.
Dat vraagt natuurlijk om een plaatje
 
Ik heb deze onderstaande Primus voor motor vakanties. Met een halve liter cannetje er bij voor benzine. Scheelt dat de 990 een vrij toegankelijke brandstofslang heeft, dan kan ik hem makkelijk vullen (al gebeurt het meestal andersom).

Geeft aan 2600 Watt, maar op benzine moet je hem niet veel hoger zetten dat stationair eigenlijk anders laat je het water nog aanbranden.
Zitten ook verschillende sproeiertjes bij voor verschillende brandstoffen, misschien toch maar eens kijken of ik de goeie er wel in heb.
Pakt super klein en licht weg, maar is eigenlijk niet wat voor de camping. Klinkt alsof er een straaljager naast je tent staat.

Voor trekking te voet heb ik die van het 2e plaatje. Erg fijn en klein ding. Boven de 2 km en met getallen rond het vriespunt duurt water koken wel wat lang en is afscherming van de wind echt nodig, maar hij krijgt 0,8 liter wel aan de kook.
1609156918702.png

1609157155809.png
 
Klopt. Off topic: Een 2cv6 uit 1983. In sept gekocht omdat we 'heel veel thuiswerken en thuis doorbrengen'. Na 200€ laswerk weer 2jaar apk. Meer dan genoeg nog te doen/verbeteren hoor. Maar ook leuk: bouten en moeren!!!
Grote wens van mijn vrouw en kids (Vroeguh in '86 ook gehad). Had gelukkig al verzinkt chassis en nwe remmen. (Voorruitframe flink verrot/verroest, niet klooien in de roestbulten.... . Als we hem lang houden eens kijken om daar een nieuw frame in te zetten). Doen eea wel low budget.
 
Oh ja, voorverwarmen. Zojuist ff in de garage opgezocht. Onze Optimus Hunter van 25jaar? oud. Gebruikt op motorvakantie in jaren 90 met Suzuki dr400s. Daarna nooit weer. Maar koken gaat supersnel. En bijvullen met benzine betekent handen heel goed wassen. Ik geloof niet dat mijn vrouw deze ooit durfde aan te steken.
Bekijk bijlage 1578274
Die heb ik ook nog.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Klopt. Off topic: Een 2cv6 uit 1983. In sept gekocht omdat we 'heel veel thuiswerken en thuis doorbrengen'. Na 200€ laswerk weer 2jaar apk. Meer dan genoeg nog te doen/verbeteren hoor. Maar ook leuk: bouten en moeren!!!
Grote wens van mijn vrouw en kids (Vroeguh in '86 ook gehad). Had gelukkig al verzinkt chassis en nwe remmen. (Voorruitframe flink verrot/verroest, niet klooien in de roestbulten.... . Als we hem lang houden eens kijken om daar een nieuw frame in te zetten). Doen eea wel low budget.
Gaaf.veel plezier ermee
 
Hoe zijn de ervaringen met een paraplutent hier?
Iemand een safarica speed 3 bijvoorbeeld?
 
Die tent niet, maar heb soortgenoot paraplutenten wel op festivals gezien. Moet zeggen dat het aardig briek over kwam en dat veel eigenaren dat ook zo ervaren hebben aan de ladingen ductape, tirerips en andere creatieve oplossingen te zien. Mogelijk dat metal publiek ook minder subtiel met de spullen om gaat, maar ik vind t zelf niet alles.

Edit:
Ik begrijp dat mensen een systeem als dit kiezen omdat het minder gekloot lijkt dan met conventionele stokken lopen klooien.

Ik heb meerdere tenten gehad en met vele anderen gekampeerd en hieronder mijn ervaringen kwa inpakgemak, van het minst naar het meest soepele:
- Paraplu/zelf opzettende tenten/2 seconden tenten etc. Het opzetten is altijd super makkelijk. Ervaring leert dat het inpakken van vooral wat ingewikkeldere constructies (waarbij de stokken in de tent blijven) na verloop van tijd minder wordt. Het wordt allemaal nat, slijt rekt iets op. Wat begint als een keurig klein pakketje eindigt in een grote berg met overal stukken doek die net niet in de verpakking passen.
- Volledig conventionele tenten gehad waar je de tentstokken door de buitentent moest halen en dan de binnentent er in hangt, dat er door steken is wel redelijk geknooi. Vooral als het tentdoek wat ouder wordt.
- Tenten waar de binnen en buitentent al in elkaar zit, alleen de stokken er door steken en klaar. Zelfde geknooi met de tentstokken doorsteken, maar minder oprol werk. Al wordt dat oprollen wel steeds lastiger als het doek ouder of heel nat wordt (omdat het 1 grote bult is).
- Conventionele tent waarvan je eerst de tentstokken opzet in het grondzeil, dan de binnentent ophangt en daarna de buitentent er overheen drappeert. Groot nadeel vind ik dat dan vaak ook de binnen en buitentent vaak tegen elkaar aan klapperen waardoor ze beide nat en dus lastig op te rollen zijn.
- Tent met niet standaard gekruisde tentstokken zoals bv de MSR Elixer waarvan je eerst de tentstokken opzet in het grondzeil, dan de binnentent ophangt en daarna de buitentent er overheen drappeert (voorbeeld omdat ik hem zelf heb, heeft nadelen, maar opzet/opruim gemak is geweldig). Deze houden de tentdoeken veel beter van elkaar gescheiden en houdt de binnekant dus droger/kleiner waardoor deze makkelijk in de zak past. Doordat de 2 lange tentstokken aan elkaar zitten zet het super snel op, de 3e kleine stok stelt niks voor.
Met mijn tentgenoot kon ik altijd na de 2e keer opzetten hem binnen een minuut hebben staan.
1609247315716.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: hhhh
15 jaar lang een Kyam gehad (paraplutent) heerlijk ding snel opgezet en afgebroken en past altijd in de ruime opbergzak.
Nu staat noord England in de planning dus voordat de tent niet meer goed werkt (kreeg al signalen vanuit de tent😃) een Nordisk Halland gekocht.2 stokken en ook snel opgezet.
 
  • Leuk
Waarderingen: hhhh
Mijn budget rijkt helaas niet tot die prachtige MSR tenten, maar mijn ervaring is dat als je een beetje oefent en doorwerkt elke trekkerstent redelijk snel op te zetten is. Ik kan in m'n eentje de quickhiker 3 van de Decathlon in 3:10 hebben staan met haringen in de grond en in 4:50 weer opgerold in de zak. Met een oude Coleman kindertent was ik ongeveer even snel.

Dus over de opzet tijd zal ik me niet heel veel zorgen maken, tenzij je naar van die balzaaltenten kijkt voor 5 personen of meer, maarja die zijn vaak ook niet bedoelt als echte trekkerstenten. Dan doe ook ik er iets langer over, vooral omdat al die andere prutsers niet doorwerken en je voor de voeten lopen :+.

Sidenote:
Het leuke aan de quickhiker 3 vind ik dat je hem op 2 manieren op kan zetten. Of met de binnentent vast aan de buitentent en dan de stoken door de buitentent rijgen (je kan ook alleen de buitenkant opzetten op deze manier en dan de binnentent erinhaken, maar dan moet je wel lenig zijn). Of eerst binnentent opzetten en daar de stokken aan vast klikken (zoals @Erwin P beschreef) en dan de buitentent er overheen draperen. Normaal heb ik de binnentent aan de buitentent vast, maar als het hard geregend heeft haal ik ze los van elkaar en berg ik ze apart op, dan blijft de binnentent nog een beetje droog.
Daarnaast heeft mijn buitentent nog een goede coating waardoor het meeste water ervanaf rolt en het doek relatief droog blijft (al zal dat met de jaren ook gaan slijten en achteruitgaan).
 
- Paraplu/zelf opzettende tenten/2 seconden tenten etc. Het opzetten is altijd super makkelijk. Ervaring leert dat het inpakken van vooral wat ingewikkeldere constructies (waarbij de stokken in de tent blijven) na verloop van tijd minder wordt. Het wordt allemaal nat, slijt rekt iets op. Wat begint als een keurig klein pakketje eindigt in een grote berg met overal stukken doek die net niet in de verpakking passen.
Die 2 seconde tenten heb ik veel gebruikt (krijg ook altijd van mensen die tenten als die al te lang op zolder liggen, heb er nu een stuk of 4). Opzetten is gebeurt in 2 seconde. Ik gebruik ze vaak als ik met het blik ergens ben en gebruik dan maar 1 haring. Meer dan genoeg voor de meeste nachten.

Afbreken is alleen ook gebeurd in een paar seconde. Alleen je moet het een paar keer hebben gedaan. Eerste keer heb ik in de winkel gedaan met wat personeel erbij die het goed konden uitleggen. Daarna 3 weken elke dag op en af zetten op vakantie. Aan het einde van die vakantie lukt ook het opvouwen in 2 seconde.
 
Ik heb de Elixer 3 toen voor €250 gekocht, middenklasse prijs.
Zou ik hem aanbevelen... Ja, nee, ish.
Kwa opzetten enz een erg fijne tent en stormbestendiger dan de fabrikant aangeeft. Alleen is het wel echt een voorjaarsweer tent. In de zomer wil het erg condenseren binnen, maar in de winter is hij te tochtig, vooral bij de hoofdeinden. Die hadden eigenlijk wel van dichte stof ipv mash mogen zijn.
Ook zijn de tentstokken een onhandige 51cm lang, wat in geen enkele motor koffer lijkt te passen.

De Decathlon (tenten) ben ik sowieso wel over te spreken. Is altijd wel relatief zwaar, wat niet heel erg is voor motor kampeerders.
Ik heb nu ook een 3 persoons fresh and black trekkers tent van de Decathlon, wat zwaarder, maar past perfect onderin onze 36L koffers, vooral door de korte stokken. Ik slaap erg slecht met licht dus vandaar dat ik voor deze tent gekozen heb. Het stokken systeem vind ik minder mooi, maar verder vol met handigheidjes die de duurdere MSR eigenlijk had moeten hebben.
 
Ik heb de Elixer 3 toen voor €250 gekocht, middenklasse prijs.
Zou ik hem aanbevelen... Ja, nee, ish.
Kwa opzetten enz een erg fijne tent en stormbestendiger dan de fabrikant aangeeft. Alleen is het wel echt een voorjaarsweer tent. In de zomer wil het erg condenseren binnen, maar in de winter is hij te tochtig, vooral bij de hoofdeinden. Die hadden eigenlijk wel van dichte stof ipv mash mogen zijn.
Ook zijn de tentstokken een onhandige 51cm lang, wat in geen enkele motor koffer lijkt te passen.
Ik heb de Elixir 2, ook voor 250 gekocht. De 2 en de 3 stonden in de winkel naast elkaar, dus ik kon mooi vergelijken. Beetje extra ruimte is natuurlijk lekker, maar uiteindelijk besloten dat de 2 voor mij groot genoeg was. Ik weet niet of er verschil in stoklengte tussen de 2 en de 3 is. Ik heb voor het kopen gevraagd of ik even mocht passen of ze in de koffer pasten, en dat ging net aan. Wel een beetje schuin insteken. Het is trouwens alleen dat korte stokje van het dak, de andere delen zijn korter. Condens heb ik geen last van, maar ik lig er altijd alleen in. In koudere omstandigheden is het inderdaad snel koud, dat vind ik ook wel een nadeel, had ik in mijn vorige tent geen last van.

Helaas heb ik een gaatje in het dak, maar dat is tijdens gebruik gebeurd. Heb het inmiddels gevonden, nu alleen nog even plakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: hhhh
Mijn budget rijkt helaas niet tot die prachtige MSR tenten, maar mijn ervaring is dat als je een beetje oefent en doorwerkt elke trekkerstent redelijk snel op te zetten is. Ik kan in m'n eentje de quickhiker 3 van de Decathlon in 3:10 hebben staan met haringen in de grond en in 4:50 weer opgerold in de zak. Met een oude Coleman kindertent was ik ongeveer even snel.

Dus over de opzet tijd zal ik me niet heel veel zorgen maken, tenzij je naar van die balzaaltenten kijkt voor 5 personen of meer, maarja die zijn vaak ook niet bedoelt als echte trekkerstenten. Dan doe ook ik er iets langer over, vooral omdat al die andere prutsers niet doorwerken en je voor de voeten lopen :+.

Sidenote:
Het leuke aan de quickhiker 3 vind ik dat je hem op 2 manieren op kan zetten. Of met de binnentent vast aan de buitentent en dan de stoken door de buitentent rijgen (je kan ook alleen de buitenkant opzetten op deze manier en dan de binnentent erinhaken, maar dan moet je wel lenig zijn). Of eerst binnentent opzetten en daar de stokken aan vast klikken (zoals @Erwin P beschreef) en dan de buitentent er overheen draperen. Normaal heb ik de binnentent aan de buitentent vast, maar als het hard geregend heeft haal ik ze los van elkaar en berg ik ze apart op, dan blijft de binnentent nog een beetje droog.
Daarnaast heeft mijn buitentent nog een goede coating waardoor het meeste water ervanaf rolt en het doek relatief droog blijft (al zal dat met de jaren ook gaan slijten en achteruitgaan).
een kennis van mij had een keer mijn tent voor mij opgevouwen omdat die nog moest drogen, bij hem aan de waslijn. Die had dus de binnentent van de buitentent losgehaald, ook de quickhiker 3 en dat merkte ik natuurlijk pas toen ik hem einde vd dag ging opzetten toen ik de tent maanden later weer in gebruik nam.
Als je het dan zelf ook niet losgehaald hebt, los van hoe lang het geleden is was ik zo een half uur bezig om die 2 weer aan elkaar te krijgen...
 
Hmm veel verschillende meningen en ideeen dus.. maakt het niet makkelijker 😄
 
Ik heb een Coleman Darwin 3+ tentje.
Voor 73,99 euro bij de bol.com gekocht.

Nu 3 tripjes mee weg geweest, totaal dus ongeveer 3 weken aan kampeer nachten.

Voor het geld een goed tentje.
Opzetten: eerst de binnentent, geen gedoe met stokken er in friemelen maar gewoon in de uiteinde steken en haakjes vast klikken.
Buitent er overheen gooien, vast zetten met een paar haringen en dan de 3de stok er in.
Die moet wel door zo een tunneltje in het doek heen.
Dat vind ik wel een nadeel.
Met opzetten niet eens maar met afbreken wel.
Pakmaat en gewicht zijn wel redelijk, zeker gezien de prijs. Hoes is ruim genoeg voor de tent, ik pak er zelfs nog altijd mijn slippers en wat extra zooi bij in.

Ja ik zou ook wel zo een super luxe MSR is vergelijkbaar willen hebben.
Maar voor die paar tripjes per jaar vond ik dit wel een goede opvolger voor mijn 25 jaar oude Perry sport koepeltentje.
 
Ik heb de Elixer 3 toen voor €250 gekocht, middenklasse prijs.
Zou ik hem aanbevelen... Ja, nee, ish.
Kwa opzetten enz een erg fijne tent en stormbestendiger dan de fabrikant aangeeft. Alleen is het wel echt een voorjaarsweer tent. In de zomer wil het erg condenseren binnen, maar in de winter is hij te tochtig, vooral bij de hoofdeinden. Die hadden eigenlijk wel van dichte stof ipv mash mogen zijn.
Ook zijn de tentstokken een onhandige 51cm lang, wat in geen enkele motor koffer lijkt te passen.

De Decathlon (tenten) ben ik sowieso wel over te spreken. Is altijd wel relatief zwaar, wat niet heel erg is voor motor kampeerders.
Ik heb nu ook een 3 persoons fresh and black trekkers tent van de Decathlon, wat zwaarder, maar past perfect onderin onze 36L koffers, vooral door de korte stokken. Ik slaap erg slecht met licht dus vandaar dat ik voor deze tent gekozen heb. Het stokken systeem vind ik minder mooi, maar verder vol met handigheidjes die de duurdere MSR eigenlijk had moeten hebben.
Een tent is in de categorie "natte spullen" bij mij. Die gaan daarom nooit in de koffers of in tassen. Ik doe een van het volgende: een zak met al het spul wat wel eens nat is, en daar een spanbandje omheen en achterop. Soms heb ik in die categorie alleen de tent bij, en dan pak ik gewoon de zak van de tent. In de koffers of in roltassen die waterdicht zijn gaan alle andere spullen die ik wel droog wil hebben.
 
Ik doe het altijd in een waterdichte tas en als het echt nat is in een vuilniszak.
Altijd onderin de koffer zodat als het lekt het onderin de koffer blijft. Daarbovenop heb ik dan de slaapzakken en de slaapmat.
Dan heb ik in de andere koffer alle kleren, wat eten, drinken enz.
M'n vriendin heeft dan ook 2 koffers op de motor, 1 met reparatie en random gezamenlijk spul en 1 met haar kleren, eten, drinken enz.

Zou ik alleen gaan waren de tent en slaapspullen uiteraard kleiner en zou ik het motor reparatie/onderhoud spul in een plastic zak onder de tent doen.

Ik heb een hekel aan spullen op de topkofferplek. Die laat ik normaal leeg. Op de Marokko trip had ik daar een imitatie Rotapax van 5L die ik zo veel mogelijk leeg liet.
 
Ik doe het altijd in een waterdichte tas en als het echt nat is in een vuilniszak.
Altijd onderin de koffer zodat als het lekt het onderin de koffer blijft. Daarbovenop heb ik dan de slaapzakken en de slaapmat.
Dan heb ik in de andere koffer alle kleren, wat eten, drinken enz.
M'n vriendin heeft dan ook 2 koffers op de motor, 1 met reparatie en random gezamenlijk spul en 1 met haar kleren, eten, drinken enz.

Zou ik alleen gaan waren de tent en slaapspullen uiteraard kleiner en zou ik het motor reparatie/onderhoud spul in een plastic zak onder de tent doen.

Ik heb een hekel aan spullen op de topkofferplek. Die laat ik normaal leeg. Op de Marokko trip had ik daar een imitatie Rotapax van 5L die ik zo veel mogelijk leeg liet.
Probleem wat je misschien ooit al hebt gehad of nog ooit gaat krijgen: als het echt ellendig weer is en nat, maak je op die manier ook je slaapzak vochtig. Een vuilniszak gaat altijd scheuren en er gaat dan water lekken.

Ik vind een topkoffer ook niks, maar het is bij de K100 wel de ideale plek om de tent overdwars op te binden. En bij andere motoren hield ik de tent altijd net voor de grote tas achterop.
 
Een tent is in de categorie "natte spullen" bij mij. Die gaan daarom nooit in de koffers of in tassen. Ik doe een van het volgende: een zak met al het spul wat wel eens nat is, en daar een spanbandje omheen en achterop. Soms heb ik in die categorie alleen de tent bij, en dan pak ik gewoon de zak van de tent. In de koffers of in roltassen die waterdicht zijn gaan alle andere spullen die ik wel droog wil hebben.
Ja, dat is bij mij ook zo.
Naast de top- en zijkoffers heb ik ook altijd 2 rolbags mee op langere trips.
1 grote en 1 kleine rolbag. Hiermee kan ik altijd nat en droog uit elkaar houden.
Al naar gelang veel nat of droog kan ik de grootte van de bag uitkiezen.
Sommige spullen is niet erg dat die nat worden. Die kunnen gewoon bij de natte tent.

Enne......................een slaapzak die MOET altijd droog!!!!
Vaak gebruikte vuilniszak?? Kan je net zo goed helemaal niets doen. Want dat werkt NIET!!
 
Tent gaat bij mij altijd gewoon de zijkoffer in, bovenin. Als het nat is een extra plastic zak er omheen, nog nooit last mee gehad. Onderin de koffer liggen bergschoenen, gereedschap en klein spul. Als er eens een druppeltje doorkomt is het geen ramp, maar het blijft altijd kurkdroog. Slaapzak, matje en kleding zit altijd in de bagagerol, daar gaat geen nat spul bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan