Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

jaren geleden heb ik het noorder eiland van nieuw zeeland rond gefietst.
Tent en bagage op de mountainbike en gaan.
Het is mij toen opgevallen dat je maar heel weinig nodig hebt.
Qua kleding kon ik twee, hooguit drie, dagen vooruit.
Maar ik nam mijn was gewoon mee onder de douche.
Overdag had ik mijn fietskleding aan.
Als ik klaar was dan deed ik een korte broek of trainingsbroek oid met een T-shirt aan.
En een paar simpele gympen.
Ik sliep in een, voor die tijd, lichtgewicht koepel tentje in een mummyzak op een selfinflateble matje.
En dan nog je tandenborstel enzo en dan was ik er eigenlijk wel.

Als ik nu in mijn eentje met de motor weg ga dan is dat nog steeds ongeveer mijn PSU

Ga ik met het zijspan dan gaat er een veelvoud aan spullen mee. Die bak moet toch vol he......
ik herken het tm de tandenborstel, alleen ben ik door Portugal gefietst.
was inderdaad onder de douche en zeker me fietsen is het luie zweet na een dag of 3 wel weg, klinkt gek en ongeloofwaardig als je het
niet zelf hebt meegemaakt maar dan zweet je nog voornamelijk water en zout.

verder in je verhaal was ik de draad kwijt waarom je nu een (stroom)voeding mee zou nemen, maar het is een stukje beroepsdeformatie ;) : Persoonlijke Standaard Uitrusting - Wikipedia
 
verder in je verhaal was ik de draad kwijt waarom je nu een (stroom)voeding mee zou nemen, maar het is een stukje beroepsdeformatie ;) : Persoonlijke Standaard Uitrusting - Wikipedia

Ik krijg nog steeds nekharen die overeind gaan staan bij de term PSU, een wiskunde leraar op de havo was net iets te lang in dienst geweest van de overheid in groen. Die begon dus elke les met blaffen dat je PSU op tafel moest liggen, rekenmachine, geodriehoek, vulpotlood, de hele rimbam. had je dat niet kon je direct weer vertrekken :')

Maar blijkbaar heeft het toch een voordeel want ik begreep direct wat Rutger bedoelde.

het moderne tijdperk heeft het qua reizen niet makkelijker gemaakt, om even op jou uitleg van PSU aan te haken, in mijn PSU zit al,
Telefoon
Telefoon lader met lange kabel
Cardo communicatie ding aan helm
Laadkabeltje voor cardo
Powerbank
Tablet
E-reader

Kortom je sleept alleen aan elektronica al te veel mee eigenlijk.
 
Een powerbank en oplader heb ik altijd standaard in mijn tanktas zitten. En ook de ereader, ook als ik een dagje ga toeren. Altijd relaxed om ergens op een mooi plekje in het zonnetje een paar bladzijdes te lezen met je zelf meegebrachte koffie.
Precies, zo doe ik het ook. Broodje, thermos, en dan ergens op een bankje pauze nemen. Lekker rustig.
 
Ik krijg nog steeds nekharen die overeind gaan staan bij de term PSU, een wiskunde leraar op de havo was net iets te lang in dienst geweest van de overheid in groen. Die begon dus elke les met blaffen dat je PSU op tafel moest liggen, rekenmachine, geodriehoek, vulpotlood, de hele rimbam. had je dat niet kon je direct weer vertrekken :')

Maar blijkbaar heeft het toch een voordeel want ik begreep direct wat Rutger bedoelde.

het moderne tijdperk heeft het qua reizen niet makkelijker gemaakt, om even op jou uitleg van PSU aan te haken, in mijn PSU zit al,
Telefoon
Telefoon lader met lange kabel
Cardo communicatie ding aan helm
Laadkabeltje voor cardo
Powerbank
Tablet
E-reader

Kortom je sleept alleen aan elektronica al te veel mee eigenlijk.
Tablet kun je ook e-books op lezen, kun je de e-reader thuis laten.
Sterker nog, dat kan ook op een smartphone, kun je die tablet ook weer thuis laten.
Nu moet ik wel zeggen dat ik tijdens motortripjes geen boeken lees.
Op vakantie te met de camper of tegenwoordig caravan wel. Dan gaan er een paar echt boeken en de tablet mee.

Telefoon lader: tijdens een motor trip rijd je op een flinke lader rond toch?
USB poort op je motor en je kunt je smartphone opladen tijdens het rijden.

Powerbank, ja en nee.
Laatste trip heb ik die niet gebruikt maar normaal laad ik daar 's nachts mijn Cardo mee op.
Nu had ik gewoon de 2de Cardo (die normaal op de helm van mijn vrouw zit) mee genomen.
De ene op mijn helm, de andere opladen op/aan de motor.
Dat ging ook perfect, Cardo is in een uurtje weer opgeladen.
 
Tablet kun je ook e-books op lezen, kun je de e-reader thuis laten.
Sterker nog, dat kan ook op een smartphone, kun je die tablet ook weer thuis laten.
Nu moet ik wel zeggen dat ik tijdens motortripjes geen boeken lees.
Op vakantie te met de camper of tegenwoordig caravan wel. Dan gaan er een paar echt boeken en de tablet mee.

Telefoon lader: tijdens een motor trip rijd je op een flinke lader rond toch?
USB poort op je motor en je kunt je smartphone opladen tijdens het rijden.

Powerbank, ja en nee.
Laatste trip heb ik die niet gebruikt maar normaal laad ik daar 's nachts mijn Cardo mee op.
Nu had ik gewoon de 2de Cardo (die normaal op de helm van mijn vrouw zit) mee genomen.
De ene op mijn helm, de andere opladen op/aan de motor.
Dat ging ook perfect, Cardo is in een uurtje weer opgeladen.

De gene die veel leest weet het verschil wel tussen lezen op het scherm van een tablet of telefoon, en een e-reader, dat is echt veel fijner aan je ogen. En daarnaast gaat die accu ook veel langer mee.

Telefoon lader vind ik toch wel handig, als ik toevallig in een restaurant beland waar ik bij een stopcontact zit, of sommige hebben dat zelf op de tafel nu, dan plug ik hem toch even in. De powerbank laad ik overdag op aan de motor, en die laad dan inderdaad 's nachts weer mijn cardo op en wat andere dingen. Kan natuurlijk minder mee nemen, maar ik vind dit wel prettig. Eerste wat ik thuis zou kunnen laten is de tablet, maar even een netflix filmpje kijken als er verdre weinig te beleven is is toch ook wel prettig.

Het is ook niet echt een probleem hoor, meer een leuk vergelijk van hoeveel meer zooi je tegenwoordig mee sleept.
hoewel een Michelin stratenboek ook niet echt compact is als je geen gps mee wil... (de zumo nog vergeten in het lijstje bedenk ik me).
 
Ik lees juist alleen maar boeken als ik op vakantie ben... of in het vliegtuig, of op het strand en ook voor mijn tentje al sik op motortrip ben... verder nooit. En ja dan gaan er ouderwetse papieren boeken mee.
Powerbanks gaan zeker mee op de Vespa, die heeft geen accu dus zijn een must have om de Garmin aan te hangen. Ik heb een omvormertje hangen aan de aftakking van de kabelboom naar usb maar dat levert nou ook niet echt heel veel prik op. Maar genoeg om een beetje tussendoor mijn teleofoon te laden.
 
Wikipedia is een grote bron van leesplezier tijdens korte of lange trips. Je weet ook nooit waar je eindigt met dat doorklikken.
En net zoals GPS, Scenic app, camera, fotoalbum, filmcamera, Touring assistance enz. staat dat op mijn smartphone.
Maar zoals al eerder geschreven: dat ik dan nog een laptop meesleur snap ik van mezelf niet. ;)
 
Alles op smartphone. Navigeren, lezen, flimpjes kijken, muziek luisteren, verhalen schrijven en communicatie met het thuisfront. Voel me volledig afhankelijk van het ding. Heb daarom altijd een reserve bij me op reis. Geen bereik op een camping dan rijd ik door naar de eerstvolgende die dat wel heeft. Niet normaal eigenlijk.
 
Ja, maar soms is dat wel frustrerend.
Op het topje van de Pyreneeën had ik zero-bereik. Ook roamen hielp niet.
Een stel Spanjaarden die er ook waren hadden wel bereik.
Toen op GSM van 1 van hen een berichtje naar mijn vrouw gestuurd, alles ik oke.
 
En dat kan niet een half uurtje later als je in het dal staat? Ik meld altijd als ik weg ga voor langere tijd...als je 1 dag niks van mij hoort...heb ik geen bereik.dan hoor je mij de volgende dag wel weer.
 
En dat kan niet een half uurtje later als je in het dal staat?
Ik denk dat je 't niet helemaal begrijpt!
Je staat niet met je bromfiets op een col, maar midden in de woestenij tussen heel veel graniet.
Op het topje van de Pyreneeën is dus echt helemaal bovenaan. Dat is bovenop de hoogste bergtop.
Vanaf deze plek naar een beetje de 'bewoonde wereld' is ongeveer 8 uur klimmen/ lopen.

Je denkt toch niet dat ik bij iedere col het thuisfront ga melden dat ik op de motor weer op een volgende pas ben aangekomen.
Maar bij bergwandelen/ klimmen gebeuren maar al te vaak ernstige ongelukken. Ik heb meermaals gezien dat kerels in de bergen stonden te trillen als jonge meiden van angst! Mag je het thuisfront dan gerust stellen dat alles nog goed verloopt?
 
Laatst bewerkt:
Bij mij is het niet zo dat ik het thuisfront zo nodig iedere dag moet laten weten dat alles okay is, maar ik heb zelf geen rust als ik niet weet dat het daar allemaal goed loopt. Het zal je maar gebeuren dat er iets ernstigs is voorgevallen en ze je niet kunnen bereiken. Dat dus.
 
En dan wat........................??
De familie zit op de camping en er gaat daar iets fout. Wat wil je dan gaan doen? Helicopter inhuren?
Op de plek als net beschreven is 't ca 10h om weer bij de auto te komen, daarna nog een uurtje of wat in de auto.
Voordat je de caravan weer in het zicht hebt, zit er veel tijd tussen waarin je jezelf alleen maar onnodig zorgen maakt.
Soms moet je er vertrouwen in hebben, dat het gezin zichzelf een tijdje in leven kan houden. Daar ben ik wel gerust op.

Het is prettig om halverwege de bergtocht te kunnen melden dat alles oke is.
Maar dan ben je zeker nog niet halfweg want de meeste ongelukken in de bergen gebeuren altijd op de terugweg.
Een glijpartij of een verstuikte enkel die heb je daar snel genoeg.
 
ik herken het tm de tandenborstel, alleen ben ik door Portugal gefietst.
was inderdaad onder de douche en zeker me fietsen is het luie zweet na een dag of 3 wel weg, klinkt gek en ongeloofwaardig als je het
niet zelf hebt meegemaakt maar dan zweet je nog voornamelijk water en zout.

verder in je verhaal was ik de draad kwijt waarom je nu een (stroom)voeding mee zou nemen, maar het is een stukje beroepsdeformatie ;) : Persoonlijke Standaard Uitrusting - Wikipedia

Elke fietser die ik spreek die dat soort trips heeft gemaakt die maakt het op ongeveer dezelfde manier mee.
Grappig eigenlijk.

Dat heeft inderdaad met wat beroepsdeformatie te maken ja. :Y
O-)
 
En dan wat........................??
De familie zit op de camping en er gaat daar iets fout. Wat wil je dan gaan doen? Helicopter inhuren?
Op de plek als net beschreven is 't ca 10h om weer bij de auto te komen, daarna nog een uurtje of wat in de auto.
Voordat je de caravan weer in het zicht hebt, zit er veel tijd tussen waarin je jezelf alleen maar onnodig zorgen maakt.
Soms moet je er vertrouwen in hebben, dat het gezin zichzelf een tijdje in leven kan houden. Daar ben ik wel gerust op.

Het is prettig om halverwege de bergtocht te kunnen melden dat alles oke is.
Maar dan ben je zeker nog niet halfweg want de meeste ongelukken in de bergen gebeuren altijd op de terugweg.
Een glijpartij of een verstuikte enkel die heb je daar snel genoeg.
Is zo'n spot device dan niet handiger?
https://www.findmespot.com/en-us/
 
Is zo'n spot device dan niet handiger?
https://www.findmespot.com/en-us/
Ik heb hier naar gekeken voor een "buiten Europa tocht", maar zou dan eerder voor een Garmin Inreach mini gaan. Omdat deze gebruik maakt van een ander satellietsysteem. Wel leuk dat je overal op de wereld berichtjes kan sturen, maar niet goedkoop. Wat mij tegenstaat is dat je een abonnement moet hebben, terwijl ik het apparaat waarschijnlijk maar 1 keer in de 2 jaar nodig heb. Huren is dan ook een optie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier naar gekeken voor een "buiten Europa tocht", maar zou dan eerder voor een Garmin Inreach mini gaan. Omdat deze gebruik maakt van een ander satellietsysteem. Wel leuk dat je overal op de wereld berichtjes kan sturen, maar niet goedkoop. Wat mij tegenstaat is dat je een abonnement moet hebben, terwijl ik het apparaat waarschijnlijk maar 1 keer in de 2 jaar nodig heb. Huren is dan ook een optie.
Valt erg mee.
Je kan ook een abbo per maand (Freedom) doen dan kost het je vanaf €19,99 per maand afhankelijk van hoeveel sms je wilt verzenden:


https://discover.garmin.com/nl-NL/inreach/personal/#subscriptions
 
Valt erg mee.
Je kan ook een abbo per maand (Freedom) doen dan kost het je vanaf €19,99 per maand afhankelijk van hoeveel sms je wilt verzenden:


https://discover.garmin.com/nl-NL/inreach/personal/#subscriptions
Helaas komt hier 39.99 per jaar bij ongeacht of je de Garmin Inreach gebruikt of niet + eenmalige aanschaf a 350 euro.

Ik zeg niet dat het onredelijk duur is, maar ik vind het wel prijzig voor een device wat ik waarschijnlijk 1 keer in de 2 jaar gebruik (voor 2 maanden).
Het idee van locatie tags sturen overal ter wereld zonder afhankelijk te zijn van lokale infrastructuur, berichten sturen en ook "de paniekknop" spreken mij wel aan.
Maar twijfel dan wel tussen :
1: Geen Inreach
2: Inreach huren
3: Inreach kopen en ieder jaar bloeden

Gelukkig kan ik door Covid een jaartje langer over dit vraagstuk nadenken, want ik zie de geplande trip dit jaar niet meer doorgaan.
Ik begreep dat Elon Musk ook met een satelliet communicatie project bezig is, wellicht is dat tegen die tijd ook wat verder.
 
Laatst bewerkt:
Helaas komt hier 39.99 per jaar bij ongeacht of je de Garmin Inreach gebruikt of niet + eenmalige aanschaf a 350 euro.

Ik zeg niet dat het onredelijk duur is, maar ik vind het wel prijzig voor een device wat ik waarschijnlijk 1 keer in de 2 jaar gebruik (voor 2 maanden).
Het idee van locatie tags sturen overal ter wereld zonder afhankelijk te zijn van lokale infrastructuur, berichten sturen en ook "de paniekknop" spreken mij wel aan.
Maar twijfel dan wel tussen :
1: Geen Inreach
2: Inreach huren
3: Inreach kopen en ieder jaar bloeden

Gelukkig kan ik door Covid een jaartje langer over dit vraagstuk nadenken, want ik zie de geplande trip dit jaar niet meer doorgaan.
Ik begreep dat Elon Musk ook met een satelliet communicatie project bezig is, wellicht is dat tegen die tijd ook wat verder.
Ah ja dan kun je ws beter huren, kost bij Bartang €80,- per maand incl btw dus in 2 jaar geen contributie ( 39,99,) is al 1 maand gratis.
Heb zelf (nog) geen ervaring maar als je alleen op reis bent/gaat dan is zo'n ding misschien ook wel fijne "geste" aan de thuisblijver(s) naast je mobiel want ook al ben je ergens Europa, je hebt gewoon niet overal bereik.

https://www.bartang.eu/nl/inreach-mini.html?id=209477381
 
Terug
Bovenaan Onderaan