Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

O, afgelopen vrijdag de aluminium boogstok van de Vango Galaxy 300 gebarsten. Precies op het dunnen punt waar die over de volgende stok schuift. Ander deel begint ook al te scheuren zag ik. Gelukkig reperatiepijpje bij me. Maar nu dus op zoek naar nieuwe boogstokdelen, 9,5mm.
 
Volgens mij wel ja
Jep! Boave de Wesch

Screenshot_20220507-185222_Chrome.jpg
 
O, afgelopen vrijdag de aluminium boogstok van de Vango Galaxy 300 gebarsten. Precies op het dunnen punt waar die over de volgende stok schuift. Ander deel begint ook al te scheuren zag ik. Gelukkig reperatiepijpje bij me. Maar nu dus op zoek naar nieuwe boogstokdelen, 9,5mm.
Kijk eens bij Mostert in Heiloo, heb ik een aantal jaar terug ook een paar losse delen gehaald
 
O, afgelopen vrijdag de aluminium boogstok van de Vango Galaxy 300 gebarsten. Precies op het dunnen punt waar die over de volgende stok schuift. Ander deel begint ook al te scheuren zag ik. Gelukkig reperatiepijpje bij me. Maar nu dus op zoek naar nieuwe boogstokdelen, 9,5mm.
Anders vango zelf eens mailen. Ik heb dat bij Jack wolfskin ook geprobeerd toen die elastieken in de stokken op waren. Kreeg zo een tweetal setjes opgestuurd!
 
Mostert, nooit van gehoord. Ik heb ze gemaild.
Ik zal de importeur van Vango ook eens mailen. Door de scheur in de stok en de spanning (boog) is er een scheur gekomen in de stokkensleuf. Geen ramp dat ie nu niet meer waterdicht is oid, maar sowieso lelijk. Maar even Tair Aid overheen plakken.
 
Mostert, nooit van gehoord. Ik heb ze gemaild.
Ik zal de importeur van Vango ook eens mailen. Door de scheur in de stok en de spanning (boog) is er een scheur gekomen in de stokkensleuf. Geen ramp dat ie nu niet meer waterdicht is oid, maar sowieso lelijk. Maar even Tair Aid overheen plakken.
Wel balen, hoe oud is die tent?
 
3 jaar denk ik. Zomaar uit het niets. Blij dat in de andere tent die die we meehadden zo'n buisjes zat ter noodreperatie, in dezelfde diameter. Later, bij het afbreken, zagen we pas dat op een andere plek de stok ook aan het scheuren was.
Fijne tent qua ruimte! Staat echter niet zo heel mooi. Als het droog is geen probleem, maar bij regen oppassen dat er geen water naar binnen komt doordat het doek te los hangt en naar binnen valt.
 
Kijk eens bij Mostert in Heiloo, heb ik een aantal jaar terug ook een paar losse delen gehaald
Heb ik ook gedaan toen de stokken van mijn Vango kapot gingen. Overigens op precies dezelfde wijze als @Jonne beschrijft. En een paar dagen later gingen er nog meer stuk. Blijkbaar zijn stokken toch echt een zwak punt van Vango.
 
Voor het eerst sinds lange tijd (7jaar) weer met de motor en tent tegelijk weg. Anders altijd hotels of b&b. Kamperen bevalt goed moet ik zeggen. Veel rustiger. Het weer (vandaag 29graden) helpt ook mee natuurlijk. Ik zie mezelf wel als mooi weer kampeerder haha! Maar de rust. Heerlijk!
 

Bijlagen

  • 20220510_174744.jpg
    20220510_174744.jpg
    372,4 KB · Weergaven: 101
  • 20220511_081311.jpg
    20220511_081311.jpg
    396,8 KB · Weergaven: 95
Voor het eerst sinds lange tijd (7jaar) weer met de motor en tent tegelijk weg. Anders altijd hotels of b&b. Kamperen bevalt goed moet ik zeggen. Veel rustiger. Het weer (vandaag 29graden) helpt ook mee natuurlijk. Ik zie mezelf wel als mooi weer kampeerder haha! Maar de rust. Heerlijk!
Supergaaf! Sta je ergens in de Eifel?
 
Ziet er leuk uit daar. Kan je niet wat warmte hierheen sturen? Met 14°C is het aan de frisse kant.
 
Misschien dat jullie nog wat ervaringen hebben wat betreft de verschillende bagage mogelijkheden.
De afgelopen jaren heb ik altijd met de setup kwa bagage gekampeerd zoals op de foto: 3 koffers, bagage rol en een tanktas. Nu ga ik dit weekend een voor mij nieuwe motor (2017 GS) ophalen en heeft BMW uiteraard de koffers niet uitwisselbaar gemaakt. Ik zit nu een beetje te dubben over wat ik zal gaan aanschaffen.

In de praktijk rij ik de meeste dag en woon-werk ritjes alleen met de topkoffer dus deze komt er sowieso en in dat geval is de vario koffer wel gemakkelijk omdat die groter/kleiner te maken is. 99% van de ritjes zijn ook op het asfalt, zie mezelf in de toekomst ook nog niet zo snel offroad gaan rijden.
Zijkoffers gebruik ik in de hoofdzaak alleen voor kampeervakantie en incidenteel voor een weekendje weg. Alhoewel ik tegenwoordig eerder een bagagerol achterop gooi dan dat ik vanalles links en rechts in de koffers stop. De rol heb ik zo van de motor af terwijl ik de koffers vaak op de motor laat zitten omdat het zo'n gesleep is wat gewicht betreft maar van de andere kant is het ook een gehannes om de binnentassen eruit te halen als er dingen zoals wandelschoenen inzitten die zich niet zo lekker laten vervormen. Ander dingetje is het vanaf de zijkant beladen van de variokoffers, als je er onderweg iets uit wilt halen en de motor staat op de jiffy moet ik dus opletten dat er niets uit valt.
In plaats van de variokoffers zit ik dan dus ook aan soft luggage te denken in de vorm van mosko moto tassen of iets vergelijkbaars wat relatief gemakkelijk te monteren en demonteren is zodat ik het spul in de tent kan laten liggen als ik dagtochtjes maak.
Zelf heb ik het idee dat soft luggage mij wat meer ruimte heeft (ondanks dat ze 8 liter kleiner zijn) omdat ik dan kan makkelijker kan "proppen" met kleding en een slaapzak bijvoorbeeld.

Voor mezelf even wat plus en minpunten van beide systemen opgesomd. Wellicht dat er meer mensen een dergelijke keuze hebben gemaakt en hiervan voor-/nadelen van hebben ervaren?

Vario (68 liter)
+ Geïntegreerde bevestiging met de motor (zonder koffers zie je er weinig van)
+ Kan groter/kleiner gemaakt worden
+ Afgesloten dan zitten ze ook "vast" op de motor
+ Prijs (+/- €770,-)
- Gewicht
- Zijladers
- Vervormt niet
- Compatibiliteit met toekomstige motor

Mosko (60 liter)
+ Vervormbaar
+ Uitbreidbaar met zijtassen
+ Spullen die nat mogen worden kunnen relatief gemakkelijk aan vast worden gemaakt
+ van boven te beladen
+ Te gebruiken op iedere motor met bagagerek
- Minder gemakkelijk af te sluiten/te beveiligen op motor
- Bagagerek/bevestiging duidelijk te zien als de tassen niet gebruikt worden
- Prijs (basis set €870 + bagagerek €220)
 

Bijlagen

  • 34cd810b-3723-45fc-81c2-78d83ba56168.jpg
    34cd810b-3723-45fc-81c2-78d83ba56168.jpg
    301,1 KB · Weergaven: 29
Die 8 liter ga je in ieder geval echt niet terugwinnen met de flexibiliteit van de tassen.

Zonder daarmee te zeggen dat je voor de koffers moet kiezen (sluit niet uit dat ik zelf voor tassen ga bij een volgende motor) vind ik (zoals je zelf al aangeeft) wel echt een groot voordeel van koffers het makkelijk afsluiten.
 
Die 8 liter ga je in ieder geval echt niet terugwinnen met de flexibiliteit van de tassen.

Zonder daarmee te zeggen dat je voor de koffers moet kiezen (sluit niet uit dat ik zelf voor tassen ga bij een volgende motor) vind ik (zoals je zelf al aangeeft) wel echt een groot voordeel van koffers het makkelijk afsluiten.

Keuze wel of geen koffers zal ik inderdaad zelf moeten maken maar meningen erover zijn altijd fijn en welkom.

Denk ook dat je gelijk hebt en ik die 8 liter met proppen niet terug win.
Zie wel bij de meeste tassen dat er nog lussen aanzitten waar je weer spullen aan vast kunt maken. Worden in veel gevallen wel nat maar een regenpak of fles water kan daar weer prima tegen. In het geval van de mosko tassen weer het voordeel dat je ze kunt uitbreiden met extra tassen aan de voor en achterzijde die waterdicht zijn. Wel weer €240,- extra voor 4 stuks. Beetje zo'n bodemloze put waar je geld in kunt blijven gooien :X
 
Jep, "minder is meer" geldt zeker voor bagage zakken/ -koffers. Pakken leer je toch maar al doende, is mijn ervaring, en na een tijdje wordt een mens er a) wat handiger in en b) neemt hij minder mee. 8-)
Een topkoffer is goed voor woon/werk, voor kampeerritten hebben roltassen het grote voordeel dat de motor minder topzwaar is dan met een topkoffer. Prettig op kleine en bochtige parcoursen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan