Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Rond het hemelvaartsweekeinde wil ik met een maat een ritje Frankrijk doen. Weet iemand een mooie (motor)camping in de omgeving van Langres? Google Maps

Ook willen we dan het Coupe Moto Legend gaan bezoeken, das mooi, zijn we eerder geweest
la Mouche , zit daar in de buurt, daar kan je ook camperen
3 Les Censeaux
88240 Le Clerjus, France


is er wel 90 km vandaan ongeveer, geen idee of het in Frankrijk druk is rond hemelvaart, ik hoop het niet, ik ga dan richting de Franse alpen
 
la Mouche , zit daar in de buurt, daar kan je ook camperen
3 Les Censeaux
88240 Le Clerjus, France


is er wel 90 km vandaan ongeveer, geen idee of het in Frankrijk druk is rond hemelvaart, ik hoop het niet, ik ga dan richting de Franse alpen
Dank je!
 
Vario (68 liter)

Mosko (60 liter)

Er zijn meer varianten dan je opnoemt. Er zijn ook volledig rekloze soft luggage oplossingen. Of wel met rek en soft maar dan niet voor Mosko prijzen. Ik vind dat Kriega rekloze systeem handig (maar ook prijzig). Ik heb zelf een rek met Red Mamut soft luggage (80 liter) op m'n 1090 Adv. De 2 40 liter tasjes pak je er zo af. Stuk voordeliger dan Mosko en ook stevig/flexibel. Voor kortere trips gewoon een baaltje in de lengte achterop dat is licht en simpel.

Kriega OS
Red Mamut
 
Laatst bewerkt:
Camping tip in Langres op kruipafstand van het leuke centrum, en met een superuitzicht (niet in hoogseizoen als ie vol zit denk ik) Navarre, zie kaartje. Ben er vorige week langsgelopen. (Zaten in hotel l'europe in centrum met koekblik op weg naar de M-zee).

Screenshot_20220513-125042_Google.jpg
 
Er zijn meer varianten dan je opnoemt. Er zijn ook volledig rekloze soft luggage oplossingen. Of wel met rek en soft maar dan niet voor Mosko prijzen. Ik vind dat Kriega rekloze systeem handig (maar ook prijzig). Ik heb zelf een rek met Red Mamut soft luggage (80 liter) op m'n 1090 Adv. De 2 40 liter tasjes pak je er zo af. Stuk voordeliger dan Mosko en ook stevig/flexibel. Voor kortere trips gewoon een baaltje in de lengte achterop dat is licht en simpel.

Kriega OS
Red Mamut
bedankt voor de linkjes :) eens gaan inlezen in andere opties
 
Misschien dat jullie nog wat ervaringen hebben wat betreft de verschillende bagage mogelijkheden.
De afgelopen jaren heb ik altijd met de setup kwa bagage gekampeerd zoals op de foto: 3 koffers, bagage rol en een tanktas. Nu ga ik dit weekend een voor mij nieuwe motor (2017 GS) ophalen en heeft BMW uiteraard de koffers niet uitwisselbaar gemaakt. Ik zit nu een beetje te dubben over wat ik zal gaan aanschaffen.

In de praktijk rij ik de meeste dag en woon-werk ritjes alleen met de topkoffer dus deze komt er sowieso en in dat geval is de vario koffer wel gemakkelijk omdat die groter/kleiner te maken is. 99% van de ritjes zijn ook op het asfalt, zie mezelf in de toekomst ook nog niet zo snel offroad gaan rijden.
Zijkoffers gebruik ik in de hoofdzaak alleen voor kampeervakantie en incidenteel voor een weekendje weg. Alhoewel ik tegenwoordig eerder een bagagerol achterop gooi dan dat ik vanalles links en rechts in de koffers stop. De rol heb ik zo van de motor af terwijl ik de koffers vaak op de motor laat zitten omdat het zo'n gesleep is wat gewicht betreft maar van de andere kant is het ook een gehannes om de binnentassen eruit te halen als er dingen zoals wandelschoenen inzitten die zich niet zo lekker laten vervormen. Ander dingetje is het vanaf de zijkant beladen van de variokoffers, als je er onderweg iets uit wilt halen en de motor staat op de jiffy moet ik dus opletten dat er niets uit valt.
In plaats van de variokoffers zit ik dan dus ook aan soft luggage te denken in de vorm van mosko moto tassen of iets vergelijkbaars wat relatief gemakkelijk te monteren en demonteren is zodat ik het spul in de tent kan laten liggen als ik dagtochtjes maak.
Zelf heb ik het idee dat soft luggage mij wat meer ruimte heeft (ondanks dat ze 8 liter kleiner zijn) omdat ik dan kan makkelijker kan "proppen" met kleding en een slaapzak bijvoorbeeld.

Voor mezelf even wat plus en minpunten van beide systemen opgesomd. Wellicht dat er meer mensen een dergelijke keuze hebben gemaakt en hiervan voor-/nadelen van hebben ervaren?

Vario (68 liter)
+ Geïntegreerde bevestiging met de motor (zonder koffers zie je er weinig van)
+ Kan groter/kleiner gemaakt worden
+ Afgesloten dan zitten ze ook "vast" op de motor
+ Prijs (+/- €770,-)
- Gewicht
- Zijladers
- Vervormt niet
- Compatibiliteit met toekomstige motor

Mosko (60 liter)
+ Vervormbaar
+ Uitbreidbaar met zijtassen
+ Spullen die nat mogen worden kunnen relatief gemakkelijk aan vast worden gemaakt
+ van boven te beladen
+ Te gebruiken op iedere motor met bagagerek
- Minder gemakkelijk af te sluiten/te beveiligen op motor
- Bagagerek/bevestiging duidelijk te zien als de tassen niet gebruikt worden
- Prijs (basis set €870 + bagagerek €220)

Ieder zijn keuze maar 870 eurootjes voor een paar tassen...😶
 
  • Eens
Waarderingen: Ulgi
Het begon vandaag goed file op de A12 en ik werd geëscorteerd door 4 motor agenten die voor me uit rijden. Trouwens die rijden ook met alarm lichten door de file. Op naar Venlo en daar een stuk binnendoor gereden. Maar duurde wat lang dus even de snelweg genomen.

Onderweg vlak bij de 1000 bochten route een camping gezocht uiteraard met een barretje aan het vulkaan meer.

Even naar de supermarkt gelopen met een hartslag van 140 bpm. De weg was wat steiler dan ik dacht😅.

Geen zin meer om te koken en op weg naar een restaurant.

IMG_6891.jpeg


IMG_6892.heic



Bij de lokale pizza tent gegeten met een 0.0 biertje weer voldaan.

IMG_6893.jpeg


Bij de supermarkt nog wat lekkers gehaald en koffie gezet met bialettie.

Nog even genoten van het avondzonnetje,praatje met medekampeerders. En op naar bed.



Lekker geslapen en wakker geworden van de vogels😉.

Het tentje van Decatlon is prima bevallen.

Ook het luchtbed van thermarest is ook prima. Ook is het handig dat je er een makkelijke stoel van kunt maken.



Mooie 1000 bochten gereden
 
Jep, "minder is meer" geldt zeker voor bagage zakken/ -koffers. Pakken leer je toch maar al doende, is mijn ervaring, en na een tijdje wordt een mens er a) wat handiger in en b) neemt hij minder mee. 8-)
Een topkoffer is goed voor woon/werk, voor kampeerritten hebben roltassen het grote voordeel dat de motor minder topzwaar is dan met een topkoffer. Prettig op kleine en bochtige parcoursen.
Met dat dilemma zit ik nu. Topkoffer of Tanktas. Als ik de tanktas gebruik heb ik de topkoffer niet nodig, als ik de topkoffer gebruik, heb ik de tanktas niet nodig. Topkoffer is wat ruimer en waterdicht, wat meer comfort. dat is voor Noorwegen ook wel fijn. De tanktas is weer goed voor de rijeigensschappen. Ik weet niet wat ik moet kiezen, de keuzes, de keuzes....

strom.jpeg
 
Met dat dilemma zit ik nu. Topkoffer of Tanktas. Als ik de tanktas gebruik heb ik de topkoffer niet nodig, als ik de topkoffer gebruik, heb ik de tanktas niet nodig. Topkoffer is wat ruimer en waterdicht, wat meer comfort. dat is voor Noorwegen ook wel fijn. De tanktas is weer goed voor de rijeigensschappen. Ik weet niet wat ik moet kiezen, de keuzes, de keuzes....

Bekijk bijlage 1760645
1652540583695.jpeg


Zo heb ik het gedaan met een zadeltas.
Meegenomen
Tent luchtbed waar een stoel van te maken is, slaapzak wat kleding kookstel koffiezetter pannetje.
 

Bijlagen

  • 0F4D61AD-C3F2-46D1-821F-D16430E5C140.jpeg
    0F4D61AD-C3F2-46D1-821F-D16430E5C140.jpeg
    401,8 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Tip: 20 mei gaat de bergpasTimmelsjoch tussen Oostenrijk en Italië weer open. Voor wie tussen metershoge sneeuwwanden wil rijden. Staat op mijn bucketlist, het is spectaculair mooi.
zit over 2 weken in ons route plan. had voor de zekerheid al een alternatieve route erbij gemaakt.
we gaan het meemaken. in 2009 ook al eens een week rondgetuft half juni door zwitserland.sommige passen dicht , maar die open waren , had je wel sneeuwmuren aan beide zijde van de weg van wel 5 of 6 meter hoog. prachtig.

gr. BMWerner
 
Misschien dat jullie nog wat ervaringen hebben wat betreft de verschillende bagage mogelijkheden.
De afgelopen jaren heb ik altijd met de setup kwa bagage gekampeerd zoals op de foto: 3 koffers, bagage rol en een tanktas. Nu ga ik dit weekend een voor mij nieuwe motor (2017 GS) ophalen en heeft BMW uiteraard de koffers niet uitwisselbaar gemaakt. Ik zit nu een beetje te dubben over wat ik zal gaan aanschaffen.
Voor beide opties is wat te zeggen, maar ook hebben ze allebei minpunten. Ik heb zelf koffer en tassen, die ik afwissel naar het doel van de vakantie. Rij ik veel onverhard dan gebruik ik de tassen, zijn de plannen voornamelijk verhard dan neem ik de koffers.

Ik vind koffers persoonlijk praktischer dan tassen. Juist doordat deze niet vervormen vind ik het makkelijker inpakken dan tassen. Je kunt de spullen makkelijker ordenen doordat het beter op zijn plek blijft. Daarbij vind ik koffers met deksel aan de bovenkant wel aanzienlijk handiger in gebruik dan zijladers. Wat je zelf ook al aanhaalt valt links alles eruit als de motor op de zijstandaard staat. Bovenladers kan je gewoon netjes ordenen en dat blijft allemaal op zijn plek. Nadeel is dan weer dat die onderweg niet open kunnen als je bagagerol er bovenop ligt.

Het voordeel van kunnen proppen met tassen ervaar ik juist niet. Het hangt uiteraard een beetje van het model af, maar mijn tassen (Enduristan Monsoon) druk je dan helemaal uit model. Het materiaal van de tassen is stug, dus prop je er aan de voorkant wat in, dan trekt dat de achterkant naar binnen. Dan sluiten ze niet lekker meer, of hangen als een zoutzak aan de motor. Als je alleen zachte materialen als kleding, slaapzak of tent in de tassen doet heb je dat probleem minder, maar brander, pannen of andere harde spullen laten zich niet proppen, en daar lost ook een tas niks bij op.

Kortom, ze hebben allebei voors en tegens, en de ideale setup heb ik nog niet gevonden.
 
Voor beide opties is wat te zeggen, maar ook hebben ze allebei minpunten. Ik heb zelf koffer en tassen, die ik afwissel naar het doel van de vakantie. Rij ik veel onverhard dan gebruik ik de tassen, zijn de plannen voornamelijk verhard dan neem ik de koffers.

Ik vind koffers persoonlijk praktischer dan tassen. Juist doordat deze niet vervormen vind ik het makkelijker inpakken dan tassen. Je kunt de spullen makkelijker ordenen doordat het beter op zijn plek blijft. Daarbij vind ik koffers met deksel aan de bovenkant wel aanzienlijk handiger in gebruik dan zijladers. Wat je zelf ook al aanhaalt valt links alles eruit als de motor op de zijstandaard staat. Bovenladers kan je gewoon netjes ordenen en dat blijft allemaal op zijn plek. Nadeel is dan weer dat die onderweg niet open kunnen als je bagagerol er bovenop ligt.

Het voordeel van kunnen proppen met tassen ervaar ik juist niet. Het hangt uiteraard een beetje van het model af, maar mijn tassen (Enduristan Monsoon) druk je dan helemaal uit model. Het materiaal van de tassen is stug, dus prop je er aan de voorkant wat in, dan trekt dat de achterkant naar binnen. Dan sluiten ze niet lekker meer, of hangen als een zoutzak aan de motor. Als je alleen zachte materialen als kleding, slaapzak of tent in de tassen doet heb je dat probleem minder, maar brander, pannen of andere harde spullen laten zich niet proppen, en daar lost ook een tas niks bij op.

Kortom, ze hebben allebei voors en tegens, en de ideale setup heb ik nog niet gevonden.
Koffers zijn daarentegen ook zwaarder.
 
Ik heb zelf motortassen van Ortlieb, de lijn met motortassen is tegenwoordig van Touratech.
Tassen worden ook van bovenaf geladen dus ook onderweg makkelijk te openen. Deze blijven goed in model, ook met proppen en gebruikte ze op een cb500 en een Transalp. Op de Transalp wel icm een rek ivm de uitlaat die hoog zit. Door heel Europa heen geweest en nooit problemen gehad met diefstal.
P7290665.jpg

20150317_111346.jpg
 
Laatst bewerkt:
Koffers zijn daarentegen ook zwaarder.
Dat is ook een van de redenen dat ik offroad met tassen rij. Niet zo zeer voor het totaalgewicht, want die paar kilo meer of minder merk ik niet, maar het scheelt wel belasting op je kofferrek. Op straat maakt dat niet zo veel uit, maar op onverhard waarbij alles een hoop klappen krijgt zal je niet de eerste zijn waarbij het kofferrek scheurt. Ik verbaas me er sowieso wel eens over hoeveel sommigen aan een kofferrek hangen, maar dat terzijde
 
Dat is ook een van de redenen dat ik offroad met tassen rij. Niet zo zeer voor het totaalgewicht, want die paar kilo meer of minder merk ik niet, maar het scheelt wel belasting op je kofferrek. Op straat maakt dat niet zo veel uit, maar op onverhard waarbij alles een hoop klappen krijgt zal je niet de eerste zijn waarbij het kofferrek scheurt. Ik verbaas me er sowieso wel eens over hoeveel sommigen aan een kofferrek hangen, maar dat terzijde
Ik vind koffers ideaal, vooral de sortering is perfect. Ik kan altijd alles meteen vinden. Moet ik wel zeggen dat ik alleen licht off road ga. Grotendeels is het verhard of half verhard. En ik hou me altijd netjes aan de maximale belasting (10 kg bij mij) van de koffers. Ik weeg de koffers altijd voor ze erop gaan :Y . Naast het gebruik op de motor zijn mijn koffers ook altijd de eettafel. Ik zal niet zo snel meer terug gaan naar de zijtassen.
 
Koffers offroad lijkt me toch niet echt een goed idee.
Als je onderuit gaat kun je jezelf en je motor behoorlijk beschadigen, daar waar je met soft luggage je dat juist niet hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan