Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Maken jullie ook gebruik van zonne-energie om bijv. je telefoon/iPad op te laden. Of koelbox van energie te voorzien?
 
Ik heb ooit een keer een powerbank gekocht met zonnecellen erop. Leek me handig, maar in de praktijk laadde het ding nooit goed op. Dus ik laad nu gewoon een powerbank op in mijn tanktas om stroom in de tent te hebben. Maar ik gebruik hem zelden omdat ik ook de telefoon in de tanktas oplaad en veel meer stroom dan dat heb ik niet nodig.
 
Nee. Ik heb tegenwoordig een euro-stekker en verlengsnoertje bij me. Was dat gekloot overdag zat om telefoon, powerbank, camera. e-reader op te laden. Voor een paar euro per dag extra heb je 's avonds stroom bij je tent en kun je na hartelust laden.
 
Maken jullie ook gebruik van zonne-energie om bijv. je telefoon/iPad op te laden. Of koelbox van energie te voorzien?
Dan heb ik de vraag of er uberhaupt iemand goede ervaringen heeft met een koelbox op 12 volt.

Met de motor sta je toch op een camping en vraag ik me af of je met 1 of 2 powerbanks er aan toe komt deze met zonne energie op te laden.

Verder groot fan en gebruiker van zonnepanelen, maar niet icm motorfiets.
 
Powerbank mee van 10.000mah. Is iets meer dan 2x de telefoon. Op de motor heb ik de telefoon als navi en laad die op. Als ik aan kom is de telefoon altijd 100%. Daar redt ik het wel mee tot de volgende dag. Maar heb ook altijd nog een verloopstekker voor op de camping mee. Mocht het nodig zijn, kan ik alsnog dingen opladen
 
Dan heb ik de vraag of er uberhaupt iemand goede ervaringen heeft met een koelbox op 12 volt.
Niet met de motor, wel met het blik van m'n pa vroeger. Wij hadden in zuid frankrijk altijd een 12v koelkast in de auto en altijd lekker koud drinken.

Tot die ene keer dat we vergeten waren de koelkast uit te zetten. Toen hadden we ook even geen auto haha.
 
Niet met de motor, wel met het blik van m'n pa vroeger. Wij hadden in zuid frankrijk altijd een 12v koelkast in de auto en altijd lekker koud drinken.

Tot die ene keer dat we vergeten waren de koelkast uit te zetten. Toen hadden we ook even geen auto haha.
precies mijn punt ;)

Er zat toevallig een werkende koelbox in mijn bus, ding bleek nieuw 230 euro te zijn ofzo , Mobicool is het merkt.
die kon op zowel 12 volt als 220.
met 12 volt gebruik een een ander systeem/ onderdeel om te koelen, een peltier koelelement wat net een processorkoeler is, koellichaam met ventilator.
Die is nogal slecht en stroom verbruikend en met 220volt heb je een echte compressor ( in mijn geval dus in hetzelfde apparaat) en die verbruikt ongeveer 400 Wh op een dag , als je dat zo mag zeggen :P

Een kennis van mij zei dat ze een koelkast op 12 volt had, wat ik maar slecht kon geloven. Dus zij het type doorgestuurd en bleek een koellade te zijn van 700 euro. Beste van beiden werelden dus maar niet goedkoop.
Misschien leuk in te bouwen in die houten vaten omgebouwd naar aanhangers ? Lithium accu ernaast , koel bier voor 1000 euro :P
 
Maken jullie ook gebruik van zonne-energie om bijv. je telefoon/iPad op te laden. Of koelbox van energie te voorzien?
Ik zou eigenlijk niet weten wat ik op zou moeten laden, het enige wat ik heb is mijn telefoon. Die gaat bij vertrek in de borstzak van mijn jas, stekker in de 12v plug op het dashboard, en 2 uurtjes later is weer vol en kan ik minimaal 24 uur vooruit. Ik heb een powerbank mee voor als ik een dag niet op de motor zit, maar ik heb het ding de afgelopen vakantie in 6 weken volgens mij maar één keer opgeladen.
 
Ik neem vaak de Tablet nog mee. Als ik dan in m'n tent lig kan ik nog even tv kijken voor het slapen gaan ofzo, of met slecht weer als ik binnen in de tent zit. Die moet ik dan wel eens opladen en doe ik via die verloopstekker
 
ooit een keer de laptop meegenomen met overwinteren , maar aan het eind 1 keer gebruikt om mondo enduro te kijken vanwege slecht weer.
Hoe lang dat nog ging viel me wel mee overigens.
als het restaurant niet propvol zit mag je daar meestal ook wel opladen , hoewel men soms raar opkijkt naar een laptop met snoer en lader als men een smartphone verwacht.

Ik heb wel eens staan te kijken wat vloggers en bloggers etc meezeulen aan zooi.
camera voor en achter en helmcamera en een drone, pc om te bewerken.

Ooit eens een camera op de helm uitgeprobeerd en heb vast nog ergens uren aan film liggen die ik zelf niet interessant vind, laat staan een ander.
Dat hele 'kijk mij naar mijn werk rijden over deze saaie weg maar OMG wat er op 3:54 gebeurt ' nep drama is niet aan mij besteed.

Je kan wel 3 a 4 minuten interessant film maken uit 2 a 3 uur film materiaal, maar dan moet je video bewerken leuker vinden dan motorrijden.

Genoeg voorbeeld hoe men een interessante clip kan maken van zoiets saai als een recept van boerenkool met worst :

Kc09RrW.png


Toppunt wat ik nog herinner was een meid die zichzelf snikkend stond te filmen hoe hun bus was leegehaald van alle filmmeuk en drone die ze bij zich hadden. misschien heeft dat drama zich terugbetaald in clicks of likes, ik weet niet hoe youtube werkt ;)

Overdreven veel kontant geld te duidelijk laten zien is net zo onhandig als honderden euro's aan speelgoed ergens ( al dan niet in het zicht) achter te laten.


TL;DR ja inderdaad, telefoon is genoeg.

Of in sammie zijn geval 3 oplaadadapters voor de navi en een potje vaseline :P ;)
 
Ik vroeg het me gewoon af. Ik was van de week een dagje op visite bij mijn zoon en kleinzoon op een camping op de Veluwe. Hij heeft een grote auto en daar past van alles in en op de camping zelf een koelbox op stroom. Ik keek daar een beetje rond en zag toch ook veel apparaten op zonne-energie. Vandaar mijn vraag.
 
Het laadvermogen van die mini zonnecellen is meer dan beperkt, kan je nauwelijks wat mee. En zeker geen 12v koelbox voeden, die gebruiken meestal nogal wat.
 
Waarom al die luxe mee op de motor?
Er lijkt wel een amerikaans virus gaande in ons land.
Iedereen wil maar een grote camper.
Een grote motor.
Koelbox mee zonnepanelen???

Ik ben juist steeds meer aan het downgraden.
Vroegah bungalow tent man je was een dag bezig met opbouwen.
Maar je bleef ook 2 weken op camping staan 2 baby's van 1 en 2 jr.
Tent maar weg gedaan.
Vouwwagen?
Toch maar niet.
Een Hobby caravan.
Ook weer weg.
Nu een Daktent op onze Forester.
En als motorfiets een ktm500exc.
Man de vakanties worden steeds mooier.
En je beleeft ze intenser.
Je komt op plekken waar niemand kan komen want de meute is zich aan het volhijsen op terras waar je voor je plekje moet vechten.
Of staan in de rij om hun schijt te deponeren op de camping in zo.n vies ranzig hok waar de vliegen op af komen en alle diarree variaties van het westelijk halfrond op de loer liggen om je aan te vallen.

Heb wel een goede koelbox in de auto.
Type waeco compressor als je het schuifje iets te enthousiast naar koud schuift heb je bevroren bier.
 
Waarom al die luxe mee op de motor?
Er lijkt wel een amerikaans virus gaande in ons land.
Iedereen wil maar een grote camper.
Een grote motor.
Koelbox mee zonnepanelen???

Ik ben juist steeds meer aan het downgraden.
Vroegah bungalow tent man je was een dag bezig met opbouwen.
Maar je bleef ook 2 weken op camping staan 2 baby's van 1 en 2 jr.
Tent maar weg gedaan.
Vouwwagen?
Toch maar niet.
Een Hobby caravan.
Ook weer weg.
Nu een Daktent op onze Forester.
En als motorfiets een ktm500exc.
Man de vakanties worden steeds mooier.
En je beleeft ze intenser.
Je komt op plekken waar niemand kan komen want de meute is zich aan het volhijsen op terras waar je voor je plekje moet vechten.
Of staan in de rij om hun schijt te deponeren op de camping in zo.n vies ranzig hok waar de vliegen op af komen en alle diarree variaties van het westelijk halfrond op de loer liggen om je aan te vallen.

Heb wel een goede koelbox in de auto.
Type waeco compressor als je het schuifje iets te enthousiast naar koud schuift heb je bevroren bier.
Tegen jouw zwarte blik op de maatschappij (de laatste tijd ? ) is geen zonnepaneel tegen bestand ;)
Overigens ben ik het roerend met je eens, maar ik laat die ander gewoon zijn/haar ding doen zonder me daar druk of verontwaardigd over te maken.
Als je alleen bent gaat wat jij beschrijft makkelijk, dus op de motor of je moet een zijspan hebben waarmee de hele fam. onderweg is.

Ik vroeg het me gewoon af. Ik was van de week een dagje op visite bij mijn zoon en kleinzoon op een camping op de Veluwe. Hij heeft een grote auto en daar past van alles in en op de camping zelf een koelbox op stroom. Ik keek daar een beetje rond en zag toch ook veel apparaten op zonne-energie. Vandaar mijn vraag.
Als een autodynamo net een koelbox kan bijhouden is een motor bij voorbaat kansloos.
Verder heb ik ook mensen met 3 uitklapbare panelen naast de camper zien staan, je zou er onder kunnen gaan zitten ipv de luifel.
Maar zoals eerder gezegd, de motordynamo levert zoveel stroom tov zonnepanelen dat het op de motor nauwelijks nut heeft.
nog los van hoe je koelboxen en een rits panelen gaat meenemen op de motor.
Op een bewolkte en dus ook doorgaans koele dag maken mijn 5x100 watt panelen net 500 wh op een dag, dus net genoeg voor de 400wh die de koelkast verbruikt voor een paar plakkies ham, een sapje en een biertje .


Overigens is een doorsnee motorfiets accu 12 Ah waarbij een smartphone al gauw 4,4 is .
Alleen kan een doorsnee loodzuur accu maar 50% daarvan leveren . Dus zou hij maar zo niet kunnen starten na het opladen van een lege smartphone. been there done that , maar ik kon de motor gewoon aanduwen ;)
 
Ik zit nog tegen een BBQ aan te hikken die ik niet weg hoef te gooien na gebruik. Mijn modificatie vind ik al een heel din in de goede richting. Het blijft echter een loeder...

Edit: de tip van de High Peek Kite 3 heb ik ook uit dit topique, wel blij mee
 
Alleen kan een doorsnee loodzuur accu maar 50% daarvan leveren . Dus zou hij maar zo niet kunnen starten na het opladen van een lege smartphone. been there done that , maar ik kon de motor gewoon aanduwen ;)
Dat had ik dus ook. Dacht 'm ook aan te duwen maar dat ging niet. Dus toen even nadenken.... Injectie, brandstofpomp...ah daarom doet ie 't dus niet. Beter eerst nadenken dan duwen, maar goed. Iemand op de camping die het gezien had kwam al met startkabels aanlopen dus toen was het snel gepiept. Dit heeft mij doen besluiten een euro-stekker en verlengsnoertje mee te nemen. Overdag lekker rijden zonder snoertjes naar je telefoon, powerbank en weet ik wat meer. DIe hoef je dus ook niet los te trekken als je gaat pissen, foto's maken, tanken of wat dan ook. En dan 's avonds op je gemakkie alles weer opladen bij de tent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan