Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

5000 meter in met de motor (nog) niet gebeurd nee.
4200 al wel op een carburateur 250cc china motor.

Inderdaad zit er een Himalaya expeditie bij. Maar getallen ver onder het vriespunt haal je ook makkelijk in Scandinavië, wat toch veel mensen doen op de motor.

Dat ik voor een motorreis voor duur spul ga is vooral vanwege de pakmaat en gewicht. Kwa isolatie en warmte weinig spannends aan tov goedkoop materiaal.
Ik ben "jong en onbezonnen" en zo rij ik graag ook. Met een volgehangen motor (waarvan al het gewicht nog hoog zit ook) wordt dit al een stuk minder leuk. Laat het "leuk" nou net zijn waar het om gaat!

Ik begrijp je minimalistische insteek trouwens wel want dat heeft zeker zijn charme.
Ik heb voor mijn leeftijd al heel wat van dat soort reisjes gemaakt. In het begin waren ze budget technisch al minimalistisch. Minimalistisch zijn ze wel redelijk gebleven, maar nu met een ander budget dus ik behoud m'n rug en heb meer energie /minder obstructie voor de leuke dingen waar het om te doen is.
 
Heerlijk die eeuwigdurende discussie. Normaal neem ik geen eten mee, maar aangezien ik dit jaar een paar campings in mijn route gepland heb waar geen zak te krijgen is (dus ook geen animatie en ander gedoe :) :) :) ) zal ik maar wat afgemeten zakjes pasta en of rijst meenemen, blikje ham erbij en onderweg een frans kaasje scoren om erdoorheen te mikken.
 
Heerlijk die eeuwigdurende discussie. Normaal neem ik geen eten mee, maar aangezien ik dit jaar een paar campings in mijn route gepland heb waar geen zak te krijgen is (dus ook geen animatie en ander gedoe :):):) ) zal ik maar wat afgemeten zakjes pasta en of rijst meenemen, blikje ham erbij en onderweg een frans kaasje scoren om erdoorheen te mikken.
Zo reist ieder op zijn eigen manier. Zelf kies ik alleen maar kleine campings uit die vervolgens bijna nooit iets te eten hebben. Voordat ik naar een camping ga probeer ik altijd vers voedsel en fruit in te slaan bij een supermarkt. Lukt bijna altijd. Heb wel een noodmaaltijd bij me voor het geval dat. Gelukkig kan ik zelf een fatsoenlijke verse maaltijd bereiden. Opgewarmd voedsel uit blik gaat je ook tegenstaan na een paar dagen. Ook voor de lunch ga ik naar de supermarkt en zoek vervolgens een mooi plekje om te picknicken. Alleen als het slecht weer is stap ik een restaurant binnen.
 
Stokbrood onder het bagagenet, potje paté, flesje cola en genieten maar ergens in de berm :)
Ik kan die franse en spaanse lunches echt wel waarderen maar gun mezelf er de tijd nooit voor. Echter soms is het juist wel erg lekker om even beschut in de schaduw te zitten en tot rust te moeten komen. Dan heb je in ieder geval 's middags een volwaardige warme maaltijd op. Die Menu del dia's of Plat dus jours kosten over het algemeen ook niets.
 
Ik sjouw elke hap mee, mijn lijf reageert erug vervelend op gluten, dus geen tarwe , bloem, paneer , pasta enz. Dus een koffer eten zit ik wel aan vast voor een weekje weg , zelfs een biertje kan niet, gelukkig wel alle gedestilleerd 😁
 
Ik sjouw elke hap mee, mijn lijf reageert erug vervelend op gluten, dus geen tarwe , bloem, paneer , pasta enz. Dus een koffer eten zit ik wel aan vast voor een weekje weg , zelfs een biertje kan niet, gelukkig wel alle gedestilleerd 😁

In Spanje is er standaard veel meer glutenvrij te krijgen! En Daura Damm (glutenvrij) is ook nog eens erg goed te drinken!
 
Idd, erg lekker bier zelfs, Italië zal ook prima gaan , maar zover kom ik nog niet op de brommer, Duitsland en Frankrijk en daar moet ik teveel zoeken
en dat gaat van mijn rijtijd af 😂
 
Ik snap het warm/koud gedoe nooit. Als je nu gewoon een setje thermo-ondergoed meeneemt, dat in je fleece zak van een tientje en een paar goede warme wollen sokken, ( ex-nato bijvoorbeeld van de dump) of dure van Beversport , dan ben je op alles voorbereid. En als dat nog niet genoeg is, naast je tent van 400 euro, een slaapmat van 200 en een slaapzak van 150, en een beveiligingsnetje van 100, waarom blijf je dan kamperen ? Dan wordt het wel een beetje een watjesavontuur met 's avonds op je 700 euro iPhone kijken waar je voor een tientje inkopen kunt doen want het buitenland is soms wel erg duur ! Sorry hoor, ik wordt soms wat kriegel van het gepiel hier ! ( even tussendoor: ik loop tegen de 70, kampeer al 55 jaar, met tentjes op de fiets, koken op een houtvuurtje, oude auto's naar Griekenland in eind jaren 60, en zo meer. ) Ik kijk met bewondering en plezier naar de reisverslagen van de dappere die in zijn eentje door Kirgizië trekt op een oud kreng van een BMW, op Paul van Hoof op zijn italiaanse wrak. Als ik 40 jaar jonger was, nou dan ..... . Wat een tegenstellingen toch hier !




vroeger was ALLES beter toen #moderator: ongepast!# nog twee aparte woorden waren :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wel, prima slaapmatje van 3 tientjes, gewoon goede slaapzak van kampeerwinkel was ook niet zo duur, tent van 5 tientjes en ik vermaak me prima..
 
We gaan met 2 motoren met beide 2 zijkoffers :9
Maar 1 koffer is voor de kampeer spullen, we denken er ca 1 kwijt te zijn voor gereedschap, reserve binnenbanden en dat soort spul.

Dat geeft ons allebei 1 voor eigen kleding, wat boodschappen enz enz.

+ nog een leuke toevoeging die ik nu veel gebruik voor wat drinken en eten op dag tochtjes:

Bekijk bijlage 1382248
Afmetingen van binnen zijn ca 52cm bij 11,5cm.
Die ruimte heb ik niet echt..:P
IMG_20170809_113111.jpg
:

Maar ook dan krijg ik wel alles mee wat ik wil, inclusief kook spullen en zelfs een vissers krukje.

Komende trip is op mijn v-strom, met top koffer en 2 zadel tassen eventueel nog een rol tas achterop. Dat moet wel goed komen. ;)
Kans op te veel mee slepen zelfs..})
 
Ik heb net effe voor je gekeken. De pakmaat van het hoesje van de fleece is rond11 x 28cm lang. Dus niet heel extreem...…………………...
Ja, als je midden zomer naar Zuid-Italië gaat, dan is de fleece alleen al voldoende!
Voordeel van fleece is ook dat het prettig aanvoelt aan de huid.
Bedankt! Aangezien jullie hem zo aanraden, komt deze er misschien nog bij.

Ik snap het warm/koud gedoe nooit. Als je nu gewoon een setje thermo-ondergoed meeneemt, dat in je fleece zak van een tientje en een paar goede warme wollen sokken, ( ex-nato bijvoorbeeld van de dump) of dure van Beversport , dan ben je op alles voorbereid. En als dat nog niet genoeg is, naast je tent van 400 euro, een slaapmat van 200 en een slaapzak van 150, en een beveiligingsnetje van 100, waarom blijf je dan kamperen ? Dan wordt het wel een beetje een watjesavontuur met 's avonds op je 700 euro iPhone kijken waar je voor een tientje inkopen kunt doen want het buitenland is soms wel erg duur ! Sorry hoor, ik wordt soms wat kriegel van het gepiel hier ! ( even tussendoor: ik loop tegen de 70, kampeer al 55 jaar, met tentjes op de fiets, koken op een houtvuurtje, oude auto's naar Griekenland in eind jaren 60, en zo meer. ) Ik kijk met bewondering en plezier naar de reisverslagen van de dappere die in zijn eentje door Kirgizië trekt op een oud kreng van een BMW, op Paul van Hoof op zijn italiaanse wrak. Als ik 40 jaar jonger was, nou dan ..... . Wat een tegenstellingen toch hier !
Haha, gelukkig zijn mensen ook allemaal verschillend en hecht iedereen waarde aan iets anders. :) De één heeft het snel koud, en de ander ligt graag op een tweepersoons matje. ;)

Wat doen jullie eigenlijk met natte motorpakken in de tent? Gewoon over een koffer heengooien of zo?
 
En mocht je jas toch nat zijn geworden, dan inderdaad in je tent over een tas, koffer of stoeltje. Tentje heeft immers geen kapstok. Soms hebben campings een droogruimte. Maar dit laatste is op eigen risico. Mijn handdoek ik daar ooit door iemand voor onbepaalde tijd geleend.
 
Ik heb ook wel eens een nat regenpak opgehangen in een douchecabine en de deur op slot gedraaid. De volgende ochtend weer geopend en het regenpak was droog. Niet heel sociaal maar het was voorseizoen dus heel erg rustig op de camping.
 
Afgelopen jaar nog mijn hele pak over een stoel op het overdekte terras van de camping gehangen om te drogen. Terras zat toch niemand. 2 dagen laten hangen want ik ging toch een dagje met de bus de stad. Pak, helm, laarzen, ik hang het gewoon overal op waar het kan drogen, daar ben ik niet zo moeilijk in. Alleen effe de waardevolle spullen er uit. Nog nooit wat gemist. Waarschijnlijk ziet mijn zooi er zo uitgewoond uit dat niemand het wil hebben :+
 
Laatst bewerkt:
Of ik op vakantie een krant meeneem... En WC papier heb ik ook maar erg beperkt mee ivm de pakmaat en dat heb ik op de campings waar ik kom toch echt elders voor nodig. Gewoon goede waterdichte schoenen en of laarzen kopen als je iets nieuws aanschaft scheelt alles. Op de Vespa zit is sowieso achter dat beenscherm en zitten mijn voeten grotendeels wel uit de regen.
 
Ik gebruik al jaren de bijna goedkoopste laarzen van de Duitse en inmiddels Nederlandse internet/winkel. Nooit natte voeten, het is immers geen superdeluxe leer. En als ik een keertje te schuin door de bocht ga, dan schaaft er wel iets af, maar tot nu tot waterdicht. De geschaafde laarzen gebruik ik nu in de tuin , cyclisch gebruiken dus. Mijn toermaat had van die dure, Berik geloof ik, en die gaven het , net een jaar oud zowel links als rechts gelijktijdig op, ergens in Oekraïne. Ducttape redde iets, maar daarna bij de Decathlon in Roemenie voor een paar tientjes zg. jachtlaarzen gekocht . Prima pasvorm en waterdicht, en gelukkig geen protectie nodig gehad. . En die stappers van mij, nog steeds prima.
 
Waterdichtheid hoeft inderdaad niet duur te zijn. Bijna iedereen in alle hobby's/beroepen wil droog blijven. Wij motorrijders willen er vrijwel als enige crash bescherming bij, dat maakt het zo ontzettend duur.

Wat ik nu ga zeggen zal ik wel om dood geschoten worden op het forum, maar het is ook voor jezelf een inschatting maken.
Als je zelf een rustige risicomijdende rijder bent op een tamme/kleine kun je prima toe met simpele kleding en een setje jachtlaarzen.
Als je zo'n idioot (zoals ik) bent die graag zijn grenzen op zoekt dan ga je er wel eens bij liggen. Dan is het toch wel raadzaam om voor ''echte'' motorkleding te gaan.
 
Ja daar schiet ik je om dood ja ;) Niet letterlijk natuurlijk. Ik was redelijk rustig door de Pyreneeën aan het tokkelen op mijn Strom en reed hooguit 90 bergafwaarts. Mooie droge weg met her en der schaduw en zon dus genoeg licht. Doordat het her en der was zag ik dus plots die strook grind die in een geul of wat gegooid was over het hoofd en weg was mijn voorwiel. In een ander topic heb ik al vermeld dat mijn pak slechts een enkel klein ritsje aan de achterkant had zitten (ik dacht een goed doorwaaipak van Revit te hebben). Mijn jas schoof dus in de rol die ik maakte een stukje omhoog en mijn buik schuurde over het asfalt heen. Hier heb ik nog maandenlang last van gehad en een jaar naderhand was dit nog steeds zichtbaar. Mijn laarzen waren goed en mijn handschoenen hebben mijn handen echt gered.

3 maanden later, mijn buik zag er nog steeds niet uit maar de Strom was gerepareerd.... Ik rijd rustig door Luxemburg heen en was al in een kilometer of 20 geen hond tegengekomen. Heerlijk op het gemakje een km of 80 in het uur waar je gek genoeg 90 mocht. De weg leek naar links te gaan maar maar plots net daarvoor zat er een knikje naar rechts. InNederland had hier eenbord gestaan of op z'n minst van die rood witte hekken in de berm, en dat gecombineerd met een spiegel... Helaas... tussen het zien van de BMW en het daadwerkelijk plat op de grond liggen met een gebroken schouderblad zat nog geen 2 seconden. Schrikreactie, grind, bocht, auto, onoverzichtelijk en heel plots. Ik had mijn 20 jaar oude MQP pak aan en dat had geen schrammetje en ik dus ook niet (zo'n breuk daar helpt geen pak tegen). Wil je kijken hoe ik ging in deze tweede crash, mijn gopro stond aan:

Dus ja... ook al ga je langzaam dan nog een fatsoenlijk pak. Ook op de vespa draag ik een Spijkerbroek met Kevlar er in en een jas met een flinke plaat in de rus op de shouders en ellebogen en altijd handschoenen en schoenen (Timberlandjes) tot over de enkels.
 
Terug
Bovenaan Onderaan