Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Soms had/heeft de Vrijbuiter avonden dat er kortingen gegeven worden. En bij dure producten is het dan best handig om daar gebruik van te maken. Heb dat destijds ook gedaan.
 
budget is minimaal. Ben aan het kijken voor een eerste motorvakantie samen met me vriendin dus heb alles nieuw nodig. Heb nog wel een oud klein tentje en grote slaapzakken. Budget voor het matje is denk ik onder de €50.

Dan twijfel ik nog of het verstand is om het eerst met dit tentje te gaan proberen, of direct een nieuwe te halen, de coleman darwin 3 plus lijkt me mooi.

Omdat we met twee personen op één motor zouden moeten wordt het al snel krap. veel spullen, weinig ruimte.
 
Als ik jouw aangegeven tentje zie, dan is die vlgs mij enkeldaks.:X
Neem van mij aan als het 's nachts flink gaat regenen dat je dan niet blij gaat worden. Zorg iig dat je een dubbeldakstent hebt.

De Coleman Darwin 3 die je aangeeft, is prima. Maar er zijn meer tentjes die vergelijkbaar zijn met deze.
Als geld minimaal moet zijn, houdt dan de prijzen van tentjes scherp in de gaten.
Zeker in voorjaar hebben bijv Obelink of vrijbuiter of de Wit vaak wel leuke aanbiedingen.

Zelf heb ik meerdere jaren een koepeltentje gehad van Bristol voor €30. (binnen 2.10x2.10m/ die ruimte heb je voor 1 pers zeker wel nodig))
Storm in Italië en dagen achtereen regen in Engeland heeft ie overleefd.
De bodem kreeg in de loop der tijd steeds meer beschadigingen. Ductape werkt prima om weer dicht te maken. Anders loopt water zo naar binnen.

Afgelopen zomer heb ik 'm op laatste vakantiedag in de kliko gegooid. (dus niet meer opvouwen)
Na een donderbui in de Alpen bleek die niet meer goed waterdicht.(van boven) Begin van het einde. Dus helaas: Einde oefening!!
Prima tentje geweest voor weinig!! O ja, tentje oke, maar haringen is bagger. (da's vaak zo) Daarom ALTIJD spijkerharingen erbij kopen!!
 
Met een beperkt budget is het sowieso goed om de aanbiedingen in de gaten te houden en winkels te vergelijken, als je geen haast hebt en dus de tijd hebt om leuke acties af te wachten dan is er vaak redelijk wat winst te behalen. Ook op marktplaats kan je met een beetje geluk echt goeie dingen scoren. Vraag eens rond binnen je kennissenkring, of vraag hier op het forum wat rond. Er zijn best veel mensen die kampeerspul op zolder hebben liggen wat ze eigenlijk nooit gebruiken. Of ze kamperen nooit meer, of ze kopen eens wat nieuws terwijl het oude nog prima bruikbaar is. Het hoeft echt niet allemaal de hoofdprijs te kosten.
 
budget is minimaal. Ben aan het kijken voor een eerste motorvakantie samen met me vriendin dus heb alles nieuw nodig. Heb nog wel een oud klein tentje en grote slaapzakken. Budget voor het matje is denk ik onder de €50.

Dan twijfel ik nog of het verstand is om het eerst met dit tentje te gaan proberen, of direct een nieuwe te halen, de coleman darwin 3 plus lijkt me mooi.

Omdat we met twee personen op één motor zouden moeten wordt het al snel krap. veel spullen, weinig ruimte.

Ik heb zelf een paar self-inflatables van Lidl, die zullen ze in het voorjaar ongetwijfeld weer hebben. Mijn tactiek met veel dingen (gereedschap ook bijvoorbeeld), is om eerst eens wat goedkoops te kopen, en als dat dan aan vervanging toe is, wat knaps te kopen. Aangezien sommige dingen dan langer meegaan dan andere, kan je de dure aankopen dan wat spreiden.
Ik heb inmiddels wel een Nomad matje gekocht voor het kamperen. (Maar gebruik de goedkope matjes nog wel voor andere gelegenheden, waarbij ik er niet zuinig op hoef te zijn.)
 
Dan ga ik maar wel een nieuw tentje halen waarschijnlijk. Niets vervelenders dan wakker worden in een lekkende tent....

Tweedehands is ook nog wel een optie. Al denk ik dat het dan vaak nog maar de vraag is of je gechikt spul krijgt, niet te groot of lek. Dan liever een paar tientjes extra voor nieuw spul met zekerheid.

Misschien volgende week maar eens bij de vakantiebeurs in Utrecht gaan kijken. Weet iemand of daar veel te zien is op gebied van motorkamperen?
 
Ik ben zelf wel fan van tweedehands. Gewoon goed inspecteren voor aankoop en een keer testen voor vertrek op vakantie. Als iets op vakantie stuk gaat heb je toch op dat moment niets aan garantie.
Tenzij je het bij de Decathlon in Frankrijk tijdens je vakantie hebt gekocht.. Trouwens, voor goedkoop spul best een prima optie. De Fresh & Black lijn is super fijn als je van uitslapen houdt..
 
Misschien volgende week maar eens bij de vakantiebeurs in Utrecht gaan kijken. Weet iemand of daar veel te zien is op gebied van motorkamperen?

Nee daar ga je niks vinden, hooguit een stand van een van de grote motorreisorganisaties. Sowieso vind je daar nauwelijks tenten en dat soort dingen. Ik ben er 1x geweest, maar ik vond er weinig aan. Het is hoofdzakelijk gericht op gezinnen, dus je vind er 10.000 stands van familiecampings met kinderanimatie in Frankrijk. Wij motorrijders zijn niet de doelgroep van die beurs. Op de motorbeurs vind je nog meer op dat gebied.

Voor tentjes kan je eens kijken bij Kampeermarkt in Eindhoven, daar hebben ze veel staan, ook in het betaalbare segment.
 
Zijn er mensen die slapen op een luchtbed in plaats van matje? Ben aan het kijken voor een vervanger voor me grote (23x66 cm) slaapmatten. Volgensmij scheelt een luchtbed niet heel veel van een matje kwa pakmaat, wel aanzienlijk kwa comfort.

Luchtbed moet je opblazen, matje is eigenlijk verpakkingsmateriaal met een ander stickertje erop, daar heb je niks aan. Luchtbed is uiterst comfortabel mits niet te hard opgeblazen. Ik heb zelf een groot luchtbed van campinggaz (echt waar) met een velours bovenkant. Slaapt net zo lekker als mijn bed thuis.
Daarbij is lucht een prima isolator dus is het ook nog eens lekker warm.
Feitelijk is er geen keuze, tenzij je jezelf dwars wilt zitten..
 
Luchtbed moet je opblazen, matje is eigenlijk verpakkingsmateriaal met een ander stickertje erop, daar heb je niks aan. Luchtbed is uiterst comfortabel mits niet te hard opgeblazen. Ik heb zelf een groot luchtbed van campinggaz (echt waar) met een velours bovenkant. Slaapt net zo lekker als mijn bed thuis.
Daarbij is lucht een prima isolator dus is het ook nog eens lekker warm.
Feitelijk is er geen keuze, tenzij je jezelf dwars wilt zitten..
Stilstaande lucht isoleert.

Een luchtbed isoleert nauwelijks. Alle warmte trekt er zo doorheen. Oude discussie; niet opnieuw doen :)

Comfort klopt. Daarom heb ik n exped 9. Ligt heerlijk. Kleine pakmaat.
 
Luchtbed moet je opblazen, matje is eigenlijk verpakkingsmateriaal met een ander stickertje erop, daar heb je niks aan. Luchtbed is uiterst comfortabel mits niet te hard opgeblazen. Ik heb zelf een groot luchtbed van campinggaz (echt waar) met een velours bovenkant. Slaapt net zo lekker als mijn bed thuis.
Daarbij is lucht een prima isolator dus is het ook nog eens lekker warm.
Feitelijk is er geen keuze, tenzij je jezelf dwars wilt zitten..
Ik ben 't gedeeltelijk met je eens.
Na 3x achter elkaar een slechte ervaring met self-inflatables (2x lek en 1x lieten verbindingen binnenin los, maw het werd een grote ballon) ben ik weer helemaal terug op het luchtbed. Toen ik (veel) jonger was had ik ook altijd een luchtbed en had toen NOOIT lekkage. In Spanje was mijn SI-bed weer eens lek en gelukkig was vlakbij een Decathlon waar ik toen ook zo'n velours bed heb gekocht. Ik was toen wel klaar met de SI-bedden!
Precies zoals jij aangeeft slaapt zo'n velours-bed VEEL beter. Net zoals thuis? Nou dat nog niet, maar zeker niet verkeerd.
Isolator weet ik niet hoe dat bij jou is. Maar bij mij 1 nacht rond 't vriespunt, had ik de meeste kou vanuit de grond. Dus isoleren..................??
Daarom overweeg ik toch nog een keer een Exped te gaan kopen. Vind echter €200 iets 'over the top'.................

O ja, in Spanje had ik toen nog geen luchtpomp. Met de mond blazen is effe werk! Ik heb nu een pompje die ik op de motor aansluit. SUPER:t
 
Laatst bewerkt:
Ik ben 't gedeeltelijk met je eens.
Na 3x achter elkaar een slechte ervaring met self-inflatables (2x lek en 1x lieten verbindingen binnenin los, maw het werd een grote ballon) ben ik weer helemaal terug op het luchtbed. Toen ik (veel) jonger was had ik ook altijd een luchtbed en had toen NOOIT lekkage. In Spanje was mijn SI-bed weer eens lek en gelukkig was vlakbij een Decathlon waar ik toen ook zo'n velours bed heb gekocht. Ik was toen wel klaar met de SI-bedden!
Precies zoals jij aangeeft slaapt zo'n velours-bed VEEL beter. Net zoals thuis? Nou dat nog niet, maar zeker niet verkeerd.
Isolator weet ik niet hoe dat bij jou is. Maar bij mij 1 nacht rond 't vriespunt, had ik de meeste kou vanuit de grond. Dus isoleren..................??
Daarom overweeg ik toch nog een keer een Exped te gaan kopen. Vind echter €200 iets 'over the top'.................

O ja, in Spanje had ik toen nog geen luchtpomp. Met de mond blazen is effe werk! Ik heb nu een pompje die ik op de motor aansluit. SUPER:t
Warmte gaat naar koude. 2e wet thermodynamica :)

Jouw warmte gaat dus de grond in ja. En dat is mij een isolatiemat niet.

Een luchtbed isoleert niet, maar ligt wel lekker.

En dat wel of niet lek raken; staat er volledig los van. Ik snap met vervelende ervaringen, je andere keuzes gaat maken :Y

Er zijn vast ook mensen met meerdere lekke luchtbedden, die nu op een SI liggen.
 
Een luchtbed MOET aan 3 voorwaarden voldoen!

1. De kou uit de grond moet niet (althans weinig) optrekken. Of thermisch gezien: Jouw eigen warmte moet niet snel weg kunnen stromen naar de grond.
2. Je moet er lekker op kunnen slapen.
3. luchtbed of self-inflatable moet niet (makkelijk) lek zijn/ gaan.
(4) Als effe kan niet te zwaar en niet te volumineus bij opgevouwen.
 
5. Op te pompen zonder stroom of een grote pomp (in mijn geval) aangezien ik geen accu op de vespa heb. En dan is zo'n exped echt ideaal.
 
6. Leg een "autovoorruit_antivries_aludeken" (5€? en weegt niets) onder het luchtbed/matje. Prima isolatie.

Ik heb een thermarest luchtbed 5 of 7cm. Duur maar super in de Alpen. Daaronder dus die alu_deken...

(Als-ie stuk gaat, koop ik een luchtbed dik met velours erop in combinatie met aludeken...)
 
Vango Alpha 300 is dat wat? Ook een mini-afdakje.
Deze afgelopen najaar gescoord bij Coolblue voor €59.

Even inbreken: ik heb deze ook al een paar jaar en die bevalt mij ook uitstekend. Alleen de haringen die je erbij krijgt kun je hooguit als satéstokjes gebruiken.
Ik wilde een lichtgewicht tent maar wel met wat ruimte en een klein voortentje om m'n modderige motorpak en laarzen kwijt te kunnen. Die wil ik niet 's ochtends in m'n slaapzak vinden. :P
Leuk dat allroad/offroad rijden, maar alles is binnen no-time natuurlijk hartstikke smerig.


Mijn Quechua matje is inmiddels terminaal, die ga ik ook vervangen door een Exped. Maar ik wacht wel even de aanbiedingen af, of de NKBV avond bij de Bever (20% korting).
 
6. Leg een "autovoorruit_antivries_aludeken" (5€? en weegt niets) onder het luchtbed/matje. Prima isolatie.

Ik heb een thermarest luchtbed 5 of 7cm. Duur maar super in de Alpen. Daaronder dus die alu_deken...

(Als-ie stuk gaat, koop ik een luchtbed dik met velours erop in combinatie met aludeken...)
Ha ha zo doe ik 't nu dus ook.
Alleen jouw alu matje is veel te duur. Bij Xenos €2.00
 
Ik heb thermarest xtherm en wil geen andere meer. Isoleert super en weegt enkele grammen en super kompakt. En levenslang garantie.
 
Stilstaande lucht isoleert.

Een luchtbed isoleert nauwelijks. Alle warmte trekt er zo doorheen. Oude discussie; niet opnieuw doen :)

Comfort klopt. Daarom heb ik n exped 9. Ligt heerlijk. Kleine pakmaat.
heeft ook een exped 9 inderdaad niet al te groot ingepakt en comfortabel/warm
 
Is isolatie een belangrijk punt bij een matje zolang ik het bij zomervakanties binnen Europa houd? Het lijkt me dat je het met een gemiddelde slaapzak al snel warm genoeg hebt toch?
 
Is isolatie een belangrijk punt bij een matje zolang ik het bij zomervakanties binnen Europa houd? Het lijkt me dat je het met een gemiddelde slaapzak al snel warm genoeg hebt toch?

Hangt er vanaf waar je heen gaat. Hartje zomer aan de Spaanse Costa zal het niet nodig zijn, maar ga je de bergen in dan kan het als je wat hoger zit ook in de zomer 's nachts best een graadje vriezen. Isolatie aan de onderzijde moet juist uit de mat komen, want de slaapzak druk je plat met je gewicht.
 
welke tent is dit nu precies ? want ze lijkt wel sterk op mijn " lonerider mototent"
20180616_191112.jpg


Het is de tweede tent op de foto. Voor ongeveer € 85 bij Vrijbuiter gekocht. Staat in 10 minuten maar weegt 10 kg. Maar ja, ik hoef hem alleen op de scooter te tillen. Verder geen last van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan