Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Ik wil niet weten wat er in hotelbedden gebeurt is en wie er in heeft gelegen en wiens lichaamssappen in de dekens en het matras zitten....

Dat vind je eerder aan de binnenkant van een campingdouche
Dan denk je van laat ik daar maar vanaf blijven _O-
 
Ik weet niet wat jij allemaal onder de douche doet... en die wandjes hoef ik niet aan te raken en douchen doe ik sowieso op slippers. Dat hotelbed daar moet je wel op liggen... Maar ach dit is het kampeertopic... Misschien dat er iemand een ander topic aan kan maken voor de mensen die liever in een hotel slapen. Ik vind "Met je zak in de bedwants" wel een leuke titel ;)
 
Kampeer 1x per jaar met hemelvaart (niet ver weg, eifel/ardennen/westerwald), soms 2x als ik naar een morini treff ga. Genoeg om te weten dat kamperen en motor geen gelukkig huwelijk zijn. Een paar redenen:
- veel meer zooi meenemen, waarij het boeltje of in je rug duwt bij hard afremmen of halverwege de bocht nog een extra zwiepie geeft (nee, wil geen gs)
- wc rolletje onder de arm
- douchen met muntjes/kaartjes, om 7:00 al in de rij en water meestal op de bon
- zelf ontbijt maken (doen gelukkig twee vrijwilligers) en eten van plastic bordje
- luchtbed ligt kuttt en moet opgepompt (ja heb elektrieke, maar maakt takkeherrie)
- altijd de verkeerde slaapzak mee, voorspellen ze mooi weer lig je te bibberen met je zomerzakje of andersm om zweten in de -20 zak
- opbouwen en vooral afbreken en inpakken tent en spulen. Zonde van je tijd
- kutten met stroom/kabeltjes om alle elektronica weer op te laden

Dus richting Alpen/Pyreneeën alleen maar hotelletjes. Staan toch leeg en kosten geen drol zomers. Lekker bedje, schone badkamer en heerlijk ontbijtje.
En maar een klein pakketje achterop waar je nauwelijks hinder van hebt. Reserveren doe ik gewoon vanaf het terras of vraag het ff aan de ober, die hebben meestal prima tips. Dus gaan en staan waar je wilt en niet zoeken naar een camping al of niet met blerende kinderen.

Camping met ons vaste hemelvaart cluppie is wel super gezellig overigens - als het weer meewerkt. Ieder zijn/haar meug zeg ik.

 
Kampeer 1x per jaar met hemelvaart (niet ver weg, eifel/ardennen/westerwald), soms 2x als ik naar een morini treff ga. Genoeg om te weten dat kamperen en motor geen gelukkig huwelijk zijn. Een paar redenen:
- veel meer zooi meenemen, waarij het boeltje of in je rug duwt bij hard afremmen of halverwege de bocht nog een extra zwiepie geeft (nee, wil geen gs)
- wc rolletje onder de arm
- douchen met muntjes/kaartjes, om 7:00 al in de rij en water meestal op de bon
- zelf ontbijt maken (doen gelukkig twee vrijwilligers) en eten van plastic bordje
- luchtbed ligt kuttt en moet opgepompt (ja heb elektrieke, maar maakt takkeherrie)
- altijd de verkeerde slaapzak mee, voorspellen ze mooi weer lig je te bibberen met je zomerzakje of andersm om zweten in de -20 zak
- opbouwen en vooral afbreken en inpakken tent en spulen. Zonde van je tijd
- kutten met stroom/kabeltjes om alle elektronica weer op te laden

Dus richting Alpen/Pyreneeën alleen maar hotelletjes. Staan toch leeg en kosten geen drol zomers. Lekker bedje, schone badkamer en heerlijk ontbijtje.
En maar een klein pakketje achterop waar je nauwelijks hinder van hebt. Reserveren doe ik gewoon vanaf het terras of vraag het ff aan de ober, die hebben meestal prima tips. Dus gaan en staan waar je wilt en niet zoeken naar een camping al of niet met blerende kinderen.

Camping met ons vaste hemelvaart cluppie is wel super gezellig overigens - als het weer meewerkt. Ieder zijn/haar meug zeg ik.


Je ongemakken zijn zo goed als allemaal terug te voeren op een gebrek aan goede spulletjes...

Maar ik snap dat wel hoor, is ook wel een aardige investering als je vanaf niks moet beginnen. Zo heb ik voor vrienden eens op een rijtje gezet wat je uit moet geven om een fatsoenlijk (gezins-)tent en alle toebehoren ineens nieuw aan moet schaffen, daar schrok ik best een beetje van. Aan de andere kant uitgesmeert over jaren valt dat allemaal wel mee. Zo hadden wij een tent waar we 10 jaar mee hebben gedaan, kostte nieuw euro 1.100,00 verkocht voor 300,00. Dus die heeft ons euro 80,00 per jaar gekost aan afschrijving. Koop daar maar eens een caravan (the horror) voor...

Verder kies je gewoon de verkeerde campings als je nog met muntjes en eigen rollen loopt te kutten..
 
IMG_0783 (2).JPG


Nooit geen last van iets wat er in mijn rug duwt......
 
Je ongemakken zijn zo goed als allemaal terug te voeren op een gebrek aan goede spulletjes...

Wat ik bij de kampeerhaters om mij heen zie is dat ze hun mening vaak baseren op een enkele slechte ervaringen. Vaak veroorzaakt door matig materiaal, slecht weer en beelden die niet altijd realistisch zijn. Hoe vaak ik niet dat niet dat "wc-rol onder je arm" argument heb gehoord, terwijl dat tegenwoordig bijna op geen enkele camping meer zo is. Zelfde met douchemuntjes, dat begint ook redelijk zeldzaam te worden. Matig of slecht materiaal kan ik ergens ook nog wel begrijpen, want als je het alleen een keer wilt proberen ga je natuurlijk niet gelijk voor het hogere segment. Hoewel je tegenwoordig ook best prima spul kunt kopen waar je echt niet de hoofdprijs voor kwijt bent. Ik ga elk jaar ook een weekendje motorkamperen met collega's waar er ook altijd een aantal bijzitten die normaal gesproken niet kamperen. Als je ziet met wat voor troep sommige dan aankomen, dan vind ik het niet vreemd dat je daar geen goede ervaringen aan overhoudt. Een fleecedekentje van 5 euro bij de Action, dan kijk ik er niet van op dat je het koud hebt 's nachts.

Ook is het voor een deel wel afhankelijk van wat je van huis uit hebt meegekregen. Ik ben als kind niet anders gewend dat wij in de vakanties gingen kamperen en dat vond ik altijd geweldig. Toch zal je mij als groot kampeerfan ook niet snel zien tijdens drukke weekenden als Pinksteren of Hemelvaart. Dan is het overal knetterdruk, dus luidruchtig en wachtrijen. Op een volle camping met veel kinderen is het zeker als het weer ook niet helemaal meewerkt ook bijna ondoenlijk om een toiletgebouw schoon te houden, al maak je 10x per dag schoon. Als je dan je mening baseert op dat soort weekenden dan kan ik ook nog wel begrijpen dat dat geen ideaalbeeld is. Dat is precies de reden dat ik dat soort weekenden probeer te vermijden. Ik ken genoeg campings in NL en omgeving waar ik het hele jaar door met veel plezier terecht kom, maar waar ik tijdens drukke weekenden echt niet heen ga omdat het me dan veel te druk is.
 
Laatst bewerkt:
Ik zat dit jaar met Pinksteren op Aire Naturelle de Cazenave Doux in de Pyreneeën. Ik was er de enige kampeerder dus heerlijk rustig. Met opzet was ik op zaterdagmorgen vanuit Spanje die kant op gereden omdat ik op een Spaanse camping herrie en drukte verwachtte in dat lange weekend.

En er stonds zelfs een wc-rol op het toilet, voor slechts 8 euro/nacht. Toen ik 2e Pinksterdag in de morgen vertrok regende het en stond de eigenaar er op dat ik nog een kopje koffie met hem zou drinken voordat ik vertrok. Heerlijk, dat soort gastvrijheid vind je eigenlijk alleen op meest simpele campings.
 
Hoe vaak ik niet dat niet dat "wc-rol onder je arm" argument heb gehoord, terwijl dat tegenwoordig bijna op geen enkele camping meer zo is.
Zelfde met douchemuntjes, dat begint ook redelijk zeldzaam te worden.
Dan heb ik zeker de laatste tijd pech gehad. Verschillende campings geweest met douche-munt en eigen plee-rol.
Dat is dan voor mij gelijk een camping met een MIN! (heb wel altijd een pleerol bij me voor het geval dat:X)
Wat ik bij de kampeerhaters om mij heen zie is dat ze hun mening vaak baseren op een enkele slechte ervaringen. Vaak veroorzaakt door matig materiaal. Matig of slecht materiaal kan ik ergens ook nog wel begrijpen, want als je het alleen een keer wilt proberen ga je natuurlijk niet gelijk voor het hogere segment. Hoewel je tegenwoordig ook best prima spul kunt kopen waar je echt niet de hoofdprijs voor kwijt bent.
Als je ziet met wat voor troep sommige dan aankomen, dan vind ik het niet vreemd dat je daar geen goede ervaringen aan overhoudt.
Een fleecedekentje van 5 euro bij de Action, dan kijk ik er niet van op dat je het koud hebt 's nachts.
Dat heb ik ook al eerder gemeld!
Vaak beginnende kampeerders die op stap gaan met volledig ongeschikt spul, of een oude lekke tent die de buurman toevallig nog op zolder had liggen.
Dan is het zeker dat na een koude of regenachtige nacht, dat je in een natte slaapzak ligt, alle lol van het kamperen wel is verdwenen.
Maar natuurlijk ook ervaring van WAAR je op een camping moet gaan staan. Ik heb wel eens een plek afgewezen omdat het een kuil was.
Midden in de nacht een hoop gedoe daar op die plek. Jonge kampeerders hadden alles nat omdat de kuil was volgelopen!
Ik heb me nog eens lekker in mijn slaapzakkie omgedraaid. De volgende ochtend waren ze er niet meer. Hotelgast geworden!!
Ook is het voor een deel wel afhankelijk van wat je van huis uit hebt meegekregen. Ik ben als kind niet anders gewend dat wij in de vakanties gingen kamperen en dat vond ik altijd geweldig. Toch zal je mij als groot kampeerfan ook niet snel zien tijdens drukke weekenden als Pinksteren of Hemelvaart. Dan is het overal knetterdruk, dus luidruchtig en wachtrijen. Op een volle camping met veel kinderen is het zeker als het weer ook niet helemaal meewerkt ook bijna ondoenlijk om een toiletgebouw schoon te houden, al maak je 10x per dag schoon. Als je dan je mening baseert op dat soort weekenden dan kan ik ook nog wel begrijpen dat dat geen ideaalbeeld is. Dat is precies de reden dat ik dat soort weekenden probeer te vermijden. Ik ken genoeg campings in NL en omgeving waar ik het hele jaar door met veel plezier terecht kom, maar waar ik tijdens drukke weekenden echt niet heen ga omdat het me dan veel te druk is.
Van kinderen heb ik ook al hierboven gemeld, dat ik die krijskoppen zo weinig mogelijk in de buurt wil hebben.
Je zegt kamperen van huis uit mee gekregen.....................?
Als dat voor mij zo was geweest, dan was ik NOOIT gaan kamperen.
Mijn vader kwam altijd met het verhaal van een jeugdkamp (ca 1935?) met zo'n grote bivaktent zonder bodem.
Ze moesten bij een boer stro halen als matras. Oud dekentje mee van thuis. Je snapt het wel: Nooit kunnen slapen daar!
Mijn vader was dus een eeuwige hotelgast en huisjes huurder. Kamperen was zeker niet zijn ding. Dus NIETS van meegekregen!!
Tegen de stroom in ben ik toch al vanaf mijn 15e gaan kamperen. Ja, ik ben ook begonnen met goedkope zooi!
Maar in 50 jaar op de camping wel geleerd, waar op te letten.

Helaas zie ik nog maar al te vaak bij beginners inferieure camping-spullen en gebrek aan kampeer-ervaring.
Zeker dat dat garant gaat staan bij slecht weer voor een anti-camping-gevoel.:r
 
Ik zat dit jaar met Pinksteren op Aire Naturelle de Cazenave Doux in de Pyreneeën. Ik was er de enige kampeerder dus heerlijk rustig. Met opzet was ik op zaterdagmorgen vanuit Spanje die kant op gereden omdat ik op een Spaanse camping herrie en drukte verwachtte in dat lange weekend.

En er stonds zelfs een wc-rol op het toilet, voor slechts 8 euro/nacht. Toen ik 2e Pinksterdag in de morgen vertrok regende het en stond de eigenaar er op dat ik nog een kopje koffie met hem zou drinken voordat ik vertrok. Heerlijk, dat soort gastvrijheid vind je eigenlijk alleen op meest simpele campings.
Pyreneeén lijkt me ook leuk, maar zo'n ruk end voordat je er met een traag barrel bent?
 
Normaal gesproken klopt dat wel, een dag of vier binnendoor. Maar regenbuien hadden me al een keer richting Perpignan gestuurd dus het was uiteindelijk 8 dagen voordat ik in de Franse westelijke Pyreneeën stond. Nog wel 2 dagen een extra nacht blijven staan op een camping.
 
Een paar jaar terug deed ik motor op trein vanaf D'dorf naar Wenen.. echt slapen doe je niet(en ik heb wat meer rust nodig dan normale mensen) maar je schiet wel meteen een end op.. Een dergelijke lijn zuydwaerts is er niet meer meen ik..en je moet 't geld er voor over hebben.
 
Dan heb ik zeker de laatste tijd pech gehad. Verschillende campings geweest met douche-munt en eigen plee-rol.
Dat is dan voor mij gelijk een camping met een MIN! (heb wel altijd een pleerol bij me voor het geval dat:X)

Ik heb in april/mei 4 weken door Oost-Europa en de Balkan gereden, en ik kwam thuis met dezelfde rol als ik bij vertrek mee had. Die was bij vertrek thuis zelfs al aangebroken. Op een enkele uitzondering na overal papier aanwezig. Douchemuntjes ook maar één van de 28 nachten nodig gehad.
 
De eigen pleerol zie je eigenlijk alleen nog maar in Frankrijk bij de eenvoudige campings. Vaak dan ook met het toilet zonder toiletbril.

Maar dat zijn wel de campings die mijn voorkeur hebben, groot veld, al dan niet met bomen, geen speeltoestellen en daardoor ook geen drukke kinderen. Mijn eigen toiletrol neem ik daar graag voor mee. Die heb ik sowieso in mijn topkoffer zitten, altijd handig als je een keer langs de weg moet kakken.
 
Een paar jaar terug deed ik motor op trein vanaf D'dorf naar Wenen.. echt slapen doe je niet(en ik heb wat meer rust nodig dan normale mensen) maar je schiet wel meteen een end op.. Een dergelijke lijn zuydwaerts is er niet meer meen ik..en je moet 't geld er voor over hebben.

Inderdaad jammer dat die zuidelijke lijn er niet meer is. Ik heb onlangs Dusseldorf-Innsbruck gedaan, en beviel me best goed. Je slaapt inderdaad niet zoals thuis, maar het scheelt wel een takke eind rijden.
 
Ik zou het moeten opzoeken....................
Maar vlgs mij is er nog wel een auto-trein Düsseldorf naar Livorno..................??

Ooit met de trein gereden van Milaan naar Arnhem. Perfect kunnen slapen!!!

Edit: zie DB AutoZug Düsseldorf - Treinreiswinkel
Diverse treinen rijden niet meer. Nog wel naar Innsbruck!!
Naar Livorno dus ook niet meer 😩

Edit2:
Even nog gecheckt voor Düsseldorf-Innsbruck
Niet veel meer te boeken voor 2019.
Wel nog bijv voor di 13/8 een enkele reis met motor kost in 4p hut €238
Zeker veel geld voor zo'n klein stukje. Ook trein vertrekt om precies zo laat. Dan incheck 2uur van tevoren. Maw een hoop gedoe er omheen!
Over de Autobahn ben je daar in een paar uurtjes. Tegen de tijd dat de trein echt gaat rijden dan komt bij zelf op de motor München al in zicht!!
Ik vind 't een slechte optie. Maar OKE.........Ieder z'n eigen pleziertje!
 
Laatst bewerkt:
Je hebt nog Düsseldorf-Innsbruck en Hamburg-Wenen die het hele jaar door rijden. In het hoogseizoen heb je nog Düsseldorf-Villach. Volgens mij is dat ongeveer alles wat nog rijdt. DB-autozug doet het sowieso niet meer, die treinen zijn overgenomen door de Oostenrijkse Bundesbahn (Oebb.at)
 
Ieder zijn ding maar voor zo'n afstand zou ik de motor nooit op de trein zetten.
Gelijk heb je!! Een hoop gedoe en geregel voor zo'n klein trein-afstandje naar Innsbruck ................... :X

Ik dacht in 1e instantie aan Livorno, omdat het enkele jaren terug wel een prima optie voor mij leek. (maar helaas bestaat dus nu niet meer'()
Ik was op de motor naar Sicilië gereden en kwam daar een motor met NL-kenteken (!) tegen. Hééé, bijzonder, zie je daar eigenlijk niet.
Ik was vlak bij de Etna en een NL-echtpaar op een oude BMW-boxer hadden slechts 250km gereden om daar te komen. Huh....? kan dat dan?😵
Klein stukje naar Düsseldorf, dan in Italië 100km van eindpunt trein naar de boot en op Sicilië een klein stukje.
Op dat moment had ik al meer dan 4000km op mijn teller staan! Niks erg want het waren super-mooie km's door de laars!!

Dus dan kan het wel een prima optie zijn om ver weg zonder veel moeite te kunnen rijden.:]
Wellicht wordt zoiets dan voor mij WEL interessant. Helaas kan dus niet meer! .;(
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het normaal gesproken ook niet zo snel doen, maar in april heb ik het een keer geprobeerd. Een enkele reis Düsseldorf - Innsbruck. In april is het veel beter te betalen dan in het hoogseizoen. Ik betaalde toen 120 euro. Het ging mij er met name om dat ik gewoon totaal geen zin om een hele dag autobahn te rijden. Ik haat de Duitse snelweg, en vooral richting München is het een grote baustelle. Daar had ik gewoon totaal geen zin in. Omdat ik naar Slovenië wilde was de trein naar Villach een betere optie geweest, maar die gaat alleen in de zomermaanden. Ik bespaarde met mijn motor ongeveer 60 euro brandstofkosten en ongeveer een tientje voor een campingovernachting. Dan blijft er dus nog 50 euro over, dat vond ik het wel waard om een keer te proberen. Voor de kosten is het trouwens veel gunstiger om rechtstreeks via de Oostenrijkse baan te boeken dan via tussenpersonen als treinreiswinkel.

Ik vond het op zich best relaxt. 15:00 uur thuis vertrokken, op het gemakje naar Düsseldorf (250km) gereden. Daar nog wat gegeten en ingecheckt. Incheck een uurtje van tevoren, dus dat kost je nauwelijks tijd. Bovendien kan je de tijd tussen de incheck en het vertrek van de trein nog gewoon rondlopen, dus die tijd kan je ook gebruiken om wat te gaan eten als je dat nog niet hebt gedaan. Je deelt wel een coupe met anderen (tenzij je een privé coupe neemt, maar dat kost helemaal een vermogen), dus het hangt wel vanaf met wie je in de hut zit. Ik zat met een andere motorrijder, dus gespreksstof genoeg en best gezellig. Ik sliep niet geweldig, maar ook niet slecht. Volgende ochtend een simpel ontbijtje en om 09:00 reed ik in Innsbruck weer van de trein. Vanaf daar rij je zo de bergen in, dus met 300km op de teller zat ik midden in de bergen. Wel de lusten en niet de lasten. Voor die prijs vond ik het best wel waard en buiten het hoogseizoen zal ik het in de toekomst misschien nog wel eens doen. De dubbele prijs in de zomermaanden vind ik het dan weer niet waard. Voor de snelheid hoef je het in mijn ogen niet te doen, want de trein doet er 12 uur over en zonder oponthoud rij je het in die tijd zelf ook wel. Het ging mij er met name om dat ik gewoon geen zin had om 1,5 dag op die Duitse kut autobaan te rijden.

Dat anderen het misschien niet de echte manier van reizen vinden interesseert me geen reet, ik heb in mijn leven al kilometers genoeg gemaakt. Ik rij omdat ik het leuk vind en niet om te laten zien hoeveel kilometer ik kan maken.
 
Laatst bewerkt:
Mss in het voorjaar met de trein dan toch een goede optie.

Toch vind ik de Duitse Autobahn wel goed te rijden.
Vanaf Venlo naar Basel is vaak goed te doen. Afstand 560km, zonder ellende ben je daar met 4 uurtjes.
Dat moet wel lukken. Nee, leuk vind ik het niet:N
 
Terug
Bovenaan Onderaan