Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Wat vinden jullie een acceptabele breedte voor je bagage ? Het zal denk ik wat minder worden dan 90 cm, maar toch wel 85 cm. En op de speedbag komt dan het tentje, dat qua grootte dan opeens erg miniatuur lijkt . Ik heb een Honda CBF1000, dus geen grote GS met zijkoffers . Is 85 cm te breed om comfortabel de autobaan , ca 160 kruissnelheid, (on) veilig te maken ?
Ik heb 't net effe gemeten, mijn ingeklapte regisseurstoel heeft een lengte van 76cm.
Deze ligt tijdens vakantie overdwars op de motor en dan hoeft ie niet precies in het midden te worden vastgesjord.
Ik schat dat in de vakantie de breedte van mijn motor (Yamaha FZ750) met 2 zijkoffers is ca 85cm.
Snelheidsbeperking mbt bagage bemerk ik eigenlijk niet. Op terugweg vanaf Polen heb ik vrijwel alles in N.Duitsland boven 200 gereden.
De GPS-max was nog aanmerkelijk sneller. Van wegliggingsproblemen heb ik niets vernomen.

Zoals hierboven vermeld, dat je ook bij rijden tussen de files geen last zou hebben dat kan ik NIET bevestigen.
Als ik mijn zijkoffers op de motor heb geklikt, moet ik zeker rekening houden met een grotere breedte!
 
Ik ben nu heerlijk met m'n zijspan onderweg, tentje slapen, potje koken op de Optimus en zitten op de Chinese Helinox. Beetje bier drinken, beetje mondharmonica spelen, beetje whisky sippen, ik hou het best uit zo!
Het koelt nu een beetje af, maar het was rond zonsondergang nog 19 graden. Heerlijk.
 

Bijlagen

  • IMG_20191011_174929.jpg
    IMG_20191011_174929.jpg
    513,5 KB · Weergaven: 41
  • IMG_20191011_185653.jpg
    IMG_20191011_185653.jpg
    281,6 KB · Weergaven: 32
.................. het was rond zonsondergang nog 19 graden. Heerlijk.
Waar zit je dan nu?
Vandaag zag ik Den Helder hele dag regen met 28mm en Z.Limburg (vrijwel) droog.
(van mijn Marine-tijd weet ik ook nog wel dat het in Den Helder vaak niet zo'n best weer was. Veel regen en altijd harde wind!)
Duidelijk is dat het vandaag in N.Holland geen feestje was.......................
 
Mooie fotos Hellracer. Krijg nu al weer zin in het volgende tripje
 
Laatst bewerkt:
Waar zit je dan nu?
Vandaag zag ik Den Helder hele dag regen met 28mm en Z.Limburg (vrijwel) droog.
(van mijn Marine-tijd weet ik ook nog wel dat het in Den Helder vaak niet zo'n best weer was. Veel regen en altijd harde wind!)
Duidelijk is dat het vandaag in N.Holland geen feestje was.......................
Ik zit nu in Frankrijk, Chalons en Champagne, net onder Rheims. Ik heb net in de zon uitgebreid ontbeten met stokbrood en stinkende camembert. Nu op het gemakje inpakken en door naar een klein dorpje vlakbij Dijon voor een MF zijspan treffen.
Eerst een handdoek kopen bij een hypermarché want die ben ik vergeten...
 
Vraagje aan de doorgewinterde kampeerders en tent experts hier :)

Ik heb nu een fijn koepeltentje van Quechua, maar de binnenlengte van 210 blijkt toch aan de krappe kant als je 192 bent. Diagonaal past het net omdat ie 160 breed is, maar dan lig ik eigenlijk al strak tegen de hoeken van de binnentent aan met m'n kussen en slaapzak.

Daarom ben ik eens gaan kijken wat er nog meer op de markt is, alleen met onderstaand wensenlijstje blijkt het een uitdaging om iets te vinden:
- voldoende ruimte om languit te kunnen liggen met 192cm (languit op de buik en incl slaapzak zit je dan al snel op 215-220)
- vrijstaande constructie.
- een "2 persoons", zodat er wat ruimte over is om kleding en helm binnen te leggen.
- gewicht max 3kg (dat weegt de huidige namelijk, en de nieuwe moet natuurlijk wel een vooruitgang zijn).
- als pakket liefst 40cm, maar maximaal 50cm lang zodat ie nog in de bagage past.
- budget: 200e.

Als iemand nog een beter alternatief weet dan hoor ik 't ook graag!
 
Laatst bewerkt:
Deze tent lijkt prima, maar mij geeft 't toch bedenkingen.

Voorheen had ik een koepeltentje met binnenlengte 2.10. Zelf ben ik 1.90, dus je zou denken lang genoeg.
Wat veel mensen vergeten dat binnentent vaak onder een hoek van 45' (meestal zelfs van 2 kanten) naar binnen komt.
Als je een stevig luchtbed hebt met dikte van 10cm en daar bovenop lig je zelf, bijv bij je voeten 15cm hoog, dan heeft de binnentent op die hoogte slechts een lengte van 2.10-25-25= 1.60m. (ik reken hier zelfs nog krap) Daarom lag ik dus met zowel mijn voeten als mijn hoofd in het tentdoek.

Getoonde tent hierboven heeft een hoek van naar ik schat 60'. Dus al veel beter dan 45'
Dan is verhouding niet 1:1 maar 1: 0,87 (60'dat is 1-2-wortel 3) Dus 25cm hoog geeft vermindering van 2*15cm
Op voethoogte is de lengte dan nog 2.35-15-15=2.05m Dat kan wel maar dat houdt niet over.

Ik heb zelf een tentje met een voorportaal. Dan is meestal dat de binnentent bij de ingang verticaal. Dus verlies vanwege schuin is maar 1x.
Mijn binnentent is 2.30. Dan met 1x verlies 45' maakt bruikbare lengte ook 2.05m Dat is dus voor mijn 1.90 prima!
Ik vind sowieso een voorportaal wel erg prettig omdat het een tussenpunt is tussen vuil buiten en schoon binnen.
Maar dat is natuurlijk ieders eigen keus.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken die niet maar heb sinds 2 jaar de High Peak Sparrow, al ben ik niet de langste, met 180, lig toch gauw met je kop of poten tegen het doek.
Deze heeft een binnentent van 240, lastig is wel de zijdeur bij regen, voordeel in warm weer is de reuze hordeur.
Mijn pak en laarzen in de tent, de rest blijft in de koffers. Ik gebruik hem als slaapplek en niet als woon plek, eten slapen inpakken en weer sturen .Als het zeikt van de regen ga ik in een kamer.
IMG-20190729-WA0004.jpeg
20180804_182506.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Ik ben nu heerlijk met m'n zijspan onderweg, tentje slapen, potje koken op de Optimus en zitten op de Chinese Helinox. Beetje bier drinken, beetje mondharmonica spelen, beetje whisky sippen, ik hou het best uit zo!
Het koelt nu een beetje af, maar het was rond zonsondergang nog 19 graden. Heerlijk.

he grappig, daar was ik in september nog.

IMG_20190911_141003.jpg


IMG_20190911_120733.jpg


het stond er toen vol met Poolse hippies en Bulgaarse vakantiewerkers (vermoed ik) , gezellige boel en niet eens herrie saafus.

snap niet dat er trap fietsen buiten nederland verkocht worden, stomme kutheuvels.
 
Ik denk dat je met een budget van 200 euro best een goede tent kan kopen. Het best is om eens een paar tenten te bekijken bij een recreatie winkel. Dan kan je eens passen en kijken wat je het best bevalt.
Ik heb een 3 persoonstent omdat ik graag wat extra ruimte heb Mijn tent is een Hilleberg Nammatj 3GT, deze heeft een binnenlengte van 220cm. Het voorportaal vind ik ideaal en zou ik niet willen missen.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
@David_ZZR , Helemaal mee eens!
Normaal zou ik dat ook direct doen, alleen heb ik nog geen NL leverancier kunnen vinden waar deze tent "live" te zien is. Vandaar dat ik een beroep doe op de kennis in dit topic :)
Nu is het sowieso leuk om eens te gaan kijken en inspiratie op te doen, dus denk dat ik nog wel even op pad ga.
 
Vraagje aan de doorgewinterde kampeerders en tent experts hier :)

Ik heb nu een fijn koepeltentje van Quechua, maar de binnenlengte van 210 blijkt toch aan de krappe kant als je 192 bent. Diagonaal past het net omdat ie 160 breed is, maar dan lig ik eigenlijk al strak tegen de hoeken van de binnentent aan met m'n kussen en slaapzak.

Daarom ben ik eens gaan kijken wat er nog meer op de markt is, alleen met onderstaand wensenlijstje blijkt het een uitdaging om iets te vinden:
- voldoende ruimte om languit te kunnen liggen met 192cm (languit op de buik en incl slaapzak zit je dan al snel op 215-220)
- vrijstaande constructie.
- een "2 persoons", zodat er wat ruimte over is om kleding en helm binnen te leggen.
- gewicht max 3kg (dat weegt de huidige namelijk, en de nieuwe moet natuurlijk wel een vooruitgang zijn).
- als pakket liefst 40cm, maar maximaal 50cm lang zodat ie nog in de bagage past.
- budget: 200e.

Wie heeft ervaring met dit type, of uberhaupt met het merk?

Als iemand nog een beter alternatief weet dan hoor ik 't ook graag!
Ik ben een beetje voorbeoordeeld en fan van het merk MSR. Heb persoonlijk 2 van deze in bezit (gehad) en qua prijs kwaliteit is er in mijn ogen heel weinig dat beter is.
Op basis van jou gestelde budget komt de MSR Elixir 2 in aanmerking, iets meer dan 20euro boven budget te krijgen. Als ik de binnenmaat opzoek moet hij volgens mij passen. Voordeel is dat je deze kan bekijken bij de Zwerfkei in Woerden (laatste keer dat ik daar was).
Mocht je later toch meer ruimte willen hebben, of als je met 2 erin wilt dan heeft MRS met de gear shed een hele toffe toevoeging. Opeens een flinke luifel eraan waar je koffers e.d. ook in passen. Werkt erg goed (getest met regen)
Andere tent van MSR die voor de motor echt heel leuk is is de Hubba Tour, de luifel ingebouwd, met een grondzeiltje voor je bagage. Verwacht wel dat dit iets hoger dan het budget is. Mogelijk kan je wel met een 1 persoons versie af...

Je budget is leuk en je kan met goed zoeken ermee slagen. Als je nog net iets meer wil uitgeven is er genoeg om uit te kiezen. Succes met je zoektocht!
 
@mean-machine , top! Dank voor het meedenken. Welke tent gebruik je zelf, want nu ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig :)
Ik doe alles van begin tot eind. Van Alpha tot Omega!

Ik heb als klein tentje, wanneer veel verplaatsingen een Vango Alpha 300 (deze ook omdat ie toen voor 5 tientjes in aanbieding was)
Deze is vervanging voor een goedkoop koepeltje van 2.10x2.10m

Blijf ik langer op 1 plek staan dan gebruik ik een Vango Omega 350
 
Ik heb een Coleman, driepersoons. Die is lang genoeg voor mij , behoorlijk in kwaliteit en niet zo duur . Nu in de aanbieding voor echt heel weinig .https://www.obelink.nl/coleman-darwin-3-plus.html?category_params=s_company%3D1%26category_id%3D1285
Bij Obelink staan ze allemaal opgezet, kun je kiezen en passen . Voor jou wel een stukkie toeren !
 
dan maak je er een dag uitstapje van. ben ook helemaal uit belgie naar obelink gereden en heb er toen dag uitstapje van gemaakt en nog andere kampeerwinkels aangedaan.
 
Wij hebben een eureka Keego 3 in gebruik. past ruim binnen je budget en heeft als binnenmaten: 2,20m bij 1,75m. Gewicht is 3,3kg. Hiermee wel iets zwaarder dan je wens.
Officieel een drie persoonstent maar wij gebruiken hem als twee persoons. Heeft rechtopstaande onderzijde voordat deze in een boog omhoog komt. Is met twee slaapmatten van 2,20m en 10cm hoog prima te gebruiken. Ik ben zelf 1,91m en oke het is niet super ruim maar wel goed te doen. Heeft aan 1 zijde een klein luifeltje om je schoenen droog te zetten of een motor/fietstas.

Wij hebben ook gekeken naar de MSR tenten maar vonden die voor ons gebruik nog wel een tikje te duur. Wel erg mooi.

Mocht je tenten gaan kijken, meet dan van te voren je slaapmatten op en zoek in de winkel iets uit met die maten. Sleep dat de tent in en kijk of je tenen het doek raken. Zo doen wij het ook altijd.

In Houten zit een zaak Frans de Witte gecombineerd met Bever en hebben vrij veel kleine tentjes staan die ook voor fietskampeerder en hikers gebruikt worden.
Wij vonden het zeker te doen om vanuit de noordkop daar naar toe te rijden en rond te kijken.

Succes met je zoektocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Ik heb een Coleman. Bij Obelink staan ze allemaal opgezet, kun je kiezen en passen . Voor jou wel een stukkie toeren !
Ik zie een stukje toeren nooit als een probleem.
Onze hobby is motorrijden. Dus ergens iets verder weg wordt dan vanzelf een leuke toerrit met ook nog een reisdoel.
Overigens komt dgr van Breda. Dan kan je vaak al prima terecht bij Kampeer de Wit in Schijndel.

Ik woon in midden-NL. Soms ga ik naar motorshops in Aken.
Dat is een mooie rit binnendoor daarheen, of ik combineer bezoek gelijk met een rondje Eiffel.
Voor mij is een shop een stuk uit de buurt geen issue!

Met regenweer vind ik een shop 1 dorp verderop onprettiger dan bij goed motorweer een shop een flink eind weg.
 
Laatst bewerkt:
Op basis van jou gestelde budget komt de MSR Elixir 2 in aanmerking, iets meer dan 20euro boven budget te krijgen. Als ik de binnenmaat opzoek moet hij volgens mij passen. Voordeel is dat je deze kan bekijken bij de Zwerfkei in Woerden (laatste keer dat ik daar was).

Vorige week stond hij er nog;)
Fijn tentje is dat inderdaad, ik heb hem sinds begin dit jaar ook en ben er erg tevreden mee. Kampeerwereld Hendrikse in Ermelo heeft normaal de hele MSR reeks staan, alleen de tenten hebben tot januari plaatsgemaakt voor de kerststafdeling, dus daar moet je voorlopig voor tenten niet zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan