Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Ik vind het vooral hele lange lappen text. Niet wat je normaal op websites ziet tenzij het een opinie stuk in een krant is. Als ik een boek wil lezen koop ik een boek, als ik een website bekijk zie ik liever kortere en bondiger texten.
 
Zoals gezegd. Bedankt voor de feedback. Ga niet uitwijden wegens off topic. Meer on topic is om te zeggen dat ik wel achter de inhoud sta. Het laatste deel gaat over niet-motor kleren. Dus laat ik maar meteen eens zien of ik goed zat.

Welke kledij nemen jullie mee om te dragen wanneer je niet rijdt (ex. schoenen)?
Ik neem weinig mee. Dit is mijn 'zomer' kit.
  • 2x UV beschermend hemd
  • Super robuust trekking short die ook kan dienstdoen als zwemshort
  • Fleece. Ook te gebruiken in hoofdkussen.
  • Softshell jas. Ik ga dit vervangen door een jas die meer samendrukbaar is.
  • Regenjas die ook boven motorkleding kan gedragen worden
  • Muts
  • Buff
  • Vorig jaar nam ik ook normale t shirts mee. Dit jaar ga ik dat niet meer doen.
  • Katoen ondergoed en sportkousen (dit jaar ga ik investeren in beter wollen ondergoed dat zweet afvoert)
That's it denk ik. Dan nog trekking schoenen en teenslippers. Nu ik met de CRF op reis ga zullen de trekking schoenen vervangen worden door veel lichtere en compactere trail running schoenen.
 
Zoals gezegd. Bedankt voor de feedback. Ga niet uitwijden wegens off topic. Meer on topic is om te zeggen dat ik wel achter de inhoud sta. Het laatste deel gaat over niet-motor kleren. Dus laat ik maar meteen eens zien of ik goed zat.

Welke kledij nemen jullie mee om te dragen wanneer je niet rijdt (ex. schoenen)?
Ik neem weinig mee. Dit is mijn 'zomer' kit.
  • 2x UV beschermend hemd
  • Super robuust trekking short die ook kan dienstdoen als zwemshort
  • Fleece. Ook te gebruiken in hoofdkussen.
  • Softshell jas. Ik ga dit vervangen door een jas die meer samendrukbaar is.
  • Regenjas die ook boven motorkleding kan gedragen worden
  • Muts
  • Buff
  • Vorig jaar nam ik ook normale t shirts mee. Dit jaar ga ik dat niet meer doen.
  • Katoen ondergoed en sportkousen (dit jaar ga ik investeren in beter wollen ondergoed dat zweet afvoert)
That's it denk ik. Dan nog trekking schoenen en teenslippers. Nu ik met de CRF op reis ga zullen de trekking schoenen vervangen worden door veel lichtere en compactere trail running schoenen.
Het staat, of valt natuurlijk waar je naar toe gaat en voor hoe lang...
Verder is het heel afhankelijk wat je wilt. (stedentrips, hiken, modepoppetje ja/nee) uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf bepalen wat ze wel/niet meenemen.

Maar laten we even uitgaan van een Noordkaap trip in de zomer +- 4 a 5 weken (zowel warm, als koud).

2x merino baselayer (longsleeve)
2x themobroek

1x motorbroek (Goretex pro shell)
1x motorjas (Goretex pro shell)
1x motorschoenen
1x dikke handschoenen
1x dunne handschoenen
2x dunne bivakmuts (doet tevens dienst als mondkapje tijdens tanken)

1x korte broek/zwembroek
2x t shirt
1x outdoor lange broek.

1x Gerbing verwarmd vest + accu's + lader (doet ook dienst als kussen)

3x onderbroek
3x sokken (paar)

1x teenslippers (paar)

Kleine onderbouwing + tips:
Tijdens rijden thermo + motoroutfit.
De thermo is wasbaar en voorkomt "exotische geurtjes" uit mijn motorpak. Zelfde geld voor dunne bivakmuts. Ik heb ook het gevoel dat het nog wat stiller in helm de wordt, bij het dragen van de bivakmuts.
Bij tankstations heb je (zeker sinds Covid) vaak pompjes met alcohol voor het desinfecteren van de handen. Even pompen en direct je handschoenen aantrekken, dat voorkomt luchtjes.
De teenslippers en korte broek zijn op warme dagen "snel grijpbaar" geplaatst, zodat (nog voor het opzetten van de tent) de motorbroek en schoenen uit kunnen.

Indien er niet gereden wordt en het koud is, en/of regent, kan de motorjas over het Gerbing vest, maar dan zitten we tegen het vriespunt en vrij snel in de kroeg.
Indien het hondenweer is, zal ik eerder geneigd zijn een hotel/B&B te bezoeken dan een camping.

Bij kou thermo onder gewone kleding.
Mijn motorschoenen doen dienst als wandelschoenen.
 
Laatst bewerkt:
Zoals gezegd. Bedankt voor de feedback. Ga niet uitwijden wegens off topic. Meer on topic is om te zeggen dat ik wel achter de inhoud sta. Het laatste deel gaat over niet-motor kleren. Dus laat ik maar meteen eens zien of ik goed zat.

Welke kledij nemen jullie mee om te dragen wanneer je niet rijdt (ex. schoenen)?
Ik neem weinig mee. Dit is mijn 'zomer' kit.
  • 2x UV beschermend hemd
  • Super robuust trekking short die ook kan dienstdoen als zwemshort
  • Fleece. Ook te gebruiken in hoofdkussen.
  • Softshell jas. Ik ga dit vervangen door een jas die meer samendrukbaar is.
  • Regenjas die ook boven motorkleding kan gedragen worden
  • Muts
  • Buff
  • Vorig jaar nam ik ook normale t shirts mee. Dit jaar ga ik dat niet meer doen.
  • Katoen ondergoed en sportkousen (dit jaar ga ik investeren in beter wollen ondergoed dat zweet afvoert)
That's it denk ik. Dan nog trekking schoenen en teenslippers. Nu ik met de CRF op reis ga zullen de trekking schoenen vervangen worden door veel lichtere en compactere trail running schoenen.
Mijn zomer-outfit is wel ietsje anders.
  • Een UV-beschermend hemd? Mss ben je heel gevoelig voor hard zonlicht van Zuid Europa? Ik ben altijd heel snel bruin, dus ik heb niet eens zo'n hemd. De 1e dag beetje in de schaduw blijven is voldoende.
  • Jij noemt trekking short. Wrs bedoel je een korte broek die ook bruikbaar is voor een flinke wandeling door de natuur. Voorkeur dan een korte broek met veel zakken. Oa ook op het bovenbeen. Daarbij moet deze broek niet besmettelijk zijn voor een vlekje. Zoiets heb ik altijd mee.
  • Fleece vest ook altijd mee. Handig voor een frisse avond om snel even aan te doen. Ook als onverhoopt toch koud op de motor kan je de fleece dan nog aantrekken. Ik heb iets meer plek en houd van een 'echt' kussen.
  • Kussen Als kussen gebruik ik nu een fleece-memory-foam kussen. Na vele jaren nooit echt tevreden gebruik nu dit kussen. Wil nu niet anders meer. Had deze al 40jr geleden moeten hebben. Niet heel groot volume. Samendrukbaar. Maar idd 't kost volume.
  • Voor lopen door de regen gebruik ik ook een soft-shell-jas. Redelijk compact en je blijft met lopen gewoon wel droog.
  • Regenjas voor over het motorpak. Die zit bij mij gewoon bij het motor-regenpak. Is standaard-uitrusting.
  • Voor in de zomer is muts-buff voor mij niet van toepassing. Van het najaar weet ik dat deze alleen nodig is onder ca 5'C.
  • Ik neem op vakantie altijd oude sokken/ Tshirts en ondergoed mee. Onderweg na gebruik in de kliko.
  • Katoen ondergoed is voor mij nooit een issue geweest. Toch al wel vaker met temp boven 35-40 en meer gereden, maar dat is voor mij nooit reden geworden om hier iets mee te doen.
  • Trekking schoenen neem ik niet mee. Veel te zwaar en te groot. Ik heb wel sportieve schoenen bij me waar je makkelijk veel km's bijv een hike mee kan lopen, maar ook bruikbaar zijn om 's avonds in een resto te gaan zitten. Beetje er tussenin. (zoiets zeg je zelf al)
  • Slippers is een must! Als ik op de camping aankom altijd eerst korte broek en gewone vol-kunststof slippers aan. Handig voor douche en voor een beetje rondlopen. Hoewel,...................... Ik maak er ook flinke wandelingen mee naar bijv het dorpje voor boodschappen. Ik gebruik gewone slippers en geen teen-slippers. Bij langere stukken lopen gaat voorste verbinding zeer doen bij de grote teen. Verder zijn teen-slippers niet erg robuust. Grote kans dat ze stuk gaan. Dan heb je nog niks.
Ik sta inmiddels al meer dan 50 jaar op de camping. In al deze jaren ervaring gekregen met wat je mee wil nemen.
Natuurlijk is ook afhankelijk hoeveel bagage-mogelijkheden die je hebt. In verleden in het hooggebergte gelopen. Dan neem je aanmerkelijk minder mee, want alles moet je wel zelf dragen. Nu op de motor met oa 2 zijkoffers doe ik daar minder moeilijk over.

Succes!
 
Ik zoek doorgaans een beetje de bestemmingen op waar mooi weer niet altijd gegarandeerd is, dus vandaar vrij veel warmte kleding. Daarbij ga ik ook meestal wel voor minimaal 2, tot maximaal 4 weken weg, en ik ga niet elke 2 dagen wassen. Ik weet dat er bij mij op kleding wel wat te besparen is, maar ik vind het best zo. Globaal ongeveer dit:
  • Ondergoed/sokken, meestal 4 a 5 setjes waarvan een setje aan.
  • 2x Craft ondershirt lange mouw (ik hou niet van korte mouwen onder motorjas)
  • 2x Craft onderbroek lang
  • 2x Merino thermoshirt (als midlayer)
  • 1x Fleecetrui
  • 1x shirt korte mouw
  • 1x thermovoering motorjas, tevens in gebruik als kussen
  • 1x lange outdoorbroek
  • 1x korte broek
  • 1x zwembroek
  • Softshell of donsjas voor in de avond of als ik een dag iets anders ga doen
  • Bergschoenen
  • Slippers
  • Regenbroek/Regenjas
  • 2 set zomerhandschoenen
  • Evt 1 set winterhandschoenen of doorwaai handschoenen afhankelijk van warm of koude bestemming.
Alles afhankelijk van de bestemming uiteraard, soms wat meer tegen de kou, soms wat meer voor de warmte
 
Oei dan ga ik wat minimalistischer op pad.. Of lees ik nou zo scheef?

Voor een weekje toeren, overnachtingen in de tent.
Naast wat ik aan heb, T-shirt, dunne trui, lerenmotorjas, kevlar jeans, motor boots en een colsjaaltje.
Neem ik extra mee:
2 normale katoenen 2 shirts
1 blouse met korte mouwen
1 zwem boxershort
1 korte broek
1 hemdje (zo een hema ding)
4 onderbroeken (keertje uitwassen onderweg)
4 paar sokken (eveneens keertje wassen)
1 thermoshirt met lange mouwen
1 katoen T-shirt met lange mouwen
Regenpak
Extra paar handschoenen
teenslippers

Indien vroeg in het voorjaar dan komt daar extra bij:
1 lange onderbroek/thermo broek
1 paar extra warme sokken
Misschien een wat dikkere trui als de verwachtingen niet zo goed zijn.
Extra dekentje voor over de slaapzak maar daar gaat ik denk ik zo een Xenos fleece lakenzak voor kopen.
 
maar 1 korte broek voor een week? risicootje hoor, bij mij valt altijd direct de eerste avond er een grote klodder chocolade ijs op ofzo. _O-
Merk wel dat er tussen een weekend of een week bijna geen verschil zit, die extra boxershort en sokken maken het verschil niet.
En geen extra schoenen?

Ik heb al gemerkt dat mijn semi-sportieve outfit (leren broek, motorlaarzen, textiel jas) niet handig is als kampeerder. Zodra je van de motor af komt moet je maken dat je het uit krijgt (nog voor je tentje staat). want het is veel te warm/onhandig. Daarnaast kun je die sportieve laarzen ook niet aanhouden onder een korte broek. Voor de kampeertrips zou een kevlar jeans, met meer bergschoen achtige motorschoenen nog wel eens handiger kunnen zijn.
 
Ik heb van die semi klassiek ogende motor boots, ziet er inderdaad een beetje vreemd uit onder een korte broek.
Maar ik kan er redelijk op lopen.
De rest doe ik op slippertjes. ;)
Met mijn door artrose verrotte rechter voet kan ik toch op bijna geen enkele schoen fatsoenlijk lopen.

Inderdaad is 1 korte broek een beetje een risico...
Maar dat durf ik wel te nemen..:P

Ik moet er trouwens wel eerlijk bij zeggen dat ik het soms toch wel fris heb als ik in mei de Alpen in ga.
Dan heb ik soms alles aan wat ik bij me heb.
Misschien eens wat betere thermo kleding kopen.
 
Slippers zijn van die dingen die ik bij vertrek vanuit huis altijd netjes heb ingepakt ergens in een tas.
Na de eerste dag zitten ze meestal boven op de tas gebonden :P

Trouwens wasje, ik doe dat meestal gewoon onder de douche met wat douche schuim.
Even de onderbroek van die dag goed uitspoelen dan kan dit volgende dag weer drogen achter op een tas.
 
Ik ben meer van het inschatten wat voor weer het wordt, en dan terplekke de kast leeghalen. Thermo shirt en broek gaan altijd mee, net als een korte broek en trainingsbroek. Zoals gezegd is de rest afhankelijk van tijdsduur, weer en bergruimte.
Ik weiger overigens om in een leren motorbroek een tent op te zetten, dus die ruil ik meteen om in iets luchtigers. Ooit stond ik met een vriendin van mijn maat in ondergoed op het veld tijdens het omkleden, terwijl mijn maat zich al rot zwetend in zijn leren broek de tent opzette bij 30graden plus8)7........preuts gedoe.....jammergenoeg geen foto's van, pre digitale foto tijdperk.
 
Laatst bewerkt:
Zodra je van de motor af komt moet je maken dat je het uit krijgt (nog voor je tentje staat). want het is veel te warm/onhandig.
Daarnaast kun je die sportieve laarzen ook niet aanhouden onder een korte broek.
Als ik op de camping aankom, dan is er altijd een vaste volgorde.
Motorkleding uit en korte broek aan. Slippers aan.
Regisseurstoel uitklappen. Blikje bier open maken en opdrinken.
Daarna moed verzamelen om de tent op te zetten enz.

Aha, de slippers!
Die heb ik altijd aan de achterzijde van mijn zijkoffers met een elastiek aan de buitenzijde.
Kan ik er in 2 tellen afpakken. Sommigen vinden 't niet uitzien, maar mij boeit het nauwelijks.
Zit toch aan de achterzijde. Ikzelf zie 't niet!
 
Ik ben meer van het inschatten wat voor weer het wordt, en dan terplekke de kast leeghalen. Thermo shirt en broek gaan altijd mee, net als een korte broek en trainingsbroek. Zoals gezegd is de rest afhankelijk van tijdsduur, weer en bergruimte.
Ik weiger overigens om in een leren motorbroek en tent op te zetten, dus die ruil ik meteen om in iets luchtigers. Ooit stond ik met een vriendin van mijn maat in ondergoed op het veld tijdens het omkleden, terwijl mijn maat zich al rot zwetend in zijn leren broek de tent opzette bij 30graden plus8)7........preuts gedoe.....jammergenoeg geen foto's van, pre digitale foto tijdperk.
Van de zomer had ik bijna mn privecamping. Toen heb ik de tent gewoon in mn onderbroek op gezet.

Ook wel eens op een fietsvakantie gedaan. Het was de hele dag 35-40 graden, tegelijkertijd uitgedroogd en buik vol van water. Toen ik mn tent wou opzetten ging het enorm regenen. Snel binnentent op, buitentent erover, alle shit naar binnen, uitkleden tot op de onderbroek en rustig tent opzetten. Heerlijk verkoeling en een lekkere douche gratis.
 
Zo had een collega van mij zijn tent niet meegenomen (vergeten).........heeft bij aankomst maar een nieuwe gekocht._O-
Heb ik ook wel eens gedaan. Halverwege een tripje met de trapfiets met mijn ma toch maar besloten te gaan kamperen. Bij de decathlon voor een paar tientjes een tent en 2 luchtbedden gekocht.
 
Ik schrijf graag artikeltjes. Voor diegenen onder jullie die het niet erg vinden om in het Engels te lezen heb ik hier wat links naar mijn kampeer spullen gids.

Deel I: Welke motor?
Deel II: Tent en slaap spul
Deel III: Koken en messen
Deel IV: Niet motor kleren

Ik denk dat ik ook nog over motor kledij en -bagage ga schrijven. Er is zo veel te weten.
Leuk om te lezen!
 
Als ik op de camping aankom, dan is er altijd een vaste volgorde.
Motorkleding uit en korte broek aan. Slippers aan.
Regisseurstoel uitklappen. Blikje bier open maken en opdrinken.
Daarna moed verzamelen om de tent op te zetten enz.

Aha, de slippers!
Die heb ik altijd aan de achterzijde van mijn zijkoffers met een elastiek aan de buitenzijde.
Kan ik er in 2 tellen afpakken. Sommigen vinden 't niet uitzien, maar mij boeit het nauwelijks.
Zit toch aan de achterzijde. Ikzelf zie 't niet!
Hier dezelfde slipper oplossing. Ik kan mij voorstellen dat het er voor de andere weggebruikers ook wel gezellig uitziet...

Ik probeer echter wel de tent te hebben staan, voordat ik neerplof op de stoel.
 
Bij mij ook de slippers onder handbereik. Ik heb ze zelfs een vakantie lang aan de knipperlichten opgehangen. Bleef prima zitten.
 
Hier dezelfde slipper oplossing. Ik kan mij voorstellen dat het er voor de andere weggebruikers ook wel gezellig uitziet...
Dat 't gezellig uitziet, dat is zeker!😳

Ik reed in de buurt van Chamonix, toen ineens een auto hevig achter me ging toeteren. Ik dacht nog bij mezelf, dat ik geen kamikaze-actie had gedaan en me netjes had gedragen. Maar hij bleef steeds doorgaan met toeteren. Uiteindelijk gestopt, waarna hij mij meldde dat ik bij de spoorlijn-overgang mijn slipper was verloren. Merci beaucoup Monsieur!! :t (elastiek losgeschoten??)
Toen effe terug gereden om 'm weer op te halen. Inmiddels al enkele vakanties verder, maar de slipper in kwestie is er nog steeds!😛
 
Mijn zomer-outfit is wel ietsje anders.
  • Een UV-beschermend hemd?
  • Jij noemt trekking short. Wrs bedoel je een korte broek die ook bruikbaar is voor een flinke wandeling door de natuur.
  • Ik begrijp dat je er tegen kunt. Maar wanneer je zoals ik heel weinig kleding meeneemt moet je goede kwaliteit kopen en dan neem je echt beter anti-UV spul. Je beschermt jezelf tegen kanker en de kleding gaat langer mee.
  • Inderdaad een hele sterke short die je kunt gebruiken voor citytrips, wandelen en zelfs een avonturenpark.
Ik heb nog nooit een echte koude motorreis gedaan. Een koudere reis vereist meer kleren en vooral meer laagjes. Dan zeker thermisch ondergoed mee.
 
De teenslippers sjor ik gewoon bovenop de bagage... Dat is heel handig voor mijn 'ritueel' wanneer ik op de camping toekom. Motorbotten uit en voeten direct in de slippers en de jas uit... Dan gooi ik de tassen er af en neem ik mijn short. De volgende stap is het destabiliseren van de volledige vrouwelijke bevolking van de camping (en sommige mannen) door even van broek te wisselen. Ik ben niet echt beschaamd. :) Dan ben ik comfortabel en kunnen we aan de tent beginnen. Als de basis staat doe ik meestal een rondje rond de camping of drink ik wat bier of zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Terug
Bovenaan Onderaan