Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Maar moet je dat willen? Dat je overal bereikbaar bent? Wij hebben dat overwogen toen we naar Mongolië reden, maar er vanaf gezien. Wij vonden (en vinden) dat een van de charmes van reizen is, dat je juist niet altijd en overal bereikbaar bent. Het thuisfront werd toch regelmatig op de hoogte gehouden door ons blog, wat om de drie/vier dagen werd bijgewerkt. En vaak is geen nieuws, goed nieuws!

Mee eens, en buiten dat, in Europa wordt de dekking steeds beter, er zijn tegenwoordig maar weinig plekken waar je echt totaal geen bereik hebt. Misschien niet altijd even goed, maar een smsje sturen lukt bijna altijd wel. Zelfs op IJsland had ik op 95% van de plaatsen gewoon bereik, en dat is inmiddels alweer 4 jaar geleden dus het zal eerder beter dan slechter geworden zijn. Afgelopen jaar in Zweden ook zo goed als overal, soms moet je even een paar stappen opzij doen maar het lukt bijna altijd. Natuurlijk kan je dat plekje treffen waar je geen bereik hebt, maar je kunt ook niet alle risico's uitsluiten. Ga je klimmen of op andere manier de randjes van het bestaan opzoeken dan is het misschien weer een ander verhaal, maar op de motor lijkt het mij niet zo nodig. Maar iedereen moet natuurlijk doen waar hij zich goed bij voelt.
 
In Europa is het meestal niet zo onherbergzaam en is wel regelmatig telefoonbereik. Dan lijkt het mij niet nodig.

Ik ben aan het denken over een rondje Zwarte zee. Dan kan ik het mij voorstellen dat het allemaal wat anders wordt.
Zeker omdat het een "ik" rondje wordt en geen "wij" rondje.

Je hoeft natuurlijk geen berichten te sturen. Het apparaat kan zelf locatietags sturen, dan is het thuisfront ook weer tevreden.
 
Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar als je gaat klimmen kan ik me dat voorstellen. Maar met de motor in Europa? Zo leeg is dat toch niet? Ik ben daar in de steppe over de kop geslagen met het span, maar zelfs daar kwam er iemand voorbij! Oké, het duurde een uur of 6, maar uiteindelijk.... En je staat te kijken van de wil die mensen hebben om te overleven, ook na een meer dan ernstig gebeuren, kijk maar eens hier: Joe Simpson - Wikipedia (
).
Volgens mij ging het in eerste instantie ook over klimmen.

De meeste verharde wegen kun je in europa ook bijna niet meer op verdwalen. Zelfs in lapland komen op zo goed als alle wegen elk uur wel een keer een auto.
 
Mee eens, en buiten dat, in Europa wordt de dekking steeds beter, er zijn tegenwoordig maar weinig plekken waar je echt totaal geen bereik hebt.
Mss tegenwoordig wel, maar van verleden weet ik dat ik op de rand stond van Cirque du Gavarnie.
Recht onder me in het dal zag ik bewoonde wereld, maar mijn telefoon-bereik was zero!
Gavarnie-haze.jpg

Dit dal vind ik 1 van de mooiste van de Pyreneeën!
 
Nog even over die koffie en de rustmomenten. Ik rook niet en ik drink geen koffie. Als ik onderweg ben, is alleen het tanken een reden om ergens te stoppen. Maar ja met een GSA en 30 liter is dat dan alleen aan het begin of aan het einde van de dag. Stoppen is meestal alleen even een fotootje maken of zo en dan... nou ja, maar weer op pad. Ben dan wel jaloers op lui die dan even lekker een sigaret roken en/of even een bakkie zetten. Maar ja, koffie vind ik vies en roken...
 
En over dat bereik en thuisfront. Ik denk dat dat wel een beetje van de laatste tijd en altijd bereikbaar zijn is. Toen wij in de 70'er jaren op de brommer Europa doorgingen, belde ik nooit naar huis. We gingen gewoon weg en een paar weken later meldde je je weer bij je moeder. 'En leuk geweest? Ja hoor'. En dan ging je naar de garage je bagage uitpakken.
Nu lopen er al kinderen met een horloge rond waarbij papa en mama de hele dag kunnen zien en horen wat de koters uitvreten. OK, hoog op een alp met klimmen en kletteren, dan is het wel handig om iemand te pakken te krijgen als je vast zit. Maar dat moet je ook nooit alleen doen.
 
Nog even over die koffie en de rustmomenten. Ik rook niet en ik drink geen koffie. Als ik onderweg ben, is alleen het tanken een reden om ergens te stoppen. Maar ja met een GSA en 30 liter is dat dan alleen aan het begin of aan het einde van de dag. Stoppen is meestal alleen even een fotootje maken of zo en dan... nou ja, maar weer op pad. Ben dan wel jaloers op lui die dan even lekker een sigaret roken en/of even een bakkie zetten. Maar ja, koffie vind ik vies en roken...
Je mag ook een kopje thee maken hoor, of een lekker stokbroodje eten. Of gewoon even lekker zitten en De omgeving in je op nemen.
Niks om jaloers op te zijn, je kan het net zo makkelijk zelf doen.
 
Nog even over die koffie en de rustmomenten. Ik rook niet en ik drink geen koffie. Als ik onderweg ben, is alleen het tanken een reden om ergens te stoppen. Maar ja met een GSA en 30 liter is dat dan alleen aan het begin of aan het einde van de dag. Stoppen is meestal alleen even een fotootje maken of zo en dan... nou ja, maar weer op pad. Ben dan wel jaloers op lui die dan even lekker een sigaret roken en/of even een bakkie zetten. Maar ja, koffie vind ik vies en roken...

Koffie vinden mijn darmen niet fijn, en roken ben ik nooit stoer genoeg voor geweest. Maar inderdaad soms sta je dan tijdens zo'n pauze momentje een beetje beteuterd rond te kijken, dat herken ik wel.
 
Laatst bewerkt:
Dat zal wel, maar goed drinken is toch ook belangrijk. Of het nou koffie, cola, water of ranja is, vocht heb je nodig. En ja, ook ik drink te weinig als ik aan het toeren ben.
Ik heb daarvoor een camelback in mijn tanktas zitten. Als het erg warm is, vul ik die 's ochtends bij een supermarkt met ijsblokjes en water, en dan kan ik de hele dag koud water drinken. En omdat hij in mijn tanktas zit, is het heel makkelijk om even bij een verkeerslicht wat te drinken, of wanneer ik even stop om een foto te maken.

Sinds ik die heb, drink ik makkelijker voldoende vocht op zo'n dag. Alleen rijdend stop ik anders ook veel te weinig.
 
Ik heb daarvoor een camelback in mijn tanktas zitten. Als het erg warm is, vul ik die 's ochtends bij een supermarkt met ijsblokjes en water, en dan kan ik de hele dag koud water drinken. En omdat hij in mijn tanktas zit, is het heel makkelijk om even bij een verkeerslicht wat te drinken, of wanneer ik even stop om een foto te maken.

Sinds ik die heb, drink ik makkelijker voldoende vocht op zo'n dag. Alleen rijdend stop ik anders ook veel te weinig.
Zo doe ik het ook, alleen zit ie bij mij op mn rug. Op de camping gebruik ik diezelfde camelback ook als stromend water voor in de voortent. Tanden poetsen enzo doe ik sindsdien gewoon in de tent.
 
Mss moet je juist wel niet een camelback hebben.
Omdat je op ieder moment kan drinken, zal je snel een rustplek of leuk terras overslaan.
Ik heb niet zo'n waterzak, maar dan vergeet ik zelfs ook nog te vaak om effe te stoppen.
Ik heb mezelf wel voorgenomen om vaker een rustpauze te nemen. Dat lukt me steeds beter!
 
De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens. :] Bij is dat ook genoeg drinken: ik vergeet het (te) vaak.
 
Mss moet je juist wel niet een camelback hebben.
Omdat je op ieder moment kan drinken, zal je snel een rustplek of leuk terras overslaan.
Ik heb niet zo'n waterzak, maar dan vergeet ik zelfs ook nog te vaak om effe te stoppen.
Ik heb mezelf wel voorgenomen om vaker een rustpauze te nemen. Dat lukt me steeds beter!
Ik doe het allebei. Neem regelmatig een pauze bij een bankje op een mooie plek of bij een mooi vergezicht en daarbij drink ik tijdens het rijden ook genoeg.

Bij de pauze's eet ik ook vaak wat, en als je dan nog flink bij moet drinken krijg je zon volle buik van.
 
Klopt s-avonds: een keer bij La Mouche motorcamping nabij Epinal. Beetje doorgezakt. Volgende middag op de Duitse autobahnen nabij Koln op weg naar huis, met de zon er vol op voelde ik mij niet top!!!! (Zal ook wel iets met leeftijd te maken hebben, hahaha)
 
Alhier een pro tip om koel water te drinken als het buiten warm is. (per toeval ontdekt).

De Camelback (of fles water) vullen. In de zak van de tent doen (Die je achterop bindt) met de tent op de Camelback/fles. Dit werkt super isolerend en houdt het water lekker koel. Het slangetje kan je vervolgens weer naar boven laten lopen.
 
Laatst bewerkt:
Alhier een pro tip om koel water te drinken als het buiten warm is. (per toeval ontdekt).

De Camelback (of fles water) vullen. In de zak van de tent doen (Die je achterop bindt) met de tent op de Camelback/fles. Dit werkt super isolerend en houdt het water lekker koel.
Alleen ben ik dan ban dat ie knapt. Vooral ook omdat mijn tent met een setje spanbanden vast zit.
 
Ik heb de camelbak gewoon op mijn rug, de eerste paar keer is even wennen maar al snel merk ik er niks meer van. Ik ga toch niet zo vaak naar echt warme bestemmingen, dus koel houden doe ik niet aan. Stoppen op terrasjes doe ik toch niet, vind ik zonde van de tijd en niks aan in mijn eentje. Terras zitten doe ik thuis wel weer.
 
Over camelpak en warm weer gesproken: dat houdt mij ook tegen, ik heb het snel te warm. Iemand ervaring met van die cool vesten? Vraag me af of dat echt werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan