Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Iemand ervaring met van die cool vesten? Vraag me af of dat echt werkt.
Ja, en nee

Ik heb er een van Macna, maar hoewel de recensies van dat ding best oké zijn heb ik het gevoel dat ik het alleen maar warmer heb met dat ding aan. Paar keer geprobeerd, maar ik ben gestopt om hem weer uit te doen.
 
Hier dezelfde ervaring met koelvesten (ook Macna). Heb niet echt de indruk dat het werkt op lange trips. wellicht wel voor korte ritjes.
 
Stoppen op terrasjes doe ik toch niet, vind ik zonde van de tijd en niks aan in mijn eentje. Terras zitten doe ik thuis wel weer.

laten we wel zijn, het gemiddelde reisverslag van jou gaat ook niet bepaald naar de costa del sol, of de Italiaanse bloemen riviera _O- _O-
Op de gemiddelde hoogvlakte zijn de gezellige boulevards toch zeldzaam :+
 
@LePensZeur Waar staat dat verhaal dan? Ik ben ook benieuwd naar het nut van die voeding

Hij had de term PSU gebruikt en een stroomvoeding was dan ook hetgene wat voornamelijk tevoorschijn kwam bij google.
Persoonlijke Standaard Uitrusting kunnen zelf engelsen afkorting tot my camping kit ;)
ik was te vet voor militaire dienst en dat omdat ze dat wel konden meten en mijn luiheid niet :+
 
Hier dezelfde ervaring met koelvesten (ook Macna). Heb niet echt de indruk dat het werkt op lange trips. wellicht wel voor korte ritjes.
Ik heb me afgelopen zomer een keer me de tuinslang afgespoten terwijl ik m'n leren pak al aanhad voor ik een rondje ging rijden. Heerlijk afgekoeld, pak afgespoeld, lekker gereden. 3 vliegen in 1 klap.

Pak was binnen 2 uur droog. Even een beetje leervet er op en het is weer zo goed als nieuw.
 
Hij had de term PSU gebruikt en een stroomvoeding was dan ook hetgene wat voornamelijk tevoorschijn kwam bij google.
Persoonlijke Standaard Uitrusting kunnen zelf engelsen afkorting tot my camping kit ;)
ik was te vet voor militaire dienst en dat omdat ze dat wel konden meten en mijn luiheid niet :+
Ow.. nu valt het koewartje, ik heb niet gegoogeld omdat ik weet dat de PSU de huidige PGU is en een (power supply unit) niet direct in me opkwam...
 
Ik heb me afgelopen zomer een keer me de tuinslang afgespoten terwijl ik m'n leren pak al aanhad voor ik een rondje ging rijden. Heerlijk afgekoeld, pak afgespoeld, lekker gereden. 3 vliegen in 1 klap.

Pak was binnen 2 uur droog. Even een beetje leervet er op en het is weer zo goed als nieuw.
Feitelijk doe je hier hetzelfde als met een koelvest. Je zou het nog iets efficiënter kunnen doen door alleen je T shirt nat te maken. Het verschil met het koelvest is dat je niet het gevoel hebt dat je een nat T shirt aanhebt.

Belangrijk is wel (zowel voor T shirt, als koelvest), dat er luchtstroming door je jas kan gaan. dus luchtgaten open.
 
Feitelijk doe je hier hetzelfde als met een koelvest. Je zou het nog iets efficiënter kunnen doen door alleen je T shirt nat te maken. Het verschil met het koelvest is dat je niet het gevoel hebt dat je een nat T shirt aanhebt.

Belangrijk is wel (zowel voor T shirt, als koelvest), dat er luchtstroming door je jas kan gaan. dus luchtgaten open.
Wat een goed idee voor als je heel snel een een spierblessure wilt oplopen ! Je jas heeft een beperkt aantal gaten en dus wordt je heel goed gekoeld op die plaatsen, en de rest blijft lekker warm. Dus grote verschillen in temperatuur vlak naast elkaar. En je rug blijft gewoon lekker warm, en op de borst en armen wordt je lekker koud. Je kunt het best doen hoor , het helpt misschien eventjes, maar na een dag rijden is alleen je T-shirt doorweekt met zweet. Lijkt me een beter plan om gewoon je jas een stukje open te doen, warm wordt je toch. En verder, gewoon niet zeuren. Bij 40 graden in Spanje is het een beetje heftig, net als bij 0 graden in het hoge noorden. Het is niet anders, je moet er gewoon maar tegen kunnen. Zo vind ik zelf dat mensen die in de hitte op het strand gaan liggen verbranden waarschijnlijk ook binnen de hersenpan wat verschroeid zijn, maar je, dat doen ook hele volksstammen.
Okay, wat off topic, hoewel het gaat over uitrusting en zo bij kamperen. Een beetje logisch nadenken hoort daar zeker ook bij.
 
Wat een goed idee voor als je heel snel een een spierblessure wilt oplopen ! Je jas heeft een beperkt aantal gaten en dus wordt je heel goed gekoeld op die plaatsen, en de rest blijft lekker warm. Dus grote verschillen in temperatuur vlak naast elkaar. En je rug blijft gewoon lekker warm, en op de borst en armen wordt je lekker koud. Je kunt het best doen hoor , het helpt misschien eventjes, maar na een dag rijden is alleen je T-shirt doorweekt met zweet. Lijkt me een beter plan om gewoon je jas een stukje open te doen, warm wordt je toch. En verder, gewoon niet zeuren. Bij 40 graden in Spanje is het een beetje heftig, net als bij 0 graden in het hoge noorden. Het is niet anders, je moet er gewoon maar tegen kunnen. Zo vind ik zelf dat mensen die in de hitte op het strand gaan liggen verbranden waarschijnlijk ook binnen de hersenpan wat verschroeid zijn, maar je, dat doen ook hele volksstammen.
Okay, wat off topic, hoewel het gaat over uitrusting en zo bij kamperen. Een beetje logisch nadenken hoort daar zeker ook bij.
Een goed motorpak kun je ook aan de achterkant open zetten en dan waait dat ook gewoon door.

En ik denk dat die spierblessure wel mee zal vallen. Je zit vaak op de motor niet echt heel hard je spieren te gebruiken en het spul komt in warm genoeg weer ook niet onder bedrijfstemperatuur zegmaar, maar ik zal het van de week eens aan m'n vriendin voorleggen wat voor effect dat heeft op je spieren. Die is fysio :)
 
Mijn ervaring met een koelvest (Rev-it), alleen als het echt heel warm is werkt het.

Je hebt het dan nog steeds warm, maar het is minder extreem.
Randvoorwaarde, trek onder het koelvest een coolmax t-shirt (of een ander soort "technisch" ondergoed) dit zorgt dat je t-shirt niet nat aanvoelt op je huid. Dan het koelvest en een "ademende" jas (in mijn geval een kunststof motorjas met Goretexlaag, deze jas heeft een beperkte ventilatie). En bij 30+ werkt het dan naar behoren.

Voordat ik beschikte over een koelvest, ook wel eens met nat t-shirt gereden onder dezelfde motorjas. Voordeel van koelvest is dat het veel langer werkt en het verschil met een katoenen t-shirt is dat een koelvest gelijkmatiger koelt, t-shirt was in het begin koud en nat.

Gezien de beperkte omvang "sjouw" ik het wel mee, xeker als de rit/reis in de zomer is en er kans op flinke warmte is. Samengevouwen is het koelvest namelijk niet erg groot.
 
Mijn ervaring met een koelvest (Rev-it), alleen als het echt heel warm is werkt het.

Je hebt het dan nog steeds warm, maar het is minder extreem.
Randvoorwaarde, trek onder het koelvest een coolmax t-shirt (of een ander soort "technisch" ondergoed) dit zorgt dat je t-shirt niet nat aanvoelt op je huid. Dan het koelvest en een "ademende" jas (in mijn geval een kunststof motorjas met Goretexlaag, deze jas heeft een beperkte ventilatie). En bij 30+ werkt het dan naar behoren.

Voordat ik beschikte over een koelvest, ook wel eens met nat t-shirt gereden onder dezelfde motorjas. Voordeel van koelvest is dat het veel langer werkt en het verschil met een katoenen t-shirt is dat een koelvest gelijkmatiger koelt, t-shirt was in het begin koud en nat.

Gezien de beperkte omvang "sjouw" ik het wel mee, xeker als de rit/reis in de zomer is en er kans op flinke warmte is. Samengevouwen is het koelvest namelijk niet erg groot.
Grappig. Ik vind zo'n vest een lomp ding voor onderweg. Mijn jas kan aan alle kanten open (voor, achter en mouwen). Als ik dan een thermo eronder aantrek, wordt ik gekoeld door het zweet en scheelt het weer een laag.
Wel veel water mee...
 
Mijn ervaring met een koelvest (Rev-it), alleen als het echt heel warm is werkt het.

Je hebt het dan nog steeds warm, maar het is minder extreem.
Randvoorwaarde, trek onder het koelvest een coolmax t-shirt (of een ander soort "technisch" ondergoed) dit zorgt dat je t-shirt niet nat aanvoelt op je huid. Dan het koelvest en een "ademende" jas (in mijn geval een kunststof motorjas met Goretexlaag, deze jas heeft een beperkte ventilatie). En bij 30+ werkt het dan naar behoren.

Voordat ik beschikte over een koelvest, ook wel eens met nat t-shirt gereden onder dezelfde motorjas. Voordeel van koelvest is dat het veel langer werkt en het verschil met een katoenen t-shirt is dat een koelvest gelijkmatiger koelt, t-shirt was in het begin koud en nat.

Gezien de beperkte omvang "sjouw" ik het wel mee, xeker als de rit/reis in de zomer is en er kans op flinke warmte is. Samengevouwen is het koelvest namelijk niet erg groot.
He die Wim ;)

In een zaak waar men erg fan is van Rev It vond men toch het coolvast van Magna beter, dat verdampt het water door hele kleine gaatjes en die vul je ook echt via een dop, ik meen dat je die van Rev It moest dompelen, maar kan dat niet uitmaken uit jouw verhaal, of ik mij dat goed herinner.
1 gaatje is bij mij wat lek of groter geworden, helaas in het kommetje van je onderrug dus bij vullen lekt hij daar al snel, maar verder functioneert hij nog voldoende.
 
Maar eigenlijk kwam ik hier om het youtube kanaal van Foresty Forest onder de aandacht te brengen.
Deze jongeman heeft sinds 6 jaar geleden al filmpjes geplaatst over fietsen door de natuur en sinds 2 jaar ook vanuit zijn auto/camper.

ik vind het zelf erg de moeite waard om te kijken en los van het camper (een bus met een bed zonder stahoogte, want amerika) heeft het verder erg veel raakvlakken en is het met het huidige weer erg leuk om te kijken.
dr komt alleen geen motorfiets in voor, die disclaimer zal ik vast geven, hij praat ook wat monotoom maar geeft wel veel info en heeft zo heel af en toe ook erg grappige droge humor.

 
Iemand nog een tip voor een leuke plek om te winterkamperen. Een nachtje maar. Liefst met sanitair wat open is. En mogelijkheid tot kampvuur? O' en in NL.
 
Helaas mag niet je motor bij de tent.
In de winter doen ze daar meestal niet zo moeilijk over hoor. Ik kom in de winter regelmatig op die terreinen en ik zie ook vaak zat auto's bij de tent staan. Zeker als het maar voor één nachtje is en je geen 10x heen en weer rijdt.

Hou er wel rekening mee dat je op die terreinen wel lid moet zijn van Natuurkampeerterreinen.
 
De campinggaz brander toch even van zolder gehaald. Niet in om te kamperen, wel om even een pannetje chocolademelk op te kunnen warmen langs het ijs. Duurde aanmerkelijk langer dan in de zomer :Y
 
Hier dezelfde ervaring met koelvesten (ook Macna). Heb niet echt de indruk dat het werkt op lange trips. wellicht wel voor korte ritjes.
Ik moet zeggen dat een Macna koelvest in combinatie met een lichtgrijs gekleurd doorwaaipak ook bij 36 gr wel comfortabel is. Een zwarte helm is dan weer minder, maar ik heb relatief goedkoop een witte op de kop kunnen tikken. Daarmee is het goed vol te houden bij warm weer en lange ritten.
 
Nu moeten we 't met de helm niet erger maken dan 't is.
Mijn zwarte helm gebruik ik tussen iets onder nul, tot 45'C-plus.
Bij temps rond vriespunt is een balaclava wel lekker tegen de koude wind op je hals.
Bij erg heet weer zet ik roostertjes van de helm open.

Mijn universeel textielpak doet 't ook goed voor (vrijwel) alle temps in NL.
Bij kou een extra vest eronder, bij warmer weer alle ritsjes open zetten. Waait dan prima door!
Bij extreme hitte of Z.Europa in de zomer, dan de doorwaaijas.

Handschoenen heb ik 4 sets en dunne onderhandschoenen extra eronder bij extreme kou.
Voor winter-gewoon-zomer en hittegolf. Die laatste is heerlijk bij erg hoge temps. Superdun en veel gaas.
Evt. kan bij kou ook de handvatverwarming worden aangezet.

Laarzen gebruik ik altijd dezelfde. Rond het vriespunt ipv gewone dan de dikke sokken aan.
 
De campinggaz brander toch even van zolder gehaald. Niet in om te kamperen, wel om even een pannetje chocolademelk op te kunnen warmen langs het ijs. Duurde aanmerkelijk langer dan in de zomer :Y
Je melk én je pannetje zijn nu natuurlijk ook aanmerkelijk kouder dan in de zomer.
 
Nu moeten we 't met de helm niet erger maken dan 't is.
Mijn zwarte helm gebruik ik tussen iets onder nul, tot 45'C-plus.
Ik merk echt wel een verschil tussen een zwarte en witte helm. Heb ze beiden gehad en heb nu dus een witte.

Bij extreme hitte of Z.Europa in de zomer, dan de doorwaaijas.
Dat is voor mij niet voldoende. Het is wat @rutgertjuh zegt: ook ik heb sneller last van warmte. Alle beetjes helpen dan. Ik ga komende zomer toeren in Spanje/Portugal, zal dus ook in het zuiden en het binnenland zijn, waar het heet is. Alles wat mij een beetje kan afkoelen is dan welkom.
Handschoenen heb ik 4 sets en dunne onderhandschoenen extra eronder bij extreme kou.
Voor winter-gewoon-zomer en hittegolf. Die laatste is heerlijk bij erg hoge temps. Superdun en veel gaas.
Geen last van zonnebrand met die gaas handschoenen ? Ik draag 's zomers lichte leren, juist daarom.
Laarzen gebruik ik altijd dezelfde. Rond het vriespunt ipv gewone dan de dikke sokken aan.
In de zomer hoge schoenen ipv lange laarzen. 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan