Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Daarom heb ik van de week via MP die doorwaai jas gekocht.
Ik heb eigenlijk tijdens elke trip naar het zuiden wel van de momenten dat het echt te warm is voor mijn kleding.
Nadeel is dat ik toch echt wel een enorme koukleum ben en is zo een doorwaai jas dus echt iets extra's.
Tenzij ik iets kan verzinnen met meerdere lagen waarvan de doorwaaijas onderdeel is.
Samen met een warme onderlaag en een winddichte boven laag.
Dikke trui en een regenjas bijvoorbeeld.

Volgens bestaat die oplossing wel.
Mijn richa jas is in de basis doorwaai, daar kan ik dan een wind&water dichte voering in ritsen en daar binnenin nog een winter voering.

Dus rij tussen de 10 en 35 graden met dezelfde jas.
 
Laatst bewerkt:
Dat valt mee voor zo'n grote tent. Maar 10 minuten opzetten met twee man en 15 minuten afbreken staat me niet heel erg aan om eerlijk te zijn.

Mijn quickhiker 2 (pakmaat 40x18x18) stond altijd in 2-3 minuten en in dezelfde tijd had ik m ook afgebroken.

Food for thought, want zo'n grote tent is natuurlijk wel stukken praktischer
Je hebt vast geen haast, dus die tijd is nauwelijks een item denk ik. En die paar kilo extra gewicht, die merk je ook niet. Qua tijd is het laten leeglopen van de selfinflating matras van belang. En niet leuk. Maar ja, je moet wat om een beetje lekker te slapen. Daarom heb ik ook een recht-toe-recht-aan slaapzak, en niet zo'n eskimoworstelzak.
 
Mijn redenatie, liever (bewust) zonder motorkleding een stuk rijden met extreme warmte dan door de warmte bevangen worden en daardoor in de problemen komen :/
Mijn redenatie: als het met een doorwaaijas nog steeds te warm is, is het uberhaupt te warm om iets te doen en zoek ik een riviertje/meertje op om in te gaan liggen.
En de volgende keer ga ik dan naar een ander land _O-
 
Dat naar een ander land is niet altijd mogelijk. Ik heb het in 2015 meegemaakt dat er een hittegolf was in zo ongeveer het hele vaste land van Europa.
En als de route gaat door Duitsland, Oostenrijk, Italië, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en België is ontwijken onmogelijk. Wel is er ondertussen een koelvest aangeschaft, werkt goed, het blijft warm, maar je bent minder "kapot" van de warmte (en opgevouwen is de omvang acceptabel, zeker omdat het toch om een stukje veiligheid gaat).
 
Nooit echt last van de warmte, pak blijft meestal aan... of het is effe een kilometer naar het strand of de supermarkt als ik al op locatie ben. Het enige waar ik van baal met warmte is gesmolten asfalt. Voor de rest is het een kwestie van rustig blijven... goede luchtige kleding dragen en je niet te druk maken.
 
Mijn redenatie: als het met een doorwaaijas nog steeds te warm is, is het uberhaupt te warm om iets te doen en zoek ik een riviertje/meertje op om in te gaan liggen.
En de volgende keer ga ik dan naar een ander land _O-
Tot mijn eigen verbazing was het met ongeveer 35 graden goed te doen in de droge droogte van Portugal.
Maar na de lunch in een restaurant met airco is het wel weer even schakelen en wennen.
Ik heb dan een coolvest aan, de variant waar je water in giet ipv hem onderdompelt, die is van magna.

Dat naar een ander land is niet altijd mogelijk. Ik heb het in 2015 meegemaakt dat er een hittegolf was in zo ongeveer het hele vaste land van Europa.
En als de route gaat door Duitsland, Oostenrijk, Italië, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en België is ontwijken onmogelijk. Wel is er ondertussen een koelvest aangeschaft, werkt goed, het blijft warm, maar je bent minder "kapot" van de warmte (en opgevouwen is de omvang acceptabel, zeker omdat het toch om een stukje veiligheid gaat).
en op deze trip had ik het coolvest ook, voelde als valsspelen ;)
de laatste paar dagen ging ik dan ook alleen op pad , veel eerder dan de rest om op die manier zo min mogelijk midden op de dag te rijden, begin vd middag zat ik toen al op Echternach ;)
 
ik wou ook net een reactie beginnen over het niet nodig hebben van een stoel.
vorig jaar Juni had ik geen stoel bij mij en , heb het even nagekeken aan de hand vd foto's, op 3 plekken had ik geen stoel.
bij de rest is er wel wat te lenen van verlaten caravans met wat plastic stoelen op een terras.
Maar als je inderdaad alleen een min of meer vlak grasveld hebt is het vooral in de wat koelere avond niet prettig zitten.
Dus net maar even een opvouwbaar stoeltje besteld op alie express.
Door het ontbreken van een stoel heb ik wel een leuk plekje gevonden doordat ik een bankje zocht wat dichtbij was, alleen toen wel 2 verrotte kleine splinters aan die houten bank overgehouden..
in Zwitserland dan weer samen met een Zwitsers stel op 1 houten bank terecht gekomen die fatsoenlijk Engels konden met een fatsoenlijke opleiding/nivo om zo een leuk gesprek te kunnen hebben over de situatie en versoepelingen in hun regio.

Als je een gs1200 hebt hoef je de tent niet eens op te vouwen, maar gooi je hem zo achterop ;)
Ik wil zelf nog wel eens met de trapfiets op vakantie en ik ben niet zo fanatiek dat ik mn tandenborstel doormidden zaag maar let er wel op
dat alles zo klein en compact mogelijk is.
Op 1 vakantie ben ik van motor naar fiets gewisseld ( lang verhaal) en toen ook van de hitchiker 3 naar 2 ( van Decathlon) gegaan en dat is voor het motorrijden wel makkelijk om nog 1 persoon extra te rekenen qua tent. beiden hebben wat extra ruimte maar dat is het verschil in grootte tussen de binnentent en de buitentent. genoeg om je laarzen droog buiten de binnentent te houden.

Verder is het vooral leuk om te lezen hoe men verschillend over dingen denkt en waarde aan bepaalde dingen hecht, zolang het maar geen getouwtrek word.
Ik doen zelf thuis veel koken en bestel vrijwel nooit iets. Als het dan goedkoop en lekker eten is in het buitenland is dat de ultieme traktatie, los van het gebrek aan meeslepen, afwassen koken en noodles uit het gras pulken omdat je pannetje omdonderde.
Kan me goed voorstellen dat die situatie ook precies omgekeerd voorkomt.
 
Over het rijden in extreme warmte........................

Wat ik nog wel eens doe met extreme warmte is om de rits aan voorkant half open te zetten.
De wind blaast naar binnen en maakt van de jas een ballon, die prima doorwaait.
Zelfs tot 45'C op Sicilië was op deze manier te rijden. Het wordt alleen lastig als het stoplicht te lang op rood staat................ :X

Heel korte ritjes naar bijv de supermarkt deed ik vanaf de camping gewoon op de 'Italiaanse manier'.
In het T-shirt, met de badslippers, blote handjes. Dan deed ik nog wel de helm op, maar dat doen ze daar ook vaak nog niet eens.
Niet te moeilijk over doen. Normaal rijd ik 10-duizenden km's zonder botsen. Dan zal die 2 km naar de super ook best lukken!
 
Daar heb ik dus altijd schijt aan... als eerste gaat mijn korte broek uit mijn tas, die trek ik naast mijn motor aan... (dan ziet de halve camping mijn onderbroek maar een keertje) en dan pas zet ik mijn tent op. Of het moet echt koud zijn.
Ik zet net zo makkelijk de tent op in mijn onderbroek. Ja soms kijken ze een beetje raar, maar ik ken ze toch niet.
 
En als laatste reactie nog...
Zodra het beter weer word ga ik op weg.
Alleen in dit topic kan men enigszins snappen dat alleen thuis zitten of alleen voor je tentje niks gaat veranderen aan de situatie zoals die nu is.
Dan kan een zeker iemand wel (een half jaar terug) zeggen dat het asociaal is om te gaan reizen, maar die had voor mij allang afgedaan, raar dat miljoenen mensen dat anders zien, maar dat ligt natuurlijk aan mij ;)

In het nieuws komt het dat Fransen (jeugd) lekker aan de boemel gaat terwijl de Spanjaarden zelf (fransen nu ook niet in eigen land) niks mogen.
De Spaanse jeugd daarentegen zorgt ervoor dat elke afvalcontainer in de grote steden in de fik word gestoken dus ik kan daar straks met m'n motortje lekker omheen rijden.
Jammer dat dit alles zoveel verdeeldheid geeft , dus straks gewoon lekker er op uit (eerst die kut hagel en sneeuw maar eens weg) .
 
In de onderbroek je tentje opbouwen, dat gaat mij ook wat ver.
Maar als ik op de camping kom, dan trek ik gewoon de motor-kleding uit en wissel dat voor een korte broek.

Maar campings willen steeds luxer en ook 'beter publiek'.
Liefst tenthuisjes voor glamping. Want de kassa moet natuurlijk helemaal VOL!!
Als dan een dure tante jou in de onderbroek ziet lopen, dan raakt ze helemaal van de kaart!
 
Tuurlijk, daar zit wat in, maar het ligt maar net waar je prioriteiten liggen. Als ik aankom verwissel ik mn laarzen voor een paar schoenen, maar oa met de motorbroek aan is het fijn om snel klaar te zijn met de tent. Zeker als je iedere dag je boeltje oppakt en weer verder gaat.

Die sta-hoogte tent kost volgens de website 10 minuten om op te zetten met twee personen. Ik met twee linker handen ben dan heel blij met mijn tentje dat in 3 minuten staat als ik 'm in mijn eentje opzet :+ .
Mijn 3-persoons tunneltent kan ook in 3 minuten staan als het moet (aankomen in een hoosbui). Meestal doe ik het op mijn gemak, maar meer dan 10 minuten zal het niet zijn, in mijn eentje. En als het dan regent, of 's avonds kouder wordt, zit ik heerlijk comfortabel in mijn voortentje op mijn relaxte stoel.

1618405822223.png
 
Persoonlijk trek ik ook liefst zo vlug mogelijk mijn motorbroek uit. En om plaats te besparen heb ik zo'n afritser, hoef ik niet én een korte én een lange broek mee te nemen.
Op reis heb ik ook alleen een doorwaaijas mee. Is het toch te koud, dan gaat er een flees onder en eventueel nog een regenjas boven. Motorbroek: zo'n jeans-kevlar ding. Te koud? Regenbroek erover. Je ziet eruit als een michelin mannetje, maar dat boeit me niet.
Boven mijn tent span ik een terp, vooral schaduw en/of droge plek. Ik heb destijds zo'n blauw bouwzeil gekocht en in 2 geknipt. Ogen erin geslagen en perfect grondzeil en tarp. Daar rol ik mijn tent in en dat gaat zo in een rol achteraan op de motor, onder de rolzak.

Voor de reis deze zomer (Zuid Portugal, Zuid en Midden Spanje) overweeg ik zo'n coolvest, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. 't Is weer extra bagage en ik heb zo al genoeg bij (ik ben een aantal maanden onderweg, dus heb wat meer bij dan gemiddeld).

Waar ik nu meest naar op zoek ben is een handige manier om voldoende water mee te nemen. Zo'n camelbag lijkt me te warm op de rug. Dus wordt het of een slim systeem aan de zijkoffers of een jerrycan op het achterzadel. Tips welkom.
 
Waar ik nu meest naar op zoek ben is een handige manier om voldoende water mee te nemen. Zo'n camelbag lijkt me te warm op de rug. Dus wordt het of een slim systeem aan de zijkoffers of een jerrycan op het achterzadel. Tips welkom.

Ik heb altijd 2 liter water in mijn topkoffer zitten. Van die halve literflesjes, die ik of bijvul op de camping en als ik onderweg helemaal zonder kom te staan kom ik nieuwe gevulde flesjes in een tankstation of supermarkt. Ik hou er van onderweg bij een simpel restaurantje te lunchen en dan krijg je in warme gebieden altijd wel een fles water bij het eten. Dus het overkomt me zelden dat ik aan die 2 liter bij me niet genoeg heb.

Of je genoeg drinkt is simpel, zolang je regelmatig moet plassen en de urine is niet donkergeel drink je genoeg. Als je helemaal geen aandrang meer hebt of de urine is heel donker, dan snel bijdrinken.
 
Mijn 3-persoons tunneltent kan ook in 3 minuten staan als het moet (aankomen in een hoosbui). Meestal doe ik het op mijn gemak, maar meer dan 10 minuten zal het niet zijn, in mijn eentje. En als het dan regent, of 's avonds kouder wordt, zit ik heerlijk comfortabel in mijn voortentje op mijn relaxte stoel.

Bekijk bijlage 1619256
Dat ziet er niet gek uit, geen ruimte om te staan maar wel om comfortabel te zitten... Wilde eigenlijk dit jaar nog met mn kleine tentje doen, maar binnenkort maar een keertje naar de decathlon...
 
Terug
Bovenaan Onderaan