Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Ik gebruik 2 hele dunne donsslaapzakken van ongeveer 500 gram per stuk en die pak ik makkelijk weg. Kan ik kiezen tussen slapen in 1 of met 2 slaapzakken. Laagjes zeg maar.
 
Wat gebeurd er met die slaapzak dan?
Mijne heb ik al meer dan 10 jaar, ligt altijd opgerold. (als ik er niet in slaap ;) )
- het terugverend vermogen van de vulling neemt af / ontstaan van oneffenheden in de vulling
- bij onvoldoende ventilatie kans op schimmel
Een slaapzak moet kunnen 'ademen'. Liefst op een donkere droge plek opbergen.
 
Mijne wordt in de zak gepropt en dan aangespannen, past dan net in mijn roltas waar hij onderaan komt te liggen.
Er is wel een verschil tussen dons- en kunstvezel vulling. Dons herstelt makkelijker en kan je dus langer ingedrukt houden. Ik houd mijn donsslaapzak gedurende het jaar opgepropt in de zak. Dat heeft met plaatsgebrek te maken voor het uithangen. Twee dagen voor ik vertrek schud ik hem goed op en laat hem uitgerold liggen.
 
Mijne wordt in de zak gepropt en dan aangespannen, past dan net in mijn roltas waar hij onderaan komt te liggen.
Er is wel een verschil tussen dons- en kunstvezel vulling. Dons herstelt makkelijker en kan je dus langer ingedrukt houden. Ik houd mijn donsslaapzak gedurende het jaar opgepropt in de zak. Dat heeft met plaatsgebrek te maken voor het uithangen. Twee dagen voor ik vertrek schud ik hem goed op en laat hem uitgerold liggen.
Zoiets doe ik ook. In de bijgeleverde zak bij opslaan na gebruik, maar als ik onderweg ben rol ik de slaapzak op in de selfinflatable slaapmat . Gaan in 1 moeite door, en dan gaan beide in de rolzak. ( Ik heb de grootste gekocht, 90 cm breed ) en dat past prima. Dan op de motor vastbinden, daarop de tent. De rest in de zijtassen en alles wat niet nat mag worden in de topkoffer. Gemak dient de mens.
 
Wanneer je als beginnend kampeerder vreselijk in de kou hebt gelegen of alles is 's ochtends zeiknat, dan ben je vlot genezen!
En tenzij je partner een vrouwelijke bear grillis is ben je jaren verzekerd van hotelkosten als de eerste gezamenlijke kampeer ervaring tegenvalt door kou en/of slecht slapen.
In Noord Spanje de verkeerde inschatting gemaakt om op een camping in de bergen te gaan staan waar de volgende ochtend het rijp nog op het gras stond ( wit halfbevroren gras) , na die nacht alleen nog maar BnB's gebruikt.
 
Over goedkoop gesproken, ik heb gisteren bij de AC-Tion een gasbrandertje gehaald, nog geen 10 euro , daarbij twee busjes gas voor iets meer dan een euro.
En handige grote kampeerhanddoeken die je klein op kan rollen voor iets van 6 euro.

Nu nog tijd om te kamperen!

Deze blikjes zijn ideaal!

2537727_8719987505034-111_01.png



1/3 van wat Campingaz ervoor vraagt, en afsluitbaar als je ze los schroeft.
Campingaz spuit zich helemaal leeg. -O-
 
De compressiezak hoort ook bij mijn Ajungilak slaapzak. En hij wordt inderdaad fors kleiner maar alleen in een voor mij onhandig formaat. Dus proppen in de rolzak, daar dan de lucht uitpersen en dichtdoen is voor mij handiger.

Ik gebruikte daarvoor een kleinere Ajungilak maar die was eigenlijk te kort voor mij. Die was in zijn compressiezak heel erg klein maar ik heb het toen regelmatig flink koud gehad omdat ik hem eigenlijk niet helemaal over me heen kon trekken. Met de huidige kan dat wel en het verschil is enorm, ik heb het nooit meer koud gehad in de tent.
Dáár ben ik dus sinds 2 jaar terug helemaal klaar mee.
Na een koude nacht in de Eiffel besloten dat 't maar een keer geld moest gaan kosten.
Op zoek naar een 'grote' en warme slaapzak en een goed iso luchtbed.

Ik heb nu 2 slaapzakken, extra breed en extra lang. Niks meer half bloot of 'klem' liggen.
Zowel in een winter- als een zomer-uitvoering. Beide ook met een compressiezak. Allebei van Nomad, maar dat is toeval.
De winterslaapzak is 2.35m en heeft een bovenste deel dat als capuchon te gebruiken is.
Samen met een Exped luchtbed moet 't nu wel gaan lukken.
 
En tenzij je partner een vrouwelijke bear grillis is ben je jaren verzekerd van hotelkosten als de eerste gezamenlijke kampeer ervaring tegenvalt door kou en/of slecht slapen.
In Noord Spanje de verkeerde inschatting gemaakt om op een camping in de bergen te gaan staan waar de volgende ochtend het rijp nog op het gras stond ( wit halfbevroren gras) , na die nacht alleen nog maar BnB's gebruikt.
Met kamperen dan kies ik meestal voor zo laag mogelijk. Hoogte betekent vaak ook kouder.
Voordeel in N.Spanje is dat hotels en B&B's niet zo duur zijn. Daar hoef je dan je tent niet voor op te zetten.

Maar 's zomers kan 't juist fijn zijn enkele graden koeler.
Paar jaar terug was er een hele warme periode in Italië. Ik heb toen in Mals ca1100m gekampeerd.
In de avond en nacht was 't daar toen juist prima.
 
Ja, ik zet de tent op en breek hem af met mijn motor broek en laarzen aan. Jas ligt op de motor. Een als het regent of koud is heb ik de jas ook al aan.
Respect! Zoals eerder aangegeven. Bij mij het eerste wat uit gaat na het rijden zijn: Helm, handschoenen, de laarzen, de broek en de jas. en dit is ook het laatste wat ik aantrek voordat ik rijden.
 
Hoe zijn deze dan afsluitbaar? Dit ziet er precies hetzelfde uit als het bekende Campingaz 206 prikblikje.

Aan de binnenkant tegen de bovenkant zit een klepje. Dit duw je naar binnen als je de brander erop schroeft.
Als je de brander eraf schroeft sluit het klepje het gat weer af.
 
Goh, een discussie over oploskoffie vs perculators e.d , dat is vast de eerste keer dat dat langs gekomen is ;)

Maar het is nu overduidelijk de tijd om te kamperen, het weer is ook prima dus iedereen hele fijne dagen en vergeet niet genoeg foto's te maken om het hier een beetje leuk te houden tijdens de wintermaanden :)
 
Aan de binnenkant tegen de bovenkant zit een klepje. Dit duw je naar binnen als je de brander erop schroeft.
Als je de brander eraf schroeft sluit het klepje het gat weer af.
Dat blikje op de foto heeft dat niet, dat is gewoon een prikblikje. Action verkoopt ook de blikjes met een ventiel zoals jij beschrijft, maar die heeft Campingaz ook.
 
Ik dacht ook al zoiets.................. :? :?
Het blikje van de foto lijkt idd een gewoon prikblikje. Maar die hoeft er van mij niet persé vanaf.
De pootjes van de brander kan je bijeen vouwen, waarna ik mijn koffiemok er overheen schuif. Dus ruimte-beslag valt reuze mee.
In een vakantie gebruik ik ongeveer 1 prik-blikje per week voor koffie en een enkele keer iets koken.

Ik moet zo boodschappen doen en was al van plan effe bij de Action te gaan kijken wat 'le grand truc' zou kunnen zijn.
 
Dat blikje op de foto heeft dat niet, dat is gewoon een prikblikje. Action verkoopt ook de blikjes met een ventiel zoals jij beschrijft, maar die heeft Campingaz ook.

Dat blikje wat ik liet zien komt van de Action. En het merk Froyak maakt dus prikblikjes die zichzelf afsluiten. Het staat er ook op 'gas stop'.



Campingaz heeft niets opgelost, dit heeft Coleman gedaan. En Campingaz is het pas gaan gebruiken nadat het......... Jawel, overgenomen is door Coleman. :Y
 
Laatst bewerkt:
Goh, een discussie over oploskoffie vs perculators e.d , dat is vast de eerste keer dat dat langs gekomen is ;)

Maar het is nu overduidelijk de tijd om te kamperen, het weer is ook prima dus iedereen hele fijne dagen en vergeet niet genoeg foto's te maken om het hier een beetje leuk te houden tijdens de wintermaanden :)
Een vergelijkbare uitspraak kan gedaan worden over matjes, tentjes, slaapzakken en stoeltjes.
Maar ja, daar is het een kampeertopic voor.
 
Dat blikje op de foto heeft dat niet, dat is gewoon een prikblikje. Action verkoopt ook de blikjes met een ventiel zoals jij beschrijft, maar die heeft Campingaz ook.

Jawel, dat blikje op de foto heeft dat wél.
Je ziet het niet, het zit aan de binnenkant.
De tekst "gas stop" verraad dit.
 
Het getoonde blikje van post #6406 heb ik zojuist gezien bij Action in de winkel. Het is vlgs mij een gewoon PRIK-blikje.
Het kán bijna niet dat er in een blikje wat €1.13 kost dat er zoveel slimmigheid aan de binnenkant zit.
Als dat zo makkelijk en goedkoop te doen zou zijn, dan gaat Camping Gaz dat wel copiëren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan