Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Mijn exped is overleden. Vannacht een klink knal en toen werden 2 van die luchtbanen ineens 1. Ik had ooit gehoord dat dat sowieso garantie is, ook als je luchtbed al ouder is. Klopt dat of moet ik binnenkort huilend pinnen?
 
Serienummer wat op de naad staat doorgeven aan de importeur. Dan krijg je ws te horen dat ie te oud is, maar krijg je korting op een nieuwe wanneer je die bij hun besteld.
Maar voor die kortingsprijs vindt je ze ook elders.
 
Mijn exped is overleden. Vannacht een klink knal en toen werden 2 van die luchtbanen ineens 1. Ik had ooit gehoord dat dat sowieso garantie is, ook als je luchtbed al ouder is. Klopt dat of moet ik binnenkort huilend pinnen?
Hoe oud? Garantie hangt af van het type, op de UL matten zit 2 jaar garantie, op de niet UL 5 jaar. Sowieso proberen, buiten de garantie zijn ze meestal ook wel redelijk coulant heb ik begrepen.
 
G
Hoe oud? Garantie hangt af van het type, op de UL matten zit 2 jaar garantie, op de niet UL 5 jaar. Sowieso proberen, buiten de garantie zijn ze meestal ook wel redelijk coulant heb ik begrepen.
Gekocht toen ik nog studeerde.. werk nu al weer 6 jaar. Ik heb er in principe genoeg leven uit gehaald.

Ben er wel zeer tevreden over geweest. Heb er ondertussen volgens mij bij elkaar een jaar (365 dagen) op geslapen. Ding is mee geweest op de meeste van mn fietsvakanties en al mn motorvakanties.

Het lag vannacht wel behoorlijk ruk trouwens.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Ik heb wel vaker gehoord dat ze buiten de garantie ook nog wel een percentage korting willen geven. Gewoon proberen. Ik had het “geluk” dat mijn beide matten binnen de garantie stuk gingen, dus ik heb 2 nieuwe gehad.
 
Luchtbed: ik heb een thermarest luchtbed. Erg kleine pakmaat en voor mij goed.
Sterker nog: onder de thermarest leg ik een 'antivorst alu deken' die eigenlijk voor de voorruit van de auto is (voor de zekerheid, weet geeneens of het nodig is...).
Dat alu matje is net niet te zien in de foto hieronder. Alu-matje weegt niets en erg kleine pakmaat. Nooit last van optrekkende koude (mijn referentie: ca 1400m hoog in Alpen in augustus. Ik kampeer max ca 8 dagen).

En....een opblaaskussen van de Decathlon. Sweater erover en top!
IMG_20210812_182437928_HDR.jpg
 
Mijn exped is overleden. Vannacht een klink knal en toen werden 2 van die luchtbanen ineens 1. Ik had ooit gehoord dat dat sowieso garantie is, ook als je luchtbed al ouder is. Klopt dat of moet ik binnenkort huilend pinnen?
Ik heb een dubbele exped. Als één kant lek is heb ik nog steeds de andere. Ik ben ook langere periodes weg, dan loont dat natuurlijk.
 
Dan hoor ik graag zodra je hem getest hebt.je gaat vast nog wel,jou kennende, erop uit deze herfst of winter.wanneer krijg je hem? Mijn Mammut slaza is aan het opraken merk ik.
Ik heb hem al een paar jaar, dus de test is redelijk afgerond :+
Hij doet wat hij moet doen, tot het vriespunt is het prima uit te houden. Afgelopen week in de Dolomieten een graadje of 10 in de nachten, dan heb ik hem niet eens dichtgeritst. Een heldere nacht was het wat frisser, graadje of 5 schat ik, dan rits ik hem wel dicht en is hij heerlijk warm. Maar het blijft wel een persoonlijk ding volgens mij. Wat is er precies aan de hand met je Mammut? Echt versleten? Het wil ook wel helpen om hem te (laten) wassen, voor dons is dat af en toe wel goed. Gaat het minder klonteren. En als het volume afneemt kan je hem waarschijnlijk ook nog wel laten vullen. Is goedkoper dan een nieuwe. Een goed onderhouden donzen slaza moet best een tijdje meekunnen.
 
Ik heb al jaren een exped synmat 7 LW. Die kraakt bij mij in geen enkele tent. Niet in mijn Coleman, niet in mijn Quecha-tenten en niet in mijn Helsport. Voor een nieuwe slaapzak zou ik de diverse outdoor-websites in de gaten houden. Paar jaar geleden een Exped Swan Long aangeschaft voor 50% van de nieuwprijs omdat het model uit de collectie ging. Dons, waterafstotend en gaat tot -25 C. In de Ardennen met -13 in de sneeuw gekampeerd en net als Frazer moest ik hem toen ook open ritsen om het niet te warm te krijgen. Maar ik heb het liever te warm dan te koud, aan te koud kan je maar weinig doen. En voor de mensen die zeggen dar je dan meer kleding aan moet doen, dat doet de werking van je slaapzak teniet. In de slaapzak geen kleding aan werkt het beste.
 
Slaapzakken, matjes en tenten... stel een vraag en we zijn 3 pagina's verder.

Ik zal ook mijn ervaringen neerzetten:
Slaapzak
Ik ben fan van ademende slaapzakken en heb het eerder warm dan koud. (doorgaans lig ik rond het vriespunt niet in een tent). Graag heb ik het "envelopmodel" omdat ik niet graag ingesnoerd lig.

Ik heb een hele oude Polydaun dons slaapzak met een katoenerige voering (geen idee wat het echt is). slaapt na 20 jaar nog steeds prima, maar wel lomp en als het nat wordt is de lol eraf. Werkt nog steeds prima.

Vorig jaar jaar een chinese dons slaapzak gekocht. Deze is verkocht als 200cm maar ik kwam niet verder dan 1.90 wellicht als ik hem uitrek wel 200cm. Dit is voor mij net te kort. wat ik wel fijn vind, is dat de pakmaat vergelijkbaar is met een 1.5 liter petfles en dat het gewicht iets van 800gr is.

Ik twijfel welke ik volgende trip mee ga nemen...
 
Laatst bewerkt:
Matjes:

Naar de Noordkaap had ik een Thermarest 5cm of 3 cm matje. Hiermee had ik het gevoel dat ik op de grond lag.

Het jaar erop een Outwell Dreamboat 12cm schuim matras. Deze sliep fantastisch, maar was GROOT 80 cm breed en 25 cm diameter opgerold. Minder relevant, maar deze mat woog iets van 3 kilo. Deze is helaas 2 x lek geraakt, beide keren met garantie afgehandeld.
Voordeel van schuim is dat je er nog redelijk op ligt, zelfs als deze lek is.

Inmiddels heb ik een Exped Megamat lite 12 LXW. Dit is (op de prijs na) een geweldig compromis tussen comfort, gewicht en pakmaat. Opblazen met de Schnozzle bag moet je wel even handig mee worden, anders kan je een pompje meenemen.

Het lastige met slaapzakken, matjes (en tenten) is dat het altijd een compromis is tussen comfort, prijs en pakmaat/gewicht. Wat hierin het beste is, moet iedereen voor zichzelf bepalen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg ook korting,ook na 5 jaar toen ook bij mij 2 van die compartimenten 1 waren geworden. Helaas zou alles pas na mijn geplande vakantie leverbaar zijn. Dat was dus geen optie. Voor niet heel veel meer dan de adviesprijs die de importeur hanteert vond ik er elders wel een en kon ik dus wel op vakantie. Tsja deel ik die 158 euro voor een Exped Synmat Xp 7 Lw (het model met de opblaaszak) door 5 jaar waarna de garantie verlopen is dan kom je op 32 euro per jaar aan afschrijving wat ik dan wel weer mee vind vallen voor goed slapen, en ik kampeer best wel wat nachten op jaarbasis. Hele volksstammen kopen ieder jaar weer een nieuw klotebedje voor dat geld, liggen slecht en koud en gooien het daarna weg om het jaar erop weer een ander kloteding te kopen.
 
.
Matjes:

Naar de Noordkaap had ik een Thermarest 5cm of 3 cm matje. Hiermee had ik het gevoel dat ik op de grond lag.

Inmiddels heb ik een Exped Megamat lite 10 LXW. Dit is (op de prijs na) een geweldig compromis tussen comfort, gewicht en pakmaat.
Opblazen met de Schnozzle bag moet je wel even handig mee worden, anders kan je een pompje meenemen.

..................altijd een compromis is tussen comfort, prijs en pakmaat/gewicht.
Ik ben voor de 12LXW gegaan. Ach die paar gram meer.................???

Die schnozzle werkt perfect. Dan is er geen pomp meer nodig.
Dat moet iedereen kunnen lukken. Eerst thuis een keertje oefenen?
Toch neem ik altijd (ook dit jaar) mijn luchtpompje mee, die je in de sigarettenplug kan steken.
Je legt het luchtbed boven op de motor. Pompje in de plug en dan snel een 'hard' luchtbed. :t

Het luchtpompje heeft ook mijn Italiaanse buurman gered. Die had een luchtbed bij zich van 2.10m x 1.50m x 60cm!!
Hij had een pompje op batterij. Lijkt prima, tot moment dat de accu leeg is. Dat wil natuurlijk wel met zo'n mega-groot bed.
Dat pompje van mij heeft toen wel een tijdje moeten pompen voordat zijn 'lits-jumeaux' in de goede vorm was.
 
Ik heb hem al een paar jaar, dus de test is redelijk afgerond :+
Hij doet wat hij moet doen, tot het vriespunt is het prima uit te houden. Afgelopen week in de Dolomieten een graadje of 10 in de nachten, dan heb ik hem niet eens dichtgeritst. Een heldere nacht was het wat frisser, graadje of 5 schat ik, dan rits ik hem wel dicht en is hij heerlijk warm. Maar het blijft wel een persoonlijk ding volgens mij. Wat is er precies aan de hand met je Mammut? Echt versleten? Het wil ook wel helpen om hem te (laten) wassen, voor dons is dat af en toe wel goed. Gaat het minder klonteren. En als het volume afneemt kan je hem waarschijnlijk ook nog wel laten vullen. Is goedkoper dan een nieuwe. Een goed onderhouden donzen slaza moet best een tijdje meekunnen.
De Mammut is inmiddels 8 jaar oud.geen dons overigens, iets teveel gewassen waardoor die zijn isolerende eigenschap aan het verliezen is.heb inmiddels wel een liner gekocht voor erin zodat ik hem niet hoeft te wassen.
Deze heeft een comfort van 4gr maar wil het liefst rond de 0 hebben.de prijzen zijn inderdaad te doen bij Cumulus.laatst bij de Zwerfkei (is 10min fietsen bij mij vandaan) daar zag ik genoeg opties maar allemaal goed prijzig
 
Laatst bewerkt:
.

Ik ben voor de 12LXW gegaan. Ach die paar gram meer.................???

Die schnozzle werkt perfect. Dan is er geen pomp meer nodig.
Dat moet iedereen kunnen lukken. Eerst thuis een keertje oefenen?
Toch neem ik altijd (ook dit jaar) mijn luchtpompje mee, die je in de sigarettenplug kan steken.
Je legt het luchtbed boven op de motor. Pompje in de plug en dan snel een 'hard' luchtbed. :t

Het luchtpompje heeft ook mijn Italiaanse buurman gered. Die had een luchtbed bij zich van 2.10m x 1.50m x 60cm!!
Hij had een pompje op batterij. Lijkt prima, tot moment dat de accu leeg is. Dat wil natuurlijk wel met zo'n mega-groot bed.
Dat pompje van mij heeft toen wel een tijdje moeten pompen voordat zijn 'lits-jumeaux' in de goede vorm was.
Ik heb nog even gekeken, maar ik heb ook een Exped Megamat Lite 12LXW, zal het aanpassen.

Ik sluit mij wel aan bij jouw text. Schnozzle werkt ok. Maar Pompje is minder gedoe.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er ook uit, wil een xp7lw ipv mijn heel dunne selfinflatable matje. Maar zoals zoveel spullen de laatste tijd nergens meer te krijgen🤬
 
Kamperen tussen de caravans. Moet je af en toe, dan apprecieer je je tent bij de oever van een meer met tig muggen eens zo hard. 8-)
mindelo.jpg

Ondanks de plek, toch een fijne camping op ongeveer een halfuur met de metro van Porto. Sympathieke mensen, sympathiek barretje (€2 voor een meer dan dubbele Jameson !) en lekker restaurantje aan de overkant avn de straat. En ook nog eens op 200M van het strand. t Kan niet op! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan