Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Mummy slaapzak heb ik ook. Voor echt (extreem?) koud weer.
Toch slaap ik er niet graag in. Je bent echt samengepakt als, de naam zegt 't al, een mummy.
In de Drakensbergen (Z.Afrika-winter en ca 1800m hoog) vroor 't stevig, maar op de camping met deze slaapzak was prima.
Maar meestal als het verder onder nul gaat, dan ga ik snel op zoek naar een binnen-bed.

Ik heb nu een slaapzak van Nomad slaapzak XL tot -5'C Maat 2.35x.0.90m type Triple S XL
Deze heeft ook een (afritsbare) capuchon zodat je de slaapzak echt kan afsluiten. Kou komt vaak vooral aan hoofdzijde naar binnen.
Hierboven gemeld om je hoofd ook af te dekken door een muts. De capuchon werkt hiervoor ook prima.
Tevens is deze zak lekker breed, zodat je ook niet met je benen in de knoop komt te liggen.
Ik heb er nu 1x mee gekampeerd bij circa vriespunt. Samen met de Exped mat heb ik er prima mee geslapen.

Verder heb ik nog een zomerslaapzak, ook extra large. (zomervakanties NL en zuidelijk Europa)
Tevens ook nog een hele goedkope voor binnen, voor logées, of bij zelf logeren.
 
Hier een kleine review met een verhaal vooraf van ons motor kampeer weekend 4 dagen eigenlijk maar 2 maar daar kom ik zo op terug.

Op woensdag ochtend zijn wij gaan rijden er was slecht weer voorspeld. in de ochtend nog even het weer bekeken en zag er beter uit, dat viel helaas tegen ik had een route gemaakt binnendoor naar epen we hebben echt 5 uur in de regen gereden en het ging niet zachtjes ook. We waren ook echt helemaal zeiknat tot aan de onderbroek toe. Ikzelf vond het redelijk pittig met een vol bepakte motor en vrouw achterop voor de eerste keer. Na overleg samen wilde we toch maar een hotel pakken want het zou niet beter worden, daar konden we pas om 8uur terecht. Gelukkig hadden ze op de camping een slecht weer accommodatie waardoor we de spullen bij een openhaard konden laten drogen en zelf even lekker zitten. Gelukkig klaart het op en besluiten we toch maar de tent op te zetten.

De eerste nacht wordt ik gebeld dat een familie lid overleden is. De volgende morgen zitten we te twijfelen of we alles inpakken of de tent laten staan, het was al redelijk laat in de ochtend en we besluiten de tent te laten staan en naar huis te rijden. het is over de snelweg 2,5 uur rijden. We besluiten maar een nacht thuis te slapen en de volgende dag terug te rijden. Op vrijdag middag rijden we weer terug naar epen een deel over de snelweg en een deel binnendoor. Tijdens de eerste heenweg had ik wat problemen met de route waardoor we het laatste deel gemist hebben en ik besluit dat laatste deel op vrijdag toch te rijden want dat was het mooiste stuk van de route.

Eenmaal aangekomen in epen besluiten we maar ergens een frietje te gaan eten. We zijn klaar en kunnen naar de camping het was al donker ik pak de motor, stap op en verlies mijn evenwicht (sta ook op een schuin stukkie) en ik lazer om. De steun van m'n spiegel/koppeling breekt af Gelukkig hebben ze een beetje ducktape kan alles bij elkaar plakken/binden. De volgende morgen rijd ik op de bonnefooi naar een dealer in Venlo. Ze hebben het onderdeel niet op voorraad, om mij toch maar te kunnen helpen pakken ze een motor uit de showroom om daar het onderdeel vanaf te halen. Erg fijn goede service. We zouden eigenlijk een route hebben via spa naar monchou in Duitsland, ben uiteindelijk na het middag uur terug op de camping en we besluiten toch maar niet naar monchou te gaan rijden en maar een beetje te gaan wandelen in epen de volgende morgen pakken we de boel weer in en gaan binnendoor naar huis. Pfff heel verhaal maar nu even on topic

Tent vango omega 350
Ruime tent. met ruime voortent. op advies een footprint aangeschaft wat erg fijn was het was compleet droog in de voortent. Genoeg opberg ruimte en zelfs wat dingen om onze motor kleding op te hangen.
Zelf nog een lichtgewicht tarp erbij gekocht ook erg fijn, was stomtoevallig het zelfde merk en kleur van de tent.

Exped mat oranje
Het koelde in de nacht erg af en temperatuur lag al snel onder de 5 graden. Kan niks anders zeggen dat die mat echt fantastisch is. En je voelt de warmte zodra je gaat liggen.
Zelf wel even een hoeslaken mee genomen voor het kraken, dat was ook weg met die hoes erom

Exped slaapzak duo
Met een dunne en een dikke kant, afhankelijk van de temp kun je hem omdraaien.
Moest erg wennen aan de stof voelt erg glibberig aan ben dan ook die katoenen slaapzakken van nomad gewend. In spec wordt er aangegeven minimale temp is 5 graden en dat klopt ook de laaste nacht hebben we de kleding aangehouden want het was echt heel erg koud.

Exped slaap kussen xl
Als je hem niet helemaal vol pompt ligt die best lekker. ik houd zelf niet van keiharde kussens, maar goed das persoonlijk natuurlijk. extra trui erom en je hebt nog iets meer comfort.

Campingaz micro pit
Prima ding, erg fijn dat je hem gewoon kan loskoppelen. Voor een kopje koffie en een eitje in de ochtend is het prima. Echt koken weet ik nog niet. Nog even proberen later.
Had nog een pannensetje gekocht waar 2 boordjes in zitten en 2 bekers met plastic bestek. Ben even het merk kwijt maar zat daarbij op een kilo en fijne pakmaat, kon daarbij in de beker de micro pit erbij stoppen.

De pakmaat van alles is erg fijn had de grote zijkoffer over (Sw-motech trax adv) voor wat kleding en persoonlijke verzorging en wat gereedschap. Zat nu op 36 kilo totaal.
Kost wel wat ballen maar heb dan ook wel mooie spulletjes die flink wat jaren mee gaan.

Fijne avond!
 
Uiteindelijk is het natuurlijk zelf ervaren. Maar vooraf wat info inwinnen kan natuurlijk nooit kwaad. Zit er aan te denken om woensdag op donderdag nog even een nachtje met de tent weg te gaan naar Zuid Limburg. Heb wel eerder gekampeerd met de motor, maar toen was het 's nachts nog zo'n 15 graden. Nou wil het overdag lekker weer worden en 's nachts zo'n 4 graden. Heb een goede slaapzak, maar nog niet uitgeprobeerd (Nomad Tennant creek). Verder een simpel slaapmatje, maar wel met een iso matje eronder. De slaapzak geeft een comfortabele temperatuur van -2, maar hoor ook dat dit nogal per persoon verschillende kan zijn?

De grootste gedachte is: Zal dit voldoende zijn om niet rillend in een hoekje te zitten...iemand?

Verder zullen er vast ervaringen zijn van mede kampeerders die nog wat tips hebben over kamperen in een "koudere nacht", hoor het graag!

Heb ook wel thermokleding, etc, maar om nou alles mee te sjouwen voor de zekerheid kan ook resulteren in overbodige kilo's.
 
Uiteindelijk is het natuurlijk zelf ervaren. Maar vooraf wat info inwinnen kan natuurlijk nooit kwaad. Zit er aan te denken om woensdag op donderdag nog even een nachtje met de tent weg te gaan naar Zuid Limburg. Heb wel eerder gekampeerd met de motor, maar toen was het 's nachts nog zo'n 15 graden. Nou wil het overdag lekker weer worden en 's nachts zo'n 4 graden. Heb een goede slaapzak, maar nog niet uitgeprobeerd (Nomad Tennant creek). Verder een simpel slaapmatje, maar wel met een iso matje eronder. De slaapzak geeft een comfortabele temperatuur van -2, maar hoor ook dat dit nogal per persoon verschillende kan zijn?

De grootste gedachte is: Zal dit voldoende zijn om niet rillend in een hoekje te zitten...iemand?

Verder zullen er vast ervaringen zijn van mede kampeerders die nog wat tips hebben over kamperen in een "koudere nacht", hoor het graag!

Heb ook wel thermokleding, etc, maar om nou alles mee te sjouwen voor de zekerheid kan ook resulteren in overbodige kilo's.
Ik heb deze slaapzak ook. Vorig jaar hebben we 2 gekocht. 1 voor mijn vrouw en voor mij. Het grote voordeel daarvan is, dat als je het wil de 2 slaapzakken aan elkaar kan ritsen zodat het is alsof je onder een twee persoons dekbed ligt. Daarnaast heb ik de XL uitvoering hiervan gekocht omdat we allebei vrij lang zijn. Ik ben zeer over de slaapzak te spreken. We zijn vorige maand twee week naar Frankrijk geweest en daar werd het in de nacht al vrij koel. Mijn vrouw had het wel wat koud maar ik had nergens last van.

Ik vind de breedte en grootte van de slaapzak een hele grote pluspunt. Ik kan snachts gewoon draaien zonder mezelf "in te draaien". Daar naast vind ik het ook heel makkelijk om een uitwasbare binnen slaapzak hebben te hebben. Daardoor blijft de slaapzak fris. Hoe lang je hem ook gebruikt. Omdat het de XL uitvoering betreft is de pakmaat mij wel een beetje tegen gevallen maar dat heb ik geaccepteerd toen ik er op vakantie ben geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brnk
Uiteindelijk is het natuurlijk zelf ervaren. Maar vooraf wat info inwinnen kan natuurlijk nooit kwaad. Zit er aan te denken om woensdag op donderdag nog even een nachtje met de tent weg te gaan naar Zuid Limburg. Heb wel eerder gekampeerd met de motor, maar toen was het 's nachts nog zo'n 15 graden. Nou wil het overdag lekker weer worden en 's nachts zo'n 4 graden. Heb een goede slaapzak, maar nog niet uitgeprobeerd (Nomad Tennant creek). Verder een simpel slaapmatje, maar wel met een iso matje eronder. De slaapzak geeft een comfortabele temperatuur van -2, maar hoor ook dat dit nogal per persoon verschillende kan zijn?

De grootste gedachte is: Zal dit voldoende zijn om niet rillend in een hoekje te zitten...iemand?

Verder zullen er vast ervaringen zijn van mede kampeerders die nog wat tips hebben over kamperen in een "koudere nacht", hoor het graag!

Heb ook wel thermokleding, etc, maar om nou alles mee te sjouwen voor de zekerheid kan ook resulteren in overbodige kilo's.
2 weken geleden ook paar nachten geweest. (Zie vorige post) wij hadden nog een joggingbroek mee dat scheelde al echt een hoop en we konden ook lekker tegen elkaar aankruipen. en als het echt te koud wordt pak je een hotel/b&b in schweiberg zit een leuke de bloeiende berg kun je ook je motor binnen stallen en lekker ontbijt erbij😉
 
Uiteindelijk is het natuurlijk zelf ervaren. Maar vooraf wat info inwinnen kan natuurlijk nooit kwaad. Zit er aan te denken om woensdag op donderdag nog even een nachtje met de tent weg te gaan naar Zuid Limburg. Heb wel eerder gekampeerd met de motor, maar toen was het 's nachts nog zo'n 15 graden. Nou wil het overdag lekker weer worden en 's nachts zo'n 4 graden. Heb een goede slaapzak, maar nog niet uitgeprobeerd (Nomad Tennant creek). Verder een simpel slaapmatje, maar wel met een iso matje eronder. De slaapzak geeft een comfortabele temperatuur van -2, maar hoor ook dat dit nogal per persoon verschillende kan zijn?

De grootste gedachte is: Zal dit voldoende zijn om niet rillend in een hoekje te zitten...iemand?

Verder zullen er vast ervaringen zijn van mede kampeerders die nog wat tips hebben over kamperen in een "koudere nacht", hoor het graag!

Heb ook wel thermokleding, etc, maar om nou alles mee te sjouwen voor de zekerheid kan ook resulteren in overbodige kilo's.
Ik heb die slaapzak ook haha. In combinatie met een exped matje tot -2 prima mee geslapen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brnk
Heb altijd een dun fleecedekentje mee. Maakt net het verschilt tussen wat frissig en lekker warm zo midden in de nacht.
 
Allereerst al bedankt voor de reacties!

Ik heb die slaapzak ook haha. In combinatie met een exped matje tot -2 prima mee geslapen.
Ah top! Heb een Obelink Atlantic comfort matje met een Bo camp isomat. Dus dat zie ik dan ook wel goed komen.

2 weken geleden ook paar nachten geweest. (Zie vorige post) wij hadden nog een joggingbroek mee dat scheelde al echt een hoop
Zal voor de zekerheid een broekje meenemen, of extra setje thermo. Verder moet het denk ik dan wel lukken.
 
Allereerst al bedankt voor de reacties!


Ah top! Heb een Obelink Atlantic comfort matje met een Bo camp isomat. Dus dat zie ik dan ook wel goed komen.


Zal voor de zekerheid een broekje meenemen, of extra setje thermo. Verder moet het denk ik dan wel lukken.
Zijn er nog wel campings open? Wij waren 1 van de laatste daar en hoorde dat ze de week erna dicht gingen
 
Er zijn meerdere campings in Zuid-Limburg het hele jaar door open, komende week is het nog herfstvakantie in het zuiden dus dan zijn de meeste campings nog wel open. Laatste weekend oktober sluiten ze meestal.
 
wat ik niet snap van die Tennant die heeft als vulmiddel 180 g/m² 3D-Helixthermo® en een comfort temp van -2 ℃ voor mannen.
Ik heb zelf de Blazer (XL) van nomad en die heeft als vulmiddel 280 g/m² 3D-Helixthermo®maar een comfort tempt van +2℃
Of zou dat echt door die lakenzak komen die niet apart gespecificeerd wordt op de nomad site ?

De blazer is voor mij tot het vriespunt gewoon meer dan warm genoeg, wordt het koeler heb ik altijd de zomerslaapzak ook bij die er gewoon in past, voordeel is dan ook dat je die lekker dicht kunt doen om je heen en de nomad blazer voorbij je hoofd laat gaan voor daar extra isolatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brnk
Allereerst al bedankt voor de reacties!


Ah top! Heb een Obelink Atlantic comfort matje met een Bo camp isomat. Dus dat zie ik dan ook wel goed komen.


Zal voor de zekerheid een broekje meenemen, of extra setje thermo. Verder moet het denk ik dan wel lukken.
Altijd een fleece meenemen. Vooral als het koud wordt. Is soms nog wel eens fijn om alsnog aan te trekken. Ik merk dat nu de slaapzak ouder wordt dat ik die 's nachts voor het comfort nog wel eens gebruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brnk
Of zou dat echt door die lakenzak komen die niet apart gespecificeerd wordt op de nomad site ?
Op de verpakking van mijn lakenzak stond dat hij ongeveer 3 a 4 graden “toevoegt”. Lijkt me persoonlijk wel wat veel, ik merk het in ieder geval niet. Ik gebruik hem ook vooral voor de hygiëne, en omdat ik die synthetische stof van de slaza zelf niet prettig vind aanvoelen.

Voor in de winter heb ik ook nog deze: Slaapzak fleece - 190x80 cm - zwart | Xenos

Is een dunne fleece slaapzak, maar die gebruik ik onder het vriespunt als extra in mijn gewone slaapzak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brnk
Zoals hier al eerder las hier: een muts ! En een fleece broek ipv thermisch, die zijn nl. warmer.
De weersvoorspelling in het oog houden: heldere nacht -> vriestemperaturen ! Bewolkt -> warmer, maar misschien ook vochtiger. Hoewel dat in een goede tent en dito slaapzak te verwaarlozen is.
En ook een aanrader bij koud weer: je drinkfles vullen met heet water en in je slaapzak leggen. Wel doek om heen anders verbrand je je voeten.
Veel plezier, laat vooral horen hoe het gegaan zal zijn !
 
Altijd een fleece meenemen. Vooral als het koud wordt. Is soms nog wel eens fijn om alsnog aan te trekken. Ik merk dat nu de slaapzak ouder wordt dat ik die 's nachts voor het comfort nog wel eens gebruik.
Denk dat ik dan inderdaad nog zo'n fleece deken meeneem. Als ik dat verder zo hoor, moet dat vast goedkomen. Eerst nog even kijken of ik van een verplichting kan afkomen. Dinsdag hak ik de knoop door :t Dan zal ik het zeker laten weten.
 
Denk dat ik dan inderdaad nog zo'n fleece deken meeneem. Als ik dat verder zo hoor, moet dat vast goedkomen. Eerst nog even kijken of ik van een verplichting kan afkomen. Dinsdag hak ik de knoop door :t Dan zal ik het zeker laten weten.
Ik bedoelde een vest. Die kan je aantrekken als het koud wordt. Ook onder je motorpak of s avonds op de camping is het fantastisch.
Ik heb er 5 jaar geleden een voor de skivakantie gekocht voor 10 euro bij de decathlon. Ondertussen is het volgens mij mijn meest gedragen kledingstuk.
Dit weekend in combinatie met een dunne zomerjas als winterjas gebruikt en vandaag bij een 50km skatetocht als laag die ik open kan zetten en de mouwsn kan opstropen als het warm wordt.
Gister trouwens in de kano ook aangehad..

Goed, je snapt het idee.
 
Hehe, ik snap precies wat je bedoeld. Ik heb ook zo'n ding van de decathlon, ontzettend warm onder je motorpak. Had hem aan in de bergen in Noorwegen. Totaal niet koud gehad. Die gaat sowieso mee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan