Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Eind april wil ik mijn eerste kampeertrip gaan maken voor dit jaar. Ik zat te deken om mijn legerslaapzak (tot -30) mee te nemen maar in de Dordogne is het in die tijd van het jaar al behoorlijk warm terwijl het in de Vogezen nog behoorlijk fris kan zijn. Oftewel er moet een compromis komen... een fleece slaapzak voor in de gewone (dons)slaapzak die ik wel of niet kan gebruiken. Maar ook daarin is dus volop keus.
Ik zie er al bij de Xenos voor 10 euro: Slaapzak fleece - 190x80 cm - zwart | Xenos
In legerdumpzaken iets duurder 24,95: Fosco slaapzak fleece groen
En op bol een heel stuk duurder en dan krijg je de dame er niet eens bij: Lowland Fleece Deken - Lakenzak - Navy | bol.com

Oftewel... welke gebruiken jullie vroeg of laat in het seizoen?
 
Xenos lijkt echter nergens meer te krijgen momenteel...

En ik gebruik eigenlijk gewoon alleen mijn dons slaapzak, warm zat als je mij vraagt, ook met winterkamperen
 
idem

En wat was ik afgelopen zomer blij dat ik 'm toch maar had meegenomen.
Op 1 nacht was 't slechts 7°C en dat is fris in je zomerslaapzak.
Ja, liever bij en toch niet gebruikt, dan missen.

Koude en slapen is echt een ding. En nachtrust is belangrijk, werkt behoorlijk door.

Ik ben een snurkende straalkachel, hoog metabolisme of zo. Voeten liggen buiten, verwarming in slaapkamer nooit aan, zomer dekbedje.

Op camping heb ik slechts 1x kou gehad. Sokken aangetrokken meen ik me te herinneren. Verder enkel standaard slaapzak, die meestal open gaat.

En voor iemand anders kan dat net anders zijn :Y dan zijn laagjes de redding.
Katoenen inlay, fleece inlay.

En er is ook verschil tussen avond, nacht en vriege ochtend, qua temperatuur. En lokatie. Op hoogte? Moment van het seizoen?
 
Mij is opgevallen dat een (goed) kussen de kwaliteit van de slaap nogal beïnvloedt.
Zelfs zo erg dat ik op gewone vakanties of weekendjes weg mijn eigen kussen meenam.

Dat is niet zo makkelijk met de motor.

Iemand tips?
Na van alles en nog wat, idd, eigen kussen is best, heb het wel op 1/3 doorgestikt, en dat stuk eraf geknipt , dus nu is het precies nog een lekker kussen maar een flink stuk kleiner
 
Wat voor dons zit daar in? Katten en honden dons van het lokale chinene restaurant? Dons is een behoorlijk prijzige vulling en €11,69 is exact het tegenovergestelde.
Je vergist je, paar jaar geleden een uitzending van Keuringsdienst van Waarde over bontjassen. Dacht iedereen ook dat goedkoop wel nepbont zou betekenen, maar bont uit China is zó goedkoop, dat nepbont helemaal niet goedkoper is... Zal dus met dons ook wel zo zijn, mede om eerder genoemde eetgewoonten, en men neemt het daar niet zo nauw met dierenwelzijn (understatement van de eeuw...)
 
Om het maar weer eens over tenten te hebben in plaats van over blote eend,
kan ik het doek van een tarp aan één kant op mijn tent leggen om zodoende een naadloos afdak te creëren?
Of geeft dat problemen met het doek?
 
Ik denk dat dit van achter het toetsenbord moeilijk is aan te geven.
Helemaal afhankelijk van de maat en uitvoering van jouw tent en idem van de tarp.
Zal je voor jezelf moeten uitvinden.

Beetje creatief met vastzetten van de hoeken, en handig plaatsen van de stokken. (als die erbij zitten)
 
Over een tarp over een tent zetten, het volgende.
Let goed op met de scheerlijnen. Bij de gezinstent enige jaren geleden liet een scheerlijn een slijtplek achter op het doek (tarp was slechts korte tijd over een deel van de tent gespannen voor wat extra schaduw).

Dus als je zorgt dat er geen contact is tussen je tarp en tent gaat er sowieso niets mis.
 
Het idee was om de tarp aan één kant gewoon over de tent te leggen en 2 poten aan de andere kant.
Zodat de wind er niet tussendoor komt.
Maar dat is dus geen goed idee?
 

Bijlagen

  • 571564A0-F70A-4303-8F8C-CF259F245F90.jpeg
    571564A0-F70A-4303-8F8C-CF259F245F90.jpeg
    113,3 KB · Weergaven: 23
Ik lig nu al 4 maanden in de Arpenaz 0 graden slaapzak van de Decathlon, van katoen.
Ok alleen s'nachts dus effectief 1,5 maand, een keer of 4 gewassen en gedroogd in de droger en nog steeds als nieuw , op alle denkbare manieren. 80 euro.
IMG_20230228_160622.jpg


Dat is dus inclusief het geruft als gevolg van dit soort heerlijkheden, koeiepoot met witte bonen, wat hij moet doorstaan.
 
Ik lig nu al 4 maanden in de Arpenaz 0 graden slaapzak van de Decathlon, van katoen.
Ok alleen s'nachts dus effectief 1,5 maand, een keer of 4 gewassen en gedroogd in de droger en nog steeds als nieuw , op alle denkbare manieren. 80 euro.
Bekijk bijlage 1854516

Dat is dus inclusief het geruft als gevolg van dit soort heerlijkheden, koeiepoot met witte bonen, wat hij moet doorstaan.
Ben je aan het verbouwen of zo.
 
Zal dus met dons ook wel zo zijn, mede om eerder genoemde eetgewoonten, en men neemt het daar niet zo nauw met dierenwelzijn
Dit is dus de reden dat ik geen dons koop. Ik ben vegetariër en ging eens kijken hoe dat zat met dons. OK, keurmerk. Waar komt het vandaan? Thailand en China. Ik heb er lang over zitten dubben maar uiteindelijk zat het me niet lekker. Voor de winter gebruik ik mijn synthetische zomer en herfst slaapzak over elkaar heen. Dons zou lichter en beter zijn…
 
Dit is dus de reden dat ik geen dons koop. Ik ben vegetariër en ging eens kijken hoe dat zat met dons. OK, keurmerk. Waar komt het vandaan? Thailand en China. Ik heb er lang over zitten dubben maar uiteindelijk zat het me niet lekker. Voor de winter gebruik ik mijn synthetische zomer en herfst slaapzak over elkaar heen. Dons zou lichter en beter zijn…
En met dons zit je ook nog met allergien. Sommige mensen trekken het niet.
 
Deze keer door omstandigheden lekker 2 nachtjes kunnen kamperen. Naast m’n herst slaapzak ook nog m’n zomer slaapzak meegenomen. Over elkaar heen was het nèt te doen. Het was op z’n koudst een graad of 2.

76658592-EC0C-4C50-BFA5-06B15E2C0C2A.jpeg


Ik stond deze keer op het NTKC terreintje in Ugchelen, en had de motor bij het Van der Valk hotel gezet, precies onder de camera.

E01871D2-4808-4985-BB21-274B90BD53C7.jpeg


Ik had niet verwacht dat er iemand zou zijn. Maar toch gezelschap gekregen, een Rotterdammer verbleef ook op het terrein en kwam een kop koffie doen. Erg gezellig, hij was brandweerman, dus mooie verhalen.

De volgende ochtend een mooie wandeling gemaakt. Ik kom een enorme colonne oude mensen tegen, en werd het een beetje beu, dus week van de route af voor stilte. Toen liep ik ineens uit het bos, de heide op. Prachtig.

Omdat ik normaal 10 km kan hardlopen, dacht ik wel even 20 km te kunnen wandelen. Maar dat blijkt een ander soort conditie, mijn knieën vonden het na 12 km wel mooi geweest. Toevallig belde een vriend op. Die had onlangs z’n relatie verbroken, z’n vriendin had last van driftbuien en hem de huid vol gescholden, en dat pikte hij niet. Hoe dan ook, die had dus ineens tijd over en toen zijn we gezellig bier gaan drinken bij het hotel :9~
 
Terug
Bovenaan Onderaan